Visa fullständig version : långvarig underätning
Vad är det för symtomer på långvarig eller kronisk underätning?
Hur rättar man till det utan att gå upp i vikt?
Hur rättar man till det utan att gå upp i vikt?
Det är fysiskt omöjligt och det är inte heller önskvärt.
King Grub
2008-11-18, 11:22
Ett eller flera av: avmagring, utebliven viktnedgång trots (vad som borde vara) energiunderskott, lågt blodtryck, lågt blodsocker/blodsockerfall, huvudvärk, yrsel, nedstämdhet, allmän trötthet (ofta går träning bra, när man väl kommit igång, medan vardagssysslor kan kännas hopplösa), nedreglerad sexualdrift, utebliven mens, skador, inflammationer och stressfrakturer hos tränande, problem med hår, hy och naglar, med mera.
Lösningen är enkel. Man äter mer. Och då går man upp i vikt. Det hör till normaliseringsprocessen.
Ett eller flera av: avmagring, utebliven viktnedgång trots (vad som borde vara) energiunderskott, lågt blodtryck, lågt blodsocker/blodsockerfall, huvudvärk, yrsel, nedstämdhet, allmän trötthet (ofta går träning bra, när man väl kommit igång, medan vardagssysslor kan kännas hopplösa), nedreglerad sexualdrift, utebliven mens, skador, inflammationer och stressfrakturer hos tränande, problem med hår, hy och naglar, med mera.
Lösningen är enkel. Man äter mer. Och då går man upp i vikt. Det hör till normaliseringsprocessen.
Allt stämmer på mig utan avmagring.
Hur lång tid tar det att återställa detta?
Omöjligt att svara på, de olika problemen tar också olika lång tid och en del är det inte säkert att de försvinner.
Allt stämmer på mig utan avmagring.
Hur lång tid tar det att återställa detta?
Tips: Man kan äta lagom men helt fel ur näringssynpunkt. Då mår man inte heller bra, men står still i vikt. Fundera på om det kan vara så.
Det bästa är nog att du söker upp en läkare, eller dietist.
Men här har du ju redan fått några svar såg jag nu http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120557
Ovanstående låter knappast önskvärt, men jag vill minnas att du har postat flertalet undersökningar så pekar på att människor som underäter en smula lever längre och har bättre hälsa på sikt. Ja/nej?
Eddie Vedder
2008-11-19, 07:45
Ovanstående låter knappast önskvärt, men jag vill minnas att du har postat flertalet undersökningar så pekar på att människor som underäter en smula lever längre och har bättre hälsa på sikt. Ja/nej?
Ja fast det är en helt annan sak. Där handlar det om ett allmänt lågt matintag som i sin tur innebär mindre inflammationsprocesser, AGE-produkter o.s.v.
Kronisk underätning (så som lång tids självsvält i princip) är betydligt skadligare. I fallet lågkalorikost handlar det mer om att äta lite, vara smal och lätt och hålla kroppsvikten.
Vad räknas som svält? Hur stort underskott ska det vara innan man svälter kroppen?
Eddie Vedder
2008-11-19, 08:53
Vad räknas som svält? Hur stort underskott ska det vara innan man svälter kroppen?
Vad menar du? Vad som är en VLC-diet?
För ordet "svält" är ju godtyckligt och har i sig ingen konkret gräns. Man kan ju inte säga att en människa svälter för att den dygn 1 fick i sig x antal kcal än den förbrukade men inte hade svultit om det hade varit x + 200 kcal istället. All form av underätning är ju en form av svält. Men om du undrar vart gränsen för VLCD går så tror jag väl den ligger på 800kcal per dag.
Anders The Peak
2008-11-19, 09:01
Inom rimliga gränser så är det nog bara tillgodo för individens hälsa:
Invånare på den japanska ön Okinawa lever i genomsnitt längst i världen. Medellivslängden för kvinnor är 86 år medan den för män är 78 år. Ön har också flest hundraåringar per capita i hela världen och framför allt är hälsostatusen för de äldre mycket bättre än för exempelvis västerlänningar. Jämfört med västliga länder är det få på Okinawa som insjuknar i hjärtsjukdomar, cancer eller stroke.
Okinawa har också rönt intresse för vetenskapliga studier. The Okinawa Centenarian Study, som startade 1976, handlar om att kartlägga vad som får många Okinawabor att leva friska så länge.
Studierna pekar på flera faktorer som sam verkar till de äldre öbornas goda hälsa: kost, motion och psykologiska faktorer. Den traditionella kosten på ön är rik på frukt och grönsaker och fattig på fett och salt. Konsumtionen av sojaprodukter är hög - 60 till 120 gram per person och dag vilket kan jämföras med 30 till 50 gram för japaner i allmänhet och nära 0 gram för amerikaner.
När det gäller matvanor tillämpas på Okinawa en filosofi som kallas för 'hara hachi bu' som innebär att man äter så mycket att man upplever sig vara mätt till 80 procent. Kaloriintaget har därför varit lägre än för västerlänningar - ungefär 1 800 kalorier per dag jämfört med 2 500 kalorier här. De 100-åringar som studerats hade också i regel haft en smal kroppsbyggnad med BMI mellan 18 och 22.
http://www.primarvard.se/artiklar/okinawa.html
Funderade lite på en sak. Alla dessa symptomer kan väl beropå helt andra saker också? Är det inte samma symtomer man har vid en del sköldkörtelsjukdomar och depressioner?
Hur ska man veta vad som är felet?
King Grub
2008-11-19, 11:48
Visst kan symptomen bero på annat, men...
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3267561&postcount=11
Det är underätning.
Funderade lite på en sak. Alla dessa symptomer kan väl beropå helt andra saker också? Är det inte samma symtomer man har vid en del sköldkörtelsjukdomar och depressioner?
Hur ska man veta vad som är felet?
För att göra det hela mer komplicerat så kan man vidare få hormonella störningar samt bli deprimerad av att få i sig för lite.
Hur lång är du, vad väger du och hur gammal är du?
För att göra det hela mer komplicerat så kan man vidare få hormonella störningar samt bli deprimerad av att få i sig för lite.
Hur lång är du, vad väger du och hur gammal är du?
Jag är 30år 158cm och väger 57kg.
Ät mer, vad tror du kommer hända? Att du omedelbums förvandlas till en fet amerikan som inte kan ta sig upp ur sängen?
Är det så viktigt för dig, psykiskt, att väga så lite som 57 kilo att det är värt att ta alla fysiska nackdelar som du (och grub) har räknat upp? I så fall borde du söka hjälp för det och inte "kanske lite lågt blodtryck".
tänkte sno tråden en sekund istället för att skapa en ny.. om man varit mycket underviktig, och sakta men säkert gått upp igen, hur lång tid kan det ta innan hormonrubbningen återställs?
säg att man gick ner väldigt fort, till 42 kg på 167 cm typ.. när man väl är normalviktig, hur lång tid kan man tänkas vänta innan man får tillbaka mens och så? fattar självklart att det är mkt inviduellt, men tkr det har gått väl lång tid nu
cosmic_dancer
2008-11-19, 22:04
Ät mer, vad tror du kommer hända? Att du omedelbums förvandlas till en fet amerikan som inte kan ta sig upp ur sängen?
Är det så viktigt för dig, psykiskt, att väga så lite som 57 kilo att det är värt att ta alla fysiska nackdelar som du (och grub) har räknat upp? I så fall borde du söka hjälp för det och inte "kanske lite lågt blodtryck".
Jag har ju liknande problem och utifrån mig sjäökv så... Ja en del av mig är rädd att jag unde ren natt eller en kort period kommer bli jättefet eller i varje fall tjock. En del av mig vet dock att så inte är fallet och att jag som normalbegåvad människ akommer se om det börjar bli för mycket åt det hållet rent viktmässigt. Det är som om det finns två Louise i mig, den ena som vet att jag bör äta mer utav det mesta och den andra som säger åt mig att jag minsann har fått tillräckligt med kolhydrater den dagen då jag ätit fil med flingor/musli och bröd... så resten av dagen får jag äta sallad och grönsaker som till behör till min fettsnåla mat. Äter även fettsnålt som ett sätt att skydda mig lite på då jag kanske får ett ryck och råkar äta 1 dl smågodis.
Dock ska jag förhoppningsvis få hjälp snart, då jag ska träffa en distrikläkare på fredag som förhoppningsvis skickar mig vidare.
cosmic_dancer
2008-11-19, 22:09
vad för typ av hudproblem kan man få vid underätning?
King Grub
2008-11-19, 22:30
Torr hud.
57 kilo på 158cm låter knappast ohälsosamt lågt.
57kg är ingen jätte låg vikt på mig. Jag brukar väga 50-52kg, så dessa extra kilon trivs jag inte alls med. Jag är rädd för att jag ska fortsätta gå upp i vikt och bli överviktig som dom flesta i min släkt.
King Grub
2008-11-20, 10:21
Då är det liksom dags att göra något åt saken nu så du inte hamnar i sitsen där du tvingas välja mellan övervikt och livslång bantning.
cosmic_dancer
2009-01-04, 23:14
Ruskar liv i denna tråd.
Jag behöver kostråd. Jag insåg för en tid sedan att jag förmodligen lider av underätning och att jag även förmodligen har för låg fettprocent. Symtom som stickningar i fingrarna, huvudvärk, kraftigare hårväxt, ökade hungerkänslor och allmän seghet stämmer väl in på mig. Jag behöver därför bra kostråd på hur mycket fett jag bör lägga in i maten. Det är och andra sidan inte enbart fett jag behöver äta mer utav..
Som det ser ut idag undviker jag det i största mån, använder väldigt lite eller inget fett/olja alls då jag lagar mat och den fett jag äter är väl fisk, avokado och så. Men inga enorma mängder. Kanske blir att jag under en måltid äter några oliver och jag tror då det är tillräckligt extra fett för den dagen förutom lite olja och naturligt fett i maten jag äter. Samma sak gälland kolhydrater. Kanske har två-tre matskedar musli i filen och en grov oftast osötad brödskiva till. Sen till lunch också en brödskiva om jag äter en soppa eller så håller jag mig till bönor och grönsaker, samma ska gällande middagen. Kan ätya lite potatis och då max en, eller några bitar som är ungsrostade, annars är det mest rotfrukter om jag äter så. Jag vet att det är ett stort problem och det har blivit bättre, men det är fortfarande ett problem och jag lider utav det.
Det är väl rekommenderat att äta 1 gram fett per kroppskilo. Har själv svårt att komma upp i det dock, men det beror på att jag gillar kolhydrater bättre. Blir nån shot rapsolja per dag bara för att.
Hoppas att det ordnar sig för dig, vet att du kämpat länge.
Jag tycker inte du behöver några råd om fettmängd i gram,(Edit: inte menat mot dig kischen, vi postede samtidigt) för i din sits är det inte en bra idé att räkna gram och kalorier då det förmodligen bara gör dig mer fixerad. Det du behöver är väl mer att lära dig vad som är en normal portionsstorlek, och vad som är lagom helt enkelt utan någon fixering.
Hur gör folk i din omgivning? smör och kanske ost på mackan, steker maten i fett, kanske sås till biffen, ringlar lite olja över salladen osv, utan att varken snåla eller överdriva. Jag tror att du vet vad jag menar om du tar fram den där förnuftiga tjejen i dig som inser vad som behövs.
...Det är som om det finns två Louise i mig, den ena som vet att jag bör äta mer utav det mesta och den andra som säger åt mig att jag minsann har fått tillräckligt...
Förresten, hur gick det hos distriktsläkaren, har du fått någon hjälp?
Jag instämmer helt med ovanstående:)
Scratch89
2009-01-05, 00:02
Det är inte fett eller kolhydrater hit eller dit som spelar roll, utan det är mängden mat överhuvudtaget. Ät mer mat; resten kommer naturligt.
Bra saker kan vara, som Madame föreslog, bordsmargarin på mackan, eller att börja dricka mjölk till maten.
Ruskar liv i denna tråd.
Jag behöver kostråd. Jag insåg för en tid sedan att jag förmodligen lider av underätning och att jag även förmodligen har för låg fettprocent. Symtom som stickningar i fingrarna, huvudvärk, kraftigare hårväxt, ökade hungerkänslor och allmän seghet stämmer väl in på mig. Jag behöver därför bra kostråd på hur mycket fett jag bör lägga in i maten. Det är och andra sidan inte enbart fett jag behöver äta mer utav..
Som det ser ut idag undviker jag det i största mån, använder väldigt lite eller inget fett/olja alls då jag lagar mat och den fett jag äter är väl fisk, avokado och så. Men inga enorma mängder. Kanske blir att jag under en måltid äter några oliver och jag tror då det är tillräckligt extra fett för den dagen förutom lite olja och naturligt fett i maten jag äter. Samma sak gälland kolhydrater. Kanske har två-tre matskedar musli i filen och en grov oftast osötad brödskiva till. Sen till lunch också en brödskiva om jag äter en soppa eller så håller jag mig till bönor och grönsaker, samma ska gällande middagen. Kan ätya lite potatis och då max en, eller några bitar som är ungsrostade, annars är det mest rotfrukter om jag äter så. Jag vet att det är ett stort problem och det har blivit bättre, men det är fortfarande ett problem och jag lider utav det.
Lågkolhydratmat har hjälpt många med ätstörningar, då de sluppit det där molande suget, stabilare humör och annat som kan vara bra att få ordning på.
Det låter på dina problem som att din kropp har ställt ned ämnesomsättningen rätt ordentligt (temporär hypotyreos, typ).
Scratch89
2009-01-05, 00:09
Lågkolhydratmat har hjälpt många med ätstörningar, då de sluppit det där molande suget, stabilare humör och annat som kan vara bra att få ordning på.
Att rekommendera ännu mer nojande tror jag inte är rätt väg att gå.
Att rekommendera ännu mer nojande tror jag inte är rätt väg att gå.
Det är inte nojande, tvärtom.
Äter man sig mätt på fullfeta varianter på kött, fisk, ost, ägg och grädde försvinner sötsug och - som sagt - för många humörsvängningar och nedstämdhet. Låter kanske lite överdrivet, men just så är det för många.
Det är hursomhelst bara ett förslag, och jag hade inte gett det om jag inte visste att det faktiskt funkat för många.
Scratch89
2009-01-05, 01:03
Det är inte nojande, tvärtom.
Äter man sig mätt på fullfeta varianter på kött, fisk, ost, ägg och grädde försvinner sötsug och - som sagt - för många humörsvängningar och nedstämdhet. Låter kanske lite överdrivet, men just så är det för många.
Det är hursomhelst bara ett förslag, och jag hade inte gett det om jag inte visste att det faktiskt funkat för många.
Att äta mer kött, fisk, ost, ägg och grädde är ett bra råd, men inte att försöka undvika kolhydrater. Undvika kolhydrater är ju hela idén med en lågkolhydratskost.
Håller helt med scratch, när jag var nere i ätstörningar skulle jag onekligen sjunkit djupare om jag skulle dra ner på kolhydraterna.
Vid underätning är det oftast inte "molande sug" som är boven, utan psyket.. Man har nog tillräckligt mycket som är "föbjudet" ändå, som man behöver mota bort.
Så öka på fettet, visst, men ta INTE bort kolhydraterna är mitt råd :)
cosmic_dancer
2009-01-05, 14:12
Jag tycker inte du behöver några råd om fettmängd i gram,(Edit: inte menat mot dig kischen, vi postede samtidigt) för i din sits är det inte en bra idé att räkna gram och kalorier då det förmodligen bara gör dig mer fixerad. Det du behöver är väl mer att lära dig vad som är en normal portionsstorlek, och vad som är lagom helt enkelt utan någon fixering.
Hur gör folk i din omgivning? smör och kanske ost på mackan, steker maten i fett, kanske sås till biffen, ringlar lite olja över salladen osv, utan att varken snåla eller överdriva. Jag tror att du vet vad jag menar om du tar fram den där förnuftiga tjejen i dig som inser vad som behövs.
Förresten, hur gick det hos distriktsläkaren, har du fått någon hjälp?
Jo jag försöker ha mer olja, då jag bor hemma för tillfället så ber jag min mamma att då och då laga mat just för att jag inte ska ha sådan fullständig kontroll på vad jag äter. Fast jag vill ändå vara med och lägga mig i och hur det ska tillagas etc.
Jo det gick bra, väntar på att få id. Fick brev hem från psykmottagningen, de ville kolla om jag behövde hjälp av dem. Så jag väntar och ser vad som händer på den fronten, sen under tiden försöke rjag lära mig att sluta fixera så mycket rking vad jag äter.
cosmic_dancer
2009-01-05, 14:15
Håller helt med scratch, när jag var nere i ätstörningar skulle jag onekligen sjunkit djupare om jag skulle dra ner på kolhydraterna.
Vid underätning är det oftast inte "molande sug" som är boven, utan psyket.. Man har nog tillräckligt mycket som är "föbjudet" ändå, som man behöver mota bort.
Så öka på fettet, visst, men ta INTE bort kolhydraterna är mitt råd :)
det där har jag tänkt på. En del av mig tillåter mig inte att äta godis och en del av mig vill jättegärna äta godis och sen håller det på sådär och det bli en ond cirkel. Men eftersom jag äter så pass dåligt med fett, blir jag ju hungrig på en gång igen och det är då jag kan falla för frestelsen.... har färmodligen en sjukt låg blodsockernivå. Har haft det förut genom åren så...
det där har jag tänkt på. En del av mig tillåter mig inte att äta godis och en del av mig vill jättegärna äta godis och sen håller det på sådär och det bli en ond cirkel. Men eftersom jag äter så pass dåligt med fett, blir jag ju hungrig på en gång igen och det är då jag kan falla för frestelsen.... har färmodligen en sjukt låg blodsockernivå. Har haft det förut genom åren så...
... vilket var anledningen till att jag rekommenderade lågkolhydratmat, eller egentligen högfettkost. Man slipper blodsockersvängningar och hungerkänslor funkar mer naturligt.
Vilket i ditt fall kanske det räcker att se till att äta lite extra smör och ost på mackan, använda fullfet mat hela tiden, och så.
Problem med att hålla uppe blodsockret som orsakas av att man inte äter är ju inte någon obskyr åkomma som behöver behandlas med specialkost. Det är stor skillnad mellan att som överviktig banta med LCHF och att som underviktig anorektiker använda det som ett sätt att kontrollera hungerkänslor och undernäringssymptom orsakade av självsvält. I ett uppenbart fall av undernäring orsakad av ett stört förhållande till mat tycker jag att fullvärdig kost i tillräcklig mängd är den behandling som först skall väljas, inte något som innebär en flykt ur en noja in i en annan.
Jag tror att trådskaparen skulle tjäna på att söka någon form av vård för sina matproblem istället för att fokusera på att försöka trixa sig runt symptomen som undernäringen ger. Att börja äta mer fett är en god början givet att föresatserna kan uppnås, men det är svårt att rehabilitera/bota den här sortens problem utan stöd, svårare ju längre problemen pågått.
NuclearWinter
2009-01-05, 15:25
Inom rimliga gränser så är det nog bara tillgodo för individens hälsa:
Invånare på den japanska ön Okinawa lever i genomsnitt längst i världen. Medellivslängden för kvinnor är 86 år medan den för män är 78 år. Ön har också flest hundraåringar per capita i hela världen och framför allt är hälsostatusen för de äldre mycket bättre än för exempelvis västerlänningar. Jämfört med västliga länder är det få på Okinawa som insjuknar i hjärtsjukdomar, cancer eller stroke.
Okinawa har också rönt intresse för vetenskapliga studier. The Okinawa Centenarian Study, som startade 1976, handlar om att kartlägga vad som får många Okinawabor att leva friska så länge.
Studierna pekar på flera faktorer som sam verkar till de äldre öbornas goda hälsa: kost, motion och psykologiska faktorer. Den traditionella kosten på ön är rik på frukt och grönsaker och fattig på fett och salt. Konsumtionen av sojaprodukter är hög - 60 till 120 gram per person och dag vilket kan jämföras med 30 till 50 gram för japaner i allmänhet och nära 0 gram för amerikaner.
När det gäller matvanor tillämpas på Okinawa en filosofi som kallas för 'hara hachi bu' som innebär att man äter så mycket att man upplever sig vara mätt till 80 procent. Kaloriintaget har därför varit lägre än för västerlänningar - ungefär 1 800 kalorier per dag jämfört med 2 500 kalorier här. De 100-åringar som studerats hade också i regel haft en smal kroppsbyggnad med BMI mellan 18 och 22.
http://www.primarvard.se/artiklar/okinawa.html
1. Att västerlänningar med annorlunda genuttryck börjar äta lågkalorikost behöver inte nödvändigtvis ge samma resultat. Sannolikt att detta lägre energiintag har funnits så länge hos detta folk att deras kroppar fungerar lite annorlunda än våra.
2. Nyligen visade någon studie att vi har minst risk att dö i förtid med ett bmi kring 23-24.
3. Haha, vore ändå roligt att se vad Dahlqvist och Atkins tycker om deras kost.
(Det är ju egentligen ingen stor skillnad på deras medellivslängd och vår? Det vore intressantare att mäta blodstatus osv)
3. Haha, vore ändå roligt att se vad Dahlqvist och Atkins tycker om deras kost.
Tur att det finns andra studier som pekar på att de inte alls äter en fettfattig kost.
Anders The Peak
2009-01-05, 15:31
Långvarig underätning vid normal fysisk aktivitet skapar säkert inte några problem utan är antagligen tillgodo för individen. Men när det handlar om fysiskt aktiva människor dvs tränande så är underätning ödesdigert i längden.
Långvarig underätning vid normal fysisk aktivitet skapar säkert inte några problem utan är antagligen tillgodo för individen. Men när det handlar om fysiskt aktiva människor dvs tränande så är underätning ödesdigert i längden.
Om du antar att underätning betyder -100 kcal, ja. Men underätning betyder att du äter (antagligen ganska mycket) under din BMR. Det är garanterat inte bra för dig. Kvaddar ämnesomsättningen (specifikt, ställer ned konverteringen av T4 till T3 i levern).
Utan att specificera i kalorier kan man nog utgå från att den underätning som ger symptom av den art som Cosmic dancer beskriver ovan inte är inom ramen för vad som (eventuellt) är nyttigt.
Anders The Peak
2009-01-05, 15:42
Om du antar att underätning betyder -100 kcal, ja. Men underätning betyder att du äter (antagligen ganska mycket) under din BMR. Det är garanterat inte bra för dig. Kvaddar ämnesomsättningen (specifikt, ställer ned konverteringen av T4 till T3 i levern).
Kaloriintaget har därför varit lägre än för västerlänningar - ungefär 1 800 kalorier per dag jämfört med 2 500 kalorier här.
Du vet egentligen inte vad du pratar om Mikaelj.
Du vet egentligen inte vad du pratar om Mikaelj.
Nå'nsin funderat över att asiater är mindre än västerlänningar?
Anders The Peak
2009-01-05, 16:02
Nå'nsin funderat över att asiater är mindre än västerlänningar?
Det du kläcker fram är en beskrivning av ett svälttillstånd som har varat över tid....
Det du kläcker fram är en beskrivning av ett svälttillstånd som har varat över tid....
Kalla det vad du vill. Äter du mindre energi än vad kroppen behöver är det per definition svält.
Nu är "svält" i dagligt tal ett ord som användas för att (oftast ofrivilligt, i annat fall talas om "självsvält") äta så mycket mindre än man behöver att man tar skada av det. Bantning och svält är inte synonyma begrepp, och jag tycker att man, av rent kommunikativa skäl, bör undvika att omdefinera alltför mycket. Diskussionen har i mina ögon tagit en ganska märklig vändning.
cosmic_dancer
2009-01-05, 16:44
tack för alla råd och så.
Jag måste verkligen ta tag i problemnen. Eftersom jag tränar regelbundet så är det ju ännu viktigare att jag äter ordentligt och bra mängder av allt för att bygga upp muskler. Jag kan märka av att jag har svårt att utvecklas eller bygga upp me rmuskler med min träning eftersom jag äter för lite. Fattar inte bara hur ens psykte kan vara så starkt att en del av än heller mår så här än bli frisk och gå upp några kilon.
Ditt eget psyke är den starkaste motståndare du kan ha. Det kan ju alla dina tjuvknep. ;)
Skämt åsido, är du stark nog att svälta ner dig som du gör nu, är du också stark nog att våga söka hjälp och ta dig ur skiten. På allvar.
Lågkolhydratmat har hjälpt många med ätstörningar
Ref?
Ref?
"anekdoter", såna där som inte räknas du vet. Se http://kolhydrater.ifokus.se - sök efter "ätstörningar"
Ref?
Det går nog att skaka fram några stycken ang. byte från en ätstörning till en annan; det är inget ovanligt fenomen.
Edit: Angående anekdoter från forumet som nämns ovan, tycker jag att en snabbcheck ger vid handen att där finns ganska många som inte alls lyckas så bra med att hantera sina olika skruvade ätbeteenden, och inte alls mår så bra.
cosmic_dancer
2009-01-06, 21:38
läste i hälso bilagen från aftonbladet idag att 30 % av ens dagliga intag ska komma från get, jag får säkert knapptimig hälften, då jasg mest äter grönsaker och sådant till mina måltider. Fler rent portionsmässigt är det nog in ga fel, men ser man till kalorii, fett och kolhydratsintgaet isort är det alldeldes för lite. *rolleyes* och det gör ju att jag bli satans sötsugen...
Ska somsagt börja i små etapper. Börja med smör på mackan kanske eller något annat pålägg med bra fett, var flera år sedan jag hade smör på mackan. Börja ha mer olja och sådant i maten. Somsagt alla steg är bra även om de kan tyckas små. Risken är ju annars att jag bara blir sämter och säre och kanske drabbas av benskörhet, om jag inte redan fått det. Ska få ta en skallröntgen nu i januari för att se om hypofyserna slutat producera andra hormoner än bara östrogenet. Lite nervöst för vad de skall visa.
Bra drag. Det som ger dig sötsug är förmodligen inte kolhydraterna du äter, utan fettet du inte äter - du är helt enkelt inte mätt. Du är hungrig helt enkelt (av det du beskrivit i tidigare trådar skulle jag tro att du varit hungrig så länge att du glömt hur det är att inte alltid vara det).
Ang. hormonerna så rättar det till sig när du styr upp kosten och träning, näringsintag, vikt och nojor hamnar inom normalområdet. Men det kommer inte att gå på fem minuter; du har misshandlat kroppen ett bra tag.
cosmic_dancer
2009-01-06, 22:40
Bra drag. Det som ger dig sötsug är förmodligen inte kolhydraterna du äter, utan fettet du inte äter - du är helt enkelt inte mätt. Du är hungrig helt enkelt (av det du beskrivit i tidigare trådar skulle jag tro att du varit hungrig så länge att du glömt hur det är att inte alltid vara det).
Ang. hormonerna så rättar det till sig när du styr upp kosten och träning, näringsintag, vikt och nojor hamnar inom normalområdet. Men det kommer inte att gå på fem minuter; du har misshandlat kroppen ett bra tag.
Ja det kommer nog ta ett tag, har ju hållit på att undvika fett och så sen i våras.
Ska somsagt börja i små etapper. Börja med smör på mackan kanske eller något annat pålägg med bra fett, var flera år sedan jag hade smör på mackan. Börja ha mer olja och sådant i maten.
Välj helst smör framför olja, när du kan. Och om du väljer olja, välj raps eller oliv.
(fleromättade fetter av typen omega 6 ställer till det ännu mer med ämnesomsättningen, samma med alla ofermenterade sojaprodukter)
[UnTr] freshmint
2009-01-06, 23:39
Välj helst smör framför olja, när du kan. Och om du väljer olja, välj raps eller oliv.
(fleromättade fetter av typen omega 6 ställer till det ännu mer med ämnesomsättningen, samma med alla ofermenterade sojaprodukter)
Har du några som helst belägg för det?
freshmint;3409626']Har du några som helst belägg för det?
Ja.
[UnTr] freshmint
2009-01-07, 00:02
Ja.
Ber om ursäkt om jag verkar dryg, men får jag fråga på vilket sätt omega-6 fetterna ställer till det med ämnesomsättningen?
Scratch89
2009-01-07, 00:09
Ja.
Det tror jag först när jag ser det.
Du kan få den här till att börja med (http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/12/omega-6-linoleic-acid-suppresses.html), sedan får du allt söka efter olika kombinationer av "omega 6", "poly-unsaturated fatty acids", "supress" och "thyroid" på PubMed själv. :-)
(sedan har vi alla andra elakheter, typ fluor)
kalajset
2009-01-07, 01:08
Ett litet sidospår kanske, men är du av åsikten att mättat fett per definition är mer hälsosamt än omättat fett?
Ett litet sidospår kanske, men är du av åsikten att mättat fett per definition är mer hälsosamt än omättat fett?
Mättat och enkelomättade fetter, ja. Det är stabilt och oxiderar/härsknar inte i kroppen, dels är det neutralt ur en inflammationssynpunkt (se arakidonsyra).
Omega 6 och omega 3 är förvisso essentiellt, men framförallt omega 6 är det definitivt inte i de oerhörda mängder vi idag konsumerar. Raps- och olivolja är tyvärr lika dåligt, eftersom konverteringsgraden från ALA till EPA & DHA är ungefär en promille.
Om vi ser till var vegetabiliska /fleromättade/ (vilket undantar kokosfett, avokado, m.fl.) fetter förekommer inbillar jag mig att vi omöjligen är anpassade för dem -- rapsoljedjuret är vansinnigt svårt att fånga...
(dessutom har vi inte sådär vansinnigt mycket fleromättat fett i oss. du är vad du äter, osv.)
kalajset
2009-01-07, 01:20
Mättat och enkelomättade fetter, ja. Det är stabilt och oxiderar/härsknar inte i kroppen, dels är det neutralt ur en inflammationssynpunkt (se arakidonsyra).
Omega 6 och omega 3 är förvisso essentiellt, men framförallt omega 6 är det definitivt inte i de oerhörda mängder vi idag konsumerar. Raps- och olivolja är tyvärr lika dåligt, eftersom konverteringsgraden från ALA till EPA & DHA är ungefär en promille.
Om vi ser till var vegetabiliska /fleromättade/ (vilket undantar kokosfett, avokado, m.fl.) fetter förekommer inbillar jag mig att vi omöjligen är anpassade för dem -- rapsoljedjuret är vansinnigt svårt att fånga...
OK. Kan inte direkt påstå att jag håller med om allt det där, (nu vill jag inte få till stånd ännu en sidodebatt i tråden). Däremot vet jag numera din ståndpunkt i frågan, så jag är nöjd - tack för svaret!.
Scratch89
2009-01-07, 08:13
Intressanta studier, men du inser väl att han bara ser det han vill se ur studierna va? Jag ska inte uttala mig helt säkert, för jag hinner inte läsa igenom dem nu, men jag ska göra det senare idag.
Att länka till en blogg vars författare uppenbarligen är LCHF-fantast känns inte så pålitligt. Argument hade han, dock.
Snälla, sluta ge tjejen massa riktlinjer och pekpinnar om hur hon ska äta. Tror hon läst på alltför mycket om vad man "ska" och inte ska äta, även om du ger detta i all välmening.
Tror fokus ligger på att ge henne råd om att just ÖKA, fett och mat överhuvudtaget, och varierat, ALLA typer av fetter.
Blir så himla orolig när jag läser denna tråd :( är så fruktansvärt rädd för att inte återfå mensen! hur stor är den risken?
har varit underviktig i ca 6år(med några kortare perioder i normalvikt) Hade konstgjord mens undertiden ja åt p-piller men ville se om den även va naturlig o slutade med pillren o mensen försvann(var ca 3-4år sedan nu). Är i nuläget normalviktig men inget har hänt...har ju en önskan om att bli mamma....inte på stubb men :)
"anekdoter", såna där som inte räknas du vet.
Jag vet att de inte räknas, särskilt när de inte är många i förhållande till alla som blivit bra eller bättre genom att äta vanlig mat i ett normalt ätmönster. Det är därför jag frågar efter en ref och det kan du uppenbarligen inte presentera något.
Jag vet att de inte räknas, särskilt när de inte är många i förhållande till alla som blivit bra eller bättre genom att äta vanlig mat i ett normalt ätmönster. Det är därför jag frågar efter en ref och det kan du uppenbarligen inte presentera något.
Ett vanligt problem är hetsätning, och den tenderar att försvinna när du äter mycket fett och lite sockerarter.
King Grub
2009-01-07, 13:30
Blir så himla orolig när jag läser denna tråd :( är så fruktansvärt rädd för att inte återfå mensen! hur stor är den risken?
har varit underviktig i ca 6år(med några kortare perioder i normalvikt) Hade konstgjord mens undertiden ja åt p-piller men ville se om den även va naturlig o slutade med pillren o mensen försvann(var ca 3-4år sedan nu). Är i nuläget normalviktig men inget har hänt...har ju en önskan om att bli mamma....inte på stubb men :)
Vikten är bara en faktor som måste normaliseras, men det räcker inte. Även hormonella sådana är avgörande, och det finns ingen garanti att så kommer att ske, även om chanserna är goda. Siffror jag sett på anorexiapatienter är att 80% ungefär återfår sin menstruation.
Ett vanligt problem är hetsätning, och den tenderar att försvinna när du äter mycket fett och lite sockerarter.
Tenderar enligt vilka källor?
De som på högfettkost säger att de inte gör det längre.
Beepfaaarp
2009-01-07, 14:01
läste i hälso bilagen från aftonbladet idag att 30 % av ens dagliga intag ska komma från get
Det intas på tok för lite get i den här tråden.
Du kan få den här till att börja med (http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/12/omega-6-linoleic-acid-suppresses.html), sedan får du allt söka efter olika kombinationer av "omega 6", "poly-unsaturated fatty acids", "supress" och "thyroid" på PubMed själv. :-)
(sedan har vi alla andra elakheter, typ fluor)
Du vet att den länken inte på något sätt stödjer ditt ganska extrema påstående? Jag har sett att det är ganska vanligt bland folk som förespråkar en viss diet att försöka ge vetenskaplig validitet till deras ganska kategoriska uttalanden genom att länka till pubmed för att det skall se bra ut. Problemet är att det som länkas dels är "cherry picked", alltså man försöker leta upp artiklar som ser ut att stödja ens poäng och ignorerar sådana som inte gör det. Detta är ett problem då man inte tar hänsyn till hur studien tagits emot, om annan forskning visar andra resultat eller om det finns bättre gjorda studier.
Det andra problemet är att studien ofta inte handlar om samma sak eller att man absolut inte kan dra sådana slutsatser som bloggare och forumpostare ofta gör av små råttstudier.
Så det känns ganska oärligt att ge kategoriska svar, speciellt till en person med ätstörningar, som man försöker fejka fram att de är baserad på vetenskaplig forskning.
Chansen är ganska god om du normaliserar ditt ätande. Det tar dock som regel längre tid än man tror att få tillbaka den, och det händer inte så länge man fortsätter att konstant äta mindre än vad man behöver och/eller överträna (det är inte ovanligt att kvinnliga idrottare som tränar väldigt mycket mister mensen även om de inte är undernärda). Många anorexipatienter tenderar att fastna i det läget under lång tid. Stress är en annan faktor som spelar roll, och här är man olika känslig.
Jag antar, eftersom du har varit (är?) under vård, att din bentäthet är kollad efter det att du slutade med p-piller?
JohnRick
2009-01-07, 15:08
Du vet att den länken inte på något sätt stödjer ditt ganska extrema påstående? Jag har sett att det är ganska vanligt bland folk som förespråkar en viss diet att försöka ge vetenskaplig validitet till deras ganska kategoriska uttalanden genom att länka till pubmed för att det skall se bra ut. Problemet är att det som länkas dels är "cherry picked", alltså man försöker leta upp artiklar som ser ut att stödja ens poäng och ignorerar sådana som inte gör det.
Fenomenet även populärt kallat "selective retention".
Chansen är ganska god om du normaliserar ditt ätande. Det tar dock som regel längre tid än man tror att få tillbaka den, och det händer inte så länge man fortsätter att konstant äta mindre än vad man behöver och/eller överträna (det är inte ovanligt att kvinnliga idrottare som tränar väldigt mycket mister mensen även om de inte är undernärda). Många anorexipatienter tenderar att fastna i det läget under lång tid. Stress är en annan faktor som spelar roll, och här är man olika känslig.
Jag antar, eftersom du har varit (är?) under vård, att din bentäthet är kollad efter det att du slutade med p-piller?
ja en gång, men ska in nu i mars igen(fick tjata massor!) hade början till benskörhet i ländryggen första gången jag kollade, får väl se hur d ä nu ...
ja en gång, men ska in nu i mars igen(fick tjata massor!) hade början till benskörhet i ländryggen första gången jag kollade, får väl se hur d ä nu ...
Du är medveten om att status för ländryggen är en ganska god indikator på hur man sköter maten, antar jag?
cosmic_dancer
2009-01-08, 10:42
Det här med fetterna. Varför behöver man även de fetter som inte anses vara av bra kvalitet? eller vad man ska kalla dem.
Jag har som jag nämt gått en kurs i kost och hälsa, men jag skulle gärna vilja läsa lite mer och vill ha rekomendationer på bra böcker/sidor att läsa. Jag tror den där kostkursen gav mig en hel del kunskap, men den var inte rätt för mig just då.
Scratch89
2009-01-08, 11:34
Det här med fetterna. Varför behöver man även de fetter som inte anses vara av bra kvalitet? eller vad man ska kalla dem.
Jag har som jag nämt gått en kurs i kost och hälsa, men jag skulle gärna vilja läsa lite mer och vill ha rekomendationer på bra böcker/sidor att läsa. Jag tror den där kostkursen gav mig en hel del kunskap, men den var inte rätt för mig just då.
Det finns egentligen inga "dåliga" fetter, om man bortser från transfetter. Det som oftast diskuteras är förhållandet mellan olika fetter (eller ja, fettsyror) och hur den optimala fördelningen är. De som pratar om att utesluta något hit eller dit, är oftast idioter och ska inte få din uppmärksamhet.
Om du vill ha bra matråd, så skulle jag vilja länka till SLV:s hemsida. Det är lagom, bra tips och inte alls på så hög nivå som det kan vara här ibland.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2559&epslanguage=SV
Till vänster där, så finns det en hel del matnyttigt att äta. Om man ska sammanfatta så är det väl egentligen; ät varierat. Uteslut ingenting, men överdriv inte konsumtionen av någonting heller. I dit fall så handlar det om att äta mer rent generellt, för jag tror att det är mer skadligt för dig att fortsätta som du har gjort, än att äta mer, oavsett hur kosten ser ut.
Men på SLV tycker jag alltid att man läser att man ska minska på intaget av mättat fett. Tror aldrig jag har sett någon artikel där de skriver att det är viktigt att äta tillräckligt även av det? Jag brukar alltid, utan grunder, hävda att det är bra att ha en bra balans mellan olika fettsyror och att man inte behöver utesluta äkta smör bara för att det innehåller mycket mättat fett, men jag kan aldrig riktigt försvara mina argument. Jelp?
Scratch89
2009-01-08, 11:54
Men på SLV tycker jag alltid att man läser att man ska minska på intaget av mättat fett. Tror aldrig jag har sett någon artikel där de skriver att det är viktigt att äta tillräckligt även av det? Jag brukar alltid, utan grunder, hävda att det är bra att ha en bra balans mellan olika fettsyror och att man inte behöver utesluta äkta smör bara för att det innehåller mycket mättat fett, men jag kan aldrig riktigt försvara mina argument. Jelp?
De menar att vi äter för mycket mättat fett idag, om man ser till populationsnivå. De rekommenderar ändå 30 E% fett, med 10% från mättat, enkelomättat och fleromättat, vardera, ungefär. 30 E% är ändå bra nivåer, och då får man plats med smör på mackan och i stekning. Dock håller jag med om att det är lite väl hårda regler angående fett.
cosmic_dancer
2009-01-08, 12:02
under kostkursen refererades det mycket från slv. Det är en bra sida med bra info och vettiga rekomendationer. Tips om hur man ska äta som alltid funkat oavett vad det funnits för andra dieter och så.
Sen vet inte jag hur jag ska ställa mig till lightprodukter, nu har jag ju bara light, men det smakr bättre med fettigare och dwt är ju enbart att ta mindre utav såsen och så. Men light är ju som en del vill påstå inte farligt för en, iaf inte för någon som behöver gå ner.
De menar att vi äter för mycket mättat fett idag, om man ser till populationsnivå. De rekommenderar ändå 30 E% fett, med 10% från mättat, enkelomättat och fleromättat, vardera, ungefär. 30 E% är ändå bra nivåer, och då får man plats med smör på mackan och i stekning. Dock håller jag med om att det är lite väl hårda regler angående fett.
Är det inte max 10% från mättat fett de rekommenderar? Jag kanske missförstår, men om man kollar på SLV:s Rekommendationer om intaget av fett, kolhydrater och protein (http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13941&epslanguage=SV) tycker jag ändå att det är vad de antyder. De skriver ordagrant att "Intaget av mättade och transfettsyror bör begränsas till omkring 10 % av energiintaget", och läser man vidare står det inget om någon miniminivå. Även fettkällor som är rika på omättade och fleromättade fettsyror innehåller ju ett par procent mättade fettsyror. Betyder det att det bästa, enligt SLV, är att helt utesluta källor med höga halter av mättade fetter?
Om vi ponerar att mättade fetter utgör exakt 0% av ens energiintag, har det några negativa effekter jämfört med att ligga på, säg, 5-10% av E?
Scratch89
2009-01-08, 12:43
Är det inte max 10% från mättat fett de rekommenderar? Jag kanske missförstår, men om man kollar på SLV:s Rekommendationer om intaget av fett, kolhydrater och protein (http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13941&epslanguage=SV) tycker jag ändå att det är vad de antyder. De skriver ordagrant att "Intaget av mättade och transfettsyror bör begränsas till omkring 10 % av energiintaget", och läser man vidare står det inget om någon miniminivå. Även fettkällor som är rika på omättade och fleromättade fettsyror innehåller ju ett par procent mättade fettsyror. Betyder det att det bästa, enligt SLV, är att helt utesluta källor med höga halter av mättade fetter?
Om vi ponerar att mättade fetter utgör exakt 0% av ens energiintag, har det några negativa effekter jämfört med att ligga på, säg, 5-10% av E?
"bör begränsas till omkring 10 E%" är ju precis det jag har sagt.
Man behöver inte utesluta någonting alls; det här är bara ett av säkert hundra kostråd som SLV har. Som jag sa, så kan man fortfarande ha smör och grädde i maten, men någon måtta får det väl såklart vara.
Mättat fett behövs, främst för cellmembran och liknande. Hur man skulle fungera utan mättat fett vet jag inte; det är ju rätt så svårt att undvika det i den omfattningen du pratar om.
Det finns inga essentiella mättade fettsyror, så överleva skulle man nog göra.
Du är medveten om att status för ländryggen är en ganska god indikator på hur man sköter maten, antar jag?
jo det underliga är att det bara var ett år efter jag börjat med ätstörningen mm....åt som en häst innan, fast av typ enbart snabbmat och godis snask glass ost osv...
"bör begränsas till omkring 10 E%" är ju precis det jag har sagt.
Man behöver inte utesluta någonting alls; det här är bara ett av säkert hundra kostråd som SLV har. Som jag sa, så kan man fortfarande ha smör och grädde i maten, men någon måtta får det väl såklart vara.
Menar du att SLVs kostrekommendationer vad gäller fett stämmer helt? Det främsta argumentet mot mättat fett de har är att totalkolesterolet ökar, men ökningen består främs av HDL samt att Apo-kvoten förbättras. De publicerade nyligen en lista artiklar där de presenterade de två ståndpunkterna som någon sorts tävling i vem som har flest studier, inte hur bra de var.
Så, nja...
Mättat fett behövs, främst för cellmembran och liknande. Hur man skulle fungera utan mättat fett vet jag inte; det är ju rätt så svårt att undvika det i den omfattningen du pratar om.
Det finns inga essentiella mättade fettsyror, så överleva skulle man nog göra.[/QUOTE]
Stämmer fint, så länge du får i dig tillräckligt med kolhydrater att bygga mättat fett av. Får du däremot enbart i dig magert protein råkar du ut för "rabbit starvation".
cosmic_dancer
2009-01-08, 14:19
jo det underliga är att det bara var ett år efter jag börjat med ätstörningen mm....åt som en häst innan, fast av typ enbart snabbmat och godis snask glass ost osv...
Så där var det för mig också. För några år sedan, eller ja då jag givk i högstadiet/gymnasiet så åt jag rätt så dåligt i perioder. Mycket skräpmat och godis istället för ordentliga måltider.
Scratch89
2009-01-08, 14:26
Menar du att SLVs kostrekommendationer vad gäller fett stämmer helt?
Nej, och det har jag sagt hela tiden. Det är däremot helt ok riktlinjer.
Det går ganska fort att köra ner sig om man verkligen går in för det, så det är inte så konstigt.
Så där var det för mig också. För några år sedan, eller ja då jag givk i högstadiet/gymnasiet så åt jag rätt så dåligt i perioder. Mycket skräpmat och godis istället för ordentliga måltider.
hela min uppväxt har jag ätit så ända till ca 17 års ålder, visste inte vad bra mat var eller nå och mina päron är inte sunda direkt. Som tur var tränade jag minst en gång per dag och tävlade helger i simning bl.a. :
Det går ganska fort att köra ner sig om man verkligen går in för det, så det är inte så konstigt.
tydligen :( eller så är det alla litrar cola mm ja druckit/ätit under min uppväxt --drack minst 1.5L cola per dag i många år.
cosmic_dancer
2009-01-08, 20:18
hela min uppväxt har jag ätit så ända till ca 17 års ålder, visste inte vad bra mat var eller nå och mina päron är inte sunda direkt. Som tur var tränade jag minst en gång per dag och tävlade helger i simning bl.a. :
Jag var under den perioden heller inte jättetjock, visst var jag kraftig och så men inte fet. Jag åt dåligt för att rösta mig skulle jag tro och att vi inte åt ordentlig middag hemma på vardagkvällarna.
Men man som tröst eller mat som ens enda ordentliga kontroll över vardagen är ju rätt vanligt bland oss tjejer.
Tenderar enligt vilka källor?
http://www.kostdoktorn.se/stora-skryttraden#comment-115737
Min tur då
Har hållt på i sex veckor nu, inga avsteg än så länge. Jag var helt bergsäker i början att jag skulle drabbas av sockersug och cravings och att det skulle vara en kamp - hade läst här om hur lätt folk tyckte det var men trodde att det var "snedvridna minnen", alltså att folk månader eller år efter att de börjat förträngt hur svårt det var, men det var ju inte svårt! SOckersuget bara försvann och efter de första tre dagarans huvudvärk så har allt bara varit finemang!
Det största som hänt mig är just att suget är borta - jag har i hela mitt liv haft ett dåligt förhållande till mat och det utvecklade sig till bulimi i mina sena tonår med bingeätande och kräkande. Det blev bättre men bingeätandet har alltid varit kvar även om jag inte har kräkts varje gång. Sen jag började har jag inte bingeätit en enda gång, inte känt den där förlamande känslan att bara fortsätta äta fast jag egentligen inte vill, som jag kände ofta vid ätande av kolhydratrik mat och sötsaker. Det är det största för mig, att kunna äta normalt, att kunna SLUTA äta, att inte känna mig tvingad att bara fortsätta stoppa i mig. Helt fantastiskt.
Jag har gått ner i vikt med, vet inte hur mycket för jag har ingen våg, men det spelar ingen roll för jag känner ju att jag mår bättre. Mindre gaser, går på toa mer sällan, jämnare blodsocker, inga dippar flera gånger om dagen. Jämnare humör och bättre hy.
Och jag har fått min mamma att börja! ett helt liv av jojobantning för henne och hon har varit jätteduktig i en månad nu, hon har inte gått ner så mycket i vikt men hennes blodtryck är mycket bättre och hennes enorma blodsockersvängningar är borta!
Dubbelskryt här!
Helt utan någon dietists eller beteendeterapeuts hjälp.
Faktum är att jag själv inte hade långt från samma beteende med periodvis hetsätning, och om någon säger till mig att orsaken är någon annan än s.k. "långsamma och nyttiga kolhydratkällor" blir jag arg på riktigt.
Jag tror att det är en riktigt dålig idé avfärda den växande skaran anekdoter som irrelevanta när de uppenbarligen når så bra resultat.
Det är något annat än långsamma och nyttiga kolhydrater.
Var i spannet "snabbt & onyttigt" till "långsamt & nyttigt" hamnar det här brödet (http://mikael.jansson.be/journal/2008/03/the-perfect-bread)?
http://media.jansson.be/file/15972-2/08-P1050021.JPG
Det där ser ju hur gott ut som helst, kan tänka mig att det är medelsnabbt men inte särskilt onyttigt. Oftast har du kanske ost på som saktar ner upptaget och gör det långsammare.
Lägg till lite pumpafrön ovanpå och det blir bäst enligt mig :D
EDIT: jaha det var ett surdegsbröd, helt optimalt alltså :D 10/10
Det där ser ju hur gott ut som helst,
Tackar. Det är vad alla andra som smakat det tycker också.
kan tänka mig att det är medelsnabbt men inte särskilt onyttigt. Oftast har du kanske ost på som saktar ner upptaget och gör det långsammare.
Lägg till lite pumpafrön ovanpå och det blir bäst enligt mig :D
EDIT: jaha det var ett surdegsbröd, helt optimalt alltså :D 10/10
Nu blev helt plötsligt
långsamma och nyttiga. Nämen?
haha rätt :thumbup:
Lite morgon humor sådär, såg bara att du skrev om någon säger..
Man kan bli lite trött på dina åsikter som du har inte allt för mycket stöd för.
Det som funkar på vissa kanske inte funkar på alla?
Det som funkar på vissa kanske inte funkar på alla?
Identifiera orsaken, lös problemet.
Det finns få silverkulor, men varför inte utöka behandlingsprogrammet med mer radikala kostförändringar när det i ett inte obetydligt antal fall har visat sig fungera väldigt bra?
http://www.kostdoktorn.se/stora-skryttraden#comment-115737
Helt utan någon dietists eller beteendeterapeuts hjälp.
Faktum är att jag själv inte hade långt från samma beteende med periodvis hetsätning, och om någon säger till mig att orsaken är någon annan än s.k. "långsamma och nyttiga kolhydratkällor" blir jag arg på riktigt.
Jag tror att det är en riktigt dålig idé avfärda den växande skaran anekdoter som irrelevanta när de uppenbarligen når så bra resultat.
Nja, irrelevant är det ju inte, inte för dig iaf. Men om man ska börja tala om bevis och fakta, ja då spelar den anekdotiska evidensen en väldigt liten roll.
Det finns ju trots allt många som förbättrat sin hälsa och tappat vikt på fettsnål kost. Samt alla dom som haft problem med LCHF. Vad för vi med dem anekdoterna? Väger de inte lika tungt?
Nej du, anekdoterna hamnar fortfarande rätt långt ner på listan, iaf om vi talar vetenskaplig evidens.
Det finns ju trots allt många som förbättrat sin hälsa och tappat vikt på fettsnål kost. Samt alla dom som haft problem med LCHF. Vad för vi med dem anekdoterna? Väger de inte lika tungt?
Jag pratar inte om viktnedgång utan att bryta ett negativt beteendemönster. Har hittils inte hört om någon som har fått ätstörningar (hetsätning, specifikt) av LCHF. Kan du visa upp ett sånt fall?
Tänkte väl det.
Kan det vara för att det är kolhydrater, och inte fett, som triggar kroppens belöningssystem?
Scratch89
2009-03-23, 07:45
Jag pratar inte om viktnedgång utan att bryta ett negativt beteendemönster. Har hittils inte hört om någon som har fått ätstörningar (hetsätning, specifikt) av LCHF. Kan du visa upp ett sånt fall?
Tänkte väl det.
Kan det vara för att det är kolhydrater, och inte fett, som triggar kroppens belöningssystem?
Jag har inte hört någon som fått ätstörningar av vanliga tallriksmodellen heller.
Jag har inte hört någon som fått ätstörningar av vanliga tallriksmodellen heller.
De som har ätstörningar, vad för sorts mat har man dokumenterat att de äter? (om det alls rapporteras)
Scratch89
2009-03-23, 07:55
De som har ätstörningar, vad för sorts mat har man dokumenterat att de äter? (om det alls rapporteras)
Jag tror nog att det är du som har bevisbördan på dig.
Jag tror nog att det är du som har bevisbördan på dig.
Minsann. Nåväl, hetsätning triggas av belöningskicken man får av mat. Specifikt snabba kolhydrater ger den kicken. Mättnaden infinner sig aldrig, utan trots att magen är proppfull fortsätter suget efter mer. Vilket slutligen leder för många, men inte alla, till att de spyr upp maten. Fett och protein, som ger riktiga mättnadskänslor, ger inte den onda cirkeln...
Hastigheten på kolhydrater avgörs hur snabbt de bryts ned, dels bestående av hur mycket fett och protein resten av måltiden innehåller.
Tallriksmodellen är väl ungefär 2/5 kolhydrater (t.ex. pasta), 2/5 av tallriken lågdensitetskolhydrater (grönsaker) och sista 1/5 fettsnåla proteinkällor.
Sounds about right.
Scratch89
2009-03-23, 08:14
Jag håller då inte med dig, iallafall.
Scratch89
2009-03-23, 08:16
Jäklar, jag råkade posta i förväg.
För att vrida och vända på det: hur många äter kolhydrater utan ett stört ätbeteende? Man kan väl för enkelhetens skull räkna de flesta till blandkostätare, och se hur prevalensen för ätstörningar är; 0,1-2 procent, ungefär, beroende på om man ser till populationsnivå eller grupp.
Hur många har ett stört beteende till mat bland LCHF:arna?
Minsann. Nåväl, hetsätning triggas av belöningskicken man får av mat. Specifikt snabba kolhydrater ger den kicken. Mättnaden infinner sig aldrig, utan trots att magen är proppfull fortsätter suget efter mer. Vilket slutligen leder för många, men inte alla, till att de spyr upp maten. Fett och protein, som ger riktiga mättnadskänslor, ger inte den onda cirkeln...
Hastigheten på kolhydrater avgörs hur snabbt de bryts ned, dels bestående av hur mycket fett och protein resten av måltiden innehåller.
Tallriksmodellen är väl ungefär 2/5 kolhydrater (t.ex. pasta), 2/5 av tallriken lågdensitetskolhydrater (grönsaker) och sista 1/5 fettsnåla proteinkällor.
Sounds about right.
Så om alla kolhydratsknarkar snabba kickar, hur kul skulle det vara för dom att istället för snask äta tex kokt potatis? Tror du dom skulle få trippar då?
Jag tror dom skulle ge upp ganska så snart eftersom det är så tråkigt att käka vettig mat istället för godis/kakor/läsk etc ;)
Så om alla kolhydratsknarkar snabba kickar, hur kul skulle det vara för dom att istället för snask äta tex kokt potatis? Tror du dom skulle få trippar då?
De äter inte snask eller godis utan ris, pasta och bröd. Potatis kanske hade varit bättre.
De äter inte snask eller godis utan ris, pasta och bröd. Potatis kanske hade varit bättre.
Dom äter ris eller pasta bara som det är? Utan något till som sänker den berömda snabbheten på kolhydraterna?
Snälla sluta tro att du vet saker som du inte har en aning om. Att säga att alla mår bra av att utesluta kolhydrater är vansinnigt. Att säga till en person med ätstörning att utesluta kolhydrater är ett idiotiskt råd som kan leda till katastrof. Det är oftast så många gör och det är ett problem. Förbjuden mat är något som leder till värre problem. Kul om du mår bättre av att ta bort kolhydrater men kom inte och säg att det är något alla ska göra och mår bra av. Dina råd kan leda till katastrof för vissa personer. Jag blir riktigt förbannad när du säger till en med ätstörning att ta bort kolhydrater. Låt dem som arbetar med ätstörningar och har kunskapen och erfarenheten att komma med råd göra det. Du läser och tar in det som passar i din karta och dina övertygelser. Var snäll och öppna ögonen lite och sluta lev i din lilla värld.
Anton Fräs
2009-03-23, 08:42
Jag har själv haft, eller har om jag ska vara helt ärlig, ätstörningar. Det är inte ris, pasta och bröd jag suktar efter under en episod. Det är godis, kokosbollar, feta flottiga saker, allt som räknas som onyttigt more or less. Godis som massa bacon. De handlar inte om mättnadskänslor eller för den delen snabba kolhydrater det handlar om att äta tills man inte längre känner av det man dämpat för en stund.
Det en ätstörd människa allra minst behöver är att utesluta vissa helt ok livsmedel, exempelvis bröd och/eller pasta. Man behöver ha en vettig allmängiltig syn, och enligt mig är tallriksmodellen ur denna synvinkel ett bra mått på sundhet.
Kul om du mår bättre av att ta bort kolhydrater men kom inte och säg att det är något alla ska göra och mår bra av. Dina råd kan leda till katastrof för vissa personer. Jag blir riktigt förbannad när du säger till en med ätstörning att ta bort kolhydrater.
OK, du har rätt. Jag talar bara från personliga erfarenheter och vad jag fått ta del av när andra berättat om hur de blivit av med problemen.
Det är bättre att de använder sig av din universella metod. KBT och lite sånt, eller hur var det?
Anton Fräs
2009-03-23, 09:02
OK, du har rätt. Jag talar bara från personliga erfarenheter och vad jag fått ta del av när andra berättat om hur de blivit av med problemen.
Det är bättre att de använder sig av din universella metod. KBT och lite sånt, eller hur var det?
Du ignorerade ju min post så jag tar mig friheten att svara på detta. KBT är såvitt jag vet den bästa metoden man har för att bota bulimiker? Dessutom är påståendet om att utesluta kolhydrater för en med ett stört förhållande till mat i mina ögon potentiellt livsfarligt. Jag vill att du bemöter detta mikaelj. Tycker du inte det är lite problematiskt att ge en som redan nojjar över mat en till nojja? Att personen exempelvis i sociala sammanhang måste sticka ut med sin kosthållning? En situation de flesta som lidit/lider av ätstörning fruktar kan tilläggas.
Allt detta är naturligtvis baserat på mina och andras upplevelser. Jag har ingen vetenskaplig evidens precis på samma sätt som du kastar ur dig påståenden.
Överlåt det till de som har lång erfarenhet av ätstörningar och har jobbat med det. Vill du läsa mer om ätstörningar så finns det en hel del riktig info på nätet. Vadå min metod? Du är ju helt knäpp. Behandling mot ätstörningar har under många år arbetats fram av de som kan sina saker. Du pratar som att du har metoden för alla och det kommer lösa alla problem. Snälla ge inte råd som det vore sanningen utan du kan prata utifrån dig själv men lyssna även på andra och som har mer erfarenhet och kunskap än vad du har. Jag har läst dina trådar många gånger och när du går in på ätstörningar blir jag faktiskt arg eftersom du bör läsa på fakta om ätstörningar innan du uttalar dig inte några personliga berättelser av några som förmodligen fortfarande har ätstörningar.
Allt detta är naturligtvis baserat på mina och andras upplevelser. Jag har ingen vetenskaplig evidens precis på samma sätt som du kastar ur dig påståenden.
Dåså.
Jag har läst dina trådar många gånger och när du går in på ätstörningar blir jag faktiskt arg eftersom du bör läsa på fakta om ätstörningar innan du uttalar dig inte några personliga berättelser av några som förmodligen fortfarande har ätstörningar.
Visst. Jag vill inte människor illa, om du tror det.
Ber om ursäkt för min självsäkra framtoning.
Minsann. Nåväl, hetsätning triggas av belöningskicken man får av mat.
Du beskriver ju (delar av, skall tilläggas) mekanismerna när ätstörningen är manifest och kallar det för att du visar varför ätstörningen utvecklas. Man kan inte göra en tvärsnittsundersökning ("hur äter personer med ätstörningar?") och använda resultatet som bevis för ett kausalsamband ("personer med ätstörningar har fått det för att de äter på detta sätt").
Jag funderar på vad det är i förslaget (om vilket det väl råder hyfsad konsensus, jag vet inte hur Dahlquist ställer sig dock) att ätstörningar är ett multifaktoriellt problem där psyket också är en komponen, som provocerar dig så? Det här är ju inte första gången du hotar med roidrage om någon säger att psykiska mekanismer skulle vara involverade. Psyket är väl f.ö. också en del av kroppen, vilket du ju själv säger när du pratar om belöningskickar och beroenden.
Visst. Jag vill inte människor illa, om du tror det.
Ber om ursäkt för min självsäkra framtoning.
Jag tror inte du vill människor illa men ibland får du faktiskt se lite utanför dig själv och faktiskt lyssna på människor som har både utbildning och erfarenhet. Du har fastnat för den metoden och jag säger inte att det är fel. Man ska hitta en kosthållning som funkar men vi är olika och bara för att det funkar för dig kan du inte säga att alla ska äta så. Det skulle inte ens hålla eftersom vi skulle utarma våran jord och våra resurser om alla tog bort kolhydrater. Finns många som mår utmärkt och har perfekta värden trots kolhydrater i kosten. Jag vet många som t ex aldrig skulle komma upp i det kaloriantalet de ska ha i sig utan kolhydrater. Även om fett är kaloririkt så mättar det för mycket för att få i sig tillräckligt och när min pojkvän gick på ketodiet så blev han också illamående av allt fett och hade svårt att få i sig maten trots kaloriunderskott. Vi fungerar olika och det måste man ta hänsyn till. Jag skulle själv aldrig överleva utan kolhydrater för när jag drar ner på dem så orkar jag absolut ingenting. Jag har testat men det funkar ej för mig. Jag måste ha kolhydrater för att fungera i träningen och vardagen.
Jag funderar på vad det är i förslaget (om vilket det väl råder hyfsad konsensus, jag vet inte hur Dahlquist ställer sig dock) att ätstörningar är ett multifaktoriellt problem där psyket också är en komponen, som provocerar dig så? Det här är ju inte första gången du hotar med roidrage om någon säger att psykiska mekanismer skulle vara involverade. Psyket är väl f.ö. också en del av kroppen, vilket du ju själv säger när du pratar om belöningskickar och beroenden.
Jo, du har rätt. Jag överkompenserar nog eftersom jag blir så trött på att det ofta i kostfrågor enbart fokuseras på beteendet (här byter jag ämne, men principen är densamma):
Vad säger resultatet om den aktuella kostdebatten?
– Att man kan lägga ner debatten. Den visar klart att det inte är någon poäng att debattera eftersom vad det handlar om är att äta mindre och röra sig mer. Det är ingen chockerande nyhet, det har vi hävdat hela tiden, problemet är bara att feta människor inte tycker om att göra det. Det är lätt att säga, samtidigt lite oschyst eftersom många inte klarar av det på grund av sjukdom eller för att det känns obekvämt eller något annat.
Till skillnad från Rössner och andra som behandlar förhållandet till mat med terapi har du insett att man bör se till alla faktorer. Det håller jag med om.
Scratch89
2009-03-23, 10:35
På vilket sätt har Rössner fel?
Du har förövrigt inte svarat på min fråga som jag ställde innan jag åkte och skrev tenta.
På vilket sätt har Rössner fel?
Du har förövrigt inte svarat på min fråga som jag ställde innan jag åkte och skrev tenta.
Att det bara handlar om att äta mindre. Det är en väldigt snäv syn.
Scratch89
2009-03-23, 10:42
Att det bara handlar om att äta mindre. Det är en väldigt snäv syn.
Utveckla.
Utveckla.
Det bortser helt från hur en människa fungerar vad gäller hunger och mättnad. Men det bör förstås nämnas i samband med vilken sorts mat Rössner anser man skall äta mindre av.
Vad säger resultatet om den aktuella kostdebatten?
– Att man kan lägga ner debatten. Den visar klart att det inte är någon poäng att debattera eftersom vad det handlar om är att äta mindre och röra sig mer. Det är ingen chockerande nyhet, det har vi hävdat hela tiden, problemet är bara att feta människor inte tycker om att göra det. Det är lätt att säga, samtidigt lite oschyst eftersom många inte klarar av det på grund av sjukdom eller för att det känns obekvämt eller något annat.
Jag kan också citera.
(Det fetmarkerade och understrukna är jag som har gjort)
Scratch89
2009-03-23, 10:49
Det bortser helt från hur en människa fungerar vad gäller hunger och mättnad. Men det bör förstås nämnas i samband med vilken sorts mat Rössner anser man skall äta mindre av.
Jag tror inte att majoriteten överviktiga är det för att de är exceptionellt hungriga, utan för att de äter alldeles för energitätt och mättar för dåligt i förhållande till energiinnehållet. Om man då äter mindre men mer mättande, och mindre energitätt, samt motionerar, så både minskar man intaget och ökar utgifterna. Jag ser inte problemet.
Jag kan också citera.
(Det fetmarkerade och understrukna är jag som har gjort)
Jag tolkar det där som ett hånande, specifikt "eller att det är obekvämt eller något annat", dvs brist på karaktär.
"- Det är inget mindre än 25 års massivt professionellt misslyckande."
Sant! Både Stephan Rössner och Claude Marcus misslyckas ordentligt med sina metoder med terapi och fettsnål mat. Ätstörningskliniker får ofta ta hand om dem efteråt.
Men nu är vi utanför ämnet. Jag dissade Rössner bara för att ge ett exempel på att terapi och felaktiga kostråd (läs: fettsnåla, kolhydratrika) är att göra patienten en björntjänst.
Scratch89
2009-03-23, 10:54
Men för helvete. Anser du att 30 E% fett är fettsnålt?
Jag tror inte att majoriteten överviktiga är det för att de är exceptionellt hungriga, utan för att de äter alldeles för energitätt och mättar för dåligt i förhållande till energiinnehållet. Om man då äter mindre men mer mättande, och mindre energitätt, samt motionerar, så både minskar man intaget och ökar utgifterna.
Du har gått på precis samma tabbe som alla andra i det gänget.
Nämligen tron att människan äter tills magsäcken är full, och att det därför är bäst att äta mat med maximal volym men minimalt med energi.
Ingenting kunde vara mer felaktigt.
Scratch89
2009-03-23, 11:07
Du har gått på precis samma tabbe som alla andra i det gänget.
Nämligen tron att människan äter tills magsäcken är full, och att det därför är bäst att äta mat med maximal volym men minimalt med energi.
Ingenting kunde vara mer felaktigt.
Det har jag inte alls det.
Jag vet att det är fler faktorer som påverkar, men att säga att volymen på maten som faktor på mättnad är felaktigt är inte direkt felaktigt.
Jo, du har rätt. Jag överkompenserar nog eftersom jag blir så trött på att det ofta i kostfrågor enbart fokuseras på beteendet (här byter jag ämne, men principen är densamma). Till skillnad från Rössner och andra som behandlar förhållandet till mat med terapi har du insett att man bör se till alla faktorer. Det håller jag med om.
Du verkar ju läsa som fan läser bibeln, så ja, jag förstår om du blir trött (se skillnaden i vad du respektive z_bumbi väljer att markera i den av er båda citerade texten).
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du far efter med att säga saker som att "ätstörningskliniker får ta hand om patienterna Rössner, marcus & co. försökt behandla med terapi, och misslyckats med". Hur tror du att majoriteten ätstörninskliniker/ätstörningsenheter arbetar?
Personligen tror jag, om jag skall tala allmänt, att de i vårt samhälle djupt rotade och vanligt förekommande fördomarna om psykisk ohälsa av diverse slag, psykiatrisk vård och de personer som behöver den är ett problem av monstruös dignitet, och jag tycker att det syns tydligt i denna och liknande trådar.
Jag tolkar det där som ett hånande, specifikt "eller att det är obekvämt eller något annat", dvs brist på karaktär.
Du är nog den enda som tolkar det så.
Anton Fräs
2009-03-23, 15:51
Dåså.
Tack för ditt uttömmande svar..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.