handdator

Visa fullständig version : En stor älgstek .. hur tillaga?


shut teh face
2008-11-21, 00:05
Den är fryst och jag vet inte riktigt hur jag ska uppföra mig.

1. In med hela skiten i ugnen
2. Låta den tina, hur?
3. Kan man göra något roligt, typ koka den i buljong bara?

Angel
2008-11-21, 00:09
Tina och sen göra ett långkok brukar man väl göra.

shut teh face
2008-11-21, 00:15
Jag har aldrig långkokat.

Vatten, buljong och lite kryddor, sen köra på i x timmar. Måste man tänka på något speciellt (typ byta ut vatten då o då)?

bear.flowertwig
2008-11-21, 00:27
www.arla.se
www.ica.se
www.tasteline.com
www.alltommat.se

och i värsta fall www.google.se

slöhög ;)

TheGredde
2008-11-21, 00:27
Jag har aldrig långkokat.

Vatten, buljong och lite kryddor, sen köra på i x timmar. Måste man tänka på något speciellt (typ byta ut vatten då o då)?

Jag tycker inte att du ska byta vatten, då tar du bara bort smaker, ska du koka/sjuda steken är det viktigt med mycket kryddor, då helst i färskt format, lök, morötter, kanske lite vin, mörkt öl? Personligen hade jag nog föredragit att slänga in steken i ugnen i en påse (finns nån sån där ugnspåse som behåller vätskan, så att inte steken blir torr) om den är mindre, jobbigt att äta detta en vecka i sträck.

Jag vet ju inte hur stor steken är, men är den mycket stor kan det vara ide att koka/göra en gryta, lättare och godare att frysa in och tina upp som portionsförpackningar senare.

TheGredde
2008-11-21, 00:29
slöhög ;)

Frågan är om shut teh face är slö eller bara vill ha beprövade recept som folk verkligen rekommenderar och tycker är goda? :)

Alfred Nobel
2008-11-21, 06:30
In med älgen i ugn på låg värme, stek några h tills den når en innertemp på 60-70 grader. Ät med rostade rotfrukter, kokt potatis och broccoli, syltlök och gelé :thumbup:

Frantic
2008-11-21, 09:14
Rulla hela steken i grovsalt så att den blir helt täckt. In med den i ugnen tills innertempen blir 60-70grader.

Gradantalet minns jag inte men eftersom Herr Sjöö sa 60-70 så stämmer säkert det. Gott blir det iaf. Enkelt är det också!

shut teh face
2008-11-21, 10:57
Tack så mycket för alla tips. Det lutar åt att jag rullar den i kryddor och slänger in den i ugnen på låg temperatur. :)

shut teh face
2008-11-21, 11:00
Tjejen var uppe i Norrland och skjöt älg med sin farfar, så denna stek är alltså ifrån en sån älg. Om nån undrar. :devil:

tobbo
2008-11-21, 11:22
Tjejen var uppe i Norrland och skjöt älg med sin farfar, så denna stek är alltså ifrån en sån älg. Om nån undrar. :devil:

Tror inte köttet skiljer sig så mycket från olika älgar.

heffa
2008-11-21, 11:30
Tror inte köttet skiljer sig så mycket från olika älgar.

Klart det skiljer sig. Du tror väl inte en sån artificiell älg som man köper i stockholm kan var likadan som en naturprodukt från skogen i norrland.:smash:

tobbo
2008-11-21, 11:36
Klart det skiljer sig. Du tror väl inte en sån artificiell älg som man köper i stockholm kan var likadan som en naturprodukt från skogen i norrland.:smash:

Aldrig sätt artificiell älg, my bad då.

z_bumbi
2008-11-21, 11:37
Är det en stor stek så kan det ta ganska lång tid i ugnen så var beredd på det.

http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=1668

hoikka poika
2008-11-21, 11:40
Tjälknöl!

http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=1668

Brukar själv använda mindre bitar än i receptet, 1-1.5 kg. Minskar några timmar på tillagningen.

hoikka poika
2008-11-21, 11:46
EDIT: Pucktvåa på receptet ...

shut teh face
2008-11-21, 12:40
Ja oj jävlar. Jag får lägga in den nu då. 100 grader testar jag med.

Den är inte överdrivet stor, *går o väger den*

..

oj den var visst 1 kilo. :D

Kinsei
2008-11-21, 14:45
Jag hatade söndagssteken när jag var liten, nu älskar jag att laga stek!

Jag brukar bryna steken i en järnpanna (så att det får fin färg) med lämpliga kryddor och sedan sätta in allt i ugnen. Till älg passar det bra med enbär och lagerblad eller timjan. Av skyn gör man sås sedan. Har man inget vin eller sherrry eller liknande att hälla i såsen fungerar det jättebra med en slurk outspädd svartvinbärssaft.

Min första stek blev jätteseseg, med sedan jag vågat att sänka ugnstemperaturen rejält och skaffade en köttermometer blir de bara bättre och bättre!

shut teh face
2008-11-21, 14:49
Jag drog upp den till 70 grader på 125 grader, men den var rejält blodig ändå så nu får den vara en stund still. Har inte så mkt grejer hemma men den är rullad i havssalt och svartpeppar och så ska den ätas med potatisgratäng och vinbärsgelé

Kinsei
2008-11-21, 15:02
Tänk också på att steken ska "vila" en liten stund när man tagit ut den ur ugnen (det ärdå man fixar såsen). Då är den oftast så varm utanpå att den fortsätter att tillaga sig själv lite fast den är utanför. Så var inte rädd för lite rödrosa i mitten även om du vill äta den mer åt det genomstekta hållet.

MrMac
2008-11-27, 19:45
Den är fryst och jag vet inte riktigt hur jag ska uppföra mig.

1. In med hela skiten i ugnen
2. Låta den tina, hur?
3. Kan man göra något roligt, typ koka den i buljong bara?

1. Låt steken halv tina.
2. Löva steken i jätte tunna skivor med ljuvligt vass kniv.
3. Lägg en regält stor klick extrasaltat smör i traktörpanna alt. stekpanna.
4. Bryn allt i ganska låg temperatur (3:an).
Tillsätt ca 2,5-3dl vatten.
5. Hacka ner champinjoner (färska). Kantareller (hela, helst färska men även på burk går bra), gul lök, purjolök, svartpeppar, vitpeppar, salt, grillkrydda samt lite stjälkselleri.
6. Låt allt puttra på tills att vattnet börjar ta slut.
7. Tillsätt 3dl riktig grädde och en cremebonjour vitlök färskost (eller 2).
8. När all färskost har smält ner i grytan så är det bara att servera.

Förslagsvis Ris till eller kanske Hasselbackspotatis.

Eg0n
2008-11-27, 22:12
de godaste man kan göra med en älgstek är tjälknul. skitenkelt men tar lång tid och kräver lite planering..
Sätt ugnen på 70 grader, in med den djupfrysta steken i ugnen ca 12 timmar, den ska sedan ligga i saltlag i ca 5 timmar.
resultatet: steken blir vell inte särskilt i ögonfallande, näst intill svart och skrumpen men köttet blir salt och mört, jättegott! jag brukar göra gräddkokt timjanpotatis och hemmagjord rödvinssky till.
glhf nästa gång du gör älgstek ! :)