handdator

Visa fullständig version : Stora matproblem


Suffering
2008-11-20, 15:56
Hejsan!

Jag har så otroligt svårt att komma på vad ja ska äta om dagarna så de slutar alltid med att man tar en nutrilett bar (som visserligen funkar, men blir grymt trist i längden).

Jag vill som absolut max få i mig 1200kcal per dag eftersom jag håller på att gå ner i vikt.
Avskyr verkligen nästan alla grönsaker så jag behöver tips från er vad man kan äta för att ligga på max 1200kcal.
Tar nån morot ibland men det är egentligen allt i grönsaksväg.

Fullkorn har jag också väldigt svårt, både när de gäller pasta och ris.

Jag vill enbart äta 2 gånger om dagen med 1 mellanmål ska tilläggas.

Just nu ser de ut såhär ungefär (vilket jag absolut inte trivs med):

11.00 - Naturdiet shake (100 kcal)
12.00 - Tränar (tränar gör jag varannan dag)
14.00 - Shake eller bar (100/200 kcal)
17.00 - 5 knäckebröd med mild ost eller skinka (50 kcal per skiva inkl pålägget)
21.00 - Nutilett bar (200 kcal)

Sen dricker jag Cola light och funlight en hel del.

Alla tips är guld värt!

Icefire
2008-11-20, 19:00
Titta i måltider&tips-tråden. Där kan du säkert hitta något! Det ser både otroligt trist och lite ut det du äter just nu (men det påpekade du ju själv). Ät vid samma tider om det passar dig bra, men mer lagad mat! Om du inte orkar hitta på något att laga varje dag så kan du ju "fuska" med att tex koka ägg, göra gröt, äta yoghurt och müsli, mackor. Glöm inte att du behöver fett också.
Om grönsaker är svårt: frukt eller bär då? Du kanske kan komma på något du gillar?

Suffering
2008-11-20, 22:08
Titta i måltider&tips-tråden. Där kan du säkert hitta något! Det ser både otroligt trist och lite ut det du äter just nu (men det påpekade du ju själv). Ät vid samma tider om det passar dig bra, men mer lagad mat! Om du inte orkar hitta på något att laga varje dag så kan du ju "fuska" med att tex koka ägg, göra gröt, äta yoghurt och müsli, mackor. Glöm inte att du behöver fett också.
Om grönsaker är svårt: frukt eller bär då? Du kanske kan komma på något du gillar?

Inga som skriver ut hur mycket kcal det är på måltiderna så då törs man inte göra de.

Behöver nån lista som visar kcal för massor saker. T.ex gröt osv.

Frukt har ja hört att de innehåller massor kcal, t.ex banan ska inte alls va bra. :(

TjeckRacer
2008-11-20, 22:14
Havregrynsgröt med mjölk och frysta hallon och blåbär :thumbup:

Nelli
2008-11-20, 23:50
Vad saker innehaller kan du lasa pa forpackningarna, skaffa en vag sa kan du rakna ut xgram av vara 1 innehaller och sen bara lagga till vad du plussar pa.
Ladda hem xel mallen
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177
och skriv in vad du ater alternativt anvand den att planera.
(eller googla ex banan kalori)

Snobbe
2008-11-21, 00:27
Bara för dom inte skriver ut det kan du läsa dig till vad det innehåller och hur mycket dem sakerna har kcal. Allt går o hitta på internet :) så bara o kolla sen tips på grönsaker jag gillar iaf e broccoli, paprika, avocado(ganska hög kcal dock), champinjoner och massa andra saker. broccoli är hur grymt som helst om du gillar det brukar trycka i mig 200g sånt i en måltid med kyckling o tex ris till.

Icefire
2008-11-21, 18:28
Inga som skriver ut hur mycket kcal det är på måltiderna så då törs man inte göra de.

Behöver nån lista som visar kcal för massor saker. T.ex gröt osv.

Frukt har ja hört att de innehåller massor kcal, t.ex banan ska inte alls va bra. :(

Om du har så dålig koll är det bättre att, till att börja med, bara äta som vanligt, men mindre portioner. Under tiden kan du läsa på mer om kost.
Det du hört om frukt stämmer inte. I allmänhet är frukt ganska energisnålt, en banan innehåller ca 100 kcal. Och banan är ändå en av de mest energirika frukterna.