handdator

Visa fullständig version : Blir inte klok på oboy


bear.flowertwig
2003-07-07, 22:10
Har läst lite trådar tidigare om oboy...

...och det jag vill ha svar på är kan jag dricka mjölk med oboy på kvällen utan att få upp insulinet?

Blir inte klok på hur det kan vara långsamt och ändå innehålla en massa socker :confused: :confused: :confused:

Callek
2003-07-07, 22:16
Mjölken innehåller långsamma kolhydrater, men Oboy innehåller mycket socker och är därför är kolhydraterna från Oboyen snabba... Hur snabba kolhydraterna blir när de "blandas" vet jag inte.

Men mjölken i sig har ett högt Insulin-index vilket i sig inte är bra då insulinet svarar på detta.


Alltså, drick inte Oboy på kvällen (alls) :)

bear.flowertwig
2003-07-07, 22:50
Originally posted by Callek
Mjölken innehåller långsamma kolhydrater, men Oboy innehåller mycket socker och är därför är kolhydraterna från Oboyen snabba... Hur snabba kolhydraterna blir när de "blandas" vet jag inte.

Men mjölken i sig har ett högt Insulin-index vilket i sig inte är bra då insulinet svarar på detta.


Alltså, drick inte Oboy på kvällen (alls) :)

Skit :cryout: :cryout: :cryout:

Niclaaas
2003-07-07, 22:52
Originally posted by bear.flowertwig

kan jag dricka mjölk med oboy på kvällen utan att få upp insulinet?


nä men utan dåligt samvete :thumbup:

Spud
2003-07-07, 22:59
ska man vara petig så finns det väl inte så mycket du kan äta utan att få upp insulinet mer eller mindre.

oboy är för gott för att avstå, fast kanske bättre ibland att spara det tills på morgonen?

ivandrago
2003-07-08, 00:01
oboy med vassle i efter träningen = :thumbup:

King Grub
2003-07-08, 05:40
O'Boy + keso = smaskin chokladpudding.

Färdigblandad O'boy har mycket lågt GI, men det betyder inte att insulinutsöndringen också är låg.

bear.flowertwig
2003-07-08, 11:38
Originally posted by King Grub
Färdigblandad O'boy har mycket lågt GI, men det betyder inte att insulinutsöndringen också är låg.

Inte? Då är min värld upp-å-ner... :rolleyes:

King Grub
2003-07-08, 11:40
Originally posted by bear.flowertwig


Inte? Då är min värld upp-å-ner... :rolleyes:

GI och II är två helt skilda saker. Mjölk t ex har ett mycket lågt GI, alltså långsamma kolhydrater, men det har ett Insulin Index på en bit över 110. Det är inte alls bara kolhydrater som påverkar insulinutsöndringen.

Massivf
2003-07-08, 11:56
Jösses!
Obo´y går INTE att mostå!!

Betänk följande....
Ett hårt träningspass, ordentlig middag (lagad av Åse) lite TV-gluttande, sen när det börjar suga i tarmen igen, ja då tar man vaddå? :-)

Jo!

ett STORT glas Oboy, 2 skivor grovt bröd, 2 kokta ägg, 1 burk makrill i tomatsås.
tillred detta på bästa sätt!

alt. byta ut äggen mot keso.

//M

ivandrago
2003-07-08, 15:00
grub vad tror du då om min hemmagjorda gainer (efter träning) på myycket oboy +vassle +mjölk? Nog borde den vara bra även om GI:t är lite långsamt? Har svårt att tänka mig att kroppen skulle ha svårt att suga upp sockret i oboyen efter träningen??

King Grub
2003-07-08, 15:02
Jag har svårt att tro att den inte skulle fylla sin funktion alldeles utmärkt. Iofs vill du ju ha upp blodsockret också efter passet, och kolhydraterna i färdigblandad O'boy är inte speciellt snabba, som sagt. Men om det verkligen är myyyyyyycket O'boy det är frågan om borde det gå bra, för pulvret i sig lär ha högt GI så det ryker om det.

ivandrago
2003-07-08, 17:15
thanks! har iaf bra ork till alla pass så den lär göra sin uppgift någorlunda bra iaf :)

Herkulez
2003-07-09, 10:57
Originally posted by King Grub
O'Boy + keso = smaskin chokladpudding.

Färdigblandad O'boy har mycket lågt GI, men det betyder inte att insulinutsöndringen också är låg.

provade med kesella igår , inte illa alls

King Grub
2003-07-09, 10:57
Originally posted by Herkulez


provade med kesella igår , inte illa alls

Prova vanlig Keso istället, så blir det en riktig smaksensation. Några gram fett överlever du. :)

Herkulez
2003-07-09, 11:02
Originally posted by King Grub


Prova vanlig Keso istället, så blir det en riktig smaksensation. Några gram fett överlever du. :)

är inte så försjust i keso, men ska prova idag........bra tips

bear.flowertwig
2003-07-11, 14:59
Originally posted by King Grub


Prova vanlig Keso istället, så blir det en riktig smaksensation. Några gram fett överlever du. :)

Keso och o'boy alltså? Crazy...

King Grub
2003-07-11, 15:04
Originally posted by bear.flowertwig


Keso och o'boy alltså? Crazy...

Varför? Proteinrik chokladpudding kan väl inte vara helt fel.

bear.flowertwig
2003-07-12, 15:32
Originally posted by King Grub


Varför? Proteinrik chokladpudding kan väl inte vara helt fel.

Självklart inte! Det är bara er förmåga här inne att blanda livsmedel som ibland tar mig lite på sängen sas... :D

King Grub
2003-07-12, 15:50
Originally posted by bear.flowertwig


Självklart inte! Det är bara er förmåga här inne att blanda livsmedel som ibland tar mig lite på sängen sas... :D

Nöden är uppfinningsrikedomens moder. :)