handdator

Visa fullständig version : Aminosyra-rikt proteinpulver


chrilla
2008-11-18, 00:16
Tjena, hade lite svårt att få ihop det med topicen men ni förstår vad jag menar :)

Jag har länge kollat runt sedan jag fick tips av en väldigt kunnig person att jag skulle skaffa mig ett proteinpulver med aminosyror i. Jag har fotfarande inte hittat något och undrar ifall det finns någon som kan tipsa mig om något protein med mycket aminosyror i (%?). Jag har kört på whey-80 ett tag nu, tor jag läste att det var 20%(?) aminosyror i det, men det måste ju finnas något med mycket mer i.


Tack på förhand

Kass-på-kosttillskott-chrilla :smash:

Udd3n
2008-11-18, 00:18
Alla proteinpulver innehåller aminosyror.

chrilla
2008-11-18, 00:27
Alla proteinpulver innehåller aminosyror.

Okej, tur att jag skrev att jag ville ha ett med mycket aminosyra i då :)

regus
2008-11-18, 01:16
Okej, tur att jag skrev att jag ville ha ett med mycket aminosyra i då :)



Protein består av olika aminosyror. Hur mycket av varje aminosyra beror på vart proteinet kommer ifrån. Vissa är essentiella andra kan kroppen producera själv.

Hänger du med? =)

Udd3n
2008-11-18, 08:22
Annars kan du ju bara skippa Whey-80 och köpa någon sorts EAA(Ex EsaPro, Kolo EAA) som i vissa fall innehåller >90% Aminosyror.. ;)

Eddie Vedder
2008-11-18, 08:45
Okej, tur att jag skrev att jag ville ha ett med mycket aminosyra i då :)

Duger inte 100%?;)

Precis som regus påpekar så är protein alltså uppbyggt av aminosyror. Ett protein är en stor molekyl bestående av mängder av aminosyror, man brukar dra gränsen vid ca 50 aminosyror vill jag minnas.

Innan dess kallas molekylen för en polypeptid. En dipeptid är två aminosyror, en tripeptid är fyra och vid någon gräns börjar man tala om polypeptider (poly = flera/många typ).:)

Vad som åsyftas med 20% i vasslen SKULLE kunna vara andelen grenade aminosyror, s.k. BCAA, som just vassleproteinet är ovanligt rikt på bland andra intakta proteiner. Men här är jag osäker.

chrilla
2008-11-18, 15:18
Okej tack för svaren allihopa, om man kombinerar protein och aminosyror då? blir det ingen skillnad från ifall du bara kör en av dom? :)

King Grub
2008-11-18, 15:27
Stimulansen av proteinsyntesen toppar vid ett intag på kanske 10 gram essentiella aminosyror i fri form vid ett tillfälle. Mer aminosyror, eller mer intakt protein, till det, ger inget mer.

Du kan rama in passet kring intag av 10 gram EAA och spara resten av kalorierna till mat, eller lägga proteinpulverintaget vid andra tillfällen.

Tabbe
2008-11-19, 10:32
Jag skulle vilja ha ett vassle med extra tillsatta BCAA