handdator

Visa fullständig version : "Deffa" på känn?


hampfuz
2008-11-18, 20:52
(Mycket möjligt att frågan har ställts innan, men hittade ingen när jag sökte. Ber om ursäkt isåfall!)

Har under några år nu tränat relativt hårt och ätit mer och mer. Jag har fått goda styrkeökninar, men också lagt på mig en hel del underhudsfett och börjar nu känna mig lite rundare än jag är nöjd med :p

Jag hade därför tänkt "deffa" lite, men jag tror att räkna kalorier blir väldigt besvärligt för mig i och med att 90% av all mat jag får i mig redan är lagad (Skolan och morsan)

Det verkar som de flesta här räknar kalorier ganska noga när de ska gå ner i vikt, men räcker det inte med att helt enkelt äta mindre och motionera mer? Kommer jag förlora mycket mer styrka om jag bara börjar äta mindre än om jag skulle räkna kalorier och ligga på ett exakt underskott?

King Grub
2008-11-18, 20:57
Dra inte ned för mycket på matintaget på en gång bara och håll koll på kroppsvikten så skall det säkert gå bra.

creperiet
2008-11-18, 21:37
Eftersom det inte verkar som att du ska tävla i cbb eller nåt skulle jag säga att du bara har vinster i att deffa "på känn". Det skulle en stor del av det här landets befolkning också må bra av.

Om du kan lära dig att "känna på dig" när du ligger på säg cirka 500 underskott, energibalans, eller 500 överskott har du en bra kommunikation med din kropp. Med en bra sammansatt kost tillgodoses oftast alla näringsbehov och det man behöver hålla koll på är energibalans, vilket du lär dig om du prövar dig fram.

Anton Fräs
2008-11-18, 22:22
Håller med ovanstående. Börja bara lugnt och kolla på vågen. Tycker du att du faller för långsamt, då minskar du lite mer på maten/ökar aktiviteten och tvärtom om du faller för snabbt :) Du behöver inte vara matematiker för att förlora lite fett! :devil:

Eesti
2008-11-19, 00:34
Jag kör samma grej, orkar inte med att väga/räkna allt jag ska stoppa i mig.. så när jag käkar så tänker jag bara så här mycket skulle jag kunna pressa i mig, då tar man 50% av det typ...sen har jag självklart ändrat min kost lite så jag käkar knäckemackor med kvarg till mellis o lite mer grönt till lunch/middag..
Jag har även börjat motionera mer, springer 5~10km 2-3 ggr i veckan de dagar jag inte gymar och har börjat se bra resultat efter 1.5 månader :) Så att "deffa på känn" ska nog funkgera ;)

hampfuz
2008-11-19, 20:51
Okej - helt enkelt ett öga på vågen alltså. Tack för svaren! :)

creperiet
2008-11-19, 21:55
Glöm inte ögat i spegeln.

JFO
2008-11-20, 12:44
Enkla sätt:
1, Byt ut pasta mot potatis och rotfrukter om det är möjligt.
2, Gå från normal tallriksmodell till lågenergitallriksmodellen.
3, Skippa alkohol, godis, kakor och annat snask.

Dra inte ner på mer än max 500-750kcal per dag.

shut teh face
2008-11-20, 14:13
Jag kör på känn just nu och de funkar bra hittils, går ned cirka 750g i veckan, hållt på ett tag och gått ned 8 kg.

Det blir mer exaktare resultat och man kan tänja på reglerna mer om man räknar, men det är jobbigare i längden.

Fatcan
2008-11-20, 15:11
Eftersom det inte verkar som att du ska tävla i cbb eller nåt skulle jag säga att du bara har vinster i att deffa "på känn". Det skulle en stor del av det här landets befolkning också må bra av.

Vad skulle vinsterna vara att deffa på känna mot att deffa och ränka kalorierna?

Pepz
2008-11-20, 15:35
Vad skulle vinsterna vara att deffa på känna mot att deffa och ränka kalorierna?

man slipper räkna och tänka på kalorierna..

Fungerar alldeles utmärkt.
Jag gick ner till tävlingsform utan att räkna kalorier. likaså mina adepter..
så länge man har någorlunda koll på kosten och viktnedgången så fungerar det alldeles utmärkt, och jag håller med creperiet. de flesta här går inte ner till tävlingsform och då är det överkurs att räkna kalorier och förbränning, vilket ändå enbart är uppskattningar

creperiet
2008-11-20, 16:36
Vad skulle vinsterna vara att deffa på känna mot att deffa och ränka kalorierna?

Ja, Pepz svarade rätt bra där.

Möjligt att det krävs lite räknande för att lära sig vad som är plus och vad som är minus, och för "vanligt folk" som inte tävlar - som gärna inte ägnar tid åt att räkna - skulle det kanske vara värt mödan att ta några veckor för att få en uppfattning.

Men vardagen blir ju bra mycket enklare om du kan hamna ungefär där du vill bara genom att lyssna på kroppen. Fan vad jag tjatar om det känner jag.

Slartibartfast
2008-11-21, 08:40
Eftersom det inte verkar som att du ska tävla i cbb eller nåt skulle jag säga att du bara har vinster i att deffa "på känn". Det skulle en stor del av det här landets befolkning också må bra av.

+1

Sålänge det inte handlar om tävlingsdiet då man ska bli knallhård, så spelar det ytterst lite roll om man räknar kalorier eller bara höftar.

Jag har kört mina senaste smådeffar enbart genom att köra på känsla och det har gått bättre än när jag var anal med att räkna kalorier. Och då kan man nog ändå räkna mig till kategorin "hyffsat vältränad och stranddeffad."

Skiljer säkert på flera hundra kalorier för mig från dag till dag.

CrazyJoeDavola
2008-11-21, 13:44
Att väga sig en gång i veckan vid samma tidpunkt tycker jag funkar ganska bra. Har gjort så det senaste året. Man får en bra överblick och koll på hur formen utvecklas, ska föra in allt i ett excel diagram när jag vägt mig i 52veckor. Ganska intressant att se utvecklingen, speciellt hur mycket man minskar i vikt under sjukdom *cry* Fast man är snabbt tillbaka på matchvikten *flex*

Slartibartfast
2008-11-21, 14:32
Att väga sig en gång i veckan vid samma tidpunkt tycker jag funkar ganska bra.

Så om du deffar och väger dig en gång i veckan, vad drar du då för slutsatser ifall du vid en vägning väger 300 gram mindre än vid förra vägningen?

martikainen
2008-11-21, 14:44
Så om du deffar och väger dig en gång i veckan, vad drar du då för slutsatser ifall du vid en vägning väger 300 gram mindre än vid förra vägningen?


Om det är en återkommande trend på 300gram varje vecka skulla jag dra slutsatsen att jag kan nog dra ner liiite till på maten när man ändå är i farten och ska ner i vikt. Eller om man inte har så mycket att tappa så är det bara att fortsätta i samma takt så har man snart sin målvikt inom räckhåll.

Fatcan
2008-11-21, 19:41
man slipper räkna och tänka på kalorierna..

Fungerar alldeles utmärkt.
Jag gick ner till tävlingsform utan att räkna kalorier. likaså mina adepter..
så länge man har någorlunda koll på kosten och viktnedgången så fungerar det alldeles utmärkt, och jag håller med creperiet. de flesta här går inte ner till tävlingsform och då är det överkurs att räkna kalorier och förbränning, vilket ändå enbart är uppskattningar

Tja, jag kan ju bara tala för mig själv, och för mig skulle det aldrig funka att uppskatta energiintaget.

Zydeco
2008-11-23, 14:04
Ifall man börjar räkna och samtidigt försöka lägga saker på minnet så är det lättare sedan att uppskatta allt man äter. Vilka livsmedel man ska undvika etc.

Däremot ifall du kör igång och märker på vågen att du går ner, kör på!
Dock så räknar de flesta för att garantera resultat. Finns inget värre än att försöka ligger i underkant en hel vecka och vågen ej rört sig