handdator

Visa fullständig version : Lösa axlar?


Lellan
2003-07-08, 08:46
Jag kan inte göra pullovers för då "klonkar" mina axlar som ur led (fast det tror jag inte de gör helt? De vrider sig lixom bara? Behöver knappt någon vikt ens.. :em: Jag försöker verkligen "hålla ihop" armbågarna men de flyger ändå sin kos).

Saknas stabilitet helt enkelt. Jag SKA gå till naprapat, men tills jag får tiden undrar jag om jag ska undvika rörelser som känns instabila?

Testade att ligga på rygg och knäppa händerna och låta dem nå golvet och armarna bara vobblade och darrade... tror inte de var såhär förr? Känns som om det är något som drar konstigt.. dåligt stretchat bröst kanske?

Känner mig helt usel.. hjälp! :cryout:

(OBS! Det gör inte ont, känns bara obehagligt)

JJ
2003-07-08, 09:00
Ska man undvika övningar som inte känns bra, ja, varför inte? Pullovers är ändå en skitövning;)

Lellan
2003-07-08, 09:03
Originally posted by JJ
Ska man undvika övningar som inte känns bra, ja, varför inte? Pullovers är ändå en skitövning;)

Då lägger jag ner bröst, axel och tricepsövningar då.. :thumbup: :rolleyes: ;)

Arne Persson
2003-07-08, 09:04
Lellan: Just pullover varnar jag bestämt för på mina kurser;) pga luxationsrisken (ur led). "Klonket" kan mkt väl vara att humerushuvudet är på väg att gå ur led.

JJ
2003-07-08, 09:17
Originally posted by Lellan


Då lägger jag ner bröst, axel och tricepsövningar då.. :thumbup: :rolleyes: ;)

Varför det? Tror knappast att alla övningar för de muskelgrupperna känns lika illa eller hur? Kör de som känns bra och träna upp stabiliteten så länge istället för att rulla med ögonen.

Lellan
2003-07-08, 09:22
Originally posted by Arne Persson
Lellan: Just pullover varnar jag bestämt för på mina kurser;) pga luxationsrisken (ur led). "Klonket" kan mkt väl vara att humerushuvudet är på väg att gå ur led.

De klonkar nästan vid bänkpress också (högra, nåt rotatorkuffgrejs - den är instabil iaf). Du har ingen tjusig lösning på problemet? :naughty: (eller MÅSTE man gå kurs?:MrT:)

-> JJ

Sorry, har just kommit hem från nattjobb och har tydligen inte älskvärt morgonhumör utan rullande ögon.. :em: sorry! Vill gärna ha tips på stabilitetsträning, det var nog så jag menade frågan men formulerade mig klumpigt.

Och det är klart jag kommer träna på! Men det är pullover, enarms och tvåarms tricepspress över huvudet, liggande tricepspressar och bänk och lite bröstövningar samt hantelpressar som känns instabila. :(

Något drar snett är min misstanke..

JJ
2003-07-08, 11:31
Prova att köra rotator cuff övningar innan så att de är uppvärmda, det löste mitt liknande problem.