handdator

Visa fullständig version : Hur mycket koffein i bryggkaffe?


Magnusk1
2003-07-08, 09:06
Jag läste i en annan tråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10848&perpage=15&highlight=koffeintabletter&pagenumber=2) att "en kopp kaffe (filterbryggt eller kokt) på 1.5 deciliter innehåller i genomsnitt 80-90 mg koffein. Samma mängd te 40 mg".

Nån som vet om det stämmer och var uppgiften i så fall är hämtad?

King Grub
2003-07-08, 10:20
Jag hade inte skrivit det om det inte stämde. :booty: Uppgifterna är tagna från en avhandling om koffein och idrottsprestation inom arbetsfysiologin, skriven av Björklund och Johansson på KI 2001. En blaskig kopp på 1.5 dl innehåller runt 60 mg. Men vem dricker blaskigt kaffe? Förutom amerikanerna.

Magnusk1
2003-07-08, 10:44
Tack!

muskelbyggarn
2003-07-08, 11:12
>KG

Så sant, så sant. När nackhåren reser sig av kaffet, då är det bra :D

Eller som i Polen, där har de kaffe TILL SOCKRET... helt vidrigt.

Vänl,,,
Tobbe

Nitrometan
2003-07-08, 14:00
Ha! Jag bryggde svenskt kaffe när jag var i USA... Några trodde att jag ville förgifta dem och några blev nästan kära i mig...

GhostFace
2003-07-08, 16:21
Zoegas Intenzo för er som gillar starkare kaffe !

:thumbup: ;)

Tycker faktiskt att alla Zoegas kaffeblandningar är de starkaste i en vanlig dagligvaruhandel...

Löfbergs Lila Lyxblandning om ni vill ha blaskigt kaffe, i takt med att tjäna mera pengar drog de visst ner på den aktivare delen av kaffet- smaken. :D

Patte
2003-07-08, 16:36
Måste hålla med om att Zoega Intenzo är jäkligt god, men som sagt att alla deras är för dem som vill ha "lite starkare" kaffe.

palme
2003-07-08, 17:12
Be robban fixa lite sot åt dig :laugh:

ivandrago
2003-07-08, 17:24
håller med! zoegas äger! min favorit är skånerost. Tycker den är starkast och godast av alla!

Lillgrabben
2003-07-08, 19:14
Kokkaffe rockar fett!

Går att får betydligt mer tryck i en panna kokjava än i ngt jävla melittatrams!


MVH

King Grub
2003-07-08, 19:44
Originally posted by Lillgrabben
Kokkaffe rockar fett!

Går att får betydligt mer tryck i en panna kokjava än i ngt jävla melittatrams!


MVH

Självklart är det kok som gäller! Grov sil också så det blir lite tuggmotstånd! :hbang:

Fartman
2003-07-08, 20:14
kaffet skall givetvis vara stark som inihelvete.. sen angående kokkaffe så citerar jag en gammal vän "det är inte kaffe förrän man kan äta det" :hbang: sen att man använder bryggare pga lathet är en annan femma..

Wilson
2003-07-10, 23:52
ingen som kör med fryskaffe i micron? ;)

Andyh
2003-07-11, 00:36
vafan amerikanskt kaffe äger juh.
det tyckte dock inte mina föräldrar som hade med sig kaffepulver å hällde ner i kaffet på resturangerna.

Lalla (jobb)
2003-07-11, 10:20
Men för f-n, hädare!!!! ;)
Det godaste brygg kaffet är Gevalia Ebony. :hbang:

MEN! Det godaste är en dubbel espresso på mitt stamhak...Apropå i Borås, ägd av två italienare...behöver bara kliva innanför dörren så står det en dubbel på disken... :cheers:

Annars går det med en dubbel moka av Kahl's Kaffe 234,0....

DrP
2003-07-11, 11:03
Esspresso hemma e så nice. Jag tror jag köpt alla olika sorter jag hittat i sverige. Den godaste hittills är Danesi Gold
http://www.danesi-caffe.com/A_PROD1.HTM
Har nån sett den säg till. Svår att hitta nu.

Lalla (jobb)
2003-07-11, 11:06
DrP > Äre bara arabicaböna i den eller? vilket gradantal rostas den på?

EDIT:
Häpp, dags att läsa på länken innan man frågar...:em: :smash:

Saxat från www.kahls.se:
234,0º
Detta kaffe älskas av våra syditalienska kunder. Smaken är kraftig, aningen söt och härligt bitter. Bönorna är svart glänsande, vilket kommer av att man rostar dem extremt hårt. Bara de finaste och största bönorna tål denna hårda rostning. Man måste åka långt ned i Italien för att matcha dess mörka styrka. En elak espresso som ger en superb crema.
:thumbup: :cheers:

DrP
2003-07-11, 11:14
A 100% Arabica, this blend is made up of high quality Brazilian Arabica and by Central American Milds, with a sweet and delicate flavor. Both blends are combined with a refined African coffee that ultimately adds a unique aroma to it..

:D

Det enda jag vet. Arabica kan smaka så väldigt olika. Beror väl åp rostningen och var börnorna växt, jord mm. Typ som vindruvor. Nu börjar vi komma in på detaljerad nivå hehe.

GhostFace
2003-07-11, 18:21
Originally posted by DrP
A 100% Arabica, this blend is made up of high quality Brazilian Arabica and by Central American Milds, with a sweet and delicate flavor. Both blends are combined with a refined African coffee that ultimately adds a unique aroma to it..

:D

Det enda jag vet. Arabica kan smaka så väldigt olika. Beror väl åp rostningen och var börnorna växt, jord mm. Typ som vindruvor. Nu börjar vi komma in på detaljerad nivå hehe.

Vilken var nu den dyraste bönan; Robusta eller Arabica?
Arabica va`?

Nitrometan
2003-07-11, 20:04
Mollbergs Blandning från Zoegas duger om man kör i bryggare.

Ett Polskt ordspråk om kaffe (tror jag det var länge sen jag hörde det): "Kaffe ska vara svart som synden, hett som helvetet och starkt som Satan"

Allan
2003-07-12, 21:46
Fick en näve äkta brasilianskt häromveckan, direktimporterat. Smakade precis faan - bara koffein och garvsyra. Hemligheten var att de fina, drickbara sorterna exporteras till resten av världen medans andra och tredjesorteringen stannar kvar hos lokalbefolkningen.
Nå, det var väl nån effekt eftersom allan låg och snurrade till klockan 0230.

allan

DrP
2003-07-13, 13:33
Robusta bönan är just robust. Tål mer, och därför lite billigare än Arabica. Robusta brukar man dryga ut Arabica kaffe med i billigare sorter.

Arabica beans grow best at altitudes over 3,000 feet. This species produces superior quality coffees, which possess the greatest flavor and aromatic characteristics. They typically contain half the caffeine of the robusta beans. Arabica production represents 80% of the world's coffee trade, however, only 10% of this meets speciality coffee standards.

Robusta beans are usually grown at lower elevations. Robusta trees are easier to grow, produce higher yields, and are more disease resistant than the arabica species. Robusta beans usually possess a woody, astringent flavor. They are used when a lower price or additional caffeine is desired. A small percentage is typically added to many Italian espresso blends for the additional crema and complexity they contribute.

http://www.allaboutcoffee.org