handdator

Visa fullständig version : Nära att svimma vid hård träning


andnel
2008-11-18, 12:05
Jag har börjat träna relativt hårt det senaste, eller i varje fall hårdare än jag gjorde innan. Detta har på något sätt resulterat(?) i att jag känner mig lite snurrig och yr precis efter eller precis innan jag avslutat ett pass. Ibland så är jag grymt nära på att svimma när jag anländer till lägenheten. Vad kan detta bero på?


Läste i tidningen idag att det inte är bra att "micra" maten för det tar bort vitaminerna... något som stämmer? Har nämligen börjat köra mycket matlådor i micron sen jag blev student.

I vilket fall, skulle gärna vilja ha lite reflektioner :)

Ajin
2008-11-18, 12:23
För lite vätska? Ätit dåligt? Tränat väldigt tungt?

andnel
2008-11-18, 13:38
Jag dricker en hel del när jag tränar. Äter bra gör jag oftast med. Har tränat på olika tider för att se om det ger olika effekt, men det är ändå en yrselkänsla som kommer allt som oftast. Och ja, jag tränar väldigt tungt.

lectris
2008-11-18, 13:42
Håller du andan när du lyfter? Syrebrist är min första tanke.

Kischen
2008-11-18, 13:44
Läste i tidningen idag att det inte är bra att "micra" maten för det tar bort vitaminerna... något som stämmer? Har nämligen börjat köra mycket matlådor i micron sen jag blev student.


En del näringsämnen förstörs vid upphettning, men det gör dom alltid.
Dricker du nåt annat än vatten under träningen? Inte mitt område kanske men testa nån sportdryck eller blanda i lite malto i vattnet?

andnel
2008-11-18, 14:26
Håller du andan när du lyfter? Syrebrist är min första tanke.

Ärligt talat tänker jag inte på om jag andas eller inte. Men jag gör alltid dessa snabba "adrenalin-andningar" innan jag börjar ett set. Vet inte om jag sen glömmer bort att andas i så fall. Kan vara värt att kolla upp!


En del näringsämnen förstörs vid upphettning, men det gör dom alltid.
Dricker du nåt annat än vatten under träningen? Inte mitt område kanske men testa nån sportdryck eller blanda i lite malto i vattnet?


Jag dricker bara vatten under träningen... men, ska det verkligen behövas tillskott i det med i form av sportdrycker? Jag är tveksam.

Elfsberg
2008-11-18, 14:38
Lågt blodsocker är ganska vanligt.

z_bumbi
2008-11-18, 14:39
Vad är hårdare? Mer, tyngre, mindre vila?

Scratch89
2008-11-18, 14:46
Varför gör du sådana där snabba inandningar? Det stjälper nog mer än vad det hjälper.

andnel
2008-11-18, 15:58
Vad är hårdare? Mer, tyngre, mindre vila?

I princip: färre reps, tyngre vikter, mindre vila än innan.

Varför gör du sådana där snabba inandningar? Det stjälper nog mer än vad det hjälper.


Är det så? Hade jag ingen aning om... Av vilken anledning?

Scratch89
2008-11-18, 17:40
Är det så? Hade jag ingen aning om... Av vilken anledning?

Hyperventilering utan att behöva syret kommer leda till att syrehalten i blodet ökar --> svimning, i värsta fall. Det finns flera exempel där idrottare tuppat av eller liknande, för att de dragit i sig för mycket luft. Inget roligt att vara simmare och bli förvirrad i vattnet...

Sparven från Minsk
2008-11-18, 17:49
Blir inte yr under passet, i tunga övningar eller så?
Lång, smal person?

Min första tanke var lågt blodtryck vilket kan leda till yrsel och i värsta fall att man svimmar.
Kanske värt att kolla upp, eller som andra gissat lågt blodsocker.

I vilket fall som helst, är man frisk ska man inte "nästan svimma" av lite hård träning.

Raschmus
2008-11-18, 17:55
Blir inte yr under passet, i tunga övningar eller så?
Lång, smal person?

Min första tanke var lågt blodtryck vilket kan leda till yrsel och i värsta fall att man svimmar.
Kanske värt att kolla upp, eller som andra gissat lågt blodsocker.

I vilket fall som helst, är man frisk ska man inte "nästan svimma" av lite hård träning.

Råkar då och då ut för yrsel och att det korta stunder svartnar för ögonen när jag kör tunga böj eller mark. Det är ingenting man bör oroa sig för?

Ber om ursäkt att jag stal tråden lite.

fåret
2008-11-18, 17:56
tror starkt på sparven :) har haft samma problem innan när jag växte mycket på längden, nu har jag samma när det börja gå lite fortare på bredden oxo.

tyvärr inget man kan gåra åt det, tar ett tag för kroppen att anpassa blodtrycket. Svimmade in i mitt skrivbord en gång pga detta! riktigt läskigt :|

Paria
2008-11-18, 18:01
Lågt blodsocker är ganska vanligt.

Vad baserar du det uttalandet på?

Har du mätt ditt eget blodsocker regelbundet efter träning eller är det något du tror bara?

Baan
2008-11-18, 20:50
Råkar då och då ut för yrsel och att det korta stunder svartnar för ögonen när jag kör tunga böj eller mark. Det är ingenting man bör oroa sig för?

Ber om ursäkt att jag stal tråden lite.

Ja, det där är rätt vanligt, särskilt vid tunga lyft. Händer mig bra ofta om jag ligger nära max. Tror dock det är mer högt blodtryck än lågt just när man får sån känsla i några sekunder men jag vet inte.

Scratch89
2008-11-18, 20:53
Ja, det där är rätt vanligt, särskilt vid tunga lyft. Händer mig bra ofta om jag ligger nära max. Tror dock det är mer högt blodtryck än lågt just när man får sån känsla i några sekunder men jag vet inte.

Var inte du med när jag fick lägga mig på golvet, vid lyftarpodiet, efter att jag kört mark? Det var läskigt som fasen.

Kappman
2008-11-18, 21:00
Äter du innan passet? Ser du till att stjälpa i dig åtminstone 50g snabba kolisar direkt efter? Jag blev av med mina känningar efter att jag börjat dricka druvsocker efter passet.

Troll
2008-11-18, 21:19
Lågt blodsocker är ganska vanligt.

Detta tänkte jag också på.

Mår du illa också, som du ska spy? Eller bara nära att svimma?
Och hur länge sitter det i/kan du göra något som hjälper?

andnel
2008-11-18, 21:35
Detta tänkte jag också på.

Mår du illa också, som du ska spy? Eller bara nära att svimma?
Och hur länge sitter det i/kan du göra något som hjälper?

Nej, jag blir enbart lite snurrig, eller hur man ska uttrycka det.
Det som hjälper är när jag äter efter-tränings-måltiden, men det har jag ju alltid gjort så det är ju ingen egentlig förändring jag har gjort.

Efter att ha läst alla kommentarer så tror jag att jag kan ha hittat det (ganska?) uppenbara problemet; nämligen att jag varit förkyld konstant i 3 veckor men inte brytt mig särskilt mycket om det, eftersom jag är inne i en period då jag behöver träna av olika skäl. Kan detta vara problemet tro?


Jag är för övrigt varken lång eller speciellt smal. Har börjat slarva lite med att äta ordentligt innan träning.

Anton Fräs
2008-11-18, 21:36
Jag har själv upplevt liknande grejer, skulle det eventuell kunna bero på blodtryck eller liknande? Får yrsel och det snurrar till, dock känns det ett recept på go träning, speciellt när det händer efter benpress, även om det naturligtvis inte behöver innebära att det så är fallet :)

tlof
2008-11-18, 22:30
Jag upplever precis samma sak och även min träningspartner när vi kör benpress. Vi är inte seniora direkt i träningen och kör benpress i maskin på kanske 120kg 15 reps och övningen i sig känns ok. Men att sen ställa sig upp är det snurrigt som f-n. Och det är bara i benpress som det blir så. Allt tips är verkligen välkommet.

Biffman
2008-11-18, 23:06
Tar du några kosttillskott, (protein drink/bar) gainomax kanske??

andnel
2008-11-19, 00:18
Tar du några kosttillskott, (protein drink/bar) gainomax kanske??

Faktum är att det började efter jag slutat med Proteintillskott... eller det tog slut och jag orkade inte köpa nytt :P

Nano-Sekund
2008-11-19, 00:27
Jag har börjat träna relativt hårt det senaste, eller i varje fall hårdare än jag gjorde innan. Detta har på något sätt resulterat(?) i att jag känner mig lite snurrig och yr precis efter eller precis innan jag avslutat ett pass. Ibland så är jag grymt nära på att svimma när jag anländer till lägenheten. Vad kan detta bero på?


Läste i tidningen idag att det inte är bra att "micra" maten för det tar bort vitaminerna... något som stämmer? Har nämligen börjat köra mycket matlådor i micron sen jag blev student.

I vilket fall, skulle gärna vilja ha lite reflektioner :)

Dricker du någon form av gainer efter passet?

för lite vatten i shakern kan leda till att man får blodsocker fall!

Troll
2008-11-19, 00:56
Dricker du någon form av gainer efter passet?

för lite vatten i shakern kan leda till att man får blodsocker fall!

Varför skulle för lite vatten i shakern orsaka blodsockerfall?...

Sparven från Minsk
2008-11-20, 19:05
Råkar då och då ut för yrsel och att det korta stunder svartnar för ögonen när jag kör tunga böj eller mark. Det är ingenting man bör oroa sig för?

Ber om ursäkt att jag stal tråden lite.

Som en annan sa, just vid sådana övningar så får man ett akut högt blodtryck istället. (med akut menar jag att det är akut ;))
Fråga: kommer du ihåg att andas mellan repen, så du inte håller andan och bli yr pga detta, eller hyperventilerar innan setet.

Har själv upplevt detta, och har kollat blodtrycket i min utbildning flera gånger och då var det okej alla gånger.

Händer det väldigt ofta och är obehagligt eller så illa att du måste sätta dig ned kan det vara värt att kolla upp.
Bättre att kolla upp än att vara lat! Kan bespara en mycket besvär *rolleyes*

Muffin Man
2008-11-20, 21:23
Jag har själv råkat ut för dessa svimningsanfall. Särskilt påtagligt för min del är det vid hård träning 60 minuer eller mer. Klart obehagligt.

Men är jag noggrann med att äta snabba kolhydrater direkt efter passet (inom 5 minuter) så klarar jag mig...

Nu har jag ingen aning vad det beror på, men jag röstar på lågt blodsocker...