handdator

Visa fullständig version : Känns mer i armarna på ryggövningarna


Rolito
2008-11-18, 20:55
Det känns väldigt mycket i underarmarna och i bicepsen när jag tex kör latsdrag, marklyftrodd. Jag vet att det ska ta på armarna med men jag känner nästan ingenting i ryggen. Jag blir helt enkelt inte trött i ryggen, utan får sluta träna ryggen när biecepsen elelr underarmarna är slutkörda.

Kan det vara så att jag är svag i armarna men stark i ryggen, så det tar mer på armarna? För det verkar så.

Min teori är att när jag väl blivit starkare i armarna så får jag en bättre teknik och kan träna ryggen bättre?

Har tränat 7 veckor
Ålder 18
Längd 180
Vikt 71

Frillan
2008-11-18, 21:03
Prövat att inte köra tummen runt stång och istället använda dragremmar :>?

Arf Pingvin
2008-11-18, 21:14
Det skulle kunna vara teknikfel. Till exempel i sittande rodd att man drar jättelångt med ryggen tills man nästan ligger ner, då kopplar man ut ryggen och drar med armböjare. Eller att man i latsdraget släpper fram axlarna och drar stången så kort som möjligt, kanske bara till hakan, igen då har man kopplat bort latsen och drar med armböjarna. Stångrodd eller hantelrodd kan man göra ungefär samma sak om man drar uppåt och inte samtidigt neråt mot magen.

Enklaste sättet att tvinga en att använda ryggen i chins/latsdrag är att dra hela vägen till bröstet. Det går helt enkelt inte att nå bröstet om man har släppt upp axlarna och bara böjt armarna.

Ett knep man kan tänka på är att försöka dra armbågarna neråt i latsdrag och att armbågarna ska bakåt i rodden. Stången ska inte närmare kroppen, armbågarna ska neråt/bakåt. Underarmarna kopplar bara stången till kroppen. Det är verkligen inte att försöka nå "kontakt" eller nåt annat flum utan bara förstå i vilket rörelseplan man ska hålla sig, när man gör rätt kommer man att använda de mycket starka ryggmusklerna i övningarna. Sen ökar man fort.

Rolito
2008-11-18, 21:53
Det skulle kunna vara teknikfel. Till exempel i sittande rodd att man drar jättelångt med ryggen tills man nästan ligger ner, då kopplar man ut ryggen och drar med armböjare. Eller att man i latsdraget släpper fram axlarna och drar stången så kort som möjligt, kanske bara till hakan, igen då har man kopplat bort latsen och drar med armböjarna. Stångrodd eller hantelrodd kan man göra ungefär samma sak om man drar uppåt och inte samtidigt neråt mot magen.

Enklaste sättet att tvinga en att använda ryggen i chins/latsdrag är att dra hela vägen till bröstet. Det går helt enkelt inte att nå bröstet om man har släppt upp axlarna och bara böjt armarna.

Ett knep man kan tänka på är att försöka dra armbågarna neråt i latsdrag och att armbågarna ska bakåt i rodden. Stången ska inte närmare kroppen, armbågarna ska neråt/bakåt. Underarmarna kopplar bara stången till kroppen. Det är verkligen inte att försöka nå "kontakt" eller nåt annat flum utan bara förstå i vilket rörelseplan man ska hålla sig, när man gör rätt kommer man att använda de mycket starka ryggmusklerna i övningarna. Sen ökar man fort.

Ja ,det rör sig nog om teknikfel. Det där med att jag bara drar till hakan vid latsdrag är sant och det tror beror dels på tekniken och att jag lastar på för mycket vikt. Så jag ska köra lite lättare och komma hela vägen till bröstet.

Rodden tycker jag kör bra teknikmässigt, men även där känns det inte så mycket i ryggen. Jag sitter ungefär i 90grader fast lite mer bakåtlutad och med bröstet utåt, sen drar jag rodden så långt det går. Drar jag den för långt o det känns lätt så lastar jag på mer vikt. Rodden tar väldigt mycket på biceps vilket den också ska men jag känner inte ryggen förrän den sista setet och repsen kanske.

Det blev lite svårt att förstå det med armbågarna, men jag tror jag har en liten aning på vad du menar och ska testa mig fram vid nästa ryggpass. Alltså att dra ner armbågarna mer vid latsdrag tex