handdator

Visa fullständig version : Få niondeklassare intresserade av teknik


mangs
2008-11-18, 14:12
Jag har blivit förfrågad att på min gamla skola hålla ett föredrag för niondeklassare som skall få dem att bli mer intresserad av teknisk vidareutbildning.

Jag kommer givetvis ställa upp då jag tycker det är viktigt att unga idag får inblick i hur arbetslivet ser ut efter skolan är klar. Samt att jag ser behovet av att fler människor väljer teknisk inriktning.

Det kommer röra sig om en föreläsning på en timme inför 50-60 åskådare. Eftersom det var en tid sedan jag själv var 15 år undrar jag lite om någon här har lite tips på hur jag dels skall lägga upp det hela och dels vad ni skulle vara intressare att höra om,

jag hade tänkt lägag upp det lite så här:
-----------
Presentation av mig själv
Berätta om min bakgrund
Berätta om vad jag gör idag och vad mitt företag gör, kanske även visa någon demo eller liknande på någon häftig produkt som vi har.
Berätta om olika vägar och vilka olika yrken man kan jobba med från en teknisk grund.

Berätta om hur viktigt det är att tänka långsiktigt, man skall ju faktiskt jobba i 45 år.

Sedan avsluta med en frågestund.
------------
Efteresom jag gör detta ideelt för ett gott syfte så hoppas jag inte det uppfattas som läxhjälp och att tråden får vara kvar.

Stoltz
2008-11-18, 14:16
Använd inte så många tekniska termer utan dra exempel som de på något sätt kan relatera till. Hade också besök från olika yrkesgrupper i början på gymnasiet, och hela intresset föll när man inte förstod termerna och anledningarna till saker.

Madame
2008-11-18, 14:22
Låter intressant!
Du måste ha konkreta exempel på saker de kan göra och vad det innebär. Inga svåra ord och inget ludd whatsoever, kidsen har inget arbetsliv eller liknande att relatera till.
Vad är det du själv jobbar med mer exakt? Du kanske kan berätta hur en arbetsdag ser ut, vad som händer, och vad du själv tänkte när du utbildade dig och hur du har nytta av det idag.

z_bumbi
2008-11-18, 14:27
Skippa det vanliga och gör något kul, att höra "gubbe" nummer 357 säga att man ska tänka på framtiden är inte så givande när det gäller 9-klassare.

Idealet är alltid att spränga något men jag tvivlar på att det blir så populärt från skolans sida så en enkel värderingsövning (fyra hörn funkar bra med det antalet elever) om vad teknik är och varför/varför inte man vill jobba med det kan vara något som funkar. När det sen har satt igång en tankeprocess så kan man informera om olika utbildningar/företag men det gäller ju först och främst valet till gymnasiet så håll koll på vad det som finns att söka i närområdet.

mini
2008-11-18, 14:29
Hade någon sagt till mig att jag hade 45 års arbete framför mig hade jag gått ut på toa och gråtit.

Jag tror att demogrejen är bra. 60 minuter är ganska länge att lyssna för en 15-åring. Gör det lite lättsamt. Berätta om de coolaste drömjobben man behöver teknisk utbildning för.

Sundsarn
2008-11-18, 14:31
Jag skulle definitivt testa en något mer praktik-inriktad approach. Prata lite grann och varva med att de/någon får prova någonting.

Jag är 19 så det var inte så längesen jag var 15 :)

Annars går säkert "Ni vet att Christer Fuglesang, är utbildad civilingenjör?" *rolleyes*

Madame
2008-11-18, 14:39
Håller med alla ovanstående.
Se till att de får göra nåt o tänka själva, inte bara sitta o lyssna. Sen kan du berätta om alla as-coola yrken man kan ha om man har teknikutbildning. storslagna experiment är alltid uppskattat, typ explosioner eller annat som de gör på tex mythbusters

ArcTiC
2008-11-18, 14:39
z bumbi och mini
+1

mangs
2008-11-18, 14:41
Tack för era svar, de är väldigt bra. Min tanke är just att när man är 15 så är man ganska vuxen och inte kid anymore. Dock saknar de ju den erfarenhet som en vuxen 30-åring har. I min värld är 60 minuter en ganska kort föreläsning men jag kommer ihåg de utdragna lektionerna i skolan som då varade 40 minuter så jag skall försöka att inte bli så långrandig och tråkig.

Jag jobbar idag som produktspecialist på ett high tech företag och våra produkter är väldigt intressanta för målgruppen. Det är ju en fördel, vet dock inte om sprängningen är en så bra idé även om det låter lockande. Jag fick dock en liten idé här, eftersom vi även tar vandalsäkra produkter så kanske en liten utmaning är på sin plats där eleverna helt enkelt får använda vålda för att försöka ta i sönder den, tror ni det skulle uppskattas? Jag skall försöka hålla rätt nivå och inte använda för mycket teknik i det hela. Dock kommer det väl inte som en chock för någon som är 15 att de skall jobba hela livet? Man kan ju dock linda in det lite fint och inte bara slänga det i ansiktet:

"Jag känner en kille över internet som sitter i ett sunkigt kontor i Stockholm och hackar kod vilket gjort att han efter 10 år blivit så trött på allt vad teknik har att glra med så att han istället sitter och spammar träningsforum. ;) Detta kommer han göra i ytterligare 35år..."

mangs
2008-11-18, 14:45
Vad sägs om att låta eleverna få misshandla en av våra vandalsäkra produkter med baseball-trä, hammare, försöka elda på den med tändare? Låter det som lagom kul? :)

Bahir
2008-11-18, 14:56
Skulle säkert vara kul för dem - men då skulle jag tipsa om att inte låta alla göra det - det kommer ta tid, folk kommer bli oense om vem ska få slå härnäst, och folk kan skada sig.

En praktisk approach är nog bra - att visa coola grejer är häftigt. När du snackar kan du ju som sagt nämna en del konkreta exempel, och jag skulle heller inte vara rädd för att överdriva något i stället för att bara hålla sig till fakta (jobbet är att inspirera och "sälja in" utbildningen - när dom blivit mer mogna kommer dom att fatta vad som är realistiskt eller inte). Sen skulle jag försöka nämna lite mer om det sociala livet som tekniker, eller kanske under utbildningen - du får nog överdriva där också ;).

Jag skulle nog dra in element som att "få göra som man vill" på jobbet (vilket är en överdrift), vara kreativ, hitta på coola saker osv.

Dreas
2008-11-18, 14:58
Det låter som något även jag skulle gilla :) Som Mini och Z Bumbi sa så försök få det lite kul.

Det du funderade på låter skitkul, kanske får fråga läraren först ifall det går bra dock.

mangs
2008-11-18, 15:08
yepp, jag skall prata med läraren om det för jag skulle själv vilja puckla på lite av våra produkter (på ett bra sätt) :)

Jag tänkte faktiskt undvika att gå in för mycket i tekniken och fokusera mer på det sociala både vad det gäller utbildning och senare i arbetslivet. En teknisk utbildning är ju faktiskt en språngbräda in i ett yrkesliv med massor av intressanta val. Många med teknisk utbildning jobbar ju senare med något helt annat vilket gör att deras kunskaper inom teknik inte kanske kommer till nytta men, studieteknink, problemlösning,projektarbeten, kreativitete mm är ju saker som man har användning för i vilken branch som helst.

Tack än en gång för alla tips!

Madame
2008-11-18, 15:11
Vad sägs om att låta eleverna få misshandla en av våra vandalsäkra produkter med baseball-trä, hammare, försöka elda på den med tändare? Låter det som lagom kul? :)

Låter as-kul! Men... som bahir säger så tror jag det inte är lyckat att låta alla gå loss samtidigt. Du kanske kan filma lite o langa upp på youtube, då kan de gå in efteråt o kolla också. Gör brutala häftiga grejjer där du kör över dina vandal-säkra prylar i slowmotion med truck eller nåt :)

Skulle säkert vara kul för dem - men då skulle jag tipsa om att inte låta alla göra det - det kommer ta tid, folk kommer bli oense om vem ska få slå härnäst, och folk kan skada sig.
...
Jag skulle nog dra in element som att "få göra som man vill" på jobbet (vilket är en överdrift), vara kreativ, hitta på coola saker osv.

Ja precis, "man får bestämma hur det ska se ut". Fast det behöver ju inte ens vara en lögn, det beror ju på var man hamnar och exakt vad man har för arbetsbeskrivning. "Teknik" är ju lite luddigt, man kan ju bli många olika saker på det.

_____

För övrigt så tror jag du (Mangs) får bestämma dig för vad du vill fokusera på så att din presentation blir tydlig och stark.
Du verkar ha höga ambitioner men det kanske är svårt att få med allt på 60 minuter, risken finns att det bara blir rörigt och luddigt, och luddigt är inte bra i sammanhanget!

mangs
2008-11-18, 15:32
Tackar, 60 minuter är som sagt ganska begränsad tid och jag kommer nog fokusera på de saker jag tycker är viktigast. Dock är det bra att bryta med demonstration, frågor och då försöket att slå sönder våra produkter. Mitt huvudbudskap kommer dock vara att teknik är väldigt brett vilket öppnar upp för en varierande yrkesroll. Vill man sitta och hacka kod i en källare år ut och år in så finns den öppningen liksom det finns en möjlighet att prova på mängder med olika områden och tom bli VD om så önskas.

Just arbetsbiten är inga problem att få motivernade då jag ju gör det dagligen men när det gäller gymnasie och Universitet så är det lite svårare för mig att komma ihåg vad jag skall trycka på. Läraren vill ju säkert att jag skall förespråka hur viktiga de tekniska ämnena är men faktum är ju att att det snarare är sakerna runtomkring som är viktiga. Först och främst måste man ju vilja läsa en sak. Att bara hoppa på ett program för sakens skull brukar inte sluta så bra.

Madame
2008-11-18, 15:40
Läraren vill ju säkert att jag skall förespråka hur viktiga de tekniska ämnena är men faktum är ju att att det snarare är sakerna runtomkring som är viktiga. Först och främst måste man ju vilja läsa en sak. Att bara hoppa på ett program för sakens skull brukar inte sluta så bra.

Skit i vad läraren vill, det här är din timme och då berättar du på ett sätt som du tror på. Förespråkande om hur viktigt nånting är kommer ju inte få eleverna att välja en tekninsk inriktning, de kommer välja det som de vill och är nyfikna på, så du måste helt enkelt få dem att gå därifrån med en stark vill-ha-känsla!

mangs
2008-11-18, 15:46
OK, det är där våldet mot mina produkter kommer in, vem vill inte ha full tillåtelse att puckla på någonting i förhoppning av att lyckas med det omöjliga och faktiskt ta i sönder den. :)

Jag kommer köra min grej men ändå lyssna lite på läraren. Dock är din synpunkt viktig eftersom jag inte fått syssla med sådant här om jag inte gått en teknisk utbildning i botten.

Det jag funderade över är dock kortsiktigheten. Är en 15årig villiga att lägga 3+ 4,5 år på en teknisk utbildning bara för att det kan bli kul senare i livet? Det gäller ju även att motivera till själva plugget. Att de har en intressant framtid är ju en sak men de vill ju säkert ha en intressant period även kommande år och tentaplugg mm är ju inte alltid kul :( (kanske skall utelämna den biten he he)

Madame
2008-11-18, 15:52
OK, det är där våldet mot mina produkter kommer in, vem vill inte ha full tillåtelse att puckla på någonting i förhoppning av att lyckas med det omöjliga och faktiskt ta i sönder den. :)

Jag kommer köra min grej men ändå lyssna lite på läraren. Dock är din synpunkt viktig eftersom jag inte fått syssla med sådant här om jag inte gått en teknisk utbildning i botten.

Det jag funderade över är dock kortsiktigheten. Är en 15årig villiga att lägga 3+ 4,5 år på en teknisk utbildning bara för att det kan bli kul senare i livet? Det gäller ju även att motivera till själva plugget. Att de har en intressant framtid är ju en sak men de vill ju säkert ha en intressant period även kommande år och tentaplugg mm är ju inte alltid kul :( (kanske skall utelämna den biten he he)

Ja men de ska väl gå gymnasiet först va?! Sen är de vuxna nog att inse vad en högskoleutbildning på x antal år innebär med plugg, tentor o allt.
Och missade du mitt fina tips på att du kan filma när du vandaliserar dina produkter, så kan du visa riktigt balla grejjer i slowmotion med :)

Larsson85
2008-11-18, 16:19
Du kan ju visa filmerna från när JAS-Gripen störtar, samt den där bron som kom i egensvängning och totalkraschade. Det är väl ett bra exempel på varför ingenjörer behövs.

mangs
2008-11-18, 21:03
Nu är det ju varken JAS-plan eller brobyggen jag jobbar med men visst skulle de fungera som inspirationsfilmer för att börja föreläsningen. Tack för tipset!

internethjälten
2008-11-18, 21:06
Ha med lite humor, annars funkar det inte. Glöm inte att de tänker bara på att festa och sätta på varandra så ju mer du kan göra vinklingar åt det ju intressantare blir du att lyssna på.

Loke
2008-11-18, 22:29
Det jag funderade över är dock kortsiktigheten. Är en 15årig villiga att lägga 3+ 4,5 år på en teknisk utbildning bara för att det kan bli kul senare i livet? Det gäller ju även att motivera till själva plugget. Att de har en intressant framtid är ju en sak men de vill ju säkert ha en intressant period även kommande år och tentaplugg mm är ju inte alltid kul :( (kanske skall utelämna den biten he he)

Men hur mycket av gymnasiet och högskolan är plugg egentligen? Jag hatar att plugga men trivdes jättebra på gymnasiet och trivs minst lika bra på högskolan. Det är ju faktiskt kul att gå på gymnasiet och högskolan, det tycker jag du ska få eleverna att förstå. Framhåll friheten man får, framhåll den breda bekantskapskretsen det ger och de roliga festerna. Framhåll att lärarna inte är slavdrivare som i grundskolan utan faktiskt är respektfulla och blir som en sorts kompisar. Kanske kan du hitta roliga bilder från teknologernas nollning eller dylikt?

Kanske kan du jämföra det med den grå vardagen på en vanlig arbetsplats.

Slutligen, i den åldern handlar allt om känslor. Alla argumenterande tal bygger såklart på att väcka känslor, men i det här fallet är det sjukt viktigt tror jag. Som sagt, fester, vänner, sex, status, sånt är väldigt viktigt. Det gäller ju att toucha det utan att det blir dumt, rätt svårt antagligen. Det bästa är kanske att låtsas som att det är självklarheter, saker du säger mest i förbifarten och antar att alla redan fattar det.

Tolkia
2008-11-18, 23:22
Jag tror att det är en bra idé att berätta om ditt eget jobb - vad du faktiskt GÖR. Som jag minns det var en stor brist i studie/yrkesvalsvägledningen både på högstadiet och gymnasiet att man fick höra många jobbtitlar (vilka alla framställdes som den optimala att ha) men inget om vad som dolde sig därbakom. Särskilt när det gällde teknikområdet; "civilingenjör" är nog än idag den minst betydelsebärande yrkesbeteckning jag vet.

Edit: En annan sak som kanske bör framhållas är att man inte måste vara Nobelprisämne för att ta sig igenom en flerårig teknisk utbildning. Det finns alldeles för många som framställer det så (och jag tror att man skrämmer bort en hel del där, inte minst tjejer).

mangs
2008-11-19, 19:47
Tack för alla superbra tips. Min tanke är som sagt inte att skrämma bort folk utan jag vill få dem intresserade. Gärna då få dem att förstå att en teknolog idag inte per automatik innebär en laboratirietjänst eller finnig hacker-varning.

Dock tycker jag det är viktigt att man följer sitt hjärta och sina intressen och inte väljer inriktning pga av kompisar, äldre syskon etc utan man skall rikta sig mot det man vill.

Precis som du säger så behöver man inte vara Einstein även om just han är ett dåligt exempel då han ju de Facto var en dålig elev men till slut blev en utomordentlig tillgång.

Dock underlättar det ju lite med ett logiskt tänkande och att man har möjlighet att ta in mycket information på kort tid. Viktigast är dock att man är någorlunda intresserad.

Trance
2008-11-19, 19:52
Säg att det absolut inte är något negativt med att välja t.ex. media-linjen i gymnasiet, snabbmatsindustrin växer hela tiden och det behövs alltid människor som kan hantera en fritös. Att man tjänar mindre än hälften av man gör som ingenjör uppvägs av att få trevlig kundkontakt klockan 3 på natten en lördag.