handdator

Visa fullständig version : Efter en månad träning = inget resultat


gbgkille19
2008-11-19, 20:41
Hej! Kanske redan finns en tråd där man kan posta diverse viktproblem. Och jag ursäktar ifall detta är i fel forumsdel. Kanske kan förflyttas i värsta fall. Tack!

Jag är 19år och smal i kroppsbygden. Har alltid varit det oavsett hur mycket jag än äter.
Nu vill jag ha förändring och började gymma, det har gått en månad från idag så jag klev på vågen. Vägde innan 68kg och är ca 180cm lång. Idag vägde jag 67.5kg (tom mage) så jag kan tänka mig att första gången egentligen låg på runt 67.5 kg också.

Men jag förstår inte hur det kan stämma?
Jag tränar 4ggr/veckan, lagt upp två bra träningscheman som jag varierar emellan och försöker äta mer än vad jag tidigare har gjort + tar jag kosttillskott lá kolhydrater+protein (under hela månaden har en 4kg burk gått åt).

Kan inte rabbla upp allt vad jag har ätit under de här fyra veckorna. Allt ifrån husmanskost till s.k. skräpmat (macdonalds, kebab, pizza m.f.). Frukosten har oftast bestått av bl.a. gröt. Vilket jag tar efter ett träningspass också.

Är det för tidigt att se ett resultat?
Jag har märkt att jag har ökat i styrka och försöker alltid pressa så mycket jag orkar. Lite bättre former har man fått på kroppen bl.a. armarna men det går framåt. Fast viktmässigt står det stopp.
Och helt seriöst så känner jag mig rätt nedstämd nu, vill bara sluta upp med träningen.:cryout:

Ledsen nybörjare.

King Grub
2008-11-19, 20:43
Det är mycket enkelt. Du äter för lite. Även om du själv tycker att du äter mycket. Går du inte upp i vikt, trots att du vill, äter du för lite. Du förbrukar alla kalorier du äter. Så fort du äter mer än du gör av med, går du upp i vikt. Lösning: ät mer.

gbgkille19
2008-11-19, 20:50
Det är mycket enkelt. Du äter för lite. Även om du själv tycker att du äter mycket. Går du inte upp i vikt, trots att du vill, äter du för lite. Du förbrukar alla kalorier du äter. Så fort du äter mer än du gör av med, går du upp i vikt. Lösning: ät mer.

F*n vad snabbt man får svar, om jag får uttrycka mig så:thumbup:. Tack! Har också tänkt att det är kosten som är problemet. Men jag proppar alltid i mig grejer hela tiden tills jag nästan får ont i magen.
Fast jag äter inte vid exakta tider varje dag. Varierar hela tiden. Ibland kan jag sitta och äta en måltid i nästan två timmar:confused:

Synd att man inte kunde spruta in fett som en fettsugning. Men jag ska försöka äta ännu mera, tack igen :)

A.Steinbach
2008-11-19, 20:51
Du kan ju inte förvänta dig jätteresultat efter bara en månad och du har ju faktiskt fått resultat genom ökad styrka.

Börja skriva upp allt du äter och eventuellt skriv in det i något program som räknar ut energimängden, ibland kanske man äter mindre än vad man tror.

Du har ju dessutom ökad träningsmängden och då kräver det ju ytterligare kalorier för att lägga på sig massa jämfört med tidigare.

edit: fan va snabb man är då, not.

King Grub
2008-11-19, 20:58
Ibland kan jag sitta och äta en måltid i nästan två timmar:confused:

Kanske det som är problemet. Är mer lättätna saker med mycket kalorier per viktenhet, saker som lätt och snabbt glider ner, och ät fler mål i stället.

gbgkille19
2008-11-19, 20:58
Okej! kommer inte ihåg riktigt vad jag har ätit, väldigt varierat som sagt. Men förresten jag kan säkert hitta ett program där man fyller i de olika energimängderna men hur vet man hur mycket kalorier t.ex. en pizza innehåller? Och du har inte ett tips på något program som underlättar sökningen?


Börja skriva upp allt du äter och eventuellt skriv in det i något program som räknar ut energimängden, ibland kanske man äter mindre än vad man tror.
edit: fan va snabb man är då, not.

King Grub
2008-11-19, 20:59
Länkar till kaloritabeller finns som sticky här kostforumet.

Det skall egentligen inte behövas för att gå upp i vikt. Mer mat på tallriken bara, och inte sitta och peta i maten i timtal.

gbgkille19
2008-11-19, 21:00
Tror vi kan konstatera att det är måltiderna som ligger i kläm här. Ska försöka göra upp ett kostprogram som består av fler mål. Tack!

edit: Fått svar på mina frågor, tråden kan låsas ifall den inte behövs något mer.
Tackar för snabba och effektiva svar!

sleep is the enemy
2008-11-19, 21:07
Jag tycker det var roligt att du verkar ta till dig råden! Vilket inte alla "nya" alltid gör... Mitt tips för att öka i vikt (som jag själv använder mig av) är att dricka mjölk, juice eller lättdryck (BOBs citron & Lime är smarrig) till måltider och gärna äta någon efterrätt efter middag, typ kaka, choklad, nötter. Jordnötssmör på mackan är inte heller dumt.

creperiet
2008-11-19, 21:46
Om du mestadels äter näringsrik mat under dagen kan du med fördel fläska på gainern lite efter träningen om du har tränat hårt. Inte svårt att få i sig och bidrar positivt till uppbyggnaden efter träningen.

I övrigt ät mer energi.

tsp
2008-11-20, 01:18
Du går inte upp i vikt av att äta en pizza till middag om du äter gröt till frukost, dålig lunch och obefintlig kvällsmat. Verkar som att många tror att bara man äter skräpmat går man upp i vikt. Det stämmer inte, allt handlar om kalorierna. Äter du bara en pizza varje dag kommer du garanterat GÅ NER i vikt istället för att gå upp t.ex.

Det vore intressant att veta vad du äter under en genomsnittlig dag, kan du inte skriva ner det? T.ex. 2dl havregryn, 3dl mjölk och 2 matskedar sylt till frukost osv.

gbgkille19
2008-11-20, 06:03
Jag tycker det var roligt att du verkar ta till dig råden! Vilket inte alla "nya" alltid gör...
Ja! I vanliga fall är jag ganska envis och vill alltid klara saker på egen hand. Hade en fundering att just kosten är problemet hos mig, att jag behöver äta mer. Men det känns bättre när man får feed-back från personer som kan och har kanske varit med i en liknade situation. :) Tack för tipsen, sitter och småäter lite glass och några mackor nu, ska snart göra den "riktiga" frukosten. :D


Det vore intressant att veta vad du äter under en genomsnittlig dag, kan du inte skriva ner det? T.ex. 2dl havregryn, 3dl mjölk och 2 matskedar sylt till frukost osv.

Jo absolut kan jag försöka anteckna lite. Kan försöka skriva ner hur mitt matschema kan se ut en vecka och återkomma med det. Kan inte lova något men jag ska försöka.:thumbup:
Tack ändå för inlägget, fick mig att se lite annorlunda på hur jag alltid tänkt när man äter skräpmat!

Tolkia
2008-11-20, 07:46
Du kan ju inte förvänta dig jätteresultat efter bara en månad och du har ju faktiskt fått resultat genom ökad styrka.
Mycket viktig poäng. Ingen går från sparris till hulken på en månad. Ha tålamod.

MrGAIS
2008-11-20, 10:37
En bra idé så vi kan se vad du äter exakt och hur du tränar är att lägga upp en journal, håller uppe motivationen oxå!:)

gbgkille19
2008-11-22, 23:14
En bra idé så vi kan se vad du äter exakt och hur du tränar är att lägga upp en journal, håller uppe motivationen oxå!:)

Hej! Jag kan gärna börja lägga upp en journal lite längre fram. Just nu är jag ganska upptagen så jag vet att jag knappast kommer börja äta mer under några veckor (medvetet) längre fram. Och träningen kommer sjunka till en lägre nivå.:)