handdator

Visa fullständig version : Knäböj med utspark, hur utför man det?


Ram Dass
2008-11-19, 13:31
"Hennes favoritövning är knäböj med utspark.

Tränaren David Kirschs kommentar:

- Heidi vill inte ha bulliga, muskulösa ben utan långa, sexigt smala ben. Samtidigt vill hon ha en tonad rumpa. Utfallsövningen med spark är fantastisk eftersom den fokuserar direkt på rumpan utan att man får större ben, säger David Kirsch."

Hur utför man det? *gah!*

JockeKillen
2008-11-19, 13:59
Då det där enbart fungerar i fantasin så är det nog upp til var och en hur man väljer att övning utförs ^^

ceejay
2008-11-19, 14:00
knäböj med utspark? :S

är det inte bara vanliga utfall?

Guddi
2008-11-19, 14:03
Personen som har översatt den där artikeln borde nog lära sig lite träningstermer. Jag skulle nog även gissa på att det är någon utfallsvariant som menas, bulgarian squats kanske?

ceejay
2008-11-19, 14:26
Personen som har översatt den där artikeln borde nog lära sig lite träningstermer. Jag skulle nog även gissa på att det är någon utfallsvariant som menas, bulgarian squats kanske?


skulle kunna vara det, men jag kör sådana varje vecka och det tar rätt mycket på framsida lår också, och inte bara mycket fokus på rumpan

Whistler
2008-11-19, 14:40
Jag har sett rätt många tjejer och fotbollskillar de senaste veckorna som kört utfall i smith där de på vägen upp skickar upp bakre benets knä till brösthöjd. Kan vara något sådant som menas. Jag förstår inte riktigt meningen med det, eftersom knäsparken inte är belastad, all tyngd ligger ju på andra benet som får hålla kroppen och stången uppe.

För övrigt gillar jag hur de i texten får benet att bli längre av att inte ha stora muskler. Men det är ju samma som alltid, man får "långa slanka muskler som en simmares" och inte "stora bulliga muskler".

Ram Dass
2008-11-20, 08:38
Okey, tack för svaren! :thumbup:

Vilka övningar ger mest pisk på rumpan, några exempel? Mina gissningar är stela marklyft, baksidalårcurl och bennöj?

Whistler
2008-11-20, 14:06
Djupa knäböj och utfall är allt du behöver. :)

Langster
2008-11-20, 14:24
Jag har sett rätt många tjejer och fotbollskillar de senaste veckorna som kört utfall i smith där de på vägen upp skickar upp bakre benets knä till brösthöjd. Kan vara något sådant som menas. Jag förstår inte riktigt meningen med det, eftersom knäsparken inte är belastad, all tyngd ligger ju på andra benet som får hålla kroppen och stången uppe.

Jag har kört utfall så för att man kommer upp till en mer stående position om man skjuter fram det bakre benet, man får bättre flyt i övningen.

Utfall är iaf en av de absolut bästa övningarna för rumpan.

Fråga: Vad betyder tonad? Att den får en färgton eller? Är man ute efter det så är väl smisk bästa övningen? *gah!*

Arne Persson
2008-11-20, 14:31
"Hennes favoritövning är knäböj med utspark.

Tränaren David Kirschs kommentar:

- Heidi vill inte ha bulliga, muskulösa ben utan långa, sexigt smala ben. Samtidigt vill hon ha en tonad rumpa. Utfallsövningen med spark är fantastisk eftersom den fokuserar direkt på rumpan utan att man får större ben, säger David Kirsch."

Hur utför man det? *gah!*

Demontränaren David Kirsch verkar vara kompetent nog att platsa i vilket TV-Shopprogram som helst...:thumbup:

Black Star Abyss
2008-11-20, 14:32
Jag har sett rätt många tjejer och fotbollskillar de senaste veckorna som kört utfall i smith där de på vägen upp skickar upp bakre benets knä till brösthöjd.

Jag tycker fotbollskillar i allmänhet tränar jävligt konstigt. Ett gäng som varje gång de kör bänk ligger helt platt och med benen uppe på bänken.

Panizz
2008-11-20, 17:24
Jag tycker fotbollskillar i allmänhet tränar jävligt konstigt. Ett gäng som varje gång de kör bänk ligger helt platt och med benen uppe på bänken.

Haha, ja det är ju "jävligt konstigt". Snarare bättre koncept än att ligga och brygga.

mini
2008-11-20, 17:28
Haha, ja det är ju "jävligt konstigt". Snarare bättre koncept än att ligga och brygga.

Varför värdera det som bättre eller sämre? Det är två bra övningar som ger lite olika utfall.

jwzrd
2008-11-20, 17:47
Haha, ja det är ju "jävligt konstigt". Snarare bättre koncept än att ligga och brygga.

Ur skadesynpunkt är det bättre att "ligga och brygga".

z_bumbi
2008-11-20, 18:08
Är det någon som listat ut om det är böj med avslutande spark som artikeln syftar på eller vad det kan vara för övning? Var har trådstartaren hittat texten?

Mapa
2008-11-20, 18:12
idag va de ett gäng handbollskillar och tjejer på gymmet.. dem körde utfall.. när dem gick framåt så såg de ut som dem gjorde nån spark i luften innan dem satte ner benet.. såg väldigt konstigt ut, kan de vara övningen TS menar?

deras coach visa att så skulle man göra.. sen visa han också bicepscurl.. deras schema byggde på dessa två övningar

EkarN
2008-11-20, 18:46
Fan alla jävlar(inte alla men många) som tränar hockey, handboll, fotboll osv skulle ju satsa på knäböj, marklyft, frivändningar osv för explosivitet, ben, rygg och bålstyrka och stabilitet. Men istället så kör man lite bänk med horribel teknik och form och bicepscurl:D Detta gäller ju som sagt inte alla, men på amatörnivå så är det ofta vad som gäller. Bara en liten urluftning:D

Liliaceae
2008-11-20, 18:58
Är nästan helt säker att jag sett ett sånt här inslag på aftonbladets hemsida, på Sofis mode så ta en titt där! Utförandet gick då till så här: boll i händerna, knäböj och så en spark rakt ut åt sidan på uppvägen när benen fortfarande är böjda. Fick mig att tänka på hur sumobrottare brukar göra innan det är dags att kramas, ifall that makes any sense?

/L

Liliaceae
2008-11-20, 19:01
http://www.aftonbladet.se/sofismode/
Ligger under tv-klippen, enjoy!

z_bumbi
2008-11-20, 19:06
http://www.aftonbladet.se/sofismode/
Ligger under tv-klippen, enjoy!

Jag litar på din beskrivning, mitt tangetbord har blockerat sidan.

obesogen
2008-11-20, 19:49
Precis, den var det. Alltså en knäböj (med kroppsvikt) följt av en spark rakt ut från kroppen (en abduktion) för att sedan sätta ner foten och göra en ny knäböj. Såg också den filmen :em:

hoikka poika
2008-11-20, 20:18
Är nästan helt säker att jag sett ett sånt här inslag på aftonbladets hemsida, på Sofis mode så ta en titt där! Utförandet gick då till så här: boll i händerna, knäböj och så en spark rakt ut åt sidan på uppvägen när benen fortfarande är böjda. Fick mig att tänka på hur sumobrottare brukar göra innan det är dags att kramas, ifall that makes any sense?

/L

Precis, den var det. Alltså en knäböj (med kroppsvikt) följt av en spark rakt ut från kroppen (en abduktion) för att sedan sätta ner foten och göra en ny knäböj. Såg också den filmen :em:

Låter lite som en fysövning som kampsportare brukar köra: Först en knäböj och på uppvägen gör man en rundspark i revbenshöjd på en mits. Bra övning men bygger muskler? Nja ... långa slanka kanske ... ;)