handdator

Visa fullständig version : The Asian Squat


Hemi
2008-11-17, 22:57
Så som varnade vilmarksidiot sitter man ju så här vid spritköket flera timmar om dagen i bland men annars stelnar man till på vanliga stolar hemma tycker jag. Inte så konstigt att många får problem vid stelhet i knäböj, ryggskador och liknande. Altså, jag vet inte hur seriös den hör filmen är och I Sverige (Stockholm) tillåts det inte att man viker av för mycket från mängden ute på stan men nu har jag börjat sitta så här i alla lägen, böjer ordentligt på knäna och ´sätter mig ned´ med hälarna i golvet så fort jag lyfter något vad som helst från golvet. I bland hoppar jag ned och landar så här för att plocka upp ett papper t ex. och flyger lika fort upp. Livet, knäböjen och explosiviteten har efter en tid blivit mycket bättre. Det är livsstil det handlar om. Tänk på våra miljoner år innan de 90 graders pinnstolar var uppfunna. Hur löjlig filmen än är säger den något eller? Har väl som vanligt varit uppe förut.

gWTmg4dHiKg

Arf Pingvin
2008-11-17, 23:21
Har varit uppe förr men det kan vara bra med en bump ibland. Jag satt precis nyss i en asian squat med händerna bakom ryggen bara för att.





Ja jag är skadad.

ceejay
2008-11-17, 23:24
ibland sitter jag så :D

bear.flowertwig
2008-11-17, 23:47
Har haft en klasskamrat som brukade köra den där. Rätt märklig autistisk kille. Inte verkade han friskare av att han ofta satt så där som en groda. I snowjoggers.

Hemi
2008-11-17, 23:55
Ja inte ser det snyggt ut, om man inte är tillräckligt van (vig).

tntballe
2008-11-17, 23:56
Jag brukar sitta så när jag duschar efter jobbet, jag anses nog inte som normal på jobbet så det skadar inte att göra detta.

Blir även den ställningen när jag leker med mina ungar.

regus
2008-11-17, 23:58
Jag brukar sitta så när jag duschar efter jobbet, jag anses nog inte som normal på jobbet så det skadar inte att göra detta.

Blir även den ställningen när jag leker med mina ungar.

Vad blir mer lättvättad i den ställningen?

tntballe
2008-11-18, 00:11
Vad blir mer lättvättad i den ställningen?

Man kan alltid skrapa rent pungen mot golvet.

Anledningen till att jag började sitta så i duschen var att kombinera stretch med långa duschtider. Dom andra brukar då sitta på stolar i duschen.

regus
2008-11-18, 00:13
Man kan alltid skrapa rent pungen mot golvet.

Anledningen till att jag började sitta så i duschen var att kombinera stretch med långa duschtider. Dom andra brukar då sitta på stolar i duschen.

Smart. Jag ska testa och utvärdera nu.

obesogen
2008-11-18, 00:26
Extremt bra sätt att bli rörligare i nedre extremitet. I stora delar av världen sitter man ju så när man sitter. Jag skulle gärna läsa någon studie på rörlighet i indien jämfört med tex usa, tyvärr har jag inte hittat någon sådan. Men om någon sitter inne på en får de gärna länka! :)

pony
2008-11-18, 00:42
Äh, sådär sitter jag jämt om jag är ute på stan, blir trött och inte hittar någon bänk. Vidare är det intressant att notera att man betraktas som lika mycket mongo om man sitter så i Stockholm som om man gör det i Tokyo. Har vi framgångsrikt blivit matade med en lögn? Go figure.

Loke
2008-11-18, 00:44
Om alla på kolozzeum började sitta sådär bland folk så skulle det ju snabbt gå från något efterblivet till något häftigt. Ni andra får börja utan mig, jag måste stretcha lite mer först.

Tricklev
2008-11-18, 00:52
Helt underbar video, låt oss införa detta, jag har alltid velat vara med o skapa en våg.

Hemi
2008-11-18, 00:54
Äh, sådär sitter jag jämt om jag är ute på stan, blir trött och inte hittar någon bänk...

Du ja, tjejer har alltid av någon anledning varit lite mjukare, särskilt de som är aktiva i något gymnastikaktigt, fast nu känner jag inte riktigt dig i och för sig.

Själv vill jag nog gärna ändå ramla baklänges fortfarande men det blir lättare och lättare.

regus
2008-11-18, 01:06
Skenbensmuskeln blev lite ansträngd efter en liten tid. Var lite roligt, pung och rövlukten träffade ansiktet ganska bra när man kröp ihop.

Sparven från Minsk
2008-11-18, 08:53
Helt underbar video, låt oss införa detta, jag har alltid velat vara med o skapa en våg.

Jag är på. Ska börja sitta så där så ofta som bara möjligt!

Chaan
2008-11-18, 09:34
Jag var i Kina 3 månader för 15 år sedan och efter att ha kommit förbi första tanken (det ser dumt ut) så insåg jag att det var naturligt. Innan hade jag suttit med hälarna upp som i videon vilket också har en poäng - det går snabbare att komma iväg!

Så som varnade vilmarksidiot sitter man ju så här vid spritköket flera timmar om dagen i bland men annars stelnar man till på vanliga stolar hemma tycker jag.


Jag tror du har svaret där faktiskt. Tror inte att indierna var först med det här för några tusen år sedan som de säger i videon utan det har ju gått att sitta sådär länge. Vid elden tex. Dock var nog allting från neandertalarna och bakåt för stela för det. Och asiater är ju smalare oftast så det passar bättre där.



Tänk på våra miljoner år innan de 90 graders pinnstolar var uppfunna.

Ja stolen är en modern uppfinning jämfört med vår evolutionshistoria men det har likväl funnis stockar och stenar att sitta på innan dess. Stolen är det nya stenblocket.

Hemi
2008-11-18, 10:21
Jag var i Kina 3 månader för 15 år sedan och efter att ha kommit förbi första tanken (det ser dumt ut) så insåg jag att det var naturligt. Innan hade jag suttit med hälarna upp som i videon vilket också har en poäng - det går snabbare att komma iväg!

...



Jag undrade faktiskt om derars kvinnliga OL-lyftare har fått hjälp här. Samtidigt är det svårare att komma iväg som du skriver och några vidare sprinters har de aldrig varit.

Timme
2008-11-18, 10:28
Var lite roligt, pung och rövlukten träffade ansiktet ganska bra när man kröp ihop.

Gött!

TheGredde
2008-11-18, 10:35
...pung och rövlukten träffade ansiktet ganska bra när man kröp ihop.

Du får väl ta och göra som tntballe, duscha samtidigt som du sitter på asiatiskt vis.

Snafu
2008-11-18, 17:26
Nu kanske det här är off topic men jag har för mig att asiater (väldigt vag term, jag vet) har någonting annorlunda rent fysiskt som gör det lättare att sitta på...just det där sättet. Någonting med knäna? Kanske?

Personligen stryps blodtillförseln i mina ben om jag sitter sådär och jag har svensson-ben, nästan. Lite grovare, naturligtvis, för jag tränar ju ben.....ehm.

Nordenator
2008-11-18, 17:35
Om alla på kolozzeum började sitta sådär bland folk så skulle det ju snabbt gå från något efterblivet till något häftigt. Ni andra får börja utan mig, jag måste stretcha lite mer först.

Annars kan man köra det som någon variant på konstiga handskakningar för att identifiera varandra. En asian squat och en menande nickning.

obesogen
2008-11-18, 17:42
Nu kanske det här är off topic men jag har för mig att asiater (väldigt vag term, jag vet) har någonting annorlunda rent fysiskt som gör det lättare att sitta på...just det där sättet. Någonting med knäna? Kanske?

Personligen stryps blodtillförseln i mina ben om jag sitter sådär och jag har svensson-ben, nästan. Lite grovare, naturligtvis, för jag tränar ju ben.....ehm.

Det där är jag skeptisk till. Kolla (http://i.pbase.com/g6/49/786649/2/84376529.iPAr5ZGE.jpg)på vilken svensk treåring som helst så ser man att de för de mesta sitter på huk

Jag tror det enbart handlar om att så fort vi är vuxna nog att sitta vid matbordet så är det den höjden som gäller. Skulle man suttit på huk under hela sin uppväxt skulle problemet inte finnas.

jwzrd
2008-11-18, 17:44
Det där är jag skeptisk till. Kolla (http://i.pbase.com/g6/49/786649/2/84376529.iPAr5ZGE.jpg)på vilken svensk treåring som helst så ser man att de för de mesta sitter på huk

Jag tror det enbart handlar om att så fort vi är vuxna nog att sitta vid matbordet så är det den höjden som gäller. Skulle man suttit på huk under hela sin uppväxt skulle problemet inte finnas.

Tja, har man inga muskler på sina ben så förstår jag också att man kan sitta med pungen mot golvet. Kan du få din handled att träffa din axel? Får du lätt ihop armbågarna? Jag kan inte göra något av det.

Fatalist
2008-11-18, 18:14
Jag undrar varför det känns i tibia-regionen när jag sitter såhär längre tider. Den borde ju hänga och dingla som bara den, inte spännas?

Tja, har man inga muskler på sina ben så förstår jag också att man kan sitta med pungen mot golvet. Kan du få din handled att träffa din axel? Får du lätt ihop armbågarna? Jag kan inte göra något av det.

Får du inte ihop armbågarna? Är detta vanligt så fort man har mer muskler, eller handlar det om stelhet?

obesogen
2008-11-18, 18:30
Tja, har man inga muskler på sina ben så förstår jag också att man kan sitta med pungen mot golvet. Kan du få din handled att träffa din axel? Får du lätt ihop armbågarna? Jag kan inte göra något av det.

Sedär, du lyckades du smyga in att du är grov :) Axeln mot handleden hade jag faktiskt inte hört förut, tack för den! Jag syftade såklart på påståendet att japaner skulle ha en anatomi som gör de mer fördelaktiga för att sitta på huk, detta är jag skeptisk till. Jag tror att alla friska skulle vara kapabla till att sitta på huk upp i vuxen ålder förutsatt att detta hade utövats under barndomen. Sen beror det såklart på hur man definierar huksitt, du kanske har en annan definition än jag? Pratar man om ledstopp i knäleden så är det ju ett mjukt ledstopp som begränsas av låret och vaden. Att ditt stopp sedan är högre än "medelasiaten" pga av muskelmassa är ju trevligt men det var inte riktigt det som var poängen.

Fredrik_S
2008-11-18, 18:39
Toaletterna i thailand tvingar en att sitta sådär så det kan ju vara en förklaring till att de är rörligare i berörda leder än vi européer. Vet inte om det är så i övriga asien.

Tricklev
2008-11-18, 18:39
Att få ihop armbågarna framför kroppen, vid brösthöjd är ju onekligen svårt, men det löses ju ganska enkelt genom att sätta händerna vid nacken och föra ihop armbågarna vid den nivån, kan man inte göra det måste jag nästan opta på att stelhet är problemet.

Madame
2008-11-18, 19:25
Nu kanske det här är off topic men jag har för mig att asiater (väldigt vag term, jag vet) har någonting annorlunda rent fysiskt som gör det lättare att sitta på...just det där sättet. Någonting med knäna? Kanske?


Jag tror det ligger nåt i det, de har lite annorlunda anatomi. Annat längdförhållande på benen. Jag känner flera asiater som är adopterade och således uppvuxna i sverige med pinnstolar och hela kalaset, men de kan ändå sitta på huk hur smidigt som helst. Ja tillockmed resa sig från golvet rakt upp, utan hjälp med händerna eller ryckande, bara genom att sätta in hälarna mot rumpan och sen trycka. Helt omöjligt för mig och de flesta andra.

C.E.J.
2008-11-18, 22:21
Jag hukar alltid ner till en sån position om jag ska ha nåt som är långt ner. Jag är fullt övertygad att övriga kunder på ICA etc tycker det är ashäftigt och imponerande när jag utövar mina mad squat skillz.

Fatalist
2008-11-18, 23:08
Att få ihop armbågarna framför kroppen, vid brösthöjd är ju onekligen svårt, men det löses ju ganska enkelt genom att sätta händerna vid nacken och föra ihop armbågarna vid den nivån, kan man inte göra det måste jag nästan opta på att stelhet är problemet.

OK nu är jag med. Jag provade för långt ner.

Liten Men Fet
2008-11-19, 00:18
Jag sitter ofta på huk, ofta på pallen framför datorn. Min polare idiotförklarar mig för det men jag är ju rätt vig. Inte vet jag vad som kom först, vigheten eller sittandet på huk.

Att få ihop armbågarna framför kroppen är nemas problemas men det hänger nog på rätt långa armar och underutvecklad bröstmuskelatur.
Att få handleden mot axeln måste väl vara i det närmaste omöjligt? Jag är nog nästan en dm ifrån, det närmar sig om jag lyfter armbågen, slappnar av i armen och pressar ihop det med den andra armen.

Prankie
2008-11-21, 00:27
Jag kan inte göra det. :em: Mina vader är inte viga nog vilket resultera jag kan bara göra ass to the grass böjer i smith... *cry* Det var lagom jobbigt i Kina också på vissa ställe där det bara finns såna kung fu dass.

stevebc
2008-11-21, 00:41
Ibland har jag börjat sitta så i stan... men folk kollar på en som fan. Dom tycker att man är från vettet. Herregud, det är ett skönt sätt att sitta på och jag tror >80% av världen sitter så!

Bara för att vi kontorskrigare är så stela av oss..

Griip
2008-11-21, 01:11
Hade gärna hoppat på trenden men klarar det inte med komfort. Tycker det drar som fan i knäna eller så trillar jag bakåt. :(

Saft und Kraft
2008-11-21, 01:36
Third world squat, prickar nog närmre än asian squat. Alltså åsyftas delar av världen där stolar ofta kan vara bristvara snarare än att det bara skulle gälla just Asien sådär. Tokyo tillhör inte tredje världen, men däremot Asien. =)

tntballe
2008-11-21, 08:57
Bra ställning vid däckbyte :thumbup:

stevebc
2008-11-21, 11:46
Third world squat, prickar nog närmre än asian squat. Alltså åsyftas delar av världen där stolar ofta kan vara bristvara snarare än att det bara skulle gälla just Asien sådär. Tokyo tillhör inte tredje världen, men däremot Asien. =)Exakt, har du också läst T-nation-artikeln? Nån amerikan i Afrikanskt Land X som lärde dom knäböj... och faktum var att från dag 1 böjde de snyggare än han någonsin sett gymråttor i USA göra :) Fullt djup, inga krökar i ryggen, osv.

Pzorz
2008-11-21, 13:38
Jag kommer inte i närheten till det önskade djupet. Antingen är jag för stel eller så väger min bak för mycket, ty då jag försöker ramlar jag baklänges (Inte ens då jag använder armarna som motvikt går det)

...Fan vad illa :(

willtjam
2011-08-05, 20:39
Bump!

Hur och vad ska man stretcha för att uppnå the magic asian squat (http://www.mattmetzgar.com/.a/6a00d83451612b69e2014e6045ba31970c-pi)?
Alltså hälarna i marken.

hidden
2011-08-05, 20:58
Bump!

Hur och vad ska man stretcha för att uppnå the magic asian squat (http://www.mattmetzgar.com/.a/6a00d83451612b69e2014e6045ba31970c-pi)?
Alltså hälarna i marken.

adductor magnus?

willtjam
2011-08-05, 21:00
Lät smart.
Kan man stretcha hälsenan? Jag tror det är i det området som jag har mest problem.

cero
2011-08-05, 21:18
Lät smart.
Kan man stretcha hälsenan? Jag tror det är i det området som jag har mest problem.

Sök "Sheo squat stretch" på youtube.

willtjam
2011-08-05, 21:55
Sett på den tidigare, men inte tänkt på att den kan hjälpa ang. asian squat. Ska kolla!

Ponitus
2011-08-05, 22:47
Sheo's stretch hjälper dig bra med soleus.
Annars stretcha adduktorerna.

Jag kan sitta sådär efter att ha stretchat adduktorerna i 3 månader typ. Fast det stramar fortfarande. Så lite mer stretch sen kan jag nog sitta så ett tag. <:

inZane
2011-08-06, 10:19
Mark Sisson har svaret som vanligt!
http://www.marksdailyapple.com/how-to-squat-properly/

Squat to poop är också intressant.
http://www.marksdailyapple.com/squat-poop/