handdator

Visa fullständig version : Är Damtoaletter(TM) existensberättigade?


skaparn
2008-11-21, 11:16
Låt oss anta att det på en arbetsplats helt plötsligt dyker upp en skylt på två toalettdörrar, av 6 stycken totalt, med texten "Women". Ingen motsvarande skyltar med "Gentlemen" finnes på någon dörr.

Vilka är de rationella argumenten för detta?

Jag behöver er hjälp att innan jag väcker frågan, om denna hypotes skulle råka vara en ickefiktiv karaktär, höra vad som kan anföras och jag måste bemöta.

Jax
2008-11-21, 11:27
På mina arbetsplatser är det oftast bara WC men på en del ställen uppdelat. Det roliga är att det då oftast är ganska jämt fördelat och det speglar verkligen inte den reella könsfördelningen.

Mats Loefstroem
2008-11-21, 11:28
Dear Berit!

Antingen antar du att "Women" betyder att toaletten i fråga endast är avsedd för damer. Det är ju vanligast att det betyder det... Annars kan du ju tolka det som ett löfte, att det finns kvinnor därinne, ungefär som när det står "sylt" på en burk.

En sådan tolkning ger dig givetvis också rätt att vistas därinne - för att bedriva studier i huruvida så råkar vara fallet.

LindaS
2008-11-21, 11:30
Sätt upp två motsvarande skyltar med "Gentlemen" och se vad som händer.

skaparn
2008-11-21, 11:31
På mina arbetsplatser är det oftast bara WC men på en del ställen uppdelat. Det roliga är att det då oftast är ganska jämt fördelat och det speglar verkligen inte den reella könsfördelningen.

Men då står det alltså Gentlemen på vissa, för som det är nu står kvinnor inför ett helt smörgåsbord av sex olika toaletter medan män ser två av dessa som en förbjuden zon för allt annat än att duscha två tryck med jordgubbsdoftsprutan.

skaparn
2008-11-21, 11:32
Dear Berit!

Antingen antar du att "Women" betyder att toaletten i fråga endast är avsedd för damer. Det är ju vanligast att det betyder det... Annars kan du ju tolka det som ett löfte, att det finns kvinnor därinne, ungefär som när det står "sylt" på en burk.

En sådan tolkning ger dig givetvis också rätt att vistas därinne - för att bedriva studier i huruvida så råkar vara fallet.

Ha! Jag funderar på att ställa den senare frågan på eftermiddagens måndasmöte.

skaparn
2008-11-21, 11:32
Sätt upp två motsvarande skyltar med "Gentlemen" och se vad som händer.

En god idé. Får se om jag har tvättnötter för en sådan militant aktion.

Jax
2008-11-21, 11:33
Men då står det alltså Gentlemen på vissa, för som det är nu står kvinnor inför ett helt smörgåsbord av sex olika toaletter medan män ser två av dessa som en förbjuden zon för allt annat än att duscha två tryck med jordgubbsdoftsprutan.
För att inte krångla till det för mycket används symboler hos oss. Utländska kan bli för svårt.

Jag tycker att du ska göra som Linda säger. Det är inte mer än rätt.

Yankeee
2008-11-21, 11:37
Du kan väl skriva ihop lite fakta om de olika könens toalettbesök. Typ:
"Endast för herrar då kvinnor har en tendens till att kissa lite överallt, inte fälla ner locket samt struntar i att tvätta händerna."

Yes
2008-11-21, 11:37
Dear Berit!

Antingen antar du att "Women" betyder att toaletten i fråga endast är avsedd för damer. Det är ju vanligast att det betyder det... Annars kan du ju tolka det som ett löfte, att det finns kvinnor därinne, ungefär som när det står "sylt" på en burk.

En sådan tolkning ger dig givetvis också rätt att vistas därinne - för att bedriva studier i huruvida så råkar vara fallet.
Jag gillar ditt sätt att tänka!

z_bumbi
2008-11-21, 11:45
För att inte krångla till det för mycket används symboler hos oss. Utländska kan bli för svårt.

Skriver man "Gentlemen" krävs det också en utredning om vilka som uppfyller de kraven.

LadyInsane
2008-11-21, 11:47
Dear Berit!

Antingen antar du att "Women" betyder att toaletten i fråga endast är avsedd för damer. Det är ju vanligast att det betyder det... Annars kan du ju tolka det som ett löfte, att det finns kvinnor därinne, ungefär som när det står "sylt" på en burk.

En sådan tolkning ger dig givetvis också rätt att vistas därinne - för att bedriva studier i huruvida så råkar vara fallet.

Haha helt underbart. :laugh:

JJ
2008-11-21, 13:28
Det borde naturligtvis delas upp i "sittkissare" och "stänkare".

Bahir
2008-11-21, 14:19
Jag förstår din farhåga, att kvinnorna skulle använda sig av de toaletter som bör vara avsedda för männen. Vi ska inte behöva ta skit bara för att dom inte kan fälla upp båda locken efter sig. Därför föreslår jag att du i preventivt syfte pissar på sittringen. Skita kan man göra hemma.

Scratch89
2008-11-21, 14:19
Det borde naturligtvis delas upp i "sittkissare" och "stänkare".

Man kan ha avancerat och vara en hybrid också. Å jo, det finns.

pragmatist
2008-11-21, 14:43
Man kan ha avancerat och vara en hybrid också. Å jo, det finns.

Stänka trots att man sitter ner menar du? Eller kanske börja stående och sätte sig under själva akten, det vore ett trick i den högre skolan.

bertbert
2008-11-21, 14:50
Jag håller syltburkstolkningen för sannolik; det är bäst att du nogsamt och frekvent kontrollerar att innehåller verkligen är det på dörren påbjudna.

Mats Loefstroem
2008-11-21, 16:00
Om du kan hänföra en syltburkstolkning kommer det också att vara förpliktande - då vill det till att det alltid finns en kvinna bakom dörren.

Du ska se att dina kvinnliga kollegor ganska snart tröttnar på att ha porslinsjouren och att skylten åker ner långt innan Lucia.

Hallberg
2008-11-21, 16:15
Man kan ha avancerat och vara en hybrid också. Å jo, det finns.

Ett jäkla tryck i slangen om det ska stänka upp när du sitter ner.

Saft und Kraft
2008-11-21, 23:56
Jag måste nog bekänna mig vara inne på Herr Löfströms linje. Ett par skyltar, vilka bör lyda "Sylt", och ordningen borde vara återställd.

Scratch89
2008-11-22, 01:14
Stänka trots att man sitter ner menar du? Eller kanske börja stående och sätte sig under själva akten, det vore ett trick i den högre skolan.
Jag tänkte på det första alternativet, men det andra var något ordentligt att bita i. Inget för en ung padawan som mig själv dock.

Ett jäkla tryck i slangen om det ska stänka upp när du sitter ner.
Fråga inte mig hur det går till. pragmatist här ovan har en bra teori om hur det kan gå till. Sen går det väl alltid att ha någon slags bevattningsfunktion på det hela, om man inte riktigt vet hur det funkar med toalett-tillbehören (och då ine lektyren).

jwzrd
2008-11-22, 01:16
Jag måste nog bekänna mig vara inne på Herr Löfströms linje. Ett par skyltar, vilka bör lyda "Sylt", och ordningen borde vara återställd.

Sylt und Frauen.

Bullen!
2008-11-22, 18:59
kan inte damer och herrar skita på samma toa?

Vinter
2008-11-22, 19:16
Kan ta och kläcka ur mig en anekdot från way back, nu när jag börjar bli lite varm och god på drinkar.

Handlingen utspelar sig på en på fin restaurang någonstans i Stockholm ca 10 år sedan. Var dålig i magen och allmänt dålig, och var tvungen att springa kvickt på toaletten. Tar första bästa av 2st. Det blir som det blir när man är dålig, messy and stinky är bara förnamnet, samt jag blir kvar där ett långt tag. Kommer utanför dörren och möts av en lång kö med tjejer som står och väntar, tittar upp och märker att jag gått in på damtoan. Kan säga att jag snabbt och obemärkt som en ninja avlägsnade mig från brottsplatsen.

Får se det som en protestaktion(attack) så här i efterhand....

ceejay
2008-11-22, 19:38
vinter:thumbup:

stevebc
2008-11-22, 22:18
Liknande hände på vår skola. Vi har 8 toaletter på nedre planet. När jag började där fanns det inga kvinno- eller mansskyltar på toaletterna utan alla var könsneutrala. Sen helt utan vidare så spikas det upp 4 damskyltar och 4 herrskyltar. Jaha. Då bildas det köer, ibland utanför männens toaletter (vi är tyvärr fler killar på väg o vatten) och ibland utanför tjejernas. Sjukt ineffektivt. Och nej, jag vågar inte trotsa systemet och nyttja damtoaletterna. Handikapp är okej, men damernas är förbjudet territorium.

Baan
2008-11-22, 22:27
Liknande hände på vår skola. Vi har 8 toaletter på nedre planet. När jag började där fanns det inga kvinno- eller mansskyltar på toaletterna utan alla var könsneutrala. Sen helt utan vidare så spikas det upp 4 damskyltar och 4 herrskyltar. Jaha. Då bildas det köer, ibland utanför männens toaletter (vi är tyvärr fler killar på väg o vatten) och ibland utanför tjejernas. Sjukt ineffektivt. Och nej, jag vågar inte trotsa systemet och nyttja damtoaletterna. Handikapp är okej, men damernas är förbjudet territorium.

Det har min skola haft rätt länge - eller ja sen jag började plugga har det varit uppdelning, typ nästan överallt. Kanske inte så konstigt med tanke på urinoarerna på herrtoan. Det lustiga är att av någon anledning så använder typ 2% av männen urinoarerna. I värsta fall får man stå utanför, fastän man direkt kan göra sitt bara man trycker sig förbi till en av urinoarerna. I princip skulle man kanske kunna ta bort märkningen, riva urinoarerna och optimera lite. Iofs blir jag ledsen :/