handdator

Visa fullständig version : HMB bly och arsenik


xeym
2008-11-18, 19:27
Innehåller alla hmb produkter bly och arsenik?
HMB FX innehåller:
Pb: < 10 ppm

As: < 1ppm

Dom andra hmb produkterna jag har sätt har inte skrivit ut några tungmetaller, betyder det att dom inte innehåller det eller att dom bara struntar i att skriva det?

Jens.Andersson
2008-11-18, 19:31
Blyet kanske används som katalysator i framställningen. Arsenik vet jag dock inte varför man skulle använda. Inga mängder att oroa sig över dock.

Sverker
2008-11-18, 20:01
Hmm...nu har jag gamla siffror men intaget i västvärlden av bly var ca 200 mikrogram / dag.

10 ppm är 10 miligram per kg eller 10 000 mikrogram per kg HMB.
Äter du 10 g HMB får du 100 mikrogram vilket är en betydande mängd men inte över vad du redan äter.

xeym
2008-11-18, 20:23
På livsmedelsverkets hemsida så står det att snittet är 15-20 mikrogram i Sverige och att dosen blir farlig vid 200-250 mikrogram. Så tycker det verkar som det gör ganska stor skillnad säg att man tar 4g om dagen då går man ju från 20 till 60 mikrogram per dag.

Sverker
2008-11-18, 20:50
Då hade jag en tiopotens fel:em:


Frågan är kanske varför de anger bly. Jag gissar att de har analys av bly som indikator på föroreningar av tungmetaller. Helt enkelt analysera generellt istället för att specifikt leta efter kvicksilver, nickel, krom, kadmium etc.
Känns som om Eiselt har svaret där.

xeym
2008-11-18, 21:01
Ja och sen om det här är något som är specifikt för just eiselts produkt eller om alla hmb produkter har liknande värden.
Om livsmedelsverket skriver att den farliga dosen är vid 200+ mikrogram kan man anta att 100 mikrogram om dagen är ofarligt då?

WHITEFOLKS
2008-11-19, 01:22
Det är ju "mindre än" dessutom så det enda det säger är att det är.. mindre än.

EiseltUK
2008-11-19, 20:31
Bly och arsenik är någon man som standard alltid kollar när det gäller de flesta aminosyror och liknande råvaror. Henlt enkelt bara för att se att råvaran är okej. Att dessa halter inte deklareras på många produkter betyder inte att de är helt fria från dem utan bara helt enkelt att man inte tycker att det är av intresse för konsumenten. FX's bulkserie är ju rena råvaror och därför tyckte vi att vi skulla ha med alla testparametrar så att kunderna får en bra inblick i råvarans kvalitet.

xeym
2008-11-20, 01:09
Bly och arsenik är någon man som standard alltid kollar när det gäller de flesta aminosyror och liknande råvaror. Henlt enkelt bara för att se att råvaran är okej. Att dessa halter inte deklareras på många produkter betyder inte att de är helt fria från dem utan bara helt enkelt att man inte tycker att det är av intresse för konsumenten. FX's bulkserie är ju rena råvaror och därför tyckte vi att vi skulla ha med alla testparametrar så att kunderna får en bra inblick i råvarans kvalitet.

Så du menar att eran produkt är minst lika fri från tungmetaller som konkurrenterna? Eller är det något ni behövt offra för att få ner priset?

EiseltUK
2008-11-20, 16:14
Så du menar att eran produkt är minst lika fri från tungmetaller som konkurrenterna? Eller är det något ni behövt offra för att få ner priset?

Det är sannolikt ungefär samma i alla. HMB är billigt att tillverka.

Ekonom
2008-11-20, 21:27
På livsmedelsverkets hemsida så står det att snittet är 15-20 mikrogram i Sverige och att dosen blir farlig vid 200-250 mikrogram. Så tycker det verkar som det gör ganska stor skillnad säg att man tar 4g om dagen då går man ju från 20 till 60 mikrogram per dag.

...och det är om du äter 4g.

Problemet blir ju när du tar fler av substanserna. De flesta av de där grejerna, typ AAKG osv., verkar ju också innehålla < 10 ppm av skit.

När du tar en PWO, där totaldosen ligger runt 25 gram, då blir det 5x ovan. dvs 250 mikrogram (räknade jag rätt nu?) och då är du tydligen på farliga nivåer. :nono:

WHITEFOLKS
2008-11-20, 22:25
Det är fortfarande MINDRE ÄN 10ppm.
Antagligen är det dyrt/svårt att göra exakta tester när det handlar om så små mängder.

Mindre än 10ppm kan betyda 9.3ppm men även helt fritt från ämnet i fråga.
Visst du gör ju egentligen rätt om du räknar på 10ppm om du vill vara på den säkra sidan. Känns ju dock som om det blir fel när FX skriver ut <10ppm och folk blir skraja, konkurrenterna som inte märker ut alls bryr sig de dock inte om alls.

Sverker
2008-11-21, 07:24
De har analys av bly som indikator på föroreningar av tungmetaller. Helt enkelt analysera generellt istället för att specifikt leta efter kvicksilver, nickel, krom, kadmium etc.



Analysen har en undre analysgräns. Tillverkaren kör in provet i atomabsen, ICPn eller vad de nu använder.
- Prov 1. Nej, därfanns inget.
- Prov 2. Nej, där fanns inget.
- Prov 3. Nej, där fanns inget.
- Prov 4. Nej, där fanns inget.
osv, osv.

Att tillverkarna INTE skriver ut sådan här standardanayser är uppenbart eftersom det tydligen leder till förvirring.

Zeratul
2008-12-06, 15:30
Det verkar blivit ett ganska stort missförstånd i tråden (eller så cyklar jag)

Men PPM är inte som sverker skrev i början :

"10 ppm är 10 miligram per kg eller 10 000 mikrogram per kg HMB.
Äter du 10 g HMB får du 100 mikrogram vilket är en betydande mängd men inte över vad du redan äter. "

utan PPM är "Parts per Millions" och med detta avses Mikrogram per kilogram, inte miligram per kilogram.

Således om du äter 1kg HMB får du i dig 10 µg bly. Vilket betyder att halterna är mycket låga då man i regel intar 5-10gram HMB per dag. och 10 gram HMB om dagen är således en hundradels µg = 0.01 µg. En ganska försvinnande liten andel av bly, inget att oroa sig över när tröskeln är 200-250 µg per dag.

Eller missade jag svängen där?

Zeratul
2008-12-06, 15:57
Edit : menade givetvis 0.1µg och inte 0.01µg... (hittade ingen edit funktion) =/

Sverker
2008-12-06, 16:04
Jag tror att du behöll rörelseriktningen där i kurvan:em:

Kilo är tusen och tre nollor. Milli är tusendelar och tre nollor. Tre + tre = sex nollor = 1 miljon.

Zeratul
2008-12-06, 17:16
gah, givetvis är det så. Istället för att själv (med enkel mattematik räkna ut att en miljondel så kollade jag wikipedia för PPM och där stog det "Mikro", vilket juh är en miljarddel (PPB).

Således är 10g HMB dagligen en förhöjning av bly med 100 ug..nåväl, nu har jag kommit upp på cykeln igen ;)