Visa fullständig version : För bra ökning?
Hej!
Nu har jag börjat träna seriöst igen efter cirka 8-9 månaders uppehåll. Gick ut sista året på gymnasiet samt letade jobb och hade diverse projekt igång vilket ledde till att jag helt enkelt inte hade tid med träning på den seriösa nivå jag ville.
Till ämnet då;
Jag har nu tränat i fem veckor cirka. Jag känner att jag får bra pump på passen och varierar repsantal och övningar för att få så kul och givande träning som möjligt. När jag startade min nya träningsperiod vägde jag 77 kilo. Nu fem veckor senare väger jag 83 kilo. Alltså lite över ett kilo i veckan.
Är 1.81 lång, men har alltid varit ganska kraftigt byggd utan att vara fet, ända sedan jag var liten.
Jag känner dock att jag ökar i styrka och allt känns toppen på den fronten.
Har väldigt lätt att lägga på mig massa, haft det ända sen mina tidiga tonår. Jag dricker kreatin samt gainer (jag är medveten om att vätskan som kreatinet hjälper att bibehålla också väger en del), men då har jag också bara druckit det i två veckor, de första veckorna åt jag bara vanlig husmanskost. Ska dock deffa till våren som många gör och undrar därför: Växer jag för fort? Kommer detta vara för jobbigt att deffa bort senare, eller är ett kilo i veckan en rimlig ökning?
Anser än så länge att jag känner mig större, men känner ändå inte särskilt fet. Är väl medveten om att man lägger på sig en del fett när man bulkar, men vill inte lägga på mig för mycket.
Hej!
Nu har jag börjat träna seriöst igen efter cirka 8-9 månaders uppehåll. Gick ut sista året på gymnasiet samt letade jobb och hade diverse projekt igång vilket ledde till att jag helt enkelt inte hade tid med träning på den seriösa nivå jag ville.
Till ämnet då;
Jag har nu tränat i fem veckor cirka. Jag känner att jag får bra pump på passen och varierar repsantal och övningar för att få så kul och givande träning som möjligt. När jag startade min nya träningsperiod vägde jag 77 kilo. Nu fem veckor senare väger jag 83 kilo. Alltså lite över ett kilo i veckan. Jag känner dock att jag ökar i styrka och allt känns toppen på den fronten.
Har väldigt lätt att lägga på mig massa, haft det ända sen mina tidiga tonår. Jag dricker kreatin samt gainer (jag är medveten om att vätskan som kreatinet hjälper att bibehålla också väger en del), men då har jag också bara druckit det i två veckor, de första veckorna åt jag bara vanlig husmanskost. Ska dock deffa till våren som många gör och undrar därför: Växer jag för fort? Kommer detta vara för jobbigt att deffa bort senare, eller är ett kilo i veckan en rimlig ökning?
Anser än så länge att jag känner mig större, men känner ändå inte särskilt fet. Är väl medveten om att man lägger på sig en del fett när man bulkar, men vill inte lägga på mig för mycket.
Posta bilder så ska vi se om det e fett eller muskler du ökar!
Posta bilder så ska vi se om det e fett eller muskler du ökar!
Har inte tillgång till kamera den här tiden på natten då jag måste låna av syrran som bor en bit bort. Men om någon väljer att lita på mitt ord så är jag inte märkbart fetare än jag var innan jag började, känner mig bara mer pumpad och ådrorna syns faktiskt bättre än de gjorde innan. Skulle inte ljuga då det gör hela den här tråden meningslös egentligen.
Undrar väl mest egentligen hur pass normalt en ökning på ett kilo (cirka) i veckan är. Har letat i trådar men det finns förvånansvärt lite bulktrådar tycker jag :S
kalajset
2008-11-18, 00:48
I början kan man öka mycket, utan att se märkbart fetare ut. Bara kreatinet ansvarar säkerligen för iaf ca 2 kg av din viktuppgång, plussa även på något kilo eller två till för fyllda glykogendepåer, antar jag.
Däremot kan du inte, under egentliga några omständigheter, fortsätta lägga på dig ett kilo i veckan om du tänkt deffa till våren. För det första kommer det bli riktigt svårt att hålla en sådan takt, då det innebär en rejäl överätning som kommer upplevas som jobbig i längden, (ifall man inte häller i sig mängder av t ex olja förstås). Betänk som sagt att flertalet av de kilon du gått upp nu består av vatten/glykogendepåer, så lätt/snabbt kommer det inte gå sedan. För det andra, och detta är det absolut viktigaste, skulle en viktuppgång på ett kilo i veckan resultera i en ökning på ca 18-20kg t om mars, (om vi antar det är en bra vårmånad att börja deffa på). Även om en sådan viktuppgång, 20 kg på 4,5 månader, onekligen skulle leda till förhållandevis rejäla mängder muskler, skulle det också leda till ännu rejälare mängder fett, jaa, vi kan t om säga fruktansvärt stora mängder fett. Med lite tur kanske du kan behålla fyra-fem kg av dessa efter lyckad deff, och ändå se ut att vara i bra form. Det blir m ao ca 15kg späck att deffa bort senare. Med den rekommenderade viktnedgången på ca 0.5kg i veckan, (för att minimera muskelförluster), blir det ca fem månaders deff, inräknat de första veckorna när man förlorar något kilo i veckan p ga minskade vatten/glykogendepåer. Då skulle deffen vara klar till början av september.
Är det verkligen värt att vara rejält, (ja, ingen större överdrift), fet under större delen av vintern bara för detta? - Jag tycker inte det iaf. Betänk sedan att ju mer späck man lägger på sig, desto svårare blir det att göra "lean mass"-ökningar senare.
Jag är absolut för bulkning, men överdrivna grisbulkar, till vilket ett kilo i veckan flera månader i rad absolut hör, känns rätt onödiga enligt min mening. En mer "lagom" takt, och ändå ganksa hög sådan, är att bulka ett, kanske t om två i vissa fall, kg i månaden. Chanserna att man lägger på sig kvalitetsmassa ökar, då ju mer fett man har, desto sämre blir ökningarna. Samtidigt slipper man senare en påfrestande/utdragen deff, vilket kanske inte är det roligaste man kan göra hela våren/sommaren, framförallt inte för någon som är hyffsat ny i gymvärlden.
hasselnöten
2008-11-18, 02:18
hmm,
Jag har gått upp exakt lika mycket typ.
Vägde ca 67 för 2.5 månader sen, och väger nu 73 kg.
iofs har jag tränat hela året, men legat på för lågt kcal intag den första tiden.
Har inte heller märkt någon skillnad i kroppsfett ytterst lite iaf,
ps: vägde ca 60-62 kg i början av året
Anton Fräs
2008-11-18, 05:28
Låter i högsta laget, du kan ju välja att begränsa ditt kcal intag redan nu eller vänta några veckor till för att kunna göra en säkrare utvärdering? (:
Elfsberg
2008-11-18, 10:16
Fan, ett kg i veckan är ju katastrof. På tre månader lägger du på dig 12 kg för guds skull: uppskattningsvis kanske 2 kg är vätska, 9 kg rent och skärt FETT och 1 kg muskler.
Handcuff
2008-11-18, 10:20
Jag tror att det är dina supertesto-piller!
Jag köpte ett paket och fick me dessa T-boost på köpet (observera att jag inte köpte dom änkomt), så jag gick in med en helt open mind och har nu testat dom i nån vecka. Jag känner helt ärligt skillnad, mina muskler känns mer alerta.
Dock är man kåt 24/7 och ibland lite speedad och bara vill boxa sönder något :D Men man tar bara dessa i några veckor så det är ingen fara.
5 kg på fem veckor efter ett längre uppehåll låter inte så onormalt, fortsätter ökingen i samma takt så håll däremot igen lite.
Fan, ett kg i veckan är ju katastrof. På tre månader lägger du på dig 12 kg för guds skull: uppskattningsvis kanske 2 kg är vätska, 9 kg rent och skärt FETT och 1 kg muskler.
Det förutsätter att någon fortsätter öka i samma tempo vilket i sin tur innebär att den personern måste öka kaloriintaget vecka för vecka, sen vet jag inte om det är en så stor katastrof heller..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.