handdator

Visa fullständig version : Vikten varierar hela tiden


snim
2008-11-19, 14:41
Hej

Jo jag skrev tidigare att jag hade gått upp 5 kg efter att jag har börjat äta normalt efter min viktminskning, dom 5 kg som någon sa "obalans i vätskan" stämmde nog, eftersom jag fick tillbaka min vikt efter någon vecka. Min vikt är 75 kg, men så fort ja äter lite "onyttigt" så går vikten upp till 77-78 kg. Asså ja kan väl inte gå upp 3 kg på några dagar? jag vill reda ut detta en gång för alla. För några dagarn innan helgen, tror det var på onsdag så vägde jag mig, då vägde jag 74.6 sen idag efter helgen så väger jag 77.8 kg. Hur ska ja hitta balans egentligen? eller är det så att kroppen binder vatten och håller i det några dagar när man äter lite godis o sånt eller ? ja mår verkligen dåligt av detta. är rädd att ja ska upp i vikt. och jag tränar regelbundet och äter hyfsat bra annars. hur ska jag göra för att hitta balans? kan någon förklara hur min kropp fungerar egentligen.. är det för er med ? obs: vikterna är tagana på morgonen. tack

martikainen
2008-11-19, 15:00
du får helt enkelt skaffa en fungerande rutin med mängden mat och kolla vikten över en längre period. man går väldigt mycket upp och ner i vikt på bara en vecka.

roosm
2008-11-19, 15:25
Det är åtminstone näst intill omöjligt att ligga på samma vikt varje gång du väger dig.
För att göra det måste du äta lika mkt, dricka lika mkt, gå på toa lika mkt, röra dig lika mkt, stressa lika mkt, leva i samma temperatur osv osv.
Våg är ett väldigt ungefärligt mått för att mäta din vikt, den väger ju tyvärr även saker som är utanför din kropp. Dvs t ex det som finns i magsäcken, tarmarna, urinblåsan osv.
Det som skiljer är vätskebalans, kolhydratdepåer, som sagt innehåll i magsäck osv.
Tänk att vågen visar din vikt +/- ca 3 kg. Så om det skiljer mer än 6 kg mellan två tillfällen beror det förmodligen på mer än att du inte varit på toaletten, ätit och druckit lika mkt. Ifall du bara pendlar några kilo mellan dina mättillfällen är detta inom felmarginalen.

snim
2008-11-19, 15:32
Det är åtminstone näst intill omöjligt att ligga på samma vikt varje gång du väger dig.
För att göra det måste du äta lika mkt, dricka lika mkt, gå på toa lika mkt, röra dig lika mkt, stressa lika mkt, leva i samma temperatur osv osv.
Våg är ett väldigt ungefärligt mått för att mäta din vikt, den väger ju tyvärr även saker som är utanför din kropp. Dvs t ex det som finns i magsäcken, tarmarna, urinblåsan osv.
Det som skiljer är vätskebalans, kolhydratdepåer, som sagt innehåll i magsäck osv.
Tänk att vågen visar din vikt +/- ca 3 kg. Så om det skiljer mer än 6 kg mellan två tillfällen beror det förmodligen på mer än att du inte varit på toaletten, ätit och druckit lika mkt. Ifall du bara pendlar några kilo mellan dina mättillfällen är detta inom felmarginalen.


Okej men dom gångerna jag brukar väga mig så gör jag det på tom mage, och även gått på toa ? skiljer det så mkt som 3kg då?