handdator

Visa fullständig version : ang. knäböj


r000bert
2008-11-21, 11:35
Tjena Kolozzeum...

På mitt förra gym när jag körde knäböj så fanns det någon svart sak man satte dit på stången så man inte skulle få ont av att ha den liggandes bakom huvudet.

Men nu där jag tränar så finns det ingen sån sak, det duger väl så länge jag kommer upp till min maxvikt 80-90 kg, då göör det jäävligt ont.

Så jag undrar hur ni gör, har ni sån där svart grej man sätter dit, eller kör ni utan och kör på som vanligt och försöker bli härdad där? Eller finns det några andra knep?

/r000bert

Pepz
2008-11-21, 11:37
ta ett smalare grepp så du trycker ihop trapzen mer och lägger stången på musklerna istället för på ben. alternativt flytta ner stången på ryggen

självklart används inte en sån där svart grej man sätter dit när man böjer

Deceiver85
2008-11-21, 11:38
Det är bara att härda ut...

Rahf
2008-11-21, 11:38
Jag kör på som vanligt, besväret gick över efter två till tre gånger. Förslaget är definitivt att du gör som Pepz säger, det kan vara så att du placerar stången för högt upp.

Godfella
2008-11-21, 12:01
Har stången rätt så långt ner på trapzen, det lindrar. Men annars är det som sagt bara att härda ut.

stevebc
2008-11-21, 12:04
Om det är för att stången är hårt "räfflad" för greppets skull så kommer det gå över i takt med att huden härdas. Om det gör ont i benet/kotorna så lägger du den fel skulle jag säga.

Linusg
2008-11-21, 12:16
Har precis samma problem, men jag vet att det beror på att jag lägger den fel.
För jag lägger den som högst upp på "ryggraden" och det gör grymt ont, men nu har jag lärt mig att om jag trycker nacken och huvudet bakåt så kommer stången att lägga sig betydligt bättre..
Har dock inte kunnat prova detta praktiskt ännu, men jag hoppas att det hjälper.. =)

//Linus

130kg finsk sisu
2008-11-21, 12:25
Nu vill jag inte verka krass eller nåt men det finns dem som kör med 500kg på nacken å som inte klagar...

Alltidxx
2008-11-21, 12:37
Använd handduk istället.

Nu vill jag inte verka krass eller nåt men det finns dem som kör med 500kg på nacken å som inte klagar...Har du sett din egen rygg? Den tål att lägga tung stång på på ett helt annat sätt en någon som kanske inte har så välutvecklad muskulatur.

mini
2008-11-21, 12:41
Använd handduk istället.

Har du sett din egen rygg? Den tål att lägga tung stång på på ett helt annat sätt en någon som kanske inte har så välutvecklad muskulatur.

Skippa handduken tycker jag. Det blir vingligare, halkigare och mer instabilt.
Det handlar inte så jättemycket om muskulatur utan om att vänja sig och hitta rätt ställe att lägga stången på.

-S-T-
2008-11-21, 12:46
Använd handduk istället.

Har du sett din egen rygg? Den tål att lägga tung stång på på ett helt annat sätt en någon som kanske inte har så välutvecklad muskulatur.

Använd absolut inte handduk. Ge mig en vettig källa som förespråkar handduk...

Ryggen hinner nog med i utvecklingen... Trådskaparen pratar om 90 kg, det ska man utan problem alls kunna lägga på ryggen utan att det gör ont, såvida man inte lägger den fel eller aldrig gjort det förut. Den dagen han böjer 180 eller 270 kg har nog ryggen vant sig vid just de vikter han för tillfället tar...

LindaS
2008-11-21, 12:47
Skippa handduken tycker jag. Det blir vingligare, halkigare och mer instabilt.
Det handlar inte så jättemycket om muskulatur utan om att vänja sig och hitta rätt ställe att lägga stången på.+1

Lägger du stången på samma ställe så vänjer du huden ganska fort. Lägg den bara inte för högt upp i nacken, den ska vara på axlarna alt ryggen.

130kg finsk sisu
2008-11-21, 12:53
Jag har inte böjt med 500kg och med inlägget syftade jag inte ett dugg på mej själv.
Min egen åsikt är att trots hur jävligt det än känns så är det bara att köra på.

r000bert
2008-11-21, 12:58
Jag har bara tränat 2 ggr med knäböj utan sån där man sätter dit, det är bara bita ihop och fortsätta köra och försöka hitta ett bra och bekvämligt ställe att lägga stångne på,

130kg finsk sisu
2008-11-21, 13:12
+1 på det där rooobert!

Alltidxx
2008-11-21, 13:31
Jag har själv aldrig provat handduk så jag vet inte om det är halkigt eller inte. Det kanske det är. Bättre att dämpa med något om det nu gör så ont. Fast det gjorde det tydligen inte eftersom han tänker köra utan nu ändå.

David-Tajik
2008-11-21, 13:42
130 finsk sisu snackar inte om sig själv :O

Använd INTE handduk eller plast grej, efter 2-3 pass gör det inte ont nåmer


haha oj, hade uppe sidan några timmar sen när jag svarat hade ni redan skrivit :P

Bahir
2008-11-21, 13:59
Jag tyckte också det gjorde ont när jag tvingades byta till bara stången. Sen bet jag ihop, och efter 3-4 pass eller något var smärtan borta helt. Som sagt, jobba på att hitta rätt ställe att lägga stången på - man behöver absolut inte ha välutvecklade traps för att kunna undvika att ha stången på ryggraden.

Wao
2008-11-21, 15:52
Använde en sån där kudde förut, men det kändes bara instabilt och det var svårt att få stången på plats. Det är bara köra på med naken stång 2-3 pass så ska du se att det inte gör ont, förutsatt att du placerar den rätt.

bertbert
2008-11-21, 15:59
Kuddarna gör att stången kommer längre från kroppen och ligger ostadigt. Det försämrar tekniken märkbart. Det kan ta några pass att hitta rätt läge för stången. Det är dock inte bara att bita ihop - gör det för jävla ont kan det vara ett tecken på att stången ligger lite illa. Försök isåfall justera positionen.

Så bit ihop, men glöm för all del inte att använda huvudet.

130kg finsk sisu
2008-11-21, 16:45
130 finsk sisu snackar inte om sig själv :O

Använd INTE handduk eller plast grej, efter 2-3 pass gör det inte ont nåmer


haha oj, hade uppe sidan några timmar sen när jag svarat hade ni redan skrivit :P

Har du problem med att jag oftast tar mej själv som exempel! *drool*