handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig välja mellan 3 olika kampsporter!


Upptaget
2008-11-19, 22:26
Hej

Jo det är så att jag och en klasskamrat vill börja på någon kampsport, ingen av oss har tränat någon form av kampsport innan! men jag har en syster vars pojkvän tränar MMA, han säger att det är grymt men saken är den att jag bor i Katrineholm och det finns inte så stort utbud verkar det som vad jag hittat.
Men det är så att vi är mer intresserade av en lite mer intensiv och hård träning, jag själv ser helst att det är ren fighting har aldrig varit så förtjust i att ligga på marken och göra grepp och liknande, helst skulle jag vilja börja på Thaiboxning men det finns ju inte i Katrineholm *gah!*

Det som finns att välja på i K-holm (enligt internet) är detta:

*En stor klubb med egen dojo. Flera landslagsmeriterade instruktörer. Stilen som tränas är Wado.

*Vi tränar ITF Taekwon-Do och skall börja med Koreansk Kickboxning.

Och

*Beskrivning
Stil: Wadoryu

Det som jag känner som lockar mest är den koreanska Kickboxningen! eftersom det är det enda jag känner igen :P

Men vilken av dessa 3 ska man prova på om man är ute efter ståendes fighting om man kan säga så :)

Jag har styrketränat i 1 och 1/2 år och min klasskamrat 6 mån om det nu spelar någon roll hehe..

Mvh

GLC
2008-11-19, 22:32
Ren fighting, då är det MMA eller thai som gäller. MMA handlar inte om att ligga och göra grepp på backen, det är så jobbigt som det kan bli. Så valen är alltså Wado, WadoRyu (skillnad?) och koreansk kickboxing? Testa alla och se sen vart du trivs bäst. Det handlar väldigt mkt om klubben.

delta_mats
2008-11-20, 01:16
Det finns ju en boxningsklubb där du bor. Av de kampsporter du radade upp skulle jag utan tvekan köra boxning istället. Finns två andra kampsporter jag hellre skulle träna i dagsläget och det är thaiboxning eller mma, men det fanns ju inte i din stad.

Whistler
2008-11-20, 06:16
Välj klubb, inte stil.

Fearstrike
2008-11-20, 07:10
kickboxning e ju riktigt stenhårt om du vill bli tuff :D

pellepedal
2008-11-20, 09:12
Kolla på kampsport.se
Där har de även register över alla stilar och klubbar.

Peter.B
2008-11-20, 09:32
Om det fanns boxning som någon annan sa skulle jag välja det. Annars av de klubbarna du radade upp verkar ITF-taekwondo bäst, speciellt om klubben tävlar nåt i det. Alltså "koreansk kickboxning". Men testa helst alla klubar och kolla vart du trivs bäst :) Lycka till!

actiwe
2008-11-20, 09:45
MMA har jag hört är grymt

dra till nån annan stad ni har ju inte mycket :P

Hallberg
2008-11-20, 10:32
Det som jag känner som lockar mest är den koreanska Kickboxningen! eftersom det är det enda jag känner igen :P

wado eller wado ryo är en stil inom karate. Wado har funnits i kholm länge och var iaf förr än bra klubb. (Jag tränade där för en 15-16 år sen)

Må vara att karate kanske inte är det "tuffaste" om du ska lära dig fightas MMA-style, men bra och rolig grundträning lär du få.

Dessutom finns som nämnts boxningsklubben (i Duveholmshallen fortfarande?) där du sannolikt får den mest kompletta träningen.