handdator

Visa fullständig version : Kostråd för oss som inte gillar att laga mat

Boddd
2008-11-19, 13:10
Hej alla,

Jag tränar 5-6 gånger i veckan, mestadels kondition. Mitt problem är att jag inte gillar matlagning. Tar det längre och kräver mer ansträngning än att göra korv med bröd så går det bort :) Så i dagsläget lever jag av mackor, färdigrätter och saker som går att göra på 5 minuter...
Finns det några färdigrätter som är OK näringsmässigt eller något som är extremt lättlagat? Eller tips om några trådar i forumet som jag kan läsa?

WHITEFOLKS
2008-11-19, 13:19
Linser, pasta, ägg är ju ganska "no-brain".

De är ju bara att koka vatten med ingredienserna och hålla koll på tiden. Kräver ju inga direkta skills. Sen kan du tillsätta ost till pastan osv.

Lätta ingredienser att tillsätta.. kassler, ost, tonfisk, makrill osv.

forslund
2008-11-19, 13:21
Mackor är faktiskt ett bra alternativ, särskilt om du bara tränar kondition. Bra kolhydrat källa, gott och snabbt.

Variera påläggen så kan du få ihop en bra måltid på bara mackor.
Makrill i tomatsås, olika sallader, kalla köttbullar, leverpastej etc. Släng dit ett glas mjölk så är det helt okej.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13890&epslanguage=SV

Annars finns det ju väldigt många lättlagade måltider, bla:

Ugnspannkaka : 2 ägg, 4 dl mjöl, 8 dl mjölk. Smörj en plåt och in i ugnen på 225 grader i 30-40 minuter.

Koka ris/pasta och stek kyckling och släng dit lite sallad.

Pölsa: Kommer oftast i "korvar", lägg det i en form och in i mikron. Koka potatis till det och servera med rödbetor. Underbart. *cupid*

Men som sagt, mackor i sig är inget dåligt alternativ så länge du kompletterar lite.

Greven_2008
2008-11-19, 13:22
Hej alla,

Jag tränar 5-6 gånger i veckan, mestadels kondition. Mitt problem är att jag inte gillar matlagning. Tar det längre och kräver mer ansträngning än att göra korv med bröd så går det bort :) Så i dagsläget lever jag av mackor, färdigrätter och saker som går att göra på 5 minuter...
Finns det några färdigrätter som är OK näringsmässigt eller något som är extremt lättlagat? Eller tips om några trådar i forumet som jag kan läsa?

tonfisk burk (abba) + lite pasta + lök + krossade tomater (smaksatta)
är det enklaste jag kommer på..

Boddd
2008-11-19, 14:07
Tack alla, pölsa är ett exotiskt inslag som jag inte käkat sen skolan :) Ni har gett många bra förslag, nu bär det iväg till affären för råvaruinköp.

isterbuk
2008-11-19, 16:29
Blodpudding är ju väldigt lättlagat.

Ironwoman
2008-11-19, 16:55
Jag gör matlådor som jag fryser in. 3-5 st åt gången, en omgång brukar ta ca 1 timme att göra, så det blir lite tid.

Övriga rätter jag brukar göra/har gjort med minimal matlagning
de är ju veganska/vegetariska förutom lite räkor, men de går ju att göra om

Pasta med spenat och ostsås
koka pasta

tina findus stuvade spenat i micron
hyvla på på ca 50 g av valfri ost på spenaten och värm i micron tills den smälter

rör ihop såsen och pastan

Pasta med dippsås
koka pasta

blanda dilldippsås med fil eller gräddfil

tina gröna ärtor/räkor/champinjoner (eller alla)

blanda ihop allt

pasta med gröna ärter/broccoli
koka pasta

tina gröna äter och/eller broccoli (dela i mindre bitar)

blanda och krydda med citronpeppar eller örtsalt+vitlökspulver
häll på ca 1 msk olja (oliv)

blanda

pitabröd med röda linser
koka 65 g röda linser (torrvikt), häll av vattnet
häll på färdig tomatsås och koka upp
krydda med ex citronpeppar

+ 1 pitabröd

+ fettkälla (nötter, avokado...)

tortillas
150 mince (veganköttfärs)
100 g fryst majs
koka med lite vatten och fett i stekpanna + krydda

2 små tortillas

creperiet
2008-11-19, 19:05
10 min och lite jobb:
Som sagt, pastasallader. Släng ihop den mat du hinner/orkar medan pastan kokar. Stek kyckling eller lax, hacka grönsaker, alternativt värm frysta sådana. Frysta grönsaksblandningar är det lataste du kan få. Såsa till det med lite majonäs, ost, smör, kesella, creme fraiche, senap, ketchup eller vad du vill.

1min utan att laga:
Redan nämnda mackor
Flingor/müsli med yoghurt/fil/mjölk, bär/frukt, kanske lite honung.
Drinkar - proteinpulver, havregryn, mjölk, banan, t.ex.
Konserver - Tonfisk kan du blanda med samma grejer som du såsar pastan med, annars makrill eller sill såhär i juletider:)

kalajset
2008-11-19, 19:28
Någonting som är väldigt lätt, men som jag själv tycker är supergott är pasta+bönsallad

1. Koka lämplig mängd pasta, gärna spaghetti.
2. Hacka en rödlök i småtärningar "efter behag", jag som gillar lök använder alltid en hel. (Detta var den svåra/tidskrävande biten).
3. Öppna upp några "färdiga burkar" av valfri mängd/valfria bönor, t ex en burk "stora vita bönor", (absolut inte vita bönor i tomatsås, inte samma sak), en burk kidneybönor, och en burk kikärtor, häll ner i en skål.
4. Häll på rödlöken, hacka/pressa i en vitlöksklyfta eller två, blanda runt.
5. Smaksätt med citronjuice/rapsolja tills allt är lagom milt, alt. strävt i smaken.

Äts följdaktligen tillsammans med pastan. Tar ungefär 5-10 minuter i arbetsinsats, och är helt seriöst bland det godaste jag vet om man får till blandningen mellan citron/olja rätt. Och det lär man sig snart. För att inte tala om att det blir en bra balanserad måltid näringsmässigt.

Är man extra seriös kan man köpa storförpackningar av bönor, koka upp dom, frysa in, och använda när tillfälle ges. Lite billigare, fast en lite större arbetsinsats.

Snorkelfarsan
2008-11-19, 20:16
testa findus färdiga grönsaksrätter, riktigt fräscha och goda. till det kan du bara dra i lite tonfisk, steka kötbullar eller kyckling - eller äta dom som dom är. Orkar du inte koka ris/pasta/quinoa/bulgur kan du ja bara ta en bit bröd till om du vill ha extra carbs.

Jag åt nyss en med sockerärter, spenat, paprika, solroskärnor, rödlök och lite fetaost. stekte den på 5 minuter och värmde lite fryst kycklingkebab (färdiga bitar) i mikron. Maten klar på ca 10 min.