handdator

Visa fullständig version : Nokia 6210 Navigator, Hur funkar GPS?


Ungrim
2008-11-20, 07:51
Hej!

Satt och tittade lite på mobiltelefoner och såg som hastigast
Nokia 6210 Navigator, en av alla mobiler som har inbyggd GPS.

Men hur fungerar GPS systemet i mobiler, måste man vara uppkopplad eller
något sådant för att kunna använda sig av gps systemet, eller funkar dom utan någon som helst minut taxa?

Nån som vet?

MasterChief
2008-11-20, 08:05
Just 6210 har väl inbyggda kartor och därmed kan man använda GPS:en gratis (du behöver inte ens ha SIM-kort i). Jag tror även att det går att uppdatera kartorna via datorn.

edit: hittade en länk:

http://www.mobil.se/ArticlePages/200802/11/20080211151339_MOB_Administratorer109/20080211151339_MOB_Administratorer109.dbp.asp

hahavaffan
2008-11-20, 10:43
Jag har en 6110 Navigator, och den funkar perfekt. Den ska dessutom inte kosta en krona att använda. Iofs fick den ingen kontakt med GPS-satelliterna igår, men jag kanske har tappat min en gång för mycket.

Ungrim
2008-11-20, 10:50
ok, det låter ju bra i sånna fall,

Däremot står det på telia´s sida att det ingår 3 månader Telia Navigation

Telia Navigation: (den enda beskrivning jag hittar)
"Den ger en vägbeskrivning med karta direkt i mobilens display från den plats där man befinner sig. Navigatorn räknar själv ut vilken väg som är bäst. "


Så som jag fattar det:

Nokia 6210 kan man se vart man är på en karta, men man kan inte få vägbeskrivningar och dyligt, om man inte betalar för tjänsten "Telia Navigation"

Har jag fattat det rätt?

MasterChief
2008-11-20, 12:09
ok, det låter ju bra i sånna fall,

Däremot står det på telia´s sida att det ingår 3 månader Telia Navigation

Telia Navigation: (den enda beskrivning jag hittar)
"Den ger en vägbeskrivning med karta direkt i mobilens display från den plats där man befinner sig. Navigatorn räknar själv ut vilken väg som är bäst. "


Så som jag fattar det:

Nokia 6210 kan man se vart man är på en karta, men man kan inte få vägbeskrivningar och dyligt, om man inte betalar för tjänsten "Telia Navigation"

Har jag fattat det rätt?

Det kan stämma. Men jag skulle nog rekommendera att du ringer Telias kundtjänst alternativt söker upp en av deras butiker.

Ungrim
2008-11-20, 12:30
Det kan stämma. Men jag skulle nog rekommendera att du ringer Telias kundtjänst alternativt söker upp en av deras butiker.

Jo, det blir ett besök efter jobbet.

blasr
2008-11-20, 13:54
Jag har en 6210 Navigator, fast jag har aldrig kollat igenom vad man kan göra med GPSen egentligen. Får ta och pilla lite senare.

jakke
2008-11-20, 14:28
Det sitter en agps i den modellen. Det betyder att den använder triangulering med basstationerna som hjälp och lite kontakt med satelliter.

Nitrometan
2008-11-20, 15:21
Det sitter en agps i den modellen. Det betyder att den använder triangulering med basstationerna som hjälp och lite kontakt med satelliter.
Intressant. Visste inte att den tekniken användes längre. Men lite undersökning visade att den har blivit bättre än den var när jag kollade sist. Spännande. M.h.a AGPS kan man undvika en del brister som det blir med en liten handhållen GPS med liten antenn i stadsmiljö.

Titta här t.ex. Assisted GPS (wiki):
http://en.wikipedia.org/wiki/GPS_Phone

A typical A-GPS-enabled cell phone will use an internet connection to contact the assistance server. Alternatively, it may use standard non-assisted GPS, which is slower and less accurate, but does not lead to network charges for data traffic, which can be considerable.[3] Some A-GPS solutions do not have the option of falling back to conventional GPS (as with the new iPhone 3G).
Denna kontakt tar givetvis Telia betalt för.

jakke
2008-11-20, 15:54
Intressant. Visste inte att den tekniken användes längre. Men lite undersökning visade att den har blivit bättre än den var när jag kollade sist. Spännande. M.h.a AGPS kan man undvika en del brister som det blir med en liten handhållen GPS med liten antenn i stadsmiljö.

Titta här t.ex. Assisted GPS (wiki):
http://en.wikipedia.org/wiki/GPS_Phone


Denna kontakt tar givetvis Telia betalt för.
Det står typical vilket är ett känns som ett ganska vagt ord...

Nitrometan
2008-11-20, 18:38
Det står typical vilket är ett känns som ett ganska vagt ord...
Ja, de kan göra vilket som. Men standardvalet är att använda A-servern, det gillar teleoperatörerna.