handdator

Visa fullständig version : Vilken benmaskin? legpress el. lev-squat?


Coldsmith
2008-11-20, 21:22
Har ju ett hemmagym sen tidigare som är tämligen komplett. Men jag har saknat något för benen, det här året har jag lovat att fylla ut alla mina större jeans också så jag har kikat på lite maskiner för detta. Har knäproblem så jag är lite rädd för benböj, även om jag kör detta varannan vecka.

Dessa två har jag kikat på, en legpress:

http://www.bodypowerequipment.se/res/Ben/glph1100.jpg

Och en leverage squat:

http://www.bodypowerequipment.se/res/Ben/gscl360.jpg

Skillnad i pris är rätt stor, 12k för benpress och hälften för lev-squat.
Vad är era erfarenheter? Gillar benpress själv men aldrig provat en lev-squat.

Jorgen
2008-11-20, 21:25
Undras tro vem som skall bli först med att skriva knäböj?

Jag skulle tagit benpressen. Funkar bra att träna vader med också.

ceejay
2008-11-20, 21:27
du säger att du har problem med knäna, och ändå kör knäböj då och då?

Ungrim
2008-11-20, 21:29
Här är det lite diskutioner kring dessa maskiner:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118176

Coldsmith
2008-11-20, 21:30
du säger att du har problem med knäna, och ändå kör knäböj då och då?

Kör inte tungt.

Coldsmith
2008-11-20, 21:31
Undras tro vem som skall bli först med att skriva knäböj?

Jag skulle tagit benpressen. Funkar bra att träna vader med också.

Vem har koll på alla svenska termer ;)

Jorgen
2008-11-20, 21:32
Vem har koll på alla svenska termer ;)

Tänkte mer på vem som skulle skriva att du skulle köra böj först. :)

Coldsmith
2008-11-20, 21:35
Tänkte mer på vem som skulle skriva att du skulle köra böj först. :)

Ah. sorry :D.
Klart det hade vart att föredra, och klart billigast. har ju ett power-rack så det funkar ju kanon. Men som sagt, knänen är jag rädd för om jag ska köra på i högre belastningar. Har vridit sönder något på fotbollen för länge sen, får låsningar ibland när jag går djupt.

MEGA_MAN
2008-11-20, 21:36
Sguaten är ju rellativt lik knäböj, ev. mer påfrestande för knäna enligt min erfarenhet.
Benpressen var ju även en hacklift såg det ut som, då har du ju "nästan" squaten.
Om du nu kör Knäböj ibland så är benpressen bästa och skonsammaste komplimentet.

Så jag skulle tagit benpressen.

Coldsmith
2008-11-20, 21:40
Lutar åt en benpress, nog mer rejäl och uppfyller nog mer det jag söker.
stackars kök.

internethjälten
2008-11-20, 21:43
En liten tanke är att i "legpressen" så förflyttar du vikten 45grader uppåt
så det kommer gå åt mer viktskivor för att det ska bli lika tungt som i
den andra "leverage squat" där du pressar all vikt uppåt.

Coldsmith
2008-11-20, 21:44
En liten tanke är att i "legpressen" så förflyttar du vikten 45grader uppåt
så det kommer gå åt mer viktskivor för att det ska bli lika tungt som i
den andra "leverage squat" där du pressar all vikt uppåt.

Jo. Får nog lov att köpa in mer vikter också. Lär ju öka på kostnaden en del också.

internethjälten
2008-11-20, 21:46
Jo. Får nog lov att köpa in mer vikter också. Lär ju öka på kostnaden en del också.

Sen har du ju de vertikala benpressarna och de börjar på ca 3000kr..

Coldsmith
2008-11-20, 21:48
Sen har du ju de vertikala benpressarna och de börjar på ca 3000kr..

DOm verkar väldigt obekväma, eller hur är dom? Har ju aldrig provat dom. Dom är ju ett alternativ förstås.

internethjälten
2008-11-20, 21:49
Jag skulle tagit benpressen. Funkar bra att träna vader med också.

Läser man specen på den andre så står det även

"Maskinen är dessutom perfekt för att träna stående vadpress. Vadpressens fotstöd är runt istället för kantigt. Du slipper känna en vass kant och du får en extra djupt bottensträck."

mvh

Saft und Kraft
2008-11-20, 22:04
En gymkamrat som liksom du lider av knäproblem, kör lätta böj med lindor (lätt lindade) vilket gör att han faktiskt kunnat öka i böjen de sista veckorna utan att känna några direkta besvär. Jag bara misstänker, att den förstärkning som sker kring knäleden vid normalt böjande, inte helt uteblir p.g.a. lindningen. Detta kunde kanske vara något? En långsam upptrappning och vem vet, dina knän kanske blir friskare på kuppen. Samt att du får böja vilket klart är sweet.

MAXX
2008-11-20, 22:06
personligen tycker jag benpress fungerar bäst ett ben i taget. På så sätt behöver du inte lika mycket vikter heller.

z_bumbi
2008-11-20, 22:09
Frågan är ju vilken som känns vettigast att använda så låt det avgöra?

ceejay
2008-11-20, 22:15
Har du funderat på benspark då?

Jorgen
2008-11-20, 22:16
Har du funderat på benspark då?

Svårt att få med baksidan av låren och att kunna köra vader i bensparken.

Jorgen
2008-11-20, 22:17
Läser man specen på den andre så står det även

"Maskinen är dessutom perfekt för att träna stående vadpress. Vadpressens fotstöd är runt istället för kantigt. Du slipper känna en vass kant och du får en extra djupt bottensträck."

mvh
Det var en personlig reflektion. Gillar inte att köra vader i dylika maskiner bara. :)

Frågan är ju vilken som känns vettigast att använda så låt det avgöra?

Ja, faktiskt är det ju så enkelt.

Coldsmith
2008-11-20, 22:51
Har du funderat på benspark då?

Det har jag redan, både för benspark och lårcurl.

ceejay
2008-11-20, 22:53
Svårt att få med baksidan av låren och att kunna köra vader i bensparken.

Fungerar alledes utmärkt att köra vader med stång som han tydligen redan hade om jag läste rätt.
Baksida kan man köra med marklyft eller utfall av något slag som jag inte riktigt kommer ihåg vad de heter, man står på knä och låter överkroppen falla framåt


coldsmith, varför behövs en press av något slag då om du vill träna benen? Jag frågar bara :)

Coldsmith
2008-11-20, 23:01
Fungerar alledes utmärkt att köra vader med stång som han tydligen redan hade om jag läste rätt.
Baksida kan man köra med marklyft eller utfall av något slag som jag inte riktigt kommer ihåg vad de heter, man står på knä och låter överkroppen falla framåt


coldsmith, varför behövs en press av något slag då om du vill träna benen? Jag frågar bara :)

Mer stabilitet för knäna som jag har problem med. Jag kör knäböj också men för att känna mig säker ligger jag på för låga vikter för att få en riktig utveckling. Vill kunna köra tyngre.

ceejay
2008-11-20, 23:07
Mer stabilitet för knäna som jag har problem med. Jag kör knäböj också men för att känna mig säker ligger jag på för låga vikter för att få en riktig utveckling. Vill kunna köra tyngre.

Okej, det finns nog många bra övningar för att öka stabiliteten men i slutändan är det ju ditt call ;)

z_bumbi
2008-11-20, 23:21
Okej, det finns nog många bra övningar för att öka stabiliteten

Benpress?

Coldsmith
2008-11-20, 23:22
Okej, det finns nog många bra övningar för att öka stabiliteten men i slutändan är det ju ditt call ;)

Nu vill jag ju ha muskelutveckling, inte bara sjukgymnastik för mitt knä :).

Mehdi
2008-11-21, 00:54
Du har inte funderat skaffa kort på något gym så du har tillgång till maskinerna? Jag förstår att du har ett hemmagym av någon anledning men tänker mig att det ändå kunde vara billigare och kanske mer motiverande att ha ett kort på ett gym där du kan uttnyttja flera träningsmöjligheter till ett lägre pris. Vem vet, kanske är det så att ingen övning känns bättre för ditt knä än knäböj?

Coldsmith
2008-11-21, 22:15
Du har inte funderat skaffa kort på något gym så du har tillgång till maskinerna? Jag förstår att du har ett hemmagym av någon anledning men tänker mig att det ändå kunde vara billigare och kanske mer motiverande att ha ett kort på ett gym där du kan uttnyttja flera träningsmöjligheter till ett lägre pris. Vem vet, kanske är det så att ingen övning känns bättre för ditt knä än knäböj?

Körde på gym förut men det finns inget vettigt gym i närheten av mig där jag bor. Att spendera 3-4 timmar om kvällen för att åka jojjo fram och tillbaka över stan.
Vet att benpressen är mycket bättre sen tidigare så den funkar iaf.

ceejay
2008-11-21, 22:20
Benpress?

Ja men nu snackas det om att det skall läggas ut ett antal tusen kronor på det också om du inte läst det, du behöver inte vara en smartass.

Coldsmith
2009-03-04, 17:49
Det blev en benpress:

http://4.bp.blogspot.com/_ZAScDv9w3As/Sarnymwp0gI/AAAAAAAAAV0/84dZnw_9M2A/s400/S6301134.JPG

Blir premiär för hårdträning ikväll :).

Prankie
2009-03-04, 17:54
Riktig nice, hur mycket vikter har du? Lutningen gör väl man kan klara runt det dubbla man klara på knäböj annars. :)

Sebbe_H
2009-03-04, 17:55
Riktig nice, hur mycket vikter har du? Lutningen gör väl man kan klara runt det dubbla man klara på knäböj annars. :)

Mer än så, jag klarar iaf bra mkt mer än det dubbla i benpress. :D

Men schysst benpress där! Har du andra maskiner vikter också?

Coldsmith
2009-03-04, 19:24
Riktig nice, hur mycket vikter har du? Lutningen gör väl man kan klara runt det dubbla man klara på knäböj annars. :)

köpte med 240kg vikter, och har väl 200 sen tidigare. Så det räcker gott och väl åt mina spaghettiben :). Maskinen ska visst klara av 1000kg men då måste man ha specialvikter för att överhuvudtaget få plats med dom.

Coldsmith
2009-03-04, 19:25
Mer än så, jag klarar iaf bra mkt mer än det dubbla i benpress. :D

Men schysst benpress där! Har du andra maskiner vikter också?

Power-rack, vadpress, chins/dips, benspark/lårcurl (sitter i bänken men är en redig sådan för att vara bänkmonterad)....

Så nu har jag inga ursäkter :D

Sniggel
2009-03-05, 08:39
Riktig nice, hur mycket vikter har du? Lutningen gör väl man kan klara runt det dubbla man klara på knäböj annars. :)

Har för mig att man belastningen blir (roten ur 2) gånger lättare, dvs ca 1.4 ggr lättare i 45 graders vinkel (orkar inte räkna på det just nu) men sen så är det ju förstås en stabiliserande konstruktion som gör att man kan lyfta ännu lite till.

Pecto
2009-03-05, 08:42
Den där benpressen är juh även en hacklift såg jag nu, precis en sån som vi har på gymmet =)

Coldsmith
2009-03-05, 17:45
Den där benpressen är juh även en hacklift såg jag nu, precis en sån som vi har på gymmet =)

Jupp, man fäller upp plattan så funkar den som det också. Och vadpress.