handdator

Visa fullständig version : Korrelerar hunger med fettförbränning?


Bahir
2008-11-18, 14:04
Korrelerar hunger med fettförbränning? Inom byggarvärlden så är det ju ganska etablerat att man "bör" äta flera mindre måltider per dag, både under deff och bulk som jag har förstått det. Dock skulle det ju vara intressant att veta om man tjänar något på att vara hungrig, eller om man lika gärna kan dela upp sina måltider på flera mindre mål.

Jag är medveten om teorin om kalorier in - kalorier ut, så svar som endast behandlar den teorin - utan tydlig relevans till min fråga - undanbedes.

Tack på förhand
Bahir

King Grub
2008-11-18, 14:07
Inte själva känslan i sig, den är inte kopplad till fettbalansen, men mekanismerna som åstadkommer den är det ju - avsaknad av kalorigivande föda ökar fettförbränningen.

Bahir
2008-11-18, 14:47
Inte själva känslan i sig, den är inte kopplad till fettbalansen, men mekanismerna som åstadkommer den är det ju - avsaknad av kalorigivande föda ökar fettförbränningen.

Just det där med avsaknad av kalorigivande föda - det bör ju finnas mer av sådant med större tidsavstånd mellan måltiderna jämfört med om man skulle äta mindre mål mer utspritt över dagen. Så man kan kanske alltså ha igång de fettförbrännande mekanismerna i längre tid om man är hungrig kontra mätt, men ändå med samma kaloriintag?

King Grub
2008-11-18, 14:57
Ju mindre du äter, desto mer ökar givetvis fettförbränningen. Störst fettförbränning får du om du slutar äta, men det är ju inte så bra för hälsa, välmående, muskelmassa eller prestation.

Stora mål mer sällan, eller mindre mål oftare, spelar mindre roll, vid en lika stor total kalorimängd. Stora mål ger större fettinlagring och reducerar fettförbränningen mer än mindre mål, men mindre mål utövar effekten oftare i stället.

Scratch89
2008-11-18, 15:12
En anledning till att de stora grabbarna äter ofta kan vara för att de äter sanslösa mängder mat, även under diet. Jag menar, 4000 kcal känner de sig hungriga på...

Eesti
2008-11-19, 00:41
Jag har hört ungefär det som King Grub sa, att om man äter mindre mål ofta altså 5-6 gånger per dag så blir kroppen mer van vid matintag och kan därför lättare bli av med det den lagrat (underhudsfettet). När kroppen vet att den får in mat varannan / var 3:e timme så behöver inte "fettbesparningsfunktionen" vara lika aktiv.

Scratch89
2008-11-19, 00:53
Jag har hört ungefär det som King Grub sa, att om man äter mindre mål ofta altså 5-6 gånger per dag så blir kroppen mer van vid matintag och kan därför lättare bli av med det den lagrat (underhudsfettet). När kroppen vet att den får in mat varannan / var 3:e timme så behöver inte "fettbesparningsfunktionen" vara lika aktiv.

Om du drog den där slutsatsen så får du nog läsa igen.

Fredrik_S
2008-11-19, 04:44
Jag har hört ungefär det som King Grub sa, att om man äter mindre mål ofta altså 5-6 gånger per dag så blir kroppen mer van vid matintag och kan därför lättare bli av med det den lagrat (underhudsfettet). När kroppen vet att den får in mat varannan / var 3:e timme så behöver inte "fettbesparningsfunktionen" vara lika aktiv.

King Grub sa absolut inte det.

Eesti
2008-11-19, 08:41
Han sa att det inte spelade någon roll om man äter ofta eller sälllan om det är samma mängd kalorier. Men då sa jag att jag hört att det är bättre att äta oftare men mindre portioner..:S

Kischen
2008-11-19, 09:14
Men då sa jag att jag hört att det är bättre att äta oftare men mindre portioner..:S

Det har jag också hört, i aftonbladet.*whatever*

A.Steinbach
2008-11-19, 11:50
Han sa att det inte spelade någon roll om man äter ofta eller sälllan om det är samma mängd kalorier. Men då sa jag att jag hört att det är bättre att äta oftare men mindre portioner..:S

Och det är inkorrekt med hänseende till att man tappar mer fett genom en ökad ämnesomsättning.

Several epidemiological studies have observed an inverse relationship between people’s habitual frequency of eating and body weight, leading to the suggestion that a ‘nibbling’ meal pattern may help in the avoidance of obesity. A review of all pertinent studies shows that, although many fail to find any significant relationship, the relationship is consistently inverse in those that do observe a relationship. However, this finding is highly vulnerable to the probable confounding effects of post hoc changes in dietary patterns as a consequence of weight gain and to dietary under-reporting which undoubtedly invalidates some of the studies. We conclude that the epidemiological evidence is at best very weak, and almost certainly represents an artefact. A detailed review of the possible mechanistic explanations for a metabolic advantage of nibbling meal patterns failed to reveal significant benefits in respect of energy expenditure. Although some short-term studies suggest that the thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is divided into multiple small meals, other studies refute this, and most are neutral. More importantly, studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging. Finally, with the exception of a single study, there is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency. We conclude that any effects of meal pattern on the regulation of body weight are liely to be mediated through effects on the food intake side of the energy balance equation.
Meal frequency and energy balance
British Journal of Nutrition (1997), 77 (Suppl. I), S57-S70

Eesti
2008-11-19, 12:13
Och det är inkorrekt med hänseende till att man tappar mer fett genom en ökad ämnesomsättning.


Meal frequency and energy balance
British Journal of Nutrition (1997), 77 (Suppl. I), S57-S70

hmm intressant. Då har man blivit blåst då :P
Så om energiintaget är lika stort varesig man "nibblar" / "gorgar" ;) så spelar det ingen roll för fettförbränningen, inget visar sig vara bättre? Det enda som betyder något är hur mkt man stoppar i sig och hur mkt man gör av med, inte när och hur ofta :P ? Har jag kopplat :P ?

Sniggel
2008-11-19, 12:42
hmm intressant. Då har man blivit blåst då :P
Så om energiintaget är lika stort varesig man "nibblar" / "gorgar" ;) så spelar det ingen roll för fettförbränningen, inget visar sig vara bättre? Det enda som betyder något är hur mkt man stoppar i sig och hur mkt man gör av med, inte när och hur ofta :P ? Har jag kopplat :P ?

För viktförändring ja. För hunger, påverkan på proteinsyntes, partitionering osv... finns det mycket som spelar in, och där påverkas till och med vi individer olika.
Ett exempel är att vissa har lättare för att hålla sig mätta på många små mål medans andra föredrar 3 stora mål och inget där emellan.

Eesti
2008-11-19, 13:00
För viktförändring ja. För hunger, påverkan på proteinsyntes, partitionering osv... finns det mycket som spelar in, och där påverkas till och med vi individer olika.
Ett exempel är att vissa har lättare för att hålla sig mätta på många små mål medans andra föredrar 3 stora mål och inget där emellan.

Okej, tack för det :)

Eddie Vedder
2008-11-19, 19:10
Har jag kopplat :P ?

Ja men här måste man alltid påpeka att det bör tas med en nypa salt och hållas inom rimliga gränser.

Jag riktar mig inte mot dig nu utan skriver rent generellt för den gär typen av diskussioner brukar så småningom kunna mynna ut i helt irrelevanta extremexempel. Att käka var tredje timme är alltså inte på något sätt ett krav, tre huvudmåltider och kanske något mindre kvällsmål gör ingen skillnad i praktiken.

Men att t.ex. en enstaka megamåltid varje dag under många år inte skulle göra minsta skillnad jämfört med mer normalt ätmönster (kanske tre-fyra måltider/dag) kan man nog inte säga rakt av. Likaså när det kommer till extremexempel sett till måltidssammansättning, det är verkligen inte så att enbart kalori in och kalori ut gäller oavsett hur man äter. Att enbart käka godis jämfört med att käka välsbalanserat kommer självfallet generera i helt olika resultat oavsett om energibalansen är 100% isokalorisk.