handdator

Visa fullständig version : Att minska sina östrogennivåer...


TylerDurden84
2008-11-20, 23:14
Har en vän som nyss gjort diverse hormontester då han har komplex för att han har för mjuka drag för att vara en kille. Han tycker även att han ser för ung ut. Testet gjorde han på vårdcentralen och fick nyss svar hemskickat som han skrivit till mig:

S-Östradiol: 125. ref.värde: 30-160
S-Testosteron: 23. ref.värde: 8,4-29
S-Lutropin (LH): 4,7. ref.värde: 1,5-9,3

Som ni ser så ligger hans östrogen-nivåer i överkant. Dock inte tillräckligt mycket för att läkarna kan skriva ut något.

Finns det något livsmedel, mineral eller kosttillskott som bevisligen sänker ens östrogen-nivåer utan att påverka testost.nivåerna?

jwzrd
2008-11-20, 23:19
Hur gammal är du?

Ryska_raketen
2008-11-20, 23:20
Hur gammal är du?

Spelar det någon roll?

Tolkia
2008-11-20, 23:21
Sade läkaren att östradiolnivåerna var väl höga men inte tillräckligt för att han/hon skulle kunna skriva ut östrogen, eller är det er tolkning av resultaten? Om det är det senare som gäller, så ber jag att få påpeka att även testosteronnivåen ligger närmare den övre gränsen än den undre.

Om din kompis är jämnårig med dig är det inte nödvändigtvis sjukligt att ha "mjuka" drag och se "ung" ut - ni är fortfarande unga. Det finns även en hel del äldre män som ser "mjuka" eller "barnsliga" ut, och det kan mycket väl vara så att din kompis är en av dem. Alla är inte Arnoldfyrkantiga (särskilt om de inte är i Arnoldkondition). Det kan vara så att han är i större behov av att jobba lite på sina komplex än av att få hormonbehandling.

Tolkia
2008-11-20, 23:21
Spelar det någon roll?
Om problemet är att man ser "ung" ut så ja, det tycker jag.

jwzrd
2008-11-20, 23:23
Spelar det någon roll?

När man som man är ung har man naturligt mycket östrogen i kroppen. Jag är sen även lite tveksam till hur ungdomligt utseende och mjuka drag så direkt knyts till östrogen.

Ryska_raketen
2008-11-20, 23:28
Om problemet är att man ser "ung" ut så ja, det tycker jag.

När man som man är ung har man naturligt mycket östrogen i kroppen. Jag är sen även lite tveksam till hur ungdomligt utseende och mjuka drag så direkt knyts till östrogen.

Jaha, ojdå. Antog eftersom att trådskaparen frågade för en kompis så var trådskaparens ålder rätt ointressant? :)

jwzrd
2008-11-20, 23:35
Jaha, ojdå. Antog eftersom att trådskaparen frågade för en kompis så var trådskaparens ålder rätt ointressant? :)

Hur gammal är du då?

Ryska_raketen
2008-11-20, 23:37
Hur gammal är du då?

Hur långt är ett snöre?

JG_81
2008-11-20, 23:41
Är man kille och värdet ligger väl inom referensvärdena för män så kan man vara lugn. De flesta hormonnivåerna varierar över dygnet och påverkas även av en rad andra faktorer (kost, livssituation, stress vid provtagningstillfället osv).

Kan man uttala sig om ett östrogenvärde på 125 är högt om referensvärdena ligger mellan 30 - 160? Visst, rent matematiskt ligger 125 högt i intervallet 30-160, men anses detta spann vara normalfördelat?

CiCoro
2008-11-20, 23:58
han e född -84

TylerDurden84
2008-11-21, 01:36
Jwzrd, JAG är född 1984 (vilket min signatur även visar). Min vän är född 1985 och är 23 år.

Visst, att han ser ung och är lite mjuk ut i ansiktet behöver inte alls vara relaterat till hans östrogen-nivåer, men om jag ska ge honom något konkret förutom att han ska "jobba på sitt självförtoende" så kan jag gärna ta några förslag på kosttillskott eller liknande om någon vet eller har tips.

Eftersom han ligger inom ref.värdet lär han inte få läkemedel utskrivet, nej.

Bahir
2008-11-21, 02:01
Det finns väl (lagliga) östrogenblockare ute på marknaden som åtminstone har en liten dämpande effekt? SANutrition (eller hur det nu stavas) har en, det vet jag.

Scratch89
2008-11-21, 07:37
Jag tror inte att det är din väns östrogennivåer som är anledningen till att han ser lite mjukare ut. Hur ser hans föräldrar ut? Hur såg de ut i hans ålder? Man ska behöva en väldigt rubbad hormoonbalans för att man ska få kvinnliga attributer; Klinefelters syndrom tänker jag på då, med smala axlar och breda höfter, gynecomasti, liten penis och liten kroppsbehåring.

Tolkia
2008-11-21, 12:40
Jwzrd, JAG är född 1984 (vilket min signatur även visar). Min vän är född 1985 och är 23 år.

Visst, att han ser ung och är lite mjuk ut i ansiktet behöver inte alls vara relaterat till hans östrogen-nivåer, men om jag ska ge honom något konkret förutom att han ska "jobba på sitt självförtoende" så kan jag gärna ta några förslag på kosttillskott eller liknande om någon vet eller har tips.

Eftersom han ligger inom ref.värdet lär han inte få läkemedel utskrivet, nej.
Fråga dig varför du skall ge honom något "konkret råd" - som jag tolkar dig tipsa honom om något preparat alt. något exotiskt livsmedel som höjer testosteronnivåerna alt. sänker östrogennivåerna - om det inte finns något fel han behöver ett "konkret råd" om? Att han säkert hellre vill höra att han skall sätta igång och äta tre ägg om dagen eller något ditåt än att han behöver jobba på att acceptera sitt utseende är inte detsamma som att det är vad han behöver och vad du bör ge.

Jag tror att ni övertolkar både effekterna av östrogen på utseendet och provresultaten något alldeles vansinnigt. Det skall också tilläggas att det får mer än en effekt om man börjar mixtra med hormonnivåerna, och alla kanske inte är sådana som man vill ha.

Shajjn
2008-11-21, 13:12
Men.. Allt ligger inom referensintervallet?

Shajjn
2008-11-21, 13:14
30-160, men anses detta spann vara normalfördelat?

Normalfördelat.

TylerDurden84
2008-11-21, 14:29
Hans föräldrar ser normala ut, hans bröder ser äldre ut än honom (om man utgår från deras ålder). Jag vet att många gärna vill vara psykologer och berätta att jag som vän ska stötta honom istället... det gör jag redan. Men jag lovade även att jag skulle försöka se vad jag kunde hitta som ev kunde hjälpa till att sänka östro.niv. Även om det fysiskt inte skulle ändra hans utseende så hade det kanske mentalt hjälpt honom lite.

Jag pratar inte om att totalt blockera östrogenets effekter eller att skjuta hans testo högre. Finns det inget ute på marknaden som skulle kunna sänka det något så hälsar jag honom det.

San Nutrition läste jag, de har ett brett sortiment, kommer du ihåg vad produkten heter?

Tolkia
2008-11-21, 14:37
Jag vet att många gärna vill vara psykologer och berätta att jag som vän ska stötta honom istället... det gör jag redan. Men jag lovade även att jag skulle försöka se vad jag kunde hitta som ev kunde hjälpa till att sänka östro.niv. Även om det fysiskt inte skulle ändra hans utseende så hade det kanske mentalt hjälpt honom lite.

Jag pratar inte om att totalt blockera östrogenets effekter eller att skjuta hans testo högre. Finns det inget ute på marknaden som skulle kunna sänka det något så hälsar jag honom det.
Men tänk efter. Du skriver i princip att du vill hjälpa honom att sänka östrogennivåer som är normala eller höja testosteronnivåer som är normala - även om det inte skulle påverka hans utseende, vilket är det som han har komplex för - för att "hjälpa honom mentalt"? Det vill säga antingen hjälpa honom laborera med hormonnivåerna mot läkares inrådan eller hjälpa honom kasta bort pengar på verkningslösa kosttillskott. Hur schysst "hjälp" är det egentligen?

TylerDurden84
2008-11-21, 15:10
Men tänk efter. Du skriver i princip att du vill hjälpa honom att sänka östrogennivåer som är normala eller höja testosteronnivåer som är normala

Det är andra gången du skriver om att höja testot, varför? Läs om mina inlägg igen så slipper du skriva det en tredje gång, för det har jag ALDRIG föreslagit (läs sista meningen i mitt första inlägg).


...kasta bort pengar på verkningslösa kosttillskott
Jag tar det som att du inte känner till några?

Folk frågar dagligen om tillskott för att öka muskelmassan eller öka fettförbränningen vilket i sin tur kan påverka hormonerna också. Detta kan göras till en enkel fråga:

Kan man sänka sina östrogennivåer via kost/lagliga kosttillskott? Jag behöver inga nät-psykologer till denna frågan, tack.

jwzrd
2008-11-21, 15:12
Det är andra gången du skriver om att höja testot, varför? Läs om mina inlägg igen så slipper du skriva det en tredje gång, för det har jag ALDRIG föreslagit.


Jag tar det som att du inte känner till några?

Folk frågar dagligen om tillskott för att öka muskelmassan eller öka fettförbränningen vilket i sin tur kan påverka hormonerna också. Detta kan göras till en enkel fråga:

Kan man sänka sina östrogennivåer via kost/lagliga kosttillskott? Jag behöver inga nät-psykologer till denna frågan, tack.

Jag tar detta som att du inte får de svar du önskar så du blir förbannad. Du ignorerade nästan hela Tolkias inlägg. Jag undrar... är det på grund av dina extensiva kunskaper i mänsklig endokrinologi som du vet att det är lägre östrogennivåer din kompis behöver?

King Grub
2008-11-21, 15:13
Manipulera hormonnivåer när inget fel föreligger? Suck.

z_bumbi
2008-11-21, 15:16
Eftersom du inte riktigt verkar förstå hur hormonnivåer fungerar så börja med att läsa på om det först och sen söker du av marknaden och ser om du hittar något som verkar rimligt att det fungerar.

Kräket
2008-11-21, 15:27
Manipulera hormonnivåer när inget fel föreligger? Suck.

...Inte något helt ovanligt i BB-sammanhang...;)

Tolkia
2008-11-21, 15:28
Folk frågar dagligen om tillskott för att öka muskelmassan eller öka fettförbränningen vilket i sin tur kan påverka hormonerna också.
Eftersom du vet detta, vet du säkert även vilka svaren brukar vara.

Tabbe
2008-11-21, 18:09
Ingen som svarat på frågan ju.

Det finns lagliga östrogenminskare

Kolla efter ingrediensen

6-bromo = tex hyperdrolx2

Kolla på 6-oxo också eller novedex xt.

Även om det skulle klassas som doping så tvivlar jag på att din kompis ska tävla.
Men lagligt är det.

z_bumbi
2008-11-21, 18:13
Som funkar för någon som har normalvärden och utan att påverka något annat hormon?

Tabbe
2008-11-21, 18:22
Dom skulle minska östrogenet lika mycket på någon med normalvärde som någon med lite över normalt.

Iofs så skulle testosteronet öka indirekt men det är sällan något negativt?

Anders The Peak
2008-11-21, 21:26
Gå ned i fettvikt och nikotinplåster är effektivt mot omvandlingen av testot till estradiol.

Tabbe
2008-11-21, 21:50
Gå ned i fettvikt och nikotinplåster är effektivt mot omvandlingen av testot till estradiol.

Nu kommer ju hälften börja använda nikotinplåster och bli beroende ;)
Är det samma sak med snus/nikotintuggumi?


Hur hindrar nikotinet omvandlingen från test till estradiol? Påverkar det även fritt test?

Anders The Peak
2008-11-21, 21:56
Nu kommer ju hälften börja använda nikotinplåster och bli beroende ;)
Är det samma sak med snus/nikotintuggumi?


Hur hindrar nikotinet omvandlingen från test till estradiol? Påverkar det även fritt test?
Det verkar som om det gör det. Fast meningen var ju inte att alla ska börja med nikotinplåster eller liknande för den sakens skull. Oftast är det övervikt och överkonsumtion av mat som är boven i dramat i alla fall bland medelålders män.
Jag antar att din kompis inte är medelålders utan mer en ungdom. Så länge man inte utvecklar gyno pga obalansen så är det inget man behandlar.

Anders The Peak
2008-11-21, 22:40
Det verkar som om det gör det. Fast meningen var ju inte att alla ska börja med nikotinplåster eller liknande för den sakens skull. Oftast är det övervikt och överkonsumtion av mat som är boven i dramat i alla fall bland medelålders män.
Jag antar att din kompis inte är medelålders utan mer en ungdom. Så länge man inte utvecklar gyno pga obalansen så är det inget man behandlar.
Rättar till lite kring behandlingen vid obalans. Man behandlar obalansen vid dålig längdtillväxt med någon typ av medicin som påverkar omvandlingen eller täpper till receptorerna.
När det gäller nikotinet så har man utvecklat en salva som inte har nikotinets beroendeskapande effeker. Salvan används vid diverse hjärnfunktionsnedsättningar med goda terapeutiska resultat.

Ponny
2008-11-22, 10:46
Tofu sägs öka östrogennivåerna så det kan han ju undvika om han äter det. Annars vettefan...

Eddie Vedder
2008-11-22, 12:23
Tofu sägs öka östrogennivåerna så det kan han ju undvika om han äter det. Annars vettefan...

Det gäller sojabönor generellt. Fytoöstrogener förekommer i relativt stor utsträckning i sojabönor, bl.a. är det tack vare detta man tror att soja minskar risken för prostatacancer.

TylerDurden84
2008-11-22, 23:01
Tack för svaren alla!

Jag tycker det är synd att många tar det till överdrift och kallar det att manipulera eller leka med ens hormoner och att det är farligt att kanske ändra lite på matvanorna eller köpa ett kosttillskott i en svensk kosttillskottsbutik. Påverkar inte allt vi äter/gör våra hormoner? Folk vill äta optimala mängder protein/fett mm för att bl a öka sitt kroppsegna testo eller attt gå på en kraftig kaloriresterktion skulle väl också i såna fall kunna anses att leka med ens hormoner då dom lär påverkas av detta!?

Visst, min väns östrogen är inom "gränsen" även om det är mer mot den övre delen. Att på ett naturlig sätt själv försöka sänka det lite (om det går) ser jag inget som helst fel med! Om det får en önskad effekt för honom eller inte är inte upp till mig eller er att veta.

a2thedmc
2008-11-28, 16:35
Armidex eller nått? *flex*

C.E.J.
2008-11-28, 18:56
Armidex eller nått? *flex*

Läkemedels- och dopingklassat preparat.

Sverker
2008-11-28, 20:08
Nu håller vi bort alla diskusioner om läkemedel och dopingklassade preparat.