handdator

Visa fullständig version : Kolesterol


Multi
2003-07-08, 00:04
Hej. Min syrra käkade en massa ägg innan för träningens skull. Fick höra av mina våra föräldrar som tänker på kolesterolet. Att man fick i sig en del.. Nu hör det till saken att ja knappt vet vad kolesterol är:S
Men hur mkt påverkas det egentligen. Kan de ge påvärkningar senare i livet? Hur ligger det till?
Ja försöker bara äta så mkt som möjligt o tänker inte så hemskt mycket på vad det är ja stoppar i mig mer än att det ska finnas en del protein och hur högt GI ligger på. Kanske borde ja veta mer?

King Grub
2003-07-08, 05:49
Det får bli en väldigt enkel förklaring.

Cellerna i kroppen behöver kolesterol för att fungera, och det är nödvändigt för hormonproduktion.

Det finns bra kolesterol (LDL) och dåligt (HDL). Mycket förenklat är det det mättade fettet i charkuterier och fet mjölk, grädde, smör och ost som är värsta boven när det gäller att höja det dåliga kolesterolet. Enkelomättat fett hjälper till att sänka det dåliga kolesterolets nivåer.

Du har också en stor egenproduktion av kolesterol, varje dag. Därför är det inte farligt att äta ägg - om du äter något med kolesterol i, som ägg, sjunker egenproduktionen i motsvarande grad. Det är kostens helhet, den totala mängden mättat fett, man bör hålla en viss koll på, inte hur många ägg t ex man äter. En frisk individ kan äta i princip hur många ägg han eller hon vill.

William
2003-07-08, 09:12
King Grub: Det är HDL som är det goda kolesterolet medan det är LDL som är det onda. Liten mixup...

Mvh William

Multi
2003-07-08, 10:15
Jag tackar nu klarnade det upp en aning!

King Grub
2003-07-08, 10:23
Originally posted by William
King Grub: Det är HDL som är det goda kolesterolet medan det är LDL som är det onda. Liten mixup...

Mvh William

Självklart - tack! Titta på klockan när jag skrev det där. Lite tidigt. :D

William
2003-07-08, 10:29
Been there, done that! :D

Mvh William

fredthehead
2003-07-08, 11:01
att hålla isär HDL och LDL så kan man tänka sig high density tar lite plats Low density tar mycket plats. och kolestrol vill man inte att det skall ta upp massa plats i den stackars kroppen. =)


EDIT: hmm. kom på att det var en synnerligen korkad tumregel.