handdator

Visa fullständig version : Recept på proteinpannkakor?


stolpskott
2008-11-21, 10:23
några goda recept på proteinpannkakor? hört att det finns proteinpannkakor där man inte behöver tillsätta proteinpulver... om nån har ett sånt recept att dela med sig av är jag ytterst tacksam :)

3eo
2008-11-21, 10:54
några goda recept på proteinpannkakor? hört att det finns proteinpannkakor där man inte behöver tillsätta proteinpulver... om nån har ett sånt recept att dela med sig av är jag ytterst tacksam :)

Kesopannkakor kanske?
Finns recept i denna tråden.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87649&highlight=kesopannkakor

Annars e det bara använda google...

Mr_E
2008-11-21, 14:07
Mina tips för nyttigare och godare pannkakor!

Sojamjöl är fantastiskt gott att ha i pannkakor, dom blir krispigare av det!
Kesella mixat med bär & mörk choklad är gott att ha uppe på sina pannkakor.


/e

Kinsei
2008-11-21, 14:38
Du kan alltid anmvända fler ägg (eller bara fler äggvitor om du hellre vill det) än vad som står i receptet. Jag misstänker att det finns en gräns när det blir mer omelett än pannkakor, men en dubblering borde kunna ske utan risk.

Kesella kan man ha i smeten också (byt ut en del av mjölken).

Jones
2008-11-21, 14:50
Titta in på Seth Ronlands hemsida, han har recept på proteinpannkakor där.

jenni
2008-11-21, 17:27
jag brukar byta ut lite mindre än hälften av mjölet och ha i proteinpulver

henke_76
2008-11-21, 19:55
Jag har i rätt många år lagat plättar/pannkaka med keso, man kan ibland få lite problem att få dom bra stekta, i.e. svåra att vända. Men nu sedan en tid så mixar jag hela smeten innan, blir kanon och för dom som inte gillar keso så kan de inte ens säga att det är en av ingredienserna när man mixat det till en jämn smet. Om man tycker smeten blir lite tjock kan man tillsätta lite mjölk, några mtaskedar bara.

4 ägg, 250 gr keso, 3-4 msk mjöl, sen pga dåliga stekpannor så tar jag lite flytande margarin i smeten (vad för mjölsort kan varieras, som tidigare sagts sojamjöl funkar bra och är ju nyttigt).....blir KANOOOON!!

ceejay
2008-11-21, 20:55
Får jag bara fråga varför du vill köra proteinpannkakor?

Alfred Nobel
2008-11-21, 21:17
Något som ökar proteinmängden till pannkakorna och som dessutom smakar kanon är kvarg blandat med funlight! Istället för sylt och grädden då. För pannkakorna i sig är bra mat!

ceejay
2008-11-21, 21:30
varför förstöra en så fulländad maträtt med att blanda in massa andra ingredienser!?
Pannkakor är till för att ätas som dom är <3

Nelli
2008-11-22, 01:42
hehe - ja jag gor en protein pankaka av
6 vitor, 5g psyllum husk, kor i mixer och stek i teflon panna, toppa med farsk frukt/sotnings medel el jordnots smor och honung el kesella! MMM

Chaan
2008-11-22, 10:17
Kikärtsmjöl funkar bra dock kärv smak för den ovane och en liten del måste fortfarande vara vetemjöl annars hänger inte pannkakorna ihop.

Alfred Nobel
2008-11-22, 10:39
yAmlVkV3nuA

snickers
2008-11-22, 11:39
jag brukar ta 1dl havregryn, 5 äggvitor, 1banan, mixa det sen har du pannkakssmeten klar för 1 person. snabbt o enkelt

Cohen
2008-11-23, 02:01
hehe - ja jag gor en protein pankaka av
6 vitor, 5g psyllum husk, kor i mixer och stek i teflon panna, toppa med farsk frukt/sotnings medel el jordnots smor och honung el kesella! MMM

Äggvita och psyllumfrön som enda ingredienser i en pannkaka?

I sådana fall måste begreppet pannkaka vara högst godtyckligt. Om något låter det som en variant av stekt ägg med frön i.

Nelli
2008-11-23, 07:18
Äggvita och psyllumfrön som enda ingredienser i en pannkaka?

I sådana fall måste begreppet pannkaka vara högst godtyckligt. Om något låter det som en variant av stekt ägg med frön i.

Kor man det i mixer och stecker blir det fluffigt och mer pannkake liknande an man tror

Cohen
2008-11-23, 23:26
Kor man det i mixer och stecker blir det fluffigt och mer pannkake liknande an man tror

Jo, mycket möjligt att det är så, men det är fortfarande ingen pannkaka. Fluffig omelett kanske, men inte pannkaka.

Nelli
2008-11-23, 23:55
Jo, mycket möjligt att det är så, men det är fortfarande ingen pannkaka. Fluffig omelett kanske, men inte pannkaka.

ja jag tanker inte argumentera vad som definierar en pannkaka eller ej men det ser ut som en pannkaka, smakar som en fluffig pannkaka och bestar mest av protein. hence protein pannkaka. Den som vill teta far val avgora sjalv LOL.

Elfsberg
2008-11-24, 01:46
När jag var liten hällde jag gärna jordgubbssaft över mina pannkakor.

Det är lika gott än idag. :D

Ronja
2008-11-24, 07:39
hehe - ja jag gor en protein pankaka av
6 vitor, 5g psyllum husk, kor i mixer och stek i teflon panna, toppa med farsk frukt/sotnings medel el jordnots smor och honung el kesella! MMM

måste det vara just husk psylliumfrön?

Nelli
2008-11-24, 09:36
måste det vara just husk psylliumfrön?

Jag vet inte - har bara provat med det, det ar bara att testa pa och om det inte funkar sa kostar det bara nagra vitor!

stolpskott
2008-11-24, 10:28
Ceejay: jag vill äta proteinpannkakor för att jag bulkar. Men jag håller med om att pannkakor är bäst i orginalform.

Nelli: de va jävligt fula "pannkakor".

Nelli
2008-11-24, 11:38
Ceejay: jag vill äta proteinpannkakor för att jag bulkar. Men jag håller med om att pannkakor är bäst i orginalform.

Nelli: de va jävligt fula "pannkakor".
:laugh::laugh::laugh: utseendet ar inte allt serru

Nelli
2008-11-24, 11:40
Om du bulkar ar det val bara att ata nomala pannkakor och ha kesella till... eller mixa i lite protte pulver om det nu ska vara sa...

stolpskott
2008-11-24, 14:31
Om du bulkar ar det val bara att ata nomala pannkakor och ha kesella till... eller mixa i lite protte pulver om det nu ska vara sa...

ja lever på mitt studentbidrag, brukar man råd med proteinpulver då? Kesellatipset har jag redan hört men tack ändå :)

Luttis
2008-11-24, 15:02
ja lever på mitt studentbidrag, brukar man råd med proteinpulver då?

Eh, ja?

Nelli
2008-11-24, 22:30
ja lever på mitt studentbidrag, brukar man råd med proteinpulver då? Kesellatipset har jag redan hört men tack ändå :)

Du behover inte kopa det dyraste - men visst ar det nagot du borde investera i...

Elfsberg
2008-11-24, 23:44
Men för guds skull. Hur desperat är det inte att över huvudtaget ens överväga att kalla det för pannkaka?

stolpskott
2008-11-25, 11:23
Eh, ja?

mobilkostnader:300 kr
moppekostnader:500 kr
övrigt:cirka 200 kr

pengar kvar från tusenlappen: 0 kr
fan va mycke proteinpulver man får för de :)

LadyInsane
2008-11-25, 11:25
mobilkostnader:300 kr
moppekostnader:500 kr
övrigt:cirka 200 kr

pengar kvar från tusenlappen: 0 kr
fan va mycke proteinpulver man får för de :)

Det kan nog bli svårt med barnbidrag. Men se till att äta bra med mat hemma och i skolan så behöver du inte äta proteintillskott.

Elfsberg
2008-11-25, 11:31
När man är i barn- och studiebidragsåldern växer man ju som ogräs oavsett.. :D

Cohen
2008-11-26, 01:06
Men för guds skull. Hur desperat är det inte att över huvudtaget ens överväga att kalla det för pannkaka?

Håller fullständigt med.

Är det där en pannkaka kan man lika gärna kalla nötkött för kyckling eller prinskorv för falukorv. Inte för att kritisera receptmakaren, men är det där är helt enkelt inte en pannkaka. Men nog för att det kanske kan smaka bra om man nu tycker så.

stolpskott
2008-11-26, 09:40
När man är i barn- och studiebidragsåldern växer man ju som ogräs oavsett.. :D

tyvärr ligger jag i slutet av barn- och studiebidragsåldern då man så gott som slutat växa, men jag skulle inte ha nåt emot att fortsätta, varav tråden kom upp överhuvudtaget... :)

Elfsberg
2008-11-27, 10:30
tyvärr ligger jag i slutet av barn- och studiebidragsåldern då man så gott som slutat växa, men jag skulle inte ha nåt emot att fortsätta, varav tråden kom upp överhuvudtaget... :)

Visst. Men ändock så är du en s.k. pojkspoling.. :)

mela
2008-11-27, 12:05
Om du gör pannkakssmet på 4dl mjölk och 2 ägg så har du ungefär 35g protein bara där. Om ett ägg väger runt 60g.

Om du dessutom dricker mjölk till och har kesella eller keso på pannkakan som många tipsat om får du tillräckligt med protein.

Brooklyn
2008-11-27, 14:47
ja lever på mitt studentbidrag, brukar man råd med proteinpulver då? Kesellatipset har jag redan hört men tack ändå :)

ditt nickname säger ju allt :D

stolpskott
2008-11-27, 19:20
Visst. Men ändock så är du en s.k. pojkspoling.. :)

Jag vet... men det hör ändock inte till tråden utan det är frågan om att bli större... :)

ditt nickname säger ju allt :D

i know :cool: vill du ha en autograf elr? ;)

kaysim
2008-12-05, 14:59
mobilkostnader:300 kr
moppekostnader:500 kr
övrigt:cirka 200 kr

pengar kvar från tusenlappen: 0 kr
fan va mycke proteinpulver man får för de :)

Sen beror det ju helt på vad man prioriterar:) Säger nu inte att det är rätt att avstå från diverse "glädjeämnen" i livet, men hade du verkligen velat köpa ett proteinpulver så hade du lätt haft råd med det om du tar lite från dina "övrigt" pengar, samt kör lite mindre moppe:)

Threader
2008-12-21, 00:17
Som fler sa innan så går det att drygt dubbla mängden ägg i smeten utan att det blir omelett över det hela (jag brukar köra på fem i stället för två), det gör dessutom pannkakorna mycket mer lättstekta :)

lite OT: Jeez, är det "hoppa på en kolomedlem" dagen eller? Känns det värt att hoppa på någon bara för att ni inte är överens om hur en pannkaka ska var?
F.Ö förstår jag inte problemet: Det som Neli visade på bilden såg ut som pannkaka, och enligt henne smakar det dessutom som pankaka (eftersom ingen annan ens har prövat får vi ju utgå från att det stämmet, eller hur?!) . Ser det ut som pannkaka och smakar pannkaka är det i alla fall per min definition också en pannkaka. Ha lite distans!

Cohen
2008-12-22, 02:42
Som fler sa innan så går det att drygt dubbla mängden ägg i smeten utan att det blir omelett över det hela (jag brukar köra på fem i stället för två), det gör dessutom pannkakorna mycket mer lättstekta :)

lite OT: Jeez, är det "hoppa på en kolomedlem" dagen eller? Känns det värt att hoppa på någon bara för att ni inte är överens om hur en pannkaka ska var?
F.Ö förstår jag inte problemet: Det som Neli visade på bilden såg ut som pannkaka, och enligt henne smakar det dessutom som pankaka (eftersom ingen annan ens har prövat får vi ju utgå från att det stämmet, eller hur?!) . Ser det ut som pannkaka och smakar pannkaka är det i alla fall per min definition också en pannkaka. Ha lite distans!

Är en fläskkotlett som ser ut som kyckling och smakar som kyckling också kyckling?

Nelli
2008-12-22, 03:37
Om nu cohen tar sa illa upp av min "pannkaka" sa far han val tycka att det inte ar en pannkaka. Sak samma for min del. Den raddade mig nar jag tavlings dietade hur som.. och jag la upp den for att det kanske var nagon annan som ville ha en livs raddare aven om den kanske inte faller 100% i definition av pannkaka...

http://en.wikipedia.org/wiki/Pancake

A pancake is a thin, flat cake prepared from a batter and cooked on a hot griddle or frying pan.

Batter is a liquid mixture, usually based on one or more flours combined with liquids such as water, milk or beer. Egg is also a common component. Often a leavening agent is included in the mixture to aerate and fluff up the batter as it cooks (or the mixture may be naturally fermented for this purpose as well as to add flavour).

men som sagt, kalla det vad ni vill, at det om ni vill. raddade mig gjorde det...

Nelli
2008-12-22, 03:39
Som fler sa innan så går det att drygt dubbla mängden ägg i smeten utan att det blir omelett över det hela (jag brukar köra på fem i stället för två), det gör dessutom pannkakorna mycket mer lättstekta :)

lite OT: Jeez, är det "hoppa på en kolomedlem" dagen eller? Känns det värt att hoppa på någon bara för att ni inte är överens om hur en pannkaka ska var?
F.Ö förstår jag inte problemet: Det som Neli visade på bilden såg ut som pannkaka, och enligt henne smakar det dessutom som pankaka (eftersom ingen annan ens har prövat får vi ju utgå från att det stämmet, eller hur?!) . Ser det ut som pannkaka och smakar pannkaka är det i alla fall per min definition också en pannkaka. Ha lite distans!

Tack iallafall *cupid*

Cidersson
2008-12-22, 21:44
Jag kommer alltid att se pannkakor som en kolhydratkälla. Ungefär som att försöka sig på en "proteingröt" eller något.

Då är det i mina ögon bättre du siktar in dig på ett mer hälsosamt alternativ till pannkakorna, typ byta ut vetemjölet mot rågmjöl, mjölken mot rapsolja (finns många vettiga recept) sen har till något proteinrikt istället.

Min personliga favorit är kalla pannkakor gjorda på just rågmjöl och rapsolja och sen 250g päron/vanilj-keso med kanel! :)

Threader
2008-12-22, 23:58
Är en fläskkotlett som ser ut som kyckling och smakar som kyckling också kyckling?

Vad är det för argument? Kycklingkött kommer från kyckling, fläskkotlett är kotlett från gris. Det finns ingen rasbestämmelse på pannkaka.

Kolla på wikipediadefinitionen som Nelli postade.

Threader
2008-12-23, 00:02
Tack iallafall *cupid*

No problem ;) Tyckte att det var på sin plats att någon stod upp för rätten att få kalla valfritt föremål för pannkaka ;)


God jul allihop! Hoppas att ni alla får protte pulver av tomten ;)

mela
2008-12-23, 00:04
Jag kommer alltid att se pannkakor som en kolhydratkälla. Ungefär som att försöka sig på en "proteingröt" eller något.

Då är det i mina ögon bättre du siktar in dig på ett mer hälsosamt alternativ till pannkakorna, typ byta ut vetemjölet mot rågmjöl, mjölken mot rapsolja (finns många vettiga recept) sen har till något proteinrikt istället.

Min personliga favorit är kalla pannkakor gjorda på just rågmjöl och rapsolja och sen 250g päron/vanilj-keso med kanel! :)

Mjölken mot rapsolja? Blir det inte fruktansvärt kaloririkt med några dl olja? :D

Cidersson
2008-12-23, 00:15
Mjölken mot rapsolja? Blir det inte fruktansvärt kaloririkt med några dl olja? :D

Receptet jag använder mig av är: http://www.pannkakor.se/nyttiga

dvs 3 mks rapsolja på 4 portioner.. inte så värst!

Cohen
2008-12-23, 02:14
Nu känns detta som en smått löjlig diskussion, men om man nu ska vara envis visar ju Wikipediadefinitionen på att en äggvite-psyllum mix inte är en pannkaka.

Batter is a liquid mixture, usually based on one or more flours combined with liquids such as water, milk or beer.

Det ska alltså vara mjöl blandat med någon vätska och eventuellt ägg. Påstår inte att det inte kan smaka bra ändå, men det är fel att kalla det pannkaka. Kalla det omelett istället, eftersom att det är en sådan det är.

An omelette or omelet is a preparation of beaten egg cooked with butter or oil in a frying pan

Nelli
2008-12-23, 05:46
Nu känns detta som en smått löjlig diskussion, men om man nu ska vara envis visar ju Wikipediadefinitionen på att en äggvite-psyllum mix inte är en pannkaka.

Det ska alltså vara mjöl blandat med någon vätska och eventuellt ägg. Påstår inte att det inte kan smaka bra ändå, men det är fel att kalla det pannkaka. Kalla det omelett istället, eftersom att det är en sådan det är.

Sa jag att det stamde till 100% dara, och omelett blir det definitiv inte eftersom det blir en brod/tjock liknande konsistens... men sak samma *whatever*

Threader
2008-12-23, 17:51
Fast enligt den definitionen av omelett är det ju inte det heller, utan då stämmer det ju mer in på pannkaka. Och det ser definitivt inte ut som något som en person som är normalbegåvad vad gäller matens finare namngivningsaspekter skulle kalla omelett. Snarare pannkaka. Och då är vi tillbaka på att smakar det som en pannkaka och ser det ut som en pannkaka, är det för mig, och alla andra som inte är paragrafryttare, en pannkaka.

Elfsberg
2008-12-23, 21:09
Det är ett desperat påfund påhittat av någon som gör vadfansomhelst för att bli lite smalare och troligen skulle äta hundskit om hon bara lyckades inbilla sig att det smakade chokladpudding.

Det är inte en pannkaka.

Nelli
2008-12-24, 00:36
Det är ett desperat påfund påhittat av någon som gör vadfansomhelst för att bli lite smalare och troligen skulle äta hundskit om hon bara lyckades inbilla sig att det smakade chokladpudding.

Det är inte en pannkaka.

Detta tar jag som ett personligt pahopp

Jag tavlings dietade
1 Da gor du vad som helst for att tappa fett *screwy*
2 Kom igen nar du tavlat och beratta for mig att du inte var desperat nagon gang under dieten och skulle gjort vad fan som helst for nagot sott och gott och lyxigt.

Kan nagon moderator lasa denna trad tack

LadyInsane
2008-12-24, 00:38
Herregud, folk är idioter i denna tråd! Pannkakor är inte heliga, de görs på olika sätt överallt.

Nelli, ignorera knäppisarna, jag tyckte dina pannkakor var kreativa och bergis perfekta under tävlingsdiet!

Nelli
2008-12-24, 00:43
Herregud, folk är idioter i denna tråd! Pannkakor är inte heliga, de görs på olika sätt överallt.
+1


Nelli, ignorera knäppisarna, jag tyckte dina pannkakor var kreativa och bergis perfekta under tävlingsdiet!

Japp ska ske :thumbup:

Cohen
2008-12-24, 02:23
Nu har den här diskussionen gått överstyr. Jag har sagt vad jag tycker är en pannkaka, har aldrig menat att kritisera någon personligen.

Dags att sätta punkt.

Peace people. Och god jul!

Threader
2008-12-24, 13:27
Instämmer faktiskt, har varit en dum diskution. Nu skiter vi i pannkakorna/icke-pannkakorna, och äter julmat i stället.

Gud jul, och hoppas att alla får lite prottepulver under granen! ;)

fåret
2008-12-24, 13:44
mobilkostnader:300 kr
moppekostnaderpulverkostnader:500 kr
övrigt:cirka 200 kr

pengar kvar från tusenlappen: 0 kr
fan va mycke proteinpulver man får för de :)

hehe ;) det bytet var lätt för mig att göra, trotts att ja är väldigt motorintresserad :)

GOD JUL! :)

stolpskott
2009-01-14, 10:18
hehe ;) det bytet var lätt för mig att göra, trotts att ja är väldigt motorintresserad :)

GOD JUL! :)

hädelse.