handdator

Visa fullständig version : Diagnos på min axel


Assazel
2008-11-18, 13:37
Hej igen, tänkte jag skulle skriva här hur besöket hos en Ortopedisk medicinsk klinik gick. Jag skriver den för att det kanske hjälper några samt för jag önskar er bedömning också.

Överlag kändes det som hon hade bra koll på det. Skönt med en diagnos.

Hon kände och klämde på min axel. Hon höll emot och bad mig pressa och trycka med armen för att se om jag fick ont.

Jag fick faktiskt inte ont hur hon än gjorde. Utan det enda som gjorde on var om jag vred handen så fingrarna pekade frramåt (handflatan mot marken) och förde jag armen uppåt från sidan som hantellyft.

Hon konstanterade att det inte är en inflammation alls utan det är helt enkelt för trångt i min axel vilket gör att jag får ont i vissa vinklar. Jag nämde även att jag fick inte så ont när jag tränade men efteråt fick jag ont och hon sa att efter träning så blir det ännu trängre i axeln och det trycker mer på nerven då.

Till er som arbetar med samma sak, tycker ni också att detta låter rimligt?

Rehab: Jag skall dit om ett par veckor för att få ett träningsprogram men fram tills dess konstaterade vi att jag sitter mycket lutande mot dataskärm och har en allmänt dålig hållning. Jag skall helt enkelt arbeta med hur jag sitter osv.

Sen träning, hon sa att jag skulle göra 12-15 reps istället på övningar som blandar in axlarna, iallafall under en period.

Låter det rimligt, Nyrjoh, Martin, Obesogen mfl?
Har ni fler tips att tänka på nu när man vet vad problemet är?

Tack på förhand.

L-Sami
2008-11-18, 14:11
Du har impingement i axeln, inklämning av vissa strukturer i det subakromialarummet vid lyft av armen. Träning av interskapulära muskler (sittande rodd) och rotatorcuffmuskulatur är väl lämpligt i ditt fall om du har framåtskjutna axlar och dålig hållning. Sen ska du också tänka på hållningen, så att du håller axlarna nere och bakåt. Genom att stärka rotatorcuffmusklerna (teres minor, infraspinatus och subscapularis) gör att överarmsbenhuvudet dras neråt och det leder till att det blir mindre trångt i det subakromialarummet vid lyft av armen. Strukturerna som glider igenom det området kommer inte i kläm lika lätt. Sen genom att träna musklerna mellan skulderbladen gör att skulderbladen dras bakåt och även axlarna och det leder till att det blir mindre trångt i subakromialaområdet vid lyft av armen.

Det så kallade subakromialarummet (subacromial space) ser du bilden här nedan, där igenom glider bl a supraspinatussenan, långa bicepssenan och nerver.
http://www.sports-injury-info.com/image-files/subacromial-space.jpg


Exempel på övningar

Teres Minor/Infraspinatus
http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/CBSeatedExternalRotation.html

Subscapularis
http://www.exrx.net/WeightExercises/Subscapularis/CBInternalRotation.html

Rhomberna
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html

Kör lätt och kontollerad.

obesogen
2008-11-18, 14:30
L-sami är nog inne på rätt spår tror jag. Låter som du fick ett klockrent svar på Neer's (http://www.youtube.com/watch?v=nq6x7f31tZ0) test. Hur gammal är du? Är du under 35 är det troligt att du lider av ett sekundärt impingement och då kanske jag inte håller med Sami helt om övningsvalet. I övrigt tycker jag du kan ta bort axelträningen helt tills vidare. Sen undrar jag om sjukgymnasten verkligen sa att det blev trängre för nerven och att det var det som gjorde ont? Har du utstrålande smärtor eller är det lokaliserat enbart till axeln? Vad är det för typ av smärta?

nyrjoh
2008-11-18, 21:26
Enligt min uppfattning så är det viktigt att verkligen kolla vilka av musklerna mellan bål och skulderblad som har dysfunktioner som kan leda till felbelastningar: dessa muskler är trapezius, serratus anterior, levator scapulae och pectoralis minor. Dessa bör kollas för svaghet, dominans i förhållande till de andra, förkortning eller förlängning. Oftast är smärtor från cuffmuskulaturen symtom på någon form av dysfunktion i dessa muskler. För att komma till rätta med problemet så går det alltså oftast inte att bara inrikta sig på cuffen.
Även förkortningar av bröstmuskeln, lats, teres major och biceps bör kontrolleras, dessa är vanligen ej för långa.
Även stelheter/svaghet i bröstryggen och övriga ryggraden bör kontrolleras. Rörlighetstest finns iaf beskrivna i några trådar.

Assazel
2008-11-20, 15:04
Hej, jag är 28 år gammal. Nja kommer inte exakt ihåg vad hon sa om efter träningen. Men jag förstod det som att efter träningen så sväller muskler och annat i bla axeln vilket gör att när jag vrider armen i ett ogynnsamt läge så gör det mer ont. Och det låter ju rimligt eftersom jag aldrig får ont när jag tränar utan bara efteråt i vissa vinklar.

Vilket övningar tycker du då Nyrjoh?
Några utrstrålande smärtor kan jag inte påstå att jag har. Det känns i nedre delen av framsidan på axeln och ganska nära "överarmen"

Martin Löwgren
2008-11-20, 21:31
Hej igen, tänkte jag skulle skriva här hur besöket hos en Ortopedisk medicinsk klinik gick. Jag skriver den för att det kanske hjälper några samt för jag önskar er bedömning också.

Överlag kändes det som hon hade bra koll på det. Skönt med en diagnos.

Hon kände och klämde på min axel. Hon höll emot och bad mig pressa och trycka med armen för att se om jag fick ont.

Jag fick faktiskt inte ont hur hon än gjorde. Utan det enda som gjorde on var om jag vred handen så fingrarna pekade frramåt (handflatan mot marken) och förde jag armen uppåt från sidan som hantellyft.

Hon konstanterade att det inte är en inflammation alls utan det är helt enkelt för trångt i min axel vilket gör att jag får ont i vissa vinklar. Jag nämde även att jag fick inte så ont när jag tränade men efteråt fick jag ont och hon sa att efter träning så blir det ännu trängre i axeln och det trycker mer på nerven då.

Till er som arbetar med samma sak, tycker ni också att detta låter rimligt?

Rehab: Jag skall dit om ett par veckor för att få ett träningsprogram men fram tills dess konstaterade vi att jag sitter mycket lutande mot dataskärm och har en allmänt dålig hållning. Jag skall helt enkelt arbeta med hur jag sitter osv.

Sen träning, hon sa att jag skulle göra 12-15 reps istället på övningar som blandar in axlarna, iallafall under en period.

Låter det rimligt, Nyrjoh, Martin, Obesogen mfl?
Har ni fler tips att tänka på nu när man vet vad problemet är?

Tack på förhand.
Låter kanon. Vissa har en liten konstig anomali på acromion som gör att utrymmet där anatomiskt är trängre än normalt och då måste man ofta in med kniven och "fila" till den *flex* Är det ett subacromialt smärttillstånd utan anomali kan du se poster högre upp så slipper jag skriva det :)

Lycka till och va nöjd att du kommit till en bra terapeut. Tjejer är överlag riktigt bra och noggranna :thumbup:

Assazel
2008-11-24, 13:04
Ajdå, hur vet man om man måste ta till kniven?

Det finns en övning för cuffen http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html

som ni inte tog med här, jag har läst lite och hör att den kan vara dålig också, är det en bra övning i mitt fall?
Tack.

nyrjoh
2008-11-24, 13:34
Ajdå, hur vet man om man måste ta till kniven?

Det finns en övning för cuffen http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html

som ni inte tog med här, jag har läst lite och hör att den kan vara dålig också, är det en bra övning i mitt fall?
Tack.

Att ta till kniven är nog inget som är aktuellt i nuläget i ditt fall enligt min åsikt. Bör ha jobbat länge med rehab innan det kan komma på fråga.

Ja, det är helt klart en övning som du ska vara försiktig med. Absolut använda lätt belastning i den, typ göra 10ór på 20RM Kan även prova att göra den understött för att koppla ur abducerarna mer. Alltså ett stöd under överarmen så att du kan inrikta dig på rotationsrörelsen i axeln.

Assazel
2008-11-24, 13:40
Att ta till kniven är nog inget som är aktuellt i nuläget i ditt fall enligt min åsikt. Bör ha jobbat länge med rehab innan det kan komma på fråga.

Ja, det är helt klart en övning som du ska vara försiktig med. Absolut använda lätt belastning i den, typ göra 10ór på 20RM Kan även prova att göra den understött för att koppla ur abducerarna mer. Alltså ett stöd under överarmen så att du kan inrikta dig på rotationsrörelsen i axeln.

Men jag behöver kanske inte alls göra den?
Eller du menar att den är fortfarande väldigt viktig trots att den kan vara dålig?

nyrjoh
2008-11-24, 13:50
Det kan vara en bra övning för att få upp rörlighet och belastningstålighet i utåtroterarna. Det är ju väldigt svårt att uttala sig om du behöver den eller inte utan att ha träffat dig.
Det är en övning som lägger rätt mycket belastning på utåtroterarna och därför ska man ej ha mycket belastning på, om jag säger så. Den är inget måste vid alla axelbesvär.

hgus
2008-11-24, 14:35
Eftersom jag har samma diagnos skulle jag vilja ställa en följdfråga. Min sjukgymnast sa att jag bör undvika övningar över axelhöjd men bör man även undvika alla övningar där man känner av symptomen? Jag känner exempelvis av dem vid nästan alla bröstövningar. Jag skulle exempelvis vilja köra bänkpress men vågar inte nu.

Guddi
2008-11-24, 14:55
Eftersom jag har samma diagnos skulle jag vilja ställa en följdfråga. Min sjukgymnast sa att jag bör undvika övningar över axelhöjd men bör man även undvika alla övningar där man känner av symptomen? Jag känner exempelvis av dem vid nästan alla bröstövningar. Jag skulle exempelvis vilja köra bänkpress men vågar inte nu.Vänta till det har lugnat ner sig, att träna med smärta vid axelbesvär leder i stort sett alltid till att besvären blir mer långvariga, testa armhävningar eller liknande, closed chain kan ibland lindra något tycker jag.

hgus
2008-11-24, 15:24
Tack för svaret. Hur länge bör man köra sjukgymnastik innan det är dags att testa sprutor eller skalpeller?

Guddi
2008-11-24, 16:05
Tack för svaret. Hur länge bör man köra sjukgymnastik innan det är dags att testa sprutor eller skalpeller?Det tycker jag din sjukgymnast ska avgöra tillsammans med din läkare

hgus
2008-11-24, 20:10
Tack igen för svaren. Uppskattas mycket

Martin Löwgren
2008-11-27, 11:38
Eftersom jag har samma diagnos skulle jag vilja ställa en följdfråga. Min sjukgymnast sa att jag bör undvika övningar över axelhöjd men bör man även undvika alla övningar där man känner av symptomen? Jag känner exempelvis av dem vid nästan alla bröstövningar. Jag skulle exempelvis vilja köra bänkpress men vågar inte nu.

Lyssna på din sjukgymnast!

Undvik pressövningar generellt och kör din rehab som du blivit tillsagd. Du är i goda händer låter det som.

/Axon

Assazel
2008-11-27, 19:43
Hej igen,
har nu varit hos sjukgymnast nr 2. Hon här verkar riktigt duktig. Hon sa efter ett par sekunder när jag beskrev smärtan ungefär så här: du har suspspsinasus tendit. :)

Tryckte bak på ryggen och jag fick svinont. hon beskrev ngt som gick och fäste genom nyckelben och fram till axeln och sa att den va irriterad.

Båda sa ungefär samma sak, men denna sista sa att jag inte skall göra några belastningsövningar alls där överarmen arbetar med vikter ut från kroppen. Dvs inga bröstövningar, hantellyft osv. rodd gick bra om jag inte förde överarmarna bakom kroppen.

Tror nog hellre på det. Hon sa att satt jag ordentligt med armarna och inte ansträngde axeln så kunde det ta ett par veckor att bli av med. hon sa även att detta va det vanligaste hon behandla för.

Martin Löwgren
2008-11-28, 10:22
Hej igen,
har nu varit hos sjukgymnast nr 2. Hon här verkar riktigt duktig. Hon sa efter ett par sekunder när jag beskrev smärtan ungefär så här: du har suspspsinasus tendit. :)

Tryckte bak på ryggen och jag fick svinont. hon beskrev ngt som gick och fäste genom nyckelben och fram till axeln och sa att den va irriterad.

Båda sa ungefär samma sak, men denna sista sa att jag inte skall göra några belastningsövningar alls där överarmen arbetar med vikter ut från kroppen. Dvs inga bröstövningar, hantellyft osv. rodd gick bra om jag inte förde överarmarna bakom kroppen.

Tror nog hellre på det. Hon sa att satt jag ordentligt med armarna och inte ansträngde axeln så kunde det ta ett par veckor att bli av med. hon sa även att detta va det vanligaste hon behandla för.
Var det en tendinit eller tendinos? It på slutet betyder att det är ett inflamatoriskt tillstånd och det är det sällan i muskler/senor.

Man har däremot sett senförändringar s.k tendinoser i senan, men det är ingen inflamation.

Sen när det gäller just supraspinatus är det sällan muskelbuken som är "sönder" utan dess dåligt blodförsörjda sena.

/Axon

Assazel
2008-12-06, 10:06
Hej igen, det var Supraspinatus Tendinit sa hon. Hon sa att det såg mycket bättre ut nu med min axel och fortsatte massera bort "något". Det skumma är att jag känner ingen smärta alls längre i de vinklarna. Visserligen har jag inte heller tränat. tänkte träna nästa vecka, men låter det inte otroligt att det är borta på lite massage, ändrad hållning om dagarna och vila från träningen, på under två veckor? (får se nu när jag börjat träna om det kommer tillbaka dock)

Assazel
2008-12-10, 13:17
testade även att ställa mig mot väggen med hälar, rumpa, skulderblad samt nacke mot väggen och "simulerade" hantelpress ovanför huvud. faktum är att jag saknar fortfarande rätt många centimetrar från underarmen in mot väggen på vänster sida. Dock inte höger. men samtidigt känner jag ingen smärta längre hur jag rör armen (vilket brukar vara bakåt och lite utåt när det känns).

Är det något att oroa sig för ändå?

Martin Löwgren
2008-12-11, 14:01
Hej igen, det var Supraspinatus Tendinit sa hon. Hon sa att det såg mycket bättre ut nu med min axel och fortsatte massera bort "något". Det skumma är att jag känner ingen smärta alls längre i de vinklarna. Visserligen har jag inte heller tränat. tänkte träna nästa vecka, men låter det inte otroligt att det är borta på lite massage, ändrad hållning om dagarna och vila från träningen, på under två veckor? (får se nu när jag börjat träna om det kommer tillbaka dock)Ett förändrat rörelsemönster i axelleden och omkringliggande skuldermuskulatur kan göra underverk för en strulande axel. Att din sjukgymnast även har manuellt behandlat din axel gör inte saken sämmre.

Well done!

/Axon

Assazel
2008-12-11, 14:11
Gott att höra.
Det borde inte vara några problem nu heller att köra bänkpress/hantelpress för axlar osv med mycket låg vikt?

Sjukgynmast 1 rekomenderade 4-5 veckor med 15-20 rep övningar men att jag kunde köra på med valfria övningar.

sen idag var jag hos nr 2 som gav mig övningar att stärka min hållning, rygg samt muskulaturen runt axeln.

Min något flummiga fråga nu är väl om jag kan kombinera detta. Alltså jag kör alla mina gamla övningar men när jag kommer till rygg/axlar så använder jag nr2s schema?

Och isåfall, finns det några övningar som kanske gör utrymmet trängre i axeln, eller allmänt inte är bra för mina besvär? Tex drag till hakan med trekants handtag (wild guess)?

Martin Löwgren
2008-12-11, 14:14
Gott att höra.
Det borde inte vara några problem nu heller att köra bänkpress/hantelpress för axlar osv med mycket låg vikt?

Sjukgynmast 1 rekomenderade 4-5 veckor med 15-20 rep övningar men att jag kunde köra på med valfria övningar.

sen idag var jag hos nr 2 som gav mig övningar att stärka min hållning, rygg samt muskulaturen runt axeln.

Min något flummiga fråga nu är väl om jag kan kombinera detta. Alltså jag kör alla mina gamla övningar men när jag kommer till rygg/axlar så använder jag nr2s schema?

Och isåfall, finns det några övningar som kanske gör utrymmet trängre i axeln, eller allmänt inte är bra för mina besvär? Tex drag till hakan med trekants handtag (wild guess)?

Undvik pressar över huvudet och lyft åt sidan över 90 grader initialt. Förövrigt så lyssna till din sjukgymnast.

/Axon

Assazel
2008-12-12, 15:08
Men press över huvud är väl helt okej när man tror sig vara botad?

Btw, Hitta en väldigt intressant artikel från exrx net:

A shoulder width grip is suggested when performing the upright row. The greater internal rotation required for a close grip upright row decreases the subacromial space (area between the greater tubercle of the humerus and acromioclavicular joint). This may potentially impinge the supraspinatus tendon and the subacromial bursa (a protective sac of fluid cushioning the bone from the tendon). A wider grip allows for more space between the shoulder joint and the head of the humerus allowing for more clearance of the underlying structures

Faktum är att om jag tänker tillbaka kan min skada ha börjat på allvar när jag tog riktigt tungt vecka efter vecka på drag till hakan med smalt grepp, drag till hakan.

Martin Löwgren
2008-12-15, 22:06
Men press över huvud är väl helt okej när man tror sig vara botad?

Btw, Hitta en väldigt intressant artikel från exrx net:

A shoulder width grip is suggested when performing the upright row. The greater internal rotation required for a close grip upright row decreases the subacromial space (area between the greater tubercle of the humerus and acromioclavicular joint). This may potentially impinge the supraspinatus tendon and the subacromial bursa (a protective sac of fluid cushioning the bone from the tendon). A wider grip allows for more space between the shoulder joint and the head of the humerus allowing for more clearance of the underlying structures

Faktum är att om jag tänker tillbaka kan min skada ha börjat på allvar när jag tog riktigt tungt vecka efter vecka på drag till hakan med smalt grepp, drag till hakan.
Press ovanför huvudet är en kanon övning men den passar inte alla. Likadant med drag till hakan.

Har man en trång passage under acromion eller ett latent impinchment är inte dessa övningar de bästa man kan ge sina axlar.

/Axon

Assazel
2009-01-12, 17:23
Press ovanför huvudet är en kanon övning men den passar inte alla. Likadant med drag till hakan.

Har man en trång passage under acromion eller ett latent impinchment är inte dessa övningar de bästa man kan ge sina axlar.

/Axon

Under rehaben, eller alltid?
Jag skulle ju gärna vilja börja med dem när jag känner att min axel är återställd.

Mushan
2009-01-12, 22:30
hmm, jag får också ont i nyckelbenet/axlen vid tunga pressar. Varit hos sjukgymnast, hon sa det inte var något farligt, att jag skulle köra lätta vikter ett tag, träna cuffarna. Får det endast i höger, är stelare i höger också om jag sätter handen/underarmen bakom ryggen och trycker upp. Har du känt detta med? Kanske överbelastning bara..

btw, Martin något du känner igen? Skulle vara till hjälp.

Martin Löwgren
2009-01-13, 20:29
Under rehaben, eller alltid?
Jag skulle ju gärna vilja börja med dem när jag känner att min axel är återställd.

Ge mig en slätröntgen på din acromion så ska jag svara på din fråga :thumbup:

Assazel
2009-01-14, 11:37
:cool:
om detta kommer tillbaka nu med träningen, kan jag anlita dig då Martin? Jag tar mig upp till Stockholm..

Martin Löwgren
2009-01-14, 11:40
:cool:
om detta kommer tillbaka nu med träningen, kan jag anlita dig då Martin? Jag tar mig upp till Stockholm..

Självklart men jag flyttar till Manhattan den 29e och ska jobba/plugga där så då får du skynda dig :thumbup:

Assazel
2009-01-14, 13:01
ah, vad roligt för dig!

Jag kommer nog inte kunna utvärdera förrän feb/mars då jag tänkte undivka massa övningar och köra högrep under den tiden. Sen tänkte jag börja så nätt och förhoppningsvis vara kvitt det. Kommer ta chansningen och köra hantelpress samt bänkpress (axlar/bröst) igen då. Sen hoppas jag att det är bra.. men man vet ju aldrig.

När är du hemma igen?

Assazel
2009-01-18, 16:10
Hej igen,
har nu genom att läsa här, tittat lite på filmer och beaktat det mina sjukgymnaster sagt till mig satt ihop ett litet övningsprogram.

Jag tar gärna emot tips om någon utav övningar verkar onödiga/dåliga, om jag bör lägga till någon, samt hur ofta jag bör köra dem.

1. Hantelrodd med bara axlarna. övning 1 i denna film: http://www.youtube.com/watch?v=A0ONHZmsFec

2. Liggande hantelpress med bara axlarna. Övningen i filmen direkt efter ovan.

3. stående med hantlar sänkande ner och upp. http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html

4. External rotation : http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/CBSeatedExternalRotation.html

Dessa tänkte jag köra varje övning med 2 set träningspass (4ggr veckan) med mycket låg vikt.

Kan det vara något?

Assazel
2009-02-25, 19:40
fortsättning på denna pärs...


Har kört efter rehab (tror jag hade Supraspinatus tendinit. Märkte stark ömhet om jag vinklar armen från kroppen med handflatan mot marken i startläget och för den uppåt) nu ett tag och allt verkar ha gått bättre och bättre.

Körde Bänkpress för ett par dagar sedan och fick en svag ömhet i axeln. Men det sjuka är att efter träningen satte jag mig i bilen hem mot Helsingborg och efter 1.5 timmars körning kände jag efter om jag hade någon smärta genom att vinkla armen ut från kroppen och armbågen mot "skyn" och där va en ganska stark känsla av ömhet MEN efter att ha känt efter lite så försvann det helt. Hur jag än vinklar och försöker hitta "ömhetsläget" så är det borta!!!

Detta har nu hänt två gånger, dvs efter lång "paus" blir jag öm i läget med efter att meckat lite med olika vinklar för att hitta "ömheten" försvinner det.
Är det bättre eller sämre? :smash:

Jag håller på att bli tokig på detta.
Någon som har några nya teorier om vad jag har eller jag skall bara fortsätta se om det blir bättre?

Martin Löwgren
2009-03-08, 17:36
fortsättning på denna pärs...


Har kört efter rehab (tror jag hade Supraspinatus tendinit. Märkte stark ömhet om jag vinklar armen från kroppen med handflatan mot marken i startläget och för den uppåt) nu ett tag och allt verkar ha gått bättre och bättre.

Körde Bänkpress för ett par dagar sedan och fick en svag ömhet i axeln. Men det sjuka är att efter träningen satte jag mig i bilen hem mot Helsingborg och efter 1.5 timmars körning kände jag efter om jag hade någon smärta genom att vinkla armen ut från kroppen och armbågen mot "skyn" och där va en ganska stark känsla av ömhet MEN efter att ha känt efter lite så försvann det helt. Hur jag än vinklar och försöker hitta "ömhetsläget" så är det borta!!!

Detta har nu hänt två gånger, dvs efter lång "paus" blir jag öm i läget med efter att meckat lite med olika vinklar för att hitta "ömheten" försvinner det.
Är det bättre eller sämre? :smash:

Jag håller på att bli tokig på detta.
Någon som har några nya teorier om vad jag har eller jag skall bara fortsätta se om det blir bättre?Det tar lång tid att bli helt bra för din typ av skada men ha tålamod och är det något du behöver hjälp med så ställ bara en fråga i denna tråd.

Mvh Martin

Assazel
2009-03-08, 17:56
Det tar lång tid att bli helt bra för din typ av skada men ha tålamod och är det något du behöver hjälp med så ställ bara en fråga i denna tråd.

Mvh Martin

Tack! Har dock själv börjat testa mig fram nu ordentligt och det känns faktiskt som det är på väg åt rätt håll. Jag har börjat byta ut alla övningar där man har handen med knogarna mot taket mot "hammar fattning" dvs. knogarna åt sidorna. Det känns som att det inte påfrestar lika mycket då. Samtidigt då har jag kört efter ett par månaders intensiv träning för rygg/baksida axlar. så ta i trä :)

Martin Löwgren
2009-03-08, 18:03
Tack! Har dock själv börjat testa mig fram nu ordentligt och det känns faktiskt som det är på väg åt rätt håll. Jag har börjat byta ut alla övningar där man har handen med knogarna mot taket mot "hammar fattning" dvs. knogarna åt sidorna. Det känns som att det inte påfrestar lika mycket då. Samtidigt då har jag kört efter ett par månaders intensiv träning för rygg/baksida axlar. så ta i trä :)Ja som terapeut kan du alltid leta patienten på rätt väg vilket de verkar lyckats bra med. Nu är det bara att finslipa det hela :thumbup: