handdator

Visa fullständig version : Datorbutiken


Evensar
2008-11-20, 17:21
Läste precis på idg.se att datorbutiken.com försatts i konkurs. Blev lite paff faktiskt, inte för att jag har handlat där någongång men jag vet att flera här inne har gjort om jag inte missminner mig och flera kompisar. Hoppas det inte finns en tråd redan. :)

http://www.idg.se/2.1085/1.194268/datorbutikens-vd-talar-ut
http://www.shoppingsajterna.se/

Baan
2008-11-20, 17:25
Det var en hyfsad webbutik tidigare men det verkar ha gått åt helvete för ett halvår sedan med massa missnöjda kunder. Jag blev inte förvånad när dom gick i konkurs. Hade många bra priser på vanliga komponenter.

Miiix
2008-11-20, 17:27
Det är ju smått irriterande när man betalar in pengarna för en vara, inte får den, ringer/mejlar och får bara svaret att "den kommer, men vi vet inte när", företaget går i konkurs man får inte tillbaka pengar heller. Skit.

hahavaffan
2008-11-20, 17:28
Jupp, det var väl några dagar sen nu. Fick ut reklam från dem i måndags, samma dag som dom lade upp infon på sidan.

Det var rätt så väntat. Swec har skrivit en del om det, och vad man förstått av att titta på deras lagersaldon det senaste halvåret är att de förlorat sin kredit hos leverantörerna, och på sätt inte kunnat ha nåt i lager. Lite hade dom väl, men det var fan inte mycket.

Nån som vet vad som händer med de fysiska JME-affärerna?

Raggis
2008-11-20, 17:29
Precis som baan säger, så kommer det inte som en överraskning. Fick vänta i över två månader på mina delar.

Nitrometan
2008-11-20, 18:36
Var det inte så att även deras huvudleverantör konkade?

egge
2008-11-20, 18:40
Jag hörde rykten att dom chocksänkte priserna ungefär 2 timmar innan dom försattes i konkurs. Stämmer det? Borde ju inte vara särskilt lagligt.

Baan
2008-11-20, 18:49
Jag hörde rykten att dom chocksänkte priserna ungefär 2 timmar innan dom försattes i konkurs. Stämmer det? Borde ju inte vara särskilt lagligt.

Vad skulle det ge? Lagret var i princip tomt ganska länge verkar det som eftersom folk inte fick sina varor. Visst du kanske kunde handla skitbillig usbkabel, men oj vad rolli. Skojade dom till det lite menar du?

egge
2008-11-20, 18:52
Vad skulle det ge? Lagret var i princip tomt ganska länge verkar det som eftersom folk inte fick sina varor. Visst du kanske kunde handla skitbillig usbkabel, men oj vad rolli. Skojade dom till det lite menar du?

Dunno. Men det verkar ju som om att folk som beställt saker och betalat direkt och sedan inte fått någon vara inte kommer få tillbaka sina pengar. Dom kanske försökte lura folk att lägga beställningar på saker dom inte hade i lager? Som sagt, bara en liten fågel som viskade i mitt öra.

Baan
2008-11-20, 18:57
Dunno. Men det verkar ju som om att folk som beställt saker och betalat direkt och sedan inte fått någon vara inte kommer få tillbaka sina pengar. Dom kanske försökte lura folk att lägga beställningar på saker dom inte hade i lager? Som sagt, bara en liten fågel som viskade i mitt öra.

Priserna var faktiskt ganska dåliga på en del saker jag var sugen på, såg inte ut som någon bra rea dagarna/veckorna innan konkursen direkt.

Visst är det jävligt skumt att man informerat väldigt dåligt om sina problem. Går läsa på prisjakt om vad folk fått för svar, jag har för mig någon skrev ganska nyligen att dom skyllde på lagerbyte (som kan vara sant antar jag) och annat. Tror inte det finns någon som fått den riktiga förklaringen. Med ord har man valt att ta mot ordrar fastän man inte kan leverera särskilt mycket. Om detta är pga optimism (det löser sig) eller helt enkelt lura till sig en del pengar och sen ta konkursskyddet för att behålla pengarna är svårt svara på. Någon mer juridisk insatt kanske kan upplysa om det sistnämnda ens är möjligt i vanliga fall.