handdator

Visa fullständig version : Hamburgare!


Svedberg
2008-11-19, 19:15
Har börjat göra egna hamburgare! En rätt man lätt glömmer bort som är både nyttig och oheligt god!

Hur gör ni era? Tillbehör? etc etc...

Hittils har det bara blivit 2 ggr med....

400g köttfärs(formar till biffar med händerna och kryddar i stekpannan, salt, vitpeppar, grov svartpeppar)
"Polarkakor"(stora nog att rymma 200g´s biffar)
Lök
Tomat
Dressing ketchup senap
Rostad lök

Blir ca 900-1000g mat på 2 burgare.

Snorkelfarsan
2008-11-19, 20:37
Bra idé, har funderat på att göra det flera gånger men har aldrig blivit av. ska ta tag i det!

sen vet jag inte om jag håller med om att det recept du skrev var speciellt nyttigt, kanske inte onyttigt för den delen, snarare "helt ok". Efter träning lär den dock vara riktigt bra :)

daks
2008-11-19, 20:52
Grovt malda kantbitar av ryggbiff, entrécôte, parmaskinka och spansk chorizo/salami blandat med lite mörk kalvbuljong, vitlök, persilja, hp-sauce paprikapulver, olivolja, lite potatismjöl eller maizena, salt o grovmald svartpeppar samt aningens socker.

Linda med bacon o grilla/stek rätt röd då det lätt blir torrt annars.

De har jag både ätit och sålt en hel del av! (jobbar i köttaffär, underlättar tillgången av kantbitar av bra kött. Högrev funkar också, och all annan färs också för den delen!)

Cohen
2008-11-20, 01:56
Lagar inte hamburgare speciellt ofta, men då det händer används alltid grovmalen ren nötfärs. Ibland kan det vara gott att smaksätta med lite liquid smoke eller liknande för att det ska smaka mer grillat.

Hamburgerbröd har jag tidigare bakat själv. Inte speciellt svårt och betydligt godare än de man köper i butik. Har man inte tid att baka är annars två lätt grillade eller rostade grova skivor av ett bra vitt bröd ofta godare än färdiga hamburgerbröd.

martikainen
2008-11-20, 08:23
vanliga "Hamburgebröd" ala korvbrödsbagarn osv är ju totalt vidriga smakmässigt, snacka om att förstöra en perfekt burgare. Köp något godare bröd till eller baka eget!
Brukar själv göra hamburgare, ca 250gram nötfärs per burgare,
steka till lite yta och sen in i ugnen ett tag så blir dom saftiga och goda. På med smältost, dressing, ketchup + sallad så är det bara att nomma på sen.

Wain
2008-11-20, 09:59
Burgarna: Nötfärs, dijon senap, oxfond, salt, peppar.

Bröd: Hemmagjort levainbröd.

Tillbehör: Stekt portabella svamp,lök, tomat, ketchup, ost (typ varierar).

*drool*

actiwe
2008-11-20, 14:29
är lite rädd för att göra hamburgare själv, när jag hade hemkunskap i mellanstadiet gjorde jag och en kompis hamburgare, vi stekte dom för kort tid så dom blev väldigt blodiga och smaka skit höll på att spy.. får nog försöka igen nu när man är vuxen :)

Mental
2008-11-20, 15:02
är lite rädd för att göra hamburgare själv, när jag hade hemkunskap i mellanstadiet gjorde jag och en kompis hamburgare, vi stekte dom för kort tid så dom blev väldigt blodiga och smaka skit höll på att spy.. får nog försöka igen nu när man är vuxen :)

Smakade de skit så var det något annat som var fel, hemgjorda hamburgare på ren nötkött får gärna vara lite blodigt om du frågar mig.

Mmmm, köttsaft! *drool*

z_bumbi
2008-11-20, 16:15
Kryddor
Man kan nästan använda vad som helst från kryddskåpet och det är bara att testa och se hur det smakar. Chili, curry, vitlök, svartpeppar och spiskummin är säkra kort, var för sig eller i någon kombination.

Tillbehör
Ananasringar
Tunt skivade äpplen
Yoghurtsås med div kryddor
Sweet chilisås
Ost
Bacon
Skånsk senap
Ketchup/senap
Ägg
Rå lök

actiwe
2008-11-20, 16:19
Smakade de skit så var det något annat som var fel, hemgjorda hamburgare på ren nötkött får gärna vara lite blodigt om du frågar mig.

Mmmm, köttsaft! *drool*

Tror inte det var fel på köttet, jag gillar helt enkelt inte blodiga köttbitar, well done ska de vara :cool:

LadyInsane
2008-11-20, 16:28
Smakade de skit så var det något annat som var fel, hemgjorda hamburgare på ren nötkött får gärna vara lite blodigt om du frågar mig.

Mmmm, köttsaft! *drool*

Plus ett. Gör man burgarna hemma är det gott att låta de vara lite röda.

Brukar köpa Max's Frisco-bröd som finns i butikerna. Riktigt gott. :)

Cohen
2008-11-21, 01:49
är lite rädd för att göra hamburgare själv, när jag hade hemkunskap i mellanstadiet gjorde jag och en kompis hamburgare, vi stekte dom för kort tid så dom blev väldigt blodiga och smaka skit höll på att spy.. får nog försöka igen nu när man är vuxen :)

Håller med övriga i tråden om att burgare (liksom annat kött) smakar bäst när de är medium-rare eller rare. Riktigt blodigt och rött ska det vara. Genomstekta burgare blir ofta torra och trista.

Men tänk på att bara använda ren nötfärs eller möjligtvis vissa sorters viltfärs. Fläskkött och liknande ska alltid vara helt genomstekt. Kyckling ska vi inte tala om.

Kanske använde ni bland- eller fläskfärs i hemkunskapen? Om så var fallet är det inte så konstigt att resultatet inte blev bra.

actiwe
2008-11-21, 09:29
Håller med övriga i tråden om att burgare (liksom annat kött) smakar bäst när de är medium-rare eller rare. Riktigt blodigt och rött ska det vara. Genomstekta burgare blir ofta torra och trista.

Men tänk på att bara använda ren nötfärs eller möjligtvis vissa sorters viltfärs. Fläskkött och liknande ska alltid vara helt genomstekt. Kyckling ska vi inte tala om.

Kanske använde ni bland- eller fläskfärs i hemkunskapen? Om så var fallet är det inte så konstigt att resultatet inte blev bra.


Mycket möjligt, jag får helt enkelt ta och testa nån dag att göra egna igen och återkommer med resultat :cool:

Kinsei
2008-11-21, 14:48
Jag försöker normalt sett undvika onödiga tillsatser i mat. Men förra helgen skulle jag fixa lyxiga hemgjorda hamburgare. Jag köpte då lite sån där barbecue-sås med röksmak som jag blandade ner i färsen. Måste erkänna att det gav en perfekt, kolgrillad smak. Vet inte om det kan anses nyttigt, men någon gång ibland är det knappast någon fara.

actiwe
2008-11-21, 14:51
Jag försöker normalt sett undvika onödiga tillsatser i mat. Men förra helgen skulle jag fixa lyxiga hemgjorda hamburgare. Jag köpte då lite sån där barbecue-sås med röksmak som jag blandade ner i färsen. Måste erkänna att det gav en perfekt, kolgrillad smak. Vet inte om det kan anses nyttigt, men någon gång ibland är det knappast någon fara.

hehe jadu ronnie coleman äter i stortsett barbecue sås till allt kött, dock vet jag inte vad det är för innehåll i den han äter

Kinsei
2008-11-21, 14:57
Med "nyttigt" menade jag inte för min muskelutveckling eller definition, utan mer rent hälsomässigt. Ronnie Coleman är ju knappast någon förebild på det området! (OBS! Inte riktat mot honom personligen, mer det att kroppsbygge på den nivån - med eller utan preparat - inte faller inom ramarna för det direkt hälsosamma)

Cohen
2008-11-23, 01:54
Jag försöker normalt sett undvika onödiga tillsatser i mat. Men förra helgen skulle jag fixa lyxiga hemgjorda hamburgare. Jag köpte då lite sån där barbecue-sås med röksmak som jag blandade ner i färsen. Måste erkänna att det gav en perfekt, kolgrillad smak. Vet inte om det kan anses nyttigt, men någon gång ibland är det knappast någon fara.

Knappast så att en skvätt barbecuesås gör en annars nyttig måltid onyttig. Oavsett vad den innehåller.

Ät du din barbecuesås med gott samvete och njut av dina burgare.

MyungChul
2008-11-23, 22:53
Jag försöker normalt sett undvika onödiga tillsatser i mat. Men förra helgen skulle jag fixa lyxiga hemgjorda hamburgare. Jag köpte då lite sån där barbecue-sås med röksmak som jag blandade ner i färsen. Måste erkänna att det gav en perfekt, kolgrillad smak. Vet inte om det kan anses nyttigt, men någon gång ibland är det knappast någon fara.

Om du inte vill äta tillsatser så bör du undvika färdiga såser, färdiga allting egentligen.