handdator

Visa fullständig version : nån som vet var juniorsm i styrkelyft ska gå?


petersson
2008-11-17, 21:16
nån som vet nått? :)

mini
2008-11-17, 22:12
Det är inte bestämt än.

Nitrometan
2008-11-18, 10:34
Jag vet var det ska gå 2010.

the_PL_man
2008-11-18, 10:48
Men det hjälper inte oss 2009.....

Jag vet var det ska gå 2010.

petersson
2008-11-18, 10:51
Jag vet var det ska gå 2010.

du har alltid varit rolig

Nitrometan
2008-11-18, 11:17
du har alltid varit rolig
Rolig och rolig. Vi ska arrangera det härnere då.

Men nästa år har jag ingen aning om vart det ska gå.

Nitrometan
2008-11-19, 19:43
Det är inte bestämt än.

Börjar det inte bli dags att bestämma sig?

the_PL_man
2008-11-19, 20:20
Vet du någon som vill arrangera?
Vi letar för fullt....

Börjar det inte bli dags att bestämma sig?

sweetkarolina
2008-11-19, 21:30
Vet du någon som vill arrangera?
Vi letar för fullt....

Karlstad var intresserade hörde jag :D :naughty: :whipped:

Mats Loefstroem
2008-11-19, 22:26
STK har fått frågan, men vi har rätt stökigt med ombyggnad av vår lokal under den perioden så vi tvingas ducka.

LadyInsane
2008-11-20, 00:13
Vore ju skoj om ÖKK skulle ta tag i det. Har kollat lite, men det verkar inte vara så stort intresse. Har knappt några juniorer...

Nitrometan
2008-11-20, 18:09
Vore ju skoj om ÖKK skulle ta tag i det. Har kollat lite, men det verkar inte vara så stort intresse. Har knappt några juniorer...
Det är väl bra? Då kan alla vara med och arrangera, klova och sånt.

Inte så många som måste lyfta eller coacha.

LadyInsane
2008-11-20, 20:01
Det är väl bra? Då kan alla vara med och arrangera, klova och sånt.

Inte så många som måste lyfta eller coacha.
Precis! Ska gnälla lite om det!

reactor
2008-11-21, 20:55
Är det någon som tagit på sig att arrangera ännu?

mini
2008-11-21, 20:58
Är det någon som tagit på sig att arrangera ännu?

Sedan igårkväll vid åttasnåret? Inget som står på förbundets hemsida iaf.

EkarN
2008-11-21, 23:03
Vore ju bra om de bestämde sig snart.

mini
2008-11-21, 23:26
Vore ju bra om de bestämde sig snart.

Jag tror inte att problemet ligger i att "de" ska bestämma sig utan att ingen har ansökt om det, och nu börjar det bli för tajt för att känna att man kan dra ihop ett bra arrangemang om man inte är en klubb som är van arrangör.

Burni
2009-01-03, 01:28
Två månader kvar och fortfarande ingen arrangör:smash:

Adamant
2009-01-03, 01:52
Två månader kvar och fortfarande ingen arrangör:smash:

Rokka jobbar...!

mini
2009-01-03, 08:30
Hörde rykten om att ÖKK var sugna?

stahlberg
2009-01-03, 23:31
I vilket fall som helst så borde SSF förstås ta i saken om den inte är klar. Om ingen anmäler sig så borde man väl aktivt gå ut och leta efter arrangör. Alla känner väl alla i SL-Sverige, så omöjligt borde det väl inte vara.

Burni
2009-01-04, 01:31
Från mötesprotokoll 2008-05-28:
"TK Trossö har ansökt om U/J SM 2009.
Alla föreningar skall beredas möjlighet att söka SM-tävlingar fram till ett år innan arrangemanget
och meddelas senast åtta månader innan tävlingens början om man erhallit ansvaret för
arrangemanget."

Var det inte Trossö som ville ha det 2010? Kanske står fel, eller? Egentligen ska det stå klart åtta månader innan tävlingen vilken förening det är som ska arrangera SM. Lite tråkigt att många SL klubbar ute i landet inte prioriterar ungdomar och juniorer:(

Mapa
2009-01-04, 10:16
Hörde rykten om att ÖKK var sugna?

ryktena går även i örebro.. man kan tycka att besked borde komma snart

mini
2009-01-04, 11:30
ryktena går även i örebro.. man kan tycka att besked borde komma snart

Heja Örebro!

Akoral
2009-01-04, 12:25
Hoppas det blir trossö så man slipper åka så långt :P

Timme
2009-01-04, 13:02
Jag gör ju lumpen i karlskrona. Vore ju nice om SM var där då :D

the_PL_man
2009-01-04, 14:18
Krister, vad tror du tävlingskommitén har gjort de senaste månaderna?
Den undersöker självklart alla alternativ, men det är inte helt lätt att hitta en arrangör.

Mvh
the_PL_man

I vilket fall som helst så borde SSF förstås ta i saken om den inte är klar. Om ingen anmäler sig så borde man väl aktivt gå ut och leta efter arrangör. Alla känner väl alla i SL-Sverige, så omöjligt borde det väl inte vara.

the_PL_man
2009-01-04, 14:19
Det är det här som ställt till problemet. SSF trodde man hade en arrangör, men så visade de sig att det var för 2010 TK Trossö hade ansökt.

mvh
the_PL_man

Från mötesprotokoll 2008-05-28:
"TK Trossö har ansökt om U/J SM 2009.
Alla föreningar skall beredas möjlighet att söka SM-tävlingar fram till ett år innan arrangemanget
och meddelas senast åtta månader innan tävlingens början om man erhallit ansvaret för
arrangemanget."

Var det inte Trossö som ville ha det 2010? Kanske står fel, eller? Egentligen ska det stå klart åtta månader innan tävlingen vilken förening det är som ska arrangera SM. Lite tråkigt att många SL klubbar ute i landet inte prioriterar ungdomar och juniorer:(

Nitrometan
2009-01-05, 09:57
Det är det här som ställt till problemet. SSF trodde man hade en arrangör, men så visade de sig att det var för 2010 TK Trossö hade ansökt.
Nej. Det har aldrig funnits nåt missförstånd mellan TK Trossö och förbundet om att det är 2010 vi har sökt.

Vi ville ha lång förberedelsetid för att arrangera ett bra SM.

Att de har lyckats skriva fel i ett protokoll är en helt annan sak.

Nikki
2009-01-06, 14:52
Både ÖKK och Karlstad AK nämns här.. Jag skulle tycka det var jävligt kul antingen eller..;)
Blir inte så långt för mej att åka..;P Håller med dej Ladyinsane, vi får tjata lite på klubben så det blir ett arrangemang framöver..

tano
2009-01-06, 21:17
Jag hade hört rykten om att det skulle arrangeras i stockholm. Blev lite besviken när jag läser här att så inte verkar vara fallet?
Om det vore i Stockholm skulle lite släkt kunna komma och titta, vilket ju vore roligt.

LadyInsane
2009-01-06, 22:25
Håller med dej Ladyinsane, vi får tjata lite på klubben så det blir ett arrangemang framöver..

;)

Stolpen
2009-01-07, 01:00
;)

Jag har lämnat ett "akutförslag" till tävlingskomitteén i SSF eftersom det vore en katastrof om tävlingen inte kan genomföras. JSK hade tagit tävlingen OM vi inte hade haft Junior-EM i år.
Men det finns väl fler klubbar i Sverige?????
P.S. Jag avslöjar inte mitt förslag enligt ök med tävlingskomittéen!

stevebc
2009-01-07, 11:58
Både jag och akoral kommer föreslå att LTK håller i årets junior-SM på vårt lyftarmöte nu på måndag 12/1, så får vi se vad styrelsen tycker.

Börjar ju dra ihop sig nu.

Fetknoppen
2009-01-07, 12:54
Både jag och akoral kommer föreslå att LTK håller i årets junior-SM på vårt lyftarmöte nu på måndag 12/1, så får vi se vad styrelsen tycker.

Börjar ju dra ihop sig nu.

Det vore kanon om ni kunde ta på er att arrangera U/J-SM. När det börjar vara dåligt om tid behöver ni inte heller känna er tvingade att göra ett perfekt arrangemang. Nu känns det mest akut att tävlingen blir av. Vore skoj att åka till Lund och tävla med ungdomarna:thumbup:

Lajne
2009-01-07, 13:20
Både jag och akoral kommer föreslå att LTK håller i årets junior-SM på vårt lyftarmöte nu på måndag 12/1, så får vi se vad styrelsen tycker.

Börjar ju dra ihop sig nu.
Vore trevligt om ni fick igenom det faktiskt, i sådana fall skulle man ju kunna åka dit och agera publik :)

stevebc
2009-01-07, 14:22
Både jag och akoral kommer föreslå att LTK håller i årets junior-SM på vårt lyftarmöte nu på måndag 12/1, så får vi se vad styrelsen tycker.

Börjar ju dra ihop sig nu.Ignorera detta tills vidare så missförstånd inte sker. Detta är enbart lösa önskemål från min och akorals sida och inget annat.

Fetknoppen
2009-01-07, 14:33
Ignorera detta tills vidare så missförstånd inte sker. Detta är enbart lösa önskemål från min och akorals sida och inget annat.

Ja det förstår vi, men det skulle ändå vara väldigt trevligt att tävla i Lund. Det tycker jag du ska framföra till styrelsen. Och om vi från Öjebyn blir glada av det kan väl ingen förening söder om oss tycka annorlunda:)

stevebc
2009-01-07, 14:36
Ja det förstår vi, men det skulle ändå vara väldigt trevligt att tävla i Lund. Det tycker jag du ska framföra till styrelsen. Och om vi från Öjebyn blir glada av det kan väl ingen förening söder om oss tycka annorlunda:)Givetvis är detta något jag kommer ta upp. Ditt och Öjebyns engagemang betyder oerhört mycket faktiskt.

Akoral
2009-01-07, 14:53
Skulle vi kunna få lite info om vad som krävs av förbundet vid tävlingen när man anordnar den, är rätt säker på att latmaskarna inte kommer vilja så hade varit bra med lite kött på benen när vi framför förslaget.

vi fick höra att vi var för lite folk men vad krävs igentligen minst?
5 klovare
1 speaker
invägning å dylikt sköts väl av förbundet?.

att försöka ett arangemang av standard som BP SM i borlänge kommer ju inte gå men hadlar ju bara om att ett SM ska bli av igentligen:thumbup: ska bråka om detta på måndag :hbang:

men lite info av vad som faktiskt krävs av klubben för att arrangera mästerskapet hade nog varit bra för oss att veta inför mötet :thumbup:

Fetknoppen
2009-01-07, 15:22
Skulle vi kunna få lite info om vad som krävs av förbundet vid tävlingen när man anordnar den, är rätt säker på att latmaskarna inte kommer vilja så hade varit bra med lite kött på benen när vi framför förslaget.

vi fick höra att vi var för lite folk men vad krävs igentligen minst?
5 klovare
1 speaker
invägning å dylikt sköts väl av förbundet?.

att försöka ett arangemang av standard som BP SM i borlänge kommer ju inte gå men hadlar ju bara om att ett SM ska bli av igentligen:thumbup: ska bråka om detta på måndag :hbang:

men lite info av vad som faktiskt krävs av klubben för att arrangera mästerskapet hade nog varit bra för oss att veta inför mötet :thumbup:


Kontakta SSF. De har koll på vad som absolut måste vara uppfyllt och har säkert en lathund eller liknande för att man ska kunna se att alla punkter är uppfyllda. Ingen kan kräva av er att ni gör ett absolut topparrangemang med så kort varsel, det ska ni nog inte oroa er för.

Akoral
2009-01-07, 15:27
Kontakta SSF. De har koll på vad som absolut måste vara uppfyllt och har säkert en lathund eller liknande för att man ska kunna se att alla punkter är uppfyllda. Ingen kan kräva av er att ni gör ett absolut topparrangemang med så kort varsel, det ska ni nog inte oroa er för.

Nej ett topparrangemang lär det inte bli men ett bra :)

Vet du vem man borde kontakta?

Mapa
2009-01-07, 18:11
ökk letar lokal. tycks vara krångel med bokningen.. de är nära nu

Hirvis
2009-01-07, 20:22
Det är till 99% klart var och när tävlingen kommer att gå av stapeln. Sannolikt kommer det att finnas info om detta på SSF:s kalender inom ett par dagar.

Mapa
2009-01-07, 20:58
Det är till 99% klart var och när tävlingen kommer att gå av stapeln. Sannolikt kommer det att finnas info om detta på SSF:s kalender inom ett par dagar.

bumpa gärna tråden då, om du har möjlighet

stahlberg
2009-01-07, 21:44
När har väl varit klart en tid, medan var har varit oklart. Om när ändras så hoppas vi få veta det så snart som möjligt. för det första så tränar man ju för att vara i toppform till just SM-datumet, för det andra behöver man tid att ordna ledigt från t.ex arbetet (detta är viktigt för mig personligen eftersom jag kan behöva resa ett dygn för att komma till tävlingen, sedan vara där, och sedan resa ett dygn för att komma därifrån. Resan tar förstås ännu längre tid om SM ordnas "långt borta". Men jag gissar att också andra kan behöva ordna ledigt).

Rambo
2009-01-07, 22:33
Jag hörde idag att U/J-SM ska vara i Örebro datum 28-29 mars :thumbup:

Hirvis
2009-01-07, 22:35
När har väl varit klart en tid, medan var har varit oklart. Om när ändras så hoppas vi få veta det så snart som möjligt. för det första så tränar man ju för att vara i toppform till just SM-datumet, för det andra behöver man tid att ordna ledigt från t.ex arbetet (detta är viktigt för mig personligen eftersom jag kan behöva resa ett dygn för att komma till tävlingen, sedan vara där, och sedan resa ett dygn för att komma därifrån. Resan tar förstås ännu längre tid om SM ordnas "långt borta". Men jag gissar att också andra kan behöva ordna ledigt).

Det är väl ganska självklart att det kommer att anges både var och när tävlingen kommer att arrangeras när det väl är klart. SSF har under en längre tid varit i kontakt med flera tilltänkta arrangörer, men det har fallit på någon detalj vid varje tillfälle. Nu har det som sagt sannolikt löst sig, men vi kan behöva flytta tävlingen någon vecka, dock ej tidigare än planerat utan snarare senare. Klart besked inom kort.

LadyInsane
2009-01-07, 22:59
Jag hörde idag att U/J-SM ska vara i Örebro datum 28-29 mars :thumbup:

Yey!!:hbang: Det kommer blir grymt!!!

Rambo
2009-01-07, 23:07
Yey!!:hbang: Det kommer blir grymt!!!

Japp...Men jag kan ha hört fel om datumen jag var ju ganska trött på träningen.....Kan ju ju vara den 27 oxå :)

Burni
2009-01-08, 01:27
Borde inte SM hållas 14-15 Mars som det var sagt från början? Om det går 28-29 Mars blir det väldigt tajt för dom som ska åka både på lägret 10-12 april och sedan nordiska 18-19 april. Förresten hur är anmälningstiderna till nordiska? Sedan är sista anmälningsdag för EM är 9 april om jag har rätt. Blir ganska hektiska veckor för U/J coacherna:D

Sedan är ju SSF årsmöte och distriktsmöte den 28-29 mars...

Fetknoppen
2009-01-08, 12:19
Borde inte SM hållas 14-15 Mars som det var sagt från början? Om det går 28-29 Mars blir det väldigt tajt för dom som ska åka både på lägret 10-12 april och sedan nordiska 18-19 april. Förresten hur är anmälningstiderna till nordiska? Sedan är sista anmälningsdag för EM är 9 april om jag har rätt. Blir ganska hektiska veckor för U/J coacherna:D

Sedan är ju SSF årsmöte och distriktsmöte den 28-29 mars...

Precis! Att flytta SM till ett senare datum är inte bra, då ser jag hellre ett sämre arrangemang vid den angivna tidpunkten. Jag har sedan tre månader bakåt i tiden lagt upp träningen för klubbens ungdomar och träningsprogrammet avslutas den dag dom skulle tävla, alltså 14-15 mars. Om tävlingsdagen skjuts framåt till 28-29 mars blir det ett rent helvete för mig. Jag har väldigt många träningsprogram som då måste justeras, och det tar tid. Jag ser helst att SM går den helg som varit planerad en längre tid, och jag kan absolut förlåta arrangemanget då jag vet att det varit ont om tid för den förening som tar på sig att fixa det.

Timme
2009-01-08, 12:39
Precis! Att flytta SM till ett senare datum är inte bra, då ser jag hellre ett sämre arrangemang vid den angivna tidpunkten. Jag har sedan tre månader bakåt i tiden lagt upp träningen för klubbens ungdomar och träningsprogrammet avslutas den dag dom skulle tävla, alltså 14-15 mars. Om tävlingsdagen skjuts framåt till 28-29 mars blir det ett rent helvete för mig. Jag har väldigt många träningsprogram som då måste justeras, och det tar tid. Jag ser helst att SM går den helg som varit planerad en längre tid, och jag kan absolut förlåta arrangemanget då jag vet att det varit ont om tid för den förening som tar på sig att fixa det.

Ouch, tränare ståhlberg står inför exakt samma problem som du :(

stahlberg
2009-01-08, 12:46
Man försöker ju pricka in formen till en viss dag - tävlingsdagen - då man ska vara i toppform. Denna dag är inplanerad samtidigt då man gjorde upp programmet för tävlingen. Därför ser man förstås allra helst att tävlingen arrangeras den dag som varit angiven som tävlingsdag.

Om de enda alternativen är att ordna SM en annan dag eller inte alls ordna SM så blir man trots allt tvungen att flytta tävlingen. Då är det ändå ett bättre alternativ att flytta den en vecka (eller i detta fall två veckor) framåt än att tidigarelägga den med två veckor, tycker jag.

Ett problem blir förstås anmälningarna till U/J-NM. Enligt NPF:s - föråldrade? - regler ska inbjudan till NM vara ute senast 2 månader före tävlingen, och de preliminära anmälningarna vara NPF till handa senast 2 månader före tävlingen (alltså teoretiskt samma dag!)!!! De slutliga anmälningarna ska vara hos NPF senast 21 dagar före tävling. Om SM ordnas 28-29 mars ska slutliga anmälningar till NM vara inlämnade innan SM avgjorts. Detta protesterar jag emot!!! NM-laget ska inte uttas på högt.

Landslagsuttagningar ska vara rättvisa och basera sig på sakkunskap och på placeringar i SM-tävlingar (samt på vilka lyftare som klarat SSF:S gränser), och inte på privata tyckanden och "känslor" hos uttagarna. (Exempel. När UVM-laget år 2007 togs ut ingick Damir Trokic som reserv i laget, trots att han redan vid uttagningstillfället hade de största medaljchanserna av de som valdes, bortsett från skadade Lind (som inte kunde delta). Efter mycket möda och stort besvär kom Damir på nåder med i laget, och lyfte hem VM-titeln. Orsaken till att han var reserv från början angavs vara "känsla" hos uttagarna. Detta är bara ett exempel (jag kan vid behov ange flera) men det får inte personliga sympatier och antipatier avgör uttagningarna : de ska vara baserade på sakkunskap och gjorda resultat.

Vad beträffar EM-anmälningarna ska de vara inlämnade preliminärt 2 månader före EM, och man hinner alltså ta ut ett EM-lag efter SM, också om SM ordnas sista veckoslutet i mars.

Hirvis
2009-01-08, 13:41
Det är nu klart att SM går i Örebro 27-28 mars. Jag vet att flera tycker att det är olyckligt att ändra datum på tävlingen, men tyvärr är det ingenting vi kan göra något åt. SSF har haft stora problem med att få tag på en arrangör till denna tävling och när till slut Örebro erbjöd sig att arrangera så fanns det bara en helg i mars som deras lokal var ledig.

I den perfekta världen så skulle naturligtvis en SM-arrangör varit klar för länge sedan och datumet spikat. Men vad ska man göra när inte en enda förening visat intresse för att arrangera tävlingen? Istället har vi i förbundet fått jaga oss blå för att ens få till en tävling. Faktum är att det var samma scenario när det gäller senior-SM, ingen ville ha den tävlingen och till slut så "offrade" Sundsvalls AK sig.

Det är lätt att klaga på att det saknas arrngörer till tävlingar, men man kanske också borde ställa sig frågan om man själv/sin förening hade kunnat göra något åt detta? Som tidigare nämts så har inte en enda förening anmält intresse att arrangera vare sig senior-SM eller U/J-SM.

N

Hirvis
2009-01-08, 13:46
Det är nu klart att SM går i Örebro 27-28 mars. Jag vet att flera tycker att det är olyckligt att ändra datum på tävlingen, men tyvärr är det ingenting vi kan göra något åt. SSF har haft stora problem med att få tag på en arrangör till denna tävling och när till slut Örebro erbjöd sig att arrangera så fanns det bara en helg i mars som deras lokal var ledig.

I den perfekta världen så skulle naturligtvis en SM-arrangör varit klar för länge sedan och datumet varit spikat. Men vad ska man göra när inte en enda förening visat intresse för att arrangera tävlingen? Istället har vi i förbundet fått jaga oss blå för att ens få till en tävling. Faktum är att det var samma scenario när det gäller senior-SM, ingen ville ha den tävlingen och till slut så "offrade" Sundsvalls AK sig.

Det är lätt att klaga på att det saknas arrangörer till tävlingar, men man kanske också borde ställa sig frågan om man själv/sin förening hade kunnat göra något åt detta? Som tidigare nämnts så har inte en enda förening anmält intresse att arrangera vare sig senior-SM eller U/J-SM.

När det gäller upplägg av träningsprogram så är det så klart synd om någon blir drabbad, men som Ståhlberg skriver så är det bättre att senarelägga tävlingen än att tidigarelägga den, eller rent av ställa in tävlingen. Dessutom kommer nu informationen om ändringen ut i relativt god tid, 11 veckor innan tävlingen och förhoppningsvis hinner man ändra sitt träningsupplägg.

Hirvis
2009-01-08, 13:58
Ett problem blir förstås anmälningarna till U/J-NM. Enligt NPF:s - föråldrade? - regler ska inbjudan till NM vara ute senast 2 månader före tävlingen, och de preliminära anmälningarna vara NPF till handa senast 2 månader före tävlingen (alltså teoretiskt samma dag!)!!! De slutliga anmälningarna ska vara hos NPF senast 21 dagar före tävling. Om SM ordnas 28-29 mars ska slutliga anmälningar till NM vara inlämnade innan SM avgjorts. Detta protesterar jag emot!!! NM-laget ska inte uttas på högt.

Landslagsuttagningar ska vara rättvisa och basera sig på sakkunskap och på placeringar i SM-tävlingar (samt på vilka lyftare som klarat SSF:S gränser), och inte på privata tyckanden och "känslor" hos uttagarna. (Exempel. När UVM-laget år 2007 togs ut ingick Damir Trokic som reserv i laget, trots att han redan vid uttagningstillfället hade de största medaljchanserna av de som valdes, bortsett från skadade Lind (som inte kunde delta). Efter mycket möda och stort besvär kom Damir på nåder med i laget, och lyfte hem VM-titeln. Orsaken till att han var reserv från början angavs vara "känsla" hos uttagarna. Detta är bara ett exempel (jag kan vid behov ange flera) men det får inte personliga sympatier och antipatier avgör uttagningarna : de ska vara baserade på sakkunskap och gjorda resultat.

Vad beträffar EM-anmälningarna ska de vara inlämnade preliminärt 2 månader före EM, och man hinner alltså ta ut ett EM-lag efter SM, också om SM ordnas sista veckoslutet i mars.

När det gäller anmälningarna till Nordiska så kommer vi att försöka få dispens med detta så att SM-resultaten kommer att vara grund för uttagningen. Dessutom så har NPF signalerat att de vill skjuta tävlingen en vecka till helgen 25-26 april.

Du har vid flera tillfällen nu angivit hur fel det blev när Damir inte blev uttagen som ordinarie till VM 2007. Jag säger inte emot dig när det gäller detta, som tur var så ordnade det sig ändå, tack vare dig förstår jag. Jag kan av förklarliga skäl inte lastas för denna uttagning då jag bara varit ansvarig för landslagen sedan i april, men jag kan åtminstone lova att det under min tid inte kommer att ske några subjektiva uttagningar. Till skillnad mot vissa av mina företrädare så anser jag mig vara synnerligen objektiv och jag har inga problem att motivera en enda uttagning som jag varit inblandad i. Vidare så har jag infört mycket rättvisa kvalregler för seniorerna till både bänk-VM och SL-VM och det lär nog visa sig att dessa kommer att följas.

Fetknoppen
2009-01-08, 14:07
Det är nu klart att SM går i Örebro 27-28 mars. Jag vet att flera tycker att det är olyckligt att ändra datum på tävlingen, men tyvärr är det ingenting vi kan göra något åt. SSF har haft stora problem med att få tag på en arrangör till denna tävling och när till slut Örebro erbjöd sig att arrangera så fanns det bara en helg i mars som deras lokal var ledig.

I den perfekta världen så skulle naturligtvis en SM-arrangör varit klar för länge sedan och datumet varit spikat. Men vad ska man göra när inte en enda förening visat intresse för att arrangera tävlingen? Istället har vi i förbundet fått jaga oss blå för att ens få till en tävling. Faktum är att det var samma scenario när det gäller senior-SM, ingen ville ha den tävlingen och till slut så "offrade" Sundsvalls AK sig.

Det är lätt att klaga på att det saknas arrangörer till tävlingar, men man kanske också borde ställa sig frågan om man själv/sin förening hade kunnat göra något åt detta? Som tidigare nämnts så har inte en enda förening anmält intresse att arrangera vare sig senior-SM eller U/J-SM.

När det gäller upplägg av träningsprogram så är det så klart synd om någon blir drabbad, men som Ståhlberg skriver så är det bättre att senarelägga tävlingen än att tidigarelägga den, eller rent av ställa in tävlingen. Dessutom kommer nu informationen om ändringen ut i relativt god tid, 11 veckor innan tävlingen och förhoppningsvis hinner man ändra sitt träningsupplägg.

Tack för det Marcus. Då vet vi vad vi har att rätta oss efter. Det är väldigt tråkigt att så få föreningar är intresserade av att arrangera SM-tävlingar. Vad kan det bero på?

Nu blev det Örebro som arrangerade tävlingen, och dom har regelbundet arrangerat stora tävlingar. Vad kan man göra för att få helt nya föreningar att arrangera? I en drömvärld skulle ju SM-tävlingarna fördelas jämnt över landet och arrangeras av alla SSF-anslutna föreningar vid något tillfälle.

Nitrometan
2009-01-08, 14:36
I en drömvärld skulle ju SM-tävlingarna fördelas jämnt över landet och arrangeras av alla SSF-anslutna föreningar vid något tillfälle.
Jo.

Men vi härnere får inte ens klubbarna i distriktet att arrangera ett SL-DM eller bänk-DM. Antar att det är lika lite vilja i landet att arrangera SM.

Stolpen
2009-01-08, 14:49
Det är nu klart att SM går i Örebro 27-28 mars. Jag vet att flera tycker att det är olyckligt att ändra datum på tävlingen, men tyvärr är det ingenting vi kan göra något åt. SSF har haft stora problem med att få tag på en arrangör till denna tävling och när till slut Örebro erbjöd sig att arrangera så fanns det bara en helg i mars som deras lokal var ledig.

I den perfekta världen så skulle naturligtvis en SM-arrangör varit klar för länge sedan och datumet spikat. Men vad ska man göra när inte en enda förening visat intresse för att arrangera tävlingen? Istället har vi i förbundet fått jaga oss blå för att ens få till en tävling. Faktum är att det var samma scenario när det gäller senior-SM, ingen ville ha den tävlingen och till slut så "offrade" Sundsvalls AK sig.

Det är lätt att klaga på att det saknas arrngörer till tävlingar, men man kanske också borde ställa sig frågan om man själv/sin förening hade kunnat göra något åt detta? Som tidigare nämts så har inte en enda förening anmält intresse att arrangera vare sig senior-SM eller U/J-SM.

N
I SL-Sverige idag är det så att NÅGRA FÅ klubbar arrangerar många och stora tävlingar (nationella och internationella), medan MASSOR av klubbar aldrig eller ytterst sällan arrangerar tävlingar utanför klubben. Många skyller på att man inte kan eller vet eller har resurser, jag tror inte det är den verkliga orsaken utan den ligger nog i att man inte engagerar sig eller "tar tag" i det, man hoppas att någon av dom som brukar arrangera (som i detta fall ÖKK med U&J SM 2009) som vanligt skall ta tävlingarna.

Det finns dock i närtid ett lysande undantag på en liten förening som med liten vana med större tävlingsarrangemang, men med stor vilja och stort engagemang lyckades arrangera ett bra U&J NM 2007 den föreningen var Säffle AK.
Om man sen är ovan som arrangör kan man be andra klubbar om hjäp och råd och man måste ju jobba för att kompetensutveckla även sin klubb när det gäller att kunna arrangera tävlingar. Alla skall väl bidra till att utveckla SL-sporten?

Fetknoppen
2009-01-08, 14:52
Jo.

Men vi härnere får inte ens klubbarna i distriktet att arrangera ett SL-DM eller bänk-DM. Antar att det är lika lite vilja i landet att arrangera SM.

Frågan är vad det beror på? Kan det vara så att föreningar ser det som en omöjlig uppgift och är rädda för att få negativ kritik på Internet efteråt?

Om vi ska utveckla sporten måste vi försöka vara snälla mot dem som arrangerar tävlingar och acceptera att allt kanske inte är perfekt första gången. SSF har ju också en lista på saker som måste vara uppfyllda vilket borde göra det lättare för arrangören att uppnå minimigränsen.

Vi i Öjebyn hann faktiskt diskutera huruvida vi skulle ta på oss årets U/J-SM när tiden gick och ingen annan förening visade intresse. Några saker som gjorde att det aldrig blev mer än en ytlig diskussion på träningen var att norra sverige tagit på sig några mästerskap den senaste tiden. Dels U/J-SM i Kiruna i fjol, och nu senior-SM i Sundsvall som går i februari-mars i år. Det händer dessutom mycket i föreningen i år som kommer att kräva mycket av oss medlemmar (bla en flytt från Björklunda sporthall). Det tyngsta argumentet var dock den massiva kritik som framkom i fjol när Kiruna arrangerade SM. Det kan inte vara roligt att anstränga sig och sedan höra att vissa föreningar avstår pga avståndet.

Detta sätt att tänka måste få ett slut. Vi måste acceptera att Sverige är avlångt och att det ibland blir långa resor och stora kostnader. Vi måste också uppmuntra alla som tar på sig att arrangera mästerskap och ha överseende med att det kanske inte alltid är perfekt. Vi kan inte skapa ett klimat som gör att majoriteten av föreningarna inte vågar arrangera.

Gute
2009-01-08, 16:24
Kan uttala mig hur styrelsen i Södertälje resonerar (tävlingsverksamheten väcktes liv i 2006)

1. Arrangera Bänkpress-DM avklarat 2008
2. Arrangera Styrkelyfts-DM ansöker för 2009
3. Arrangera nationell tävling

En rimlig stegring för att erhålla erfarenhet är tanken bakom steg 1 till 3.

heavymetal__
2009-01-08, 16:35
Frågan är vad det beror på? Kan det vara så att föreningar ser det som en omöjlig uppgift och är rädda för att få negativ kritik på Internet efteråt?

Om vi ska utveckla sporten måste vi försöka vara snälla mot dem som arrangerar tävlingar och acceptera att allt kanske inte är perfekt första gången. SSF har ju också en lista på saker som måste vara uppfyllda vilket borde göra det lättare för arrangören att uppnå minimigränsen.

Vi i Öjebyn hann faktiskt diskutera huruvida vi skulle ta på oss årets U/J-SM när tiden gick och ingen annan förening visade intresse. Några saker som gjorde att det aldrig blev mer än en ytlig diskussion på träningen var att norra sverige tagit på sig några mästerskap den senaste tiden. Dels U/J-SM i Kiruna i fjol, och nu senior-SM i Sundsvall som går i februari-mars i år. Det händer dessutom mycket i föreningen i år som kommer att kräva mycket av oss medlemmar (bla en flytt från Björklunda sporthall). Det tyngsta argumentet var dock den massiva kritik som framkom i fjol när Kiruna arrangerade SM. Det kan inte vara roligt att anstränga sig och sedan höra att vissa föreningar avstår pga avståndet.

Detta sätt att tänka måste få ett slut. Vi måste acceptera att Sverige är avlångt och att det ibland blir långa resor och stora kostnader. Vi måste också uppmuntra alla som tar på sig att arrangera mästerskap och ha överseende med att det kanske inte alltid är perfekt. Vi kan inte skapa ett klimat som gör att majoriteten av föreningarna inte vågar arrangera.

Precis! Avståndsgnället då vi arrangerade j-sm var bland det onödigaste och mest bekväma hittills! Vi har själva mellan 20 och 40 mil till serietävlingarna efter renhjords-invaderade kärlskottsvägar med snörök. Undrar om samma avståndsgnäll pågår i andra länder i samma utsträckning? Mästerskap genomförs trots allt i länder med större avstånd än Sverige...

Nånå, hoppas någon tar på sig uppgiften att arrangera, och ifall det går i Trelleborg eller Karesuando gör mindre skillnad. Det ska bli riktigt roligt att tävla!

stahlberg
2009-01-08, 18:43
Hirvis : Tack för informationen och för svaret på mitt pm, som jag i min tur ska svara på inom kort.

Det viktigaste, mest akuta, är att det nu är klart både när och var U/J-SM ordnas. Visst blir det en del extra arbete för oss tränare (och för de lyftare som själva planerar sin träning), men det får vi stå ut med.

Orsaken till att jag tjatat flera gånger om hur Damir inte blev vald som ordinarie till U-VM 2007 är den, att förfarandet då är ett bra exempel på hur man kan göra missar i en uttagning, om valen inte är väl motiverade. Missen var nämligen så solklar att det är svårt att i efterskott bestrida den. Dessutom visste redan Cato den äldre i romerska parlamentet (han som avslutade alla sina tal med "För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras) att upprepning och tjat gör att en sakfråga "når över människors medvetandegräns".

Att Damir senare uttogs berodde på att M Lind var skadad. Reserven Damir fick hans plats. Det var inte min förtjänst utan Jounis - även om Damir och jag hade lobbat oerhört för den landslagsplatsen. (Själv hade jag behövt ta det lugnt just då, eftersom jag hade lunginflammation. Men det gick ju - till sist - som det skulle)

Uttagningen är förstås numera gammal skåpmat, och orsaken till att jag tar upp den i uttagningssammanhang är alltså enbart att den tjänar som exempel.

stahlberg
2009-01-09, 15:25
För övrigt : 27-28 eller 28-29 mars`?

Hirvis
2009-01-09, 18:05
För övrigt : 27-28 eller 28-29 mars`?

28-29 alltså lördag-söndag. Jag skrev fel förut.

HugoS
2009-01-28, 20:27
Nu har det oturligtvis blivit så att U/J-SM-helgen krockar med högskoleprovet som är den 28 mars. Jag, och säkert några andra, skulle därför vilja ha lite mer info om när de olika klasserna tävlar. Det är ffa Ungdom -75 jag är intresserad av då det är min klass.

LindaS
2009-01-28, 21:14
Nu har det oturligtvis blivit så att U/J-SM-helgen krockar med högskoleprovet som är den 28 mars. Jag, och säkert några andra, skulle därför vilja ha lite mer info om när de olika klasserna tävlar. Det är ffa Ungdom -75 jag är intresserad av då det är min klass.Då är det nog bäst att du hör av dig till arrangörsklubben. Det rimliga är att ungdomarna tävlar på lördagen och juniorerna på söndagen, men räkna inte med några klara besked innan anmälningstiden har gått ut.

Burni
2009-01-28, 21:54
Då är det nog bäst att du hör av dig till arrangörsklubben. Det rimliga är att ungdomarna tävlar på lördagen och juniorerna på söndagen, men räkna inte med några klara besked innan anmälningstiden har gått ut.
Oftast brukar juniorerna tävla lördag och ungdomarna söndag, vilket är ganska rimligt eftersom juniorerna brukar oftast vara fler till antalet.

LindaS
2009-01-28, 21:56
Oftast brukar Juniorerna tävla lördag och Ungdomarna söndagAh, okej. Motsvarande då. :)

LadyInsane
2009-01-28, 23:16
Nu har det oturligtvis blivit så att U/J-SM-helgen krockar med högskoleprovet som är den 28 mars. Jag, och säkert några andra, skulle därför vilja ha lite mer info om när de olika klasserna tävlar. Det är ffa Ungdom -75 jag är intresserad av då det är min klass.

Juniorerna kör den 28:e och ungdomarna den 29:e.

EkarN
2009-02-18, 19:40
Det står på Ssf's hemsida att slutdatum och startdatum är samma dag? Kommer alla köra samma dag?

Mapa
2009-02-18, 19:49
Det står på Ssf's hemsida att slutdatum och startdatum är samma dag? Kommer alla köra samma dag?

Juniorerna kör den 28:e och ungdomarna den 29:e.

*popcorn*

EkarN
2009-02-18, 20:42
*popcorn*

Bra då vet jag:) Jag blev fundersam bara över att det stod så på hemsidan:D

EkarN
2009-03-02, 15:08
Nu är det 4 veckor kvar! Seniorerna har tävlat sig lite så nu är det vår tur:D

Torsaskillen
2009-03-06, 14:17
Japp snart bär det av till Örebro!
Tänkte höra lite med alla som läser detta vilken viktklass de ska ställa upp i å vad ni maxar i allt :)

Tacksam för svar!

EkarN
2009-03-06, 17:02
Ska ställa upp i -100. Tävlingspb 190-97.5-172.5 totalt 457.5, hoppas på att slå pb rejält.

sweetkarolina
2009-03-06, 17:18
Japp snart bär det av till Örebro!
Tänkte höra lite med alla som läser detta vilken viktklass de ska ställa upp i å vad ni maxar i allt :)

Tacksam för svar!


Borde inte du börja då ;)


Jag är för gammal men klubben ställer upp med fyra starka juniorer:

Jossan Thunmarker kl 67,5 första sl-tävling
Malin Sundberg kl 75 första sl-tävling

Christer Johansson kl 75 pers 625
Anton Bergman kl 90 pers 590

Torsaskillen
2009-03-07, 00:55
Borde inte du börja då ;)


Jag är för gammal men klubben ställer upp med fyra starka juniorer:

Jossan Thunmarker kl 67,5 första sl-tävling
Malin Sundberg kl 75 första sl-tävling

Christer Johansson kl 75 pers 625
Anton Bergman kl 90 pers 590


Jag ska tävla i 67.5:an för juniorer. mina resultat räcker nog inte så långt, men jag tävlar för det är kul.

Knäböj hoppas jag på uppåt 110 kg
bänkpress: 105 kg
Marklyft: 130 kg

ja e rätt ny än så länge, men bänkpressen är väl den övningen jag är bland de bättre i i min viktklass. de andra har jag inte kört så länge.

Ses i Örebro!*flex*

EkarN
2009-03-07, 01:35
Jag hoppas på att nå 215-220 i böj, 100-110 i bänk och 185-200 i mark.

Torsaskillen
2009-03-07, 15:13
Jag hoppas på att nå 215-220 i böj, 100-110 i bänk och 185-200 i mark.

okej skoj! haha så osymetrisk ja e! alla tar mest i knäböjen å jag e typs sämst i den xD

vilken viktklass blir det då?

Burni
2009-03-10, 13:36
Anmälningstiden är ute!
Då är det bara listan med de anmälda som saknas*popcorn*

LadyInsane
2009-03-10, 15:27
Japp snart bär det av till Örebro!
Tänkte höra lite med alla som läser detta vilken viktklass de ska ställa upp i å vad ni maxar i allt :)

Tacksam för svar!

Som sagt, jag kör i J75:n. :) Vi har dessutom precis anmält en till tjej i 67:an. Det blir hennes första sl-tävling. Sedan har vi även en kille i 90:an, två i plussen och två ungdomar. :)

Nitrometan
2009-03-10, 15:37
Juniorerna kör den 28:e och ungdomarna den 29:e.
Är det fortfarande på detta vis?

the_PL_man
2009-03-10, 15:40
Nu väntar vi spänt på en deltagarlista.....

LadyInsane
2009-03-10, 15:47
Är det fortfarande på detta vis?

Ja, inga förändringar!

stahlberg
2009-03-10, 15:51
Deltagarlistan borde givetvis kunna finnas till påseende redan nu. Men jag får väl göra som alla andra : vänta.

stevebc
2009-03-10, 23:54
Jag kommer seriöst inte kunna sova förrän jag fått se listan :D

Pirrigt!

Burni
2009-03-11, 11:14
Jag kommer seriöst inte kunna sova förrän jag fått se listan :D

Pirrigt!
Jag tycker synd om dig som inte har fått sova på hela natten:D

stevebc
2009-03-11, 11:29
Det roliga är att jag inte kunde sova alls faktiskt, trots att jag skämtade, men det berodde inte på deltagarlistans icke-vara utan pga att jag inte kunde sluta föreställa mig tävlingen utan "dagdrömde" i timtal :)

sweetkarolina
2009-03-11, 11:42
Åh, ja vill va med på juniorsm istället! 106 anmälda, varav 24 flickor.... *cupid*

the_PL_man
2009-03-11, 11:45
Åh, ja vill va med på juniorsm istället! 106 anmälda, varav 24 flickor.... *cupid*

Så när kommer listan? :)
Hyfsad uppslutning i år. Kan kanske bli en avanmälan från oss pga skada, men vi får se hur det går.

Till nästa år skall vi fördubbla antalet anmälda U/J lyftare.

mvh
the_PL_man

stahlberg
2009-03-11, 11:54
Det räcker inte att somliga känner till antalet, fördelningen osv. Listan borde tillkännages när den är färdig.

Burni
2009-03-11, 13:58
Åh, ja vill va med på juniorsm istället! 106 anmälda, varav 24 flickor.... *cupid*
ctrl+c -> ctrl+v

sweetkarolina
2009-03-11, 14:29
Så när kommer listan? :)
Hyfsad uppslutning i år. Kan kanske bli en avanmälan från oss pga skada, men vi får se hur det går.

Till nästa år skall vi fördubbla antalet anmälda U/J lyftare.

mvh
the_PL_man

Ja, jag är ju inte med i arrangörsklubben så kan kolla listan men känns inte helt okej att lägga ut den (då det kan finnas folk som mejlat in anmälan till ÖKK men inte finns i databasen typ...)
Antagligen lägger de ut den snart. :)

ctrl+c -> ctrl+v

Ville bara retas lite... :P

Burni
2009-03-11, 14:52
Ja, jag är ju inte med i arrangörsklubben så kan kolla listan men känns inte helt okej att lägga ut den (då det kan finnas folk som mejlat in anmälan till ÖKK men inte finns i databasen typ...)
Antagligen lägger de ut den snart. :)



Ville bara retas lite... :P
Örebro uppdaterar väl inte sin hemsida alldeles för ofta... Med tanke på att det har gått två dagar sedan anmälningstiden har gått ut så kan det säkert gå ytterligare några dagar innan den kommer upp. Så nu får du lägga upp listan*popcorn*

the_PL_man
2009-03-11, 15:03
Örebro uppdaterar väl inte sin hemsida alldeles för ofta... Med tanke på att det har gått två dagar sedan anmälningstiden har gått ut så kan det säkert gå ytterligare några dagar innan den kommer upp. Så nu får du lägga upp listan*popcorn*

Eller så kan du skicka den i PM till mig....:)

EkarN
2009-03-11, 16:16
Nu är jag rejält nyfiken. Vi är tre anmälda från min klubb, en ungdom(jag) och två juniorer(Petersson bl.a).

stahlberg
2009-03-11, 18:01
Ska vi vänta på Örebros uppdatering så lär vi få vänta.

David-Tajik
2009-03-11, 19:39
jag ska tävla i 75an har tävlingspb 195 (förra sm) - 105- 212.5

sweetkarolina
2009-03-11, 20:27
Nåväl, har ju blivit kväller nu också.
Kom då iaf ihåg att det här inte är en riktigt officiell lista, då det kan finnas anmälda som inte hamnat i databasen liksom...

Öh, sen återstår att se om det verkligen går att lägga upp wordfiler här..

Torsaskillen
2009-03-12, 01:13
Nåväl, har ju blivit kväller nu också.
Kom då iaf ihåg att det här inte är en riktigt officiell lista, då det kan finnas anmälda som inte hamnat i databasen liksom...

Öh, sen återstår att se om det verkligen går att lägga upp wordfiler här..


Roligt att få lite hum om vilka motståndarna är=) Jag är Robin Persson och är anmäld i klass 60, men kommer att tävla i 67.5:an... både bra å dåligt tycker jag. hade jag tävlat i klass 60 hade jag förmodligen vunnit, men 67.5:an är ju roligare på så sätt att jag får motstånd. lite väl hårt motstånd bara då mina medaljchanser inte är stora. Man får hoppas att folk väger över :D

Ha det bäst ses där ;)

stevebc
2009-03-12, 02:38
Omg!!! 11 pers i min vikt- och åldersklass. Vilket sjukt motstånd! Nåja, desto mer intressant och taggande.

stahlberg
2009-03-12, 08:29
Tack för den!

enstorochstark
2009-03-12, 08:49
Ska bli riktigt kul att se årets tävling!

Jag har stora förhoppningar på min adept! (eller min mentor, *host host*) :D

Vart kan jag hitta förra årets resultat? Helst i 100 kgs klassen...

Tack, tack, tack.

TheGredde
2009-03-12, 10:36
...

Vart kan jag hitta förra årets resultat? Helst i 100 kgs klassen...

Tack, tack, tack.

Du kan hitta förra årets resultat i databasen på styrkelyft.se alternativt kan du prova klicka på följande länk:

http://89.221.240.240/web/contestResult.aspx?contestId=218

Nitrometan
2009-03-12, 10:55
Nåväl, har ju blivit kväller nu också.
Kom då iaf ihåg att det här inte är en riktigt officiell lista, då det kan finnas anmälda som inte hamnat i databasen liksom...
Tackar!

EkarN
2009-03-12, 12:33
Tack så mycket för listan! Vad har hänt med ungdomarnas klass 100, topp tre på rankingen är inte med, utan i andra klasser:Virro.

the_PL_man
2009-03-12, 12:44
Tack så mycket för listan! Vad har hänt med ungdomarnas klass 100, topp tre på rankingen är inte med, utan i andra klasser:Virro.

Att Odd är fel får jag ta på mig, glömde ändra till herr junior (född 90) när jag förnyade licensen.
Synd att database inte tar det på personnumret.....

EkarN
2009-03-12, 12:51
Att Odd är fel får jag ta på mig, glömde ändra till herr junior (född 90) när jag förnyade licensen.
Synd att database inte tar det på personnumret.....

Jaha, han är alltså junior nu. Blir spännande det här! Fast jag såg lite fel, bara topp 2 som inte är med. Odd är junior Och Viktor Renberg är i annan viktklass.

LadyInsane
2009-03-12, 14:03
Den riktiga listan kommer komma upp på orebrokk.org under dagen!

Stolpen
2009-03-12, 23:47
Den riktiga listan kommer komma upp på orebrokk.org under dagen!

Finns ingen lista på ÖKK sidan än, (13 mars om 10 minuter) inte heller på Styrkelyft on line.

LadyInsane
2009-03-13, 00:56
Finns ingen lista på ÖKK sidan än, (13 mars om 10 minuter) inte heller på Styrkelyft on line.

:( Antar att det blivit förseningar. Snackade med Styrelsen tidigare idag och de sa att det skulle komma upp idag. Antar att det blir att vänta och se tyvärr..

EkarN
2009-03-13, 16:52
Nu är jag bra jäkla taggad på att tävla. Ska bli kul av bara den att åka till Örebro och lyfta!

Deceiver85
2009-03-24, 21:11
Det lutar åt att bli en sju dundrandes kolo-träff, nästan så man borde bestämma gemensam utgång på lördagen (för dem som lyfter då) :)

sweetkarolina
2009-03-24, 22:21
Det lutar åt att bli en sju dundrandes kolo-träff, nästan så man borde bestämma gemensam utgång på lördagen (för dem som lyfter då) :)

Domarjävlarna då?? :naughty:

LadyInsane
2009-03-24, 22:28
Domarjävlarna då?? :naughty:

Ni får också vara med! Utgång känns självklart, kan ju bli riktigt skoj!:)

sweetkarolina
2009-03-24, 22:33
Ni får också vara med! Utgång känns självklart, kan ju bli riktigt skoj!:)

Hihi. Låter skoj! Jag får lita på er lokalbor dock :P

Förresten, behövs det hjälp med iordningsställandet på fredag? Jag är ledig så kan komma typ när som hellst, om jag får veta när ni tänker börja. :)

the_PL_man
2009-03-24, 23:00
Då får det nog bli sen utgång för vissa eftersom sista lyftgrupp börjar lyfta 18.30....

Själv missar man tyvärr denna underbara tävling, men jag vet att adepterna kommer att ge allt!

mvh
the_PL_man

Deceiver85
2009-03-24, 23:02
Hihi. Låter skoj! Jag får lita på er lokalbor dock :P

Förresten, behövs det hjälp med iordningsställandet på fredag? Jag är ledig så kan komma typ när som hellst, om jag får veta när ni tänker börja. :)

Bra fråga faktiskt, men vi kommer vara några stycken nere på gymmet runt kl.18, jag och Mystic ska träna bland annat...det är väl tänkt att vi ska ställa i ordning lite saker då med.

mini
2009-03-24, 23:17
Eftersom Krille inte startar förrän efter 18.30 tror jag inte att jag är där hela dagen och ser tjejerna på morgonen. Lite synd, men jäklar vilken lång dag ni har planerat för.

stevebc
2009-03-24, 23:31
Det lutar åt att bli en sju dundrandes kolo-träff, nästan så man borde bestämma gemensam utgång på lördagen (för dem som lyfter då) :)*cry*

Vi åker hem efter sista lyften (21-tiden?) och pristudelningen lördag kväll och är väl hemma nån gång 03-04 på morgonen :D

Mapa
2009-03-24, 23:46
Det lutar åt att bli en sju dundrandes kolo-träff, nästan så man borde bestämma gemensam utgång på lördagen (för dem som lyfter då) :)

ska du inte med ut? :O

Hihi. Låter skoj! Jag får lita på er lokalbor dock :P

Förresten, behövs det hjälp med iordningsställandet på fredag? Jag är ledig så kan komma typ när som hellst, om jag får veta när ni tänker börja. :)

har för mig att de är 18.45 vi ska va där och plocka lite.. inte 100% säker dock.. jag kommer iaf vara där från 18

enstorochstark
2009-03-25, 08:32
Vart kommer alla gå ut på kvällen? Enda tiden jag har koll på invägningen 1630... Så man lär ju vara bra törstig när tävlingarna är över. *popcorn*

sweetkarolina
2009-03-25, 12:47
Då får det nog bli sen utgång för vissa eftersom sista lyftgrupp börjar lyfta 18.30....

Själv missar man tyvärr denna underbara tävling, men jag vet att adepterna kommer att ge allt!

mvh
the_PL_man

Får bli både sen och tidig och halvtorr, när man ska upp till invägning igen kl 7 dan efter... :smash:


Men va fan! Är ju bara ett stenkast för dig pellemannen.. :MrT:


Dyker upp runt 6-7 på fredag o riggar grabbar o flickor, sen ett riktigt jävla lycka till till alla som känner sig träffade!

z_bumbi
2009-03-25, 13:21
Tyvärr tror jag inte vi åker över och kollar men lycka till till alla involverade!

Dyker upp runt 6-7 på fredag o riggar grabbar o flickor

dvs brygg en extra kanna kaffe och plocka fram en STOR mugg.

the_PL_man
2009-03-25, 14:22
Får bli både sen och tidig och halvtorr, när man ska upp till invägning igen kl 7 dan efter... :smash:


Men va fan! Är ju bara ett stenkast för dig pellemannen.. :MrT:


Dyker upp runt 6-7 på fredag o riggar grabbar o flickor, sen ett riktigt jävla lycka till till alla som känner sig träffade!

Yep, jag vet att det bara är ett stenkast men jag har lovat familjen den helgen. :(

sweetkarolina
2009-03-25, 14:32
Yep, jag vet att det bara är ett stenkast men jag har lovat familjen den helgen. :(

Attans, finns bara en lösning... Få frugan att börja med SL också!!! *cupid*

David-Tajik
2009-03-26, 14:27
vi ungdoms lyftare borde lyfta på lördagen precis som tjejlyftare går före manliga borde ungdoms lyftare gå före Juniorer. Tycker det är dåligt.

petersson
2009-03-26, 14:40
vi ungdoms lyftare borde lyfta på lördagen precis som tjejlyftare går före manliga borde ungdoms lyftare gå före Juniorer. Tycker det är dåligt.

vill du supa efter tävlingen eller? ;)

z_bumbi
2009-03-26, 14:41
vi ungdoms lyftare borde lyfta på lördagen precis som tjejlyftare går före manliga borde ungdoms lyftare gå före Juniorer. Tycker det är dåligt.

Det måste också klaffa med antalet lyftare, nu har jag inte kollat på årets lista men om man har färre ungdomslyftare så kan man sluta tidigare på söndagen och fler kan komma hem i rimlig tid efter tävlingarna.
Jag tycker iofs att det är tråkigt att tjejerna oftast går före på dagen och jag vet inte heller om det är någon större nackdel att gå söndagen. Att gå tidigt på dagen gör t ex att publiken är liten och de flesta är ganska upptagna av vad de ska göra på sin egen tävling/den de ska matcha.

Mapa
2009-03-26, 14:51
vi ungdoms lyftare borde lyfta på lördagen precis som tjejlyftare går före manliga borde ungdoms lyftare gå före Juniorer. Tycker det är dåligt.

hur tänker du nu?


kul att vara junior och lyfta fram tills 22.00 på söndagen

Nitrometan
2009-03-26, 15:00
kul att vara junior och lyfta fram tills 22.00 på söndagen
Och köra hem till jobbet på måndag.

Fantomen
2009-03-26, 15:18
vi ungdoms lyftare borde lyfta på lördagen precis som tjejlyftare går före manliga borde ungdoms lyftare gå före Juniorer. Tycker det är dåligt.

Hoppas du skojar, om inte -Hur fan tänker du?
Ser inte en anledning till varför ungdomar ska lyfta istället för juniorer på lördagen.

EkarN
2009-03-26, 16:37
Jag är mest glad för att jag får tävla. Spelar inte så stor vilken dag det är:).

LadyInsane
2009-03-26, 17:15
Eftersom Krille inte startar förrän efter 18.30 tror jag inte att jag är där hela dagen och ser tjejerna på morgonen. Lite synd, men jäklar vilken lång dag ni har planerat för.

Hur kommer det sig att Stina M inte är med? Har för mig att hon är junior..?

TheGredde
2009-03-26, 21:52
Ah visst är dom fler men det är lika självklart som att damlyftare lyfter före herrarna? iofsh är det kanske jobbigt att tävla så länge på söndag men jag tror inte att det handlar om hur länge på söndag man ska tävla utan att dom ska få gå på krogen efteråt. /David

mini
2009-03-26, 21:59
Hur kommer det sig att Stina M inte är med? Har för mig att hon är junior..?

Stina gör lumpen, så hennes tävlande är just nu beroende av var FM talar om att hon ska befinna sig.

Saft und Kraft
2009-03-27, 09:02
(Om än något malplacerat så...) Stort lycka till i helgen alla juniorer och ungdomar!

Nitrometan
2009-03-27, 09:56
men jag tror inte att det handlar om hur länge på söndag man ska tävla utan att dom ska få gå på krogen efteråt. /David
Va? Tror du att man planerar en tävling efter att vissa deltagare ska ut och festa? :confused:

LadyInsane
2009-03-27, 10:25
Va? Tror du att man planerar en tävling efter att vissa deltagare ska ut och festa? :confused:

+ 1 Haha herregud!

stevebc
2009-03-27, 11:48
Va? Tror du att man planerar en tävling efter att vissa deltagare ska ut och festa? :confused:Bra sarkasm.

:)

mini
2009-03-27, 12:16
Eftersom Krille inte startar förrän efter 18.30 tror jag inte att jag är där hela dagen och ser tjejerna på morgonen. Lite synd, men jäklar vilken lång dag ni har planerat för.

Jag har ändrat mig. Jag vill ju se brudarna.

Är det någon som vill åka över dagen på lördag från Sthlm så släng iväg ett pm. Har nog en plats över i bilen.

LadyInsane
2009-03-27, 12:38
Jag har ändrat mig. Jag vill ju se brudarna.



:thumbup:

Vore ju skitkul ifall du hann se oss!

EkarN
2009-03-28, 00:13
Första tävlingsdagen är här;).

Arf Pingvin
2009-03-28, 09:06
Är det någon som har hittat en fungerande länk till websändningar av tävlingarna?

thatkrillesshow
2009-03-28, 09:38
Nää:(

Hudiksvall_Bänkpress
2009-03-28, 09:53
Men nu jävlar!

mms://qstream-live.qbrick.com/05130live_push

Arf Pingvin
2009-03-28, 09:54
Tack, och klicka sig: mms://qstream-live.qbrick.com/05130live_push

EkarN
2009-03-28, 10:57
Bra websändning. Ska bli kul att tävla där imorgon:).

Arf Pingvin
2009-03-28, 15:34
Hehe. Fint att se någon ta i lite.*spy*

Damien Thorne
2009-03-28, 15:42
Svenskt rekort i böj i 82.5an för Emil Johansson Umeå Power :D

310kg :hbang:

Emil är i toppform! :thumbup:

Damien Thorne
2009-03-28, 16:15
Svenskt rekord i böj igen :D

Mattias Ivarsson 90,00 Lerums AK

331kg :hbang:

Oskis
2009-03-28, 17:46
Otroligt bra böjt av Mattias. Någon som vet hur mycket han fick med sig i bänken?

the_PL_man
2009-03-28, 17:53
Otroligt bra böjt av Mattias. Någon som vet hur mycket han fick med sig i bänken?

215. Han hade tur med böjen, kunde lika gärna vart 2-1 åt andra hållet.
Men han är stark köttbulle utan dess like!

Gnusram
2009-03-28, 19:41
För en som vart borta hela dagen, finns resultat att tillgå nånstans?

Starkkille
2009-03-28, 19:43
http://89.221.240.240/web/contestResult.aspx?contestId=296

Gnusram
2009-03-28, 19:47
http://89.221.240.240/web/contestResult.aspx?contestId=296

Ah, det borde jag ju kommit på själv. Tackar!

Zacke
2009-03-28, 23:35
Dagens superstud: Krillekillen.

Annars var dagens mest positiva överraskning att domarna var väldigt bra överlag.

Det här är domarna som borde döma på stora SM.

Nikki
2009-03-29, 01:10
Svenskt rekort i böj i 82.5an för Emil Johansson Umeå Power :D

310kg :hbang:

Emil är i toppform! :thumbup:

Problemet med Emil var ju att han bommade ut sig, han får väl inte ha kvar rekordet då?:smash:

mini
2009-03-29, 06:54
Tack till juniorerna som visade upp många fina lyft. Extra glad är jag såklart för Krilles och Angelicas prestationer.

Ni som har chans att åka och titta på JEM i Jönköping i juni tycker jag absolut ska göra det!

Damien Thorne
2009-03-29, 07:39
Problemet med Emil var ju att han bommade ut sig, han får väl inte ha kvar rekordet då?:smash:

Ajdå...

Kan någon bekräfta att reglerna är så?

kjell33
2009-03-29, 07:42
Kanske inte bekräfta men sunt förnuft säger att man måste ha ett sammanlagt resultat för att få räkna rekord.

kjell33
2009-03-29, 07:43
Dessutom står det i resultatlistan att han är diskad.

Damien Thorne
2009-03-29, 07:46
Kanske inte bekräfta men sunt förnuft säger att man måste ha ett sammanlagt resultat för att få räkna rekord.

Kollade nu i regelboken.

"Rekord i delgrenar godkänns endast om lyftaren får ett sammanlagt resultat"

kjell33
2009-03-29, 07:50
Trist men bara att komma igen.

Damien Thorne
2009-03-29, 07:57
Tävlingen ska ju börja nu.

Men websändningen verkar inte fungera?

kjell33
2009-03-29, 08:01
Här är länken
mms://qstream-live.qbrick.com/05130live_push

Damien Thorne
2009-03-29, 08:04
Här är länken
mms://qstream-live.qbrick.com/05130live_push

Fungerar det för dig?

För mig är det en suddig bild på windows media player reconnecting.
(Det ser ut att vara en websänd bild)

mini
2009-03-29, 08:04
Fungerar det för dig?

För mig är det en suddig bild på windows media player reconnecting.

Mig också.

kjell33
2009-03-29, 08:14
Beklagar men den fungerade i går. Vi får väl ha lite tålamod....

Arf Pingvin
2009-03-29, 08:18
Gud vad irriterande.

1684_
2009-03-29, 09:15
åh funkar inte :( vill titta

130kg finsk sisu
2009-03-29, 09:17
Varför/hur bommade damir och timme ut sig?

kjell33
2009-03-29, 09:19
Damir missade djupet på två böjar och dumpade en tredje. Timme såg jag inte.

LindaS
2009-03-29, 09:26
Resultaten kommer att läggas in på hemsidan så fort som möjligt efter att varje tävling är avslutat. Programmet "svarar inte" alls idag tyvärr.

mini
2009-03-29, 09:29
Timme glömde bort att han är plättlätt nu och gick in lite tungt i bänken.

mini
2009-03-29, 09:31
Resultaten kommer att läggas in på hemsidan så fort som möjligt efter att varje tävling är avslutat. Programmet "svarar inte" alls idag tyvärr.

Tack för info. Synd på sändningen. :(

Damien Thorne
2009-03-29, 09:50
Resultaten kommer att läggas in på hemsidan så fort som möjligt efter att varje tävling är avslutat. Programmet "svarar inte" alls idag tyvärr.

Örebros hemsida eller styrkelyft.se?

kjell33
2009-03-29, 09:51
Styrkelyft online 89.221.240.240/web/contestResult.aspx?contestId=296

Damien Thorne
2009-03-29, 10:00
Styrkelyft online 89.221.240.240/web/contestResult.aspx?contestId=296

Tack Kjell :D

Erik__
2009-03-29, 11:24
ah jag vill bara se erik degermans böjar men icket :(

budadi
2009-03-29, 12:10
Alltså va!!!!! Jag vill ju se*grr27**cry*

sweetkarolina
2009-03-29, 18:24
ah jag vill bara se erik degermans böjar men icket :(

det var synd med den jävla datorn. Linda slet som en hund hela morgonen men icke nicke...


degermans två första var sprättlätta men den på världsrekordet lite för grund. blev 2-1 rött om jag minns rätt, så det var väl gränsfall.
sista fick han bakvikt o inte så mycket att säga.

i övrigt den längsta tävlingsdag jag varit med om. från 07 till 22 på lördan... grymmejobb av örebro o välfungerande tack o lov dock!

LadyInsane
2009-03-29, 18:30
det var synd med den jävla datorn. Linda slet som en hund hela morgonen men icke nicke...


degermans två första var sprättlätta men den på världsrekordet lite för grund. blev 2-1 rött om jag minns rätt, så det var väl gränsfall.
sista fick han bakvikt o inte så mycket att säga.

i övrigt den längsta tävlingsdag jag varit med om. från 07 till 22 på lördan... grymmejobb av örebro o välfungerande tack o lov dock!
Ja sjukt lång dag, det är inte konstigt att man är sliten. :D

---------

Tack till alla som var där och hejjade! Det var grymt kul att träffa en massa nya kollo-folk som man inte har stött på tidigare. Hoppas ni hade skoj!

stevebc
2009-03-29, 18:37
Jag hade sjukt skoj! Fast det inser jag först nu. När jag var där var jag helt i en annan värld/dimension. T.o.m. så att jag först nu insåg att Ivarsson som jag tävlade mot faktiskt slog rekord och böjde 331 pannor, gud så väck man kan vara. Vilket satans lyft!

EkarN
2009-03-29, 19:10
Trots min utbomning så var det riktigt kul att få vara där och tävla!

pojken
2009-03-29, 20:03
ah jag vill bara se erik degermans böjar men icket :(

Jag lyckades få det på film..
TbvdGgyo_i0&feature=channel_page

Jens Hellberg
2009-03-29, 20:04
Synd på Eriks böj.... Men han tar igen det

Jens Hellberg
2009-03-29, 20:06
Den såg ju djup ut!

Mapa
2009-03-29, 20:06
vitlampa från kameravinkeln iaf

stevebc
2009-03-29, 20:13
Jag är helt förbluffad. Makalös prestation. Det måste vara en av dom största talangerna vi har nu.

Adamant
2009-03-29, 20:48
Dagens superstud: Krillekillen.

Annars var dagens mest positiva överraskning att domarna var väldigt bra överlag.

Det här är domarna som borde döma på stora SM.


Va skoj att du gillade domarna/bedömningen:thumbup: Jag dömer gladeligen mig själv på nästa stora SM:laugh:

stahlberg
2009-03-29, 20:50
Jag tyckte för min del att Örebros arrangemang löpte riktigt bra.

Efter lördagens tävlingar undrade jag faktiskt vilken gren jag höll på med. Sällan eller aldrig har jag upplevt sådan dramatik i samtliga klasser där jag haft adepter. I detta fall gällde det fyra klasser, två med positiva överraskningar, två med negativa. 50 % positiva, 50 % negativa var en aning för mycket att smälta, 75-25 brukar vara mer normalt.

Marcus Gabrielsson hade ju varit sjuk just i fel ögonblick, och varit i dålig form. Sedan började formen stiga lagom till SM. Som ingen märkte mörkade vi hans journal en liten tid (utom när Timme skrev av misstag om ett böjpass). Hans SM-seger var en psoitiv överraskning, dels för att han enligt statistiken låg ca 50 kg efter Ahlman, dels för att han höll på att bomma ut sig i böjen och klarade inledningsvikten 215 först i sista försöket. Då började jag ställa in mig på silver. Guldchans öppnade sig på nytt när Ahlman klarade bara 160 i bänken. Märklig taktik av Ahlman i marken, att leda efter första lyftet, stå över andra och skänka bort ledningen till Marcus. Men visst hade Christoffer lite segervittring ännu i sitt sista mark på 215 (där greppet släppte efter fullbordat drag), vilket hade tvingat upp Marcus på 230.

Före detta hade jag ställt in mig på seger för Timme. Eftersom han ledde över Johansson med 7,5 kg i böjen så började man få segervittring. Och sedan var det totalstopp i bänken. Timme hade iaf bantat karaktärsfast och dessutom kunnat hålla en bra styrkenivå, trots bantning och militärtjänst. Och fast han har tävlat sparsamt (och inte har så stor rutin), så böjde han riktigt bra. Så Timmes förväntade guldchans och Marcus förväntade silver ändrade i ett trollslag till guld för Marcus och utbomning för Timme. Huh!

Sedan vidare till Bernhards tävling. Emil Johansson var naturligtvis förhandsfavorit. Men Emil kör med den numera välbekanta umeåtaktiken allt eller inget, så vissa chanser tyckte vi det fanns att slå till ur underlägde. Det gjorde ju Bernhard också, men inte enligt vår strategi 1. Vi gissade att Emil skulle börja med 290 i böjen, men vi trodde det skulle leda till ett enda lyckat lyft. Bernhard var ju i god form. Efter böjen hade sedan Bernhard stannat på startvikten 280 med bommar på först 300 och sedan 309 kg. Bernhards 309 tycktes dessutom ha gett Emil oerhörd gnista i böjen : där blev det nytt SR 310. Då kunde bara ett smärre underverk ha gett guld. Och det kom ju när Emil bommade ut sig i bänken!

Sedan hade det kunnat vara nog med överraskningar. Damirs utbomning förstörde nog den tävlingsdagen. Inget mer att orda om den nu, fart på nästa tävling, som kommer snart.

Jens Hellberg gjorde en bra tävling. Ivarsson har gått bra framåt, och Kristofer Lundström imponerade (även om han höll på att bomma ut sig, han också).

Redan på lördag sade jag att det får vara slut med överraskningar. Det blev det också. Söndagen gick helt enligt ritningarna. David Strågefors gjorde (igen) 9/9 lyft (vi gick extra säkert i bänken för att säkra segern), och Henke lyfte mycket duktigt och helt enligt planerna. De två andra David´arna (Dadvande och Tajik) lyfte bra. Jag tyckte det var mycket trevligt att Tajik vann guld, och hoppas att han hålls frisk så att han kan träna hela året detta år.

Själv fick jag kritik av Esbjörn Haraldsson att jag var för tyst under tävlingen. Månne någon annan tyckte det också?

Adamant
2009-03-29, 21:01
NEJ!!!:laugh:

stahlberg
2009-03-29, 21:32
Trevligt var det för övrigt också att bo på samma hotell som David Holmberg (vars SL-kunskaper jag alltid imponeras av), och få diskutera lite med honom (även om det blev lite ont om sömn natten mellan fredag och lördag pga det).

Och vad vore de svenska SM-tävlingarna utan våra små rökpauser...?

Trevligt gäng också i "kioskförsäljningen", där han som satt speaker emellanåt kunde härma mig så att han var bättre än originalet.

Erik__
2009-03-29, 21:38
Jag lyckades få det på film..
TbvdGgyo_i0&feature=channel_page

Fan så sjuk han är! hoppas han får åka på uvm! är det någon ungdom som gjort 500p förresten?

Akoral
2009-03-29, 21:45
böjen såg godkänd ut i kamera vinklen i alla fall. någon cm till så hade det varit katastrofal bedömning om han inte fått den:) såg ut å finnas mera där!!!!

stahlberg
2009-03-29, 21:59
Jag såg aldrig Eriks världsrekordförsök, även om jag befann mig strax bakom tävlingspodiet. De lär ju ha varit lätta. Bl.a David Holmberg ansåg att djupet vrait klockrent, men jag hörde också röster som var av annan mening. Georg Boström, som satt domare, ansåg att böjen var parallell.

Öjebygänget försökte ju övertyga juryn om att böjen varit godkänd med hjälp av en film. Det tycker jag man ska göra i ett sådant läge, om man anser man har rätt. En annan sak är att det (enligt min erfarenhet) är ytterst sällan juryn ändrar på ett djupbeslut i knäböj (oberoende av om bedömningen varit riktig eller ej).

Själv såg jag inte Eriks böj och vet inget om djupet. Men han samlade sig bra, kom igen och fick ihop totalt 700 kg. Det var en strong prestation. Av flera duktiga ungdomslyftare var Erik den som svarade för dagens resultatmässigt främsta prestation.

Jag har inte kollat vilka förhandschanser Erik skulle ha på VM. Ryktena säger ju (enligt flera källor) att SSF har synnerligen dålig ekonomi. Eftersom VM går i Brasilien vet man inte vem/vilka som får resa. Men man kan anta att laget inte är särskilt stort.

FaXtioN
2009-03-29, 22:12
Vart finns resultaten från i helgen?

pojken
2009-03-29, 22:16
Vart finns resultaten från i helgen?

http://89.221.240.240/web/contestResult.aspx?contestId=296

Fetknoppen
2009-03-30, 05:30
Fan så sjuk han är! hoppas han får åka på uvm! är det någon ungdom som gjort 500p förresten?

Sådär, nyligen hemkommen från Örebro efter en 92 mils bilresa och är lite småtrött efter att ha matchat hela dagen och därefter kört hem. Ser att filmen ligger ute på Eriks rekordförsök och kan trots trötthet inte låta bli att skriva några rader.

Jag är förvisso partisk så mina åsikter vad gäller Eriks första försöka på 291kg kanske kan ifrågasättas. Dock är jag av åsikten att det absolut var en bra och djup böj. Jag tittade på Eriks vänstra ben och där var djupet absolut klockrent (även om en av dem i juryn inte höll med mig). Jag accepterade beslutet då jag var tämligen säker på att han skulle fixa omförsöket samt att jag inte visste hur lyftet såg ut från andra sidan. Efter att ha sett filmer som visar djupet på Eriks högra ben blir jag dock så förbannad att jag nästan börjar gråta. Jag anser att bedömningen var en fullständig katastrof och tycker det är synd att domarna stjäl det rekord som han kämpat så för och som han faktiskt enligt mig klarar på ett föredömligt sätt. Det är rent ut sagt patetiskt och som filmen här på forumet visar råder det inga som helst tvivel om att han satte sig ner tillräckligt djupt. Trist bara att det ska gå prestige i bedömningen så att domarna inte kan ändra sig trots att de troligtvis själva har insett hur fel de gjorde. De äldre herrarna borde kanske skaffa sig glasögon, eller i vart fall följa domarboken som säger att man hellre ska fria än fälla om man är osäker! Vad f-n ska vi lyftare göra för att ta tillbaka idrotten från domarkåren?

Arf Pingvin
2009-03-30, 05:45
Ser ut som klockrent djup på erik, mycket imponerande och det finns mycket mer där också.

Fetknoppen
2009-03-30, 07:14
Ser ut som klockrent djup på erik, mycket imponerande och det finns mycket mer där också.

Fast det spelar ju ingen roll om än vi alla tycker att det är imponerande eftersom domarna ansåg att lyftet var parallellt. Det är jävla tragiskt och inget annat! Jag kan inte för mitt liv förstå hur de kan säga att den där böjen är för grund!? Troligtvis blev de chockade för att det gick så lätt och därför bara antog att djupet inte var okay.

Personligen anser jag att två av de tre domarna (dem som hade rött) som dömde knäböjen, samt Johnny Wiklund i juryn, bör lämna ifrån sig domarboken för alltid, för kan man inte skilja den där böjen från en parallell så har man stora problem. Det är rent förjävligt hur de bara kan spola ner en människas insats och ansträngning i toaletten på några sekunder då det inte ens finns grund för deras bedömning.

Jag skulle inte ha några som helst problem med att acceptera domslutet om böjen verkligen var grund, eller om det var ett gränsfall, men det går faktiskt inte att göra ett mycket bättre lyft än sådär. Jag är förbannad, ja det var jag på plats i tävlingshallen också vilket resulterade i en varning från juryn för att jag svor högt inför publik. Det är naturligtvis inte okay att göra så som jag gjorde, men deras insats i det här fallet är i mina ögon ett klart värre brott än mina svordomar. Rent ut sagt ruttet av dem, och än värre av juryn att inte kunna erkänna misstaget och rätta till domarnas misstag. Jag ogillar hur de försvarar varandra på alla tänkbara sätt trots uppenbara misstag.

Nitrometan
2009-03-30, 08:23
Själv fick jag kritik av Esbjörn Haraldsson att jag var för tyst under tävlingen. Månne någon annan tyckte det också?
Det var nog bara Esbjörn som tyckte att "den pratande coachen" var för tyst.

Peppes imitation var fin.

Nitrometan
2009-03-30, 08:24
Vill även passa på att tacka ÖKK för ett mycket fint arrangemang!

Allt funkade bra. :thumbup:

sohlin
2009-03-30, 12:09
Instämmer angående juryn, ett omförsök är inte så mycekt begärt.

jag fick första böjen underkännd (dock var de 0-3 så alla var eniga) förmodligen ett korrekt beslut, men de var ändå två som gick till juryn, juryn sa att den blev underkännd på grund av att jag drog ihop knäna mot varandra i botten läget, vilket resulterade i en grund böj, prova sätt dig på huk och dra ihop knäna, hur mycket skiljer de sig på djupet?....

Sen fick jag press signalen förtidigt i första "riktiga" bänken, juryn sa att de var dubbelstuds. jag har dock inte sett film på detta, men en sak vet jag å de är att juryn omöjligt kan ha sett lyftet om de säger att de var dubbelstuds för jag hade inte ens kommit ner till bröstet. i tredje lyftet var de mitt eget fel, var fortfarande lite irriterad över jurybeslutet och rätt otaggad.

Dock spelar detta inte lika stor roll som om de hade varit rekord lyft men för ens egen skull hade de kännts bättre.

KRILLE!
2009-03-30, 12:23
Trevlig tävling och bra bedömning överlag. Kul att träffa gamla bekanta och så många från kolo :)

-AG-
2009-03-30, 12:40
vitlampa från kameravinkeln iaf

+1

Kan inte tänka mig att den är grund oavsett hur man tittar.

the_PL_man
2009-03-30, 12:44
+1

Kan inte tänka mig att den är grund oavsett hur man tittar.

Enligt mina killar såg högerbenet grunt ut. Skall se om de filmade lyftet, och om det är från annan vinkel, i såfall lägger jag ut det.

Mvh
the_PL_man

KRILLE!
2009-03-30, 13:24
*Lång intressant text*

Tack för dom fina orden, kul att höra det från dig :)

Som någon sa, "Jag hör ståhlbergs röst i sömnen" så jag tror nog att Esbjörn är den enda som tyckte du var tyst ;)

Fetknoppen
2009-03-30, 15:59
Trevligt var det för övrigt också att bo på samma hotell som David Holmberg (vars SL-kunskaper jag alltid imponeras av), och få diskutera lite med honom (även om det blev lite ont om sömn natten mellan fredag och lördag pga det).

Det blev som sagt inte mycket sömn, men trevligt hade vi. Har man bara tillgång till mycket starkt kaffe så blir precis vad som helst trevligt:)

stevebc
2009-03-30, 16:29
Pinsamt nog insåg jag först i efterhand att det var dig vi på LTK sa hejdå till, det var på Max när du stack hem med grabbarna. Trodde du var 45+ och skäggig :S Satan vad ung/i form du är :D

Mapa
2009-03-30, 16:54
+1

Kan inte tänka mig att den är grund oavsett hur man tittar.

jag va där också.. helt klockrent imo

Fetknoppen
2009-03-30, 17:23
Enligt mina killar såg högerbenet grunt ut. Skall se om de filmade lyftet, och om det är från annan vinkel, i såfall lägger jag ut det.

Mvh
the_PL_man

Det är klart att det här kan diskuteras i efterhand hur mycket som helst, och det finns säkert väldigt många olika åsikter. Jag känner Erik och ser honom lyfta två ggr/vecka. Det är ytterst sällan han gör en grund böj, och det här var ett av hans absolut bästa lyft någonsin. Jag vet också att han inte har en djupare/grundare sida. Från min vinkel var böjen djup vilket också bekräftades av domaren, och då bör han vara lika djup på andra sidan. Det högra benet filmades också med flera kameror. Djupet är iofs omöjligt att exakt bedöma från filmerna eftersom knäböjställningen är i vägen, men flera domarutbildade personer tittade också på den sidan, och de sa att djupet var bra. Om jag inte missminner mig tittade Björn Stolphammar på Eriks högra ben och han tyckte att djupet var perfekt, vilket överenstämmer med flera rutinerade lyftare som tittade på det benet.

Man bör också ha i åtanke att man alltid ska fria om man inte är absolut säker på att djupet är för dåligt. Och om man är säker på att den där böjen är grund så har man antingen inte varit fokuserad i rätt ögonblick, eller så behöver man glasögon. Herregud, båda låren lutar ju i sin helhet snett nedåt när han vänder vikten och trycker upp den igen. Det innebär rent konkret att lägsta punkten vid ljumsken befinner sig klart under knäts högsta punkt.

the_PL_man
2009-03-30, 19:34
Det är klart att det här kan diskuteras i efterhand hur mycket som helst, och det finns säkert väldigt många olika åsikter. Jag känner Erik och ser honom lyfta två ggr/vecka. Det är ytterst sällan han gör en grund böj, och det här var ett av hans absolut bästa lyft någonsin. Jag vet också att han inte har en djupare/grundare sida. Från min vinkel var böjen djup vilket också bekräftades av domaren, och då bör han vara lika djup på andra sidan. Det högra benet filmades också med flera kameror. Djupet är iofs omöjligt att exakt bedöma från filmerna eftersom knäböjställningen är i vägen, men flera domarutbildade personer tittade också på den sidan, och de sa att djupet var bra. Om jag inte missminner mig tittade Björn Stolphammar på Eriks högra ben och han tyckte att djupet var perfekt, vilket överenstämmer med flera rutinerade lyftare som tittade på det benet.

Man bör också ha i åtanke att man alltid ska fria om man inte är absolut säker på att djupet är för dåligt. Och om man är säker på att den där böjen är grund så har man antingen inte varit fokuserad i rätt ögonblick, eller så behöver man glasögon. Herregud, båda låren lutar ju i sin helhet snett nedåt när han vänder vikten och trycker upp den igen. Det innebär rent konkret att lägsta punkten vid ljumsken befinner sig klart under knäts högsta punkt.

Ytterligare en film (1:50 in i filmen):
EzfP1zElz54

Efter att ha studerat filmerna så skulle jag nog ha dömt vitt. Men att begära domarnas och juryns huvud på fat anser jag vara väl magstarkt.

/the_PL_man

Adamant
2009-03-30, 20:03
Visst var det trist att Degerman inte fick böjen... Men att bedöma djupet med denna film är nog omöjligt. Kameran ser ut att vara en meter över Jojjes huvud*rolleyes* Förresten var de flesta kameror riggade betydligt över domarnas ögonhöjd!!! Själv kan jag inte uttala mig om djupet, då jag satt på en av de låga bänkarna utmed sidan, dvs. betydligt lägre än domarnas ögonhöjd. Rekordet kommer att bli Degermans i nästa öppna SM-tävling!

Stolpen
2009-03-30, 23:57
Det stämmer att jag såg Eriks knäböj från den högra sidan och nästan rakt över huvudet på den domare som bedömde lyftet mot höger ben, jag var helt övertygd om att han skulle få 3 vita lampor och blev därför mycket förvånad när det blev 2-1 underkänt. Erik har en böjstil där han står väldigt upprätt under hela lyftet - en stil som underlättar att komma ned i rätt djup - eftersom ryggen inte fälls mycket framåt. Dom som bommar i denna stil brukar vända för högt upp, och då syns det mycket tydligt att dom är grunda. Sen finns det lyftare som kan vara lite djupare på ena sidan av teknisk eller/och anatomisk orsak, men jag kunde inte se att Erik visade upp en sådan stil.

LindaS
2009-03-31, 00:03
jag va där också.. helt klockrent imoFör att försöka få ett slut på den här diskussionen, så kan jag berätta att jag satt precis bakom Jojje. Den sidan var parallell, alltså rött. David stod på hans vänstra sidan och tyckte precis som den domaren att det fanns djup, dvs vitt. Har då huvuddomaren sett samma sak, höger ben parallellt och vänster ben djupt, så gör han ju faktiskt helt rätt som sätter rött. Tråkigt men rätt.

Låt nu Erik glädjas åt sina otroligt bra prestationer istället.

KRILLE!
2009-03-31, 08:27
Killen blev snuvad på ett världsrekord. Klart man blir förbannad när det ligger så fruktansvärt mycket hårt arbete bakom det. Inför kameror i bedömningen som i hockey så att det går att göra rättvist i framtiden så slipper det bli tajffs om kameravinklar.

the_PL_man
2009-03-31, 08:50
Killen blev snuvad på ett världsrekord. Klart man blir förbannad när det ligger så fruktansvärt mycket hårt arbete bakom det. Inför kameror i bedömningen som i hockey så att det går att göra rättvist i framtiden så slipper det bli tajffs om kameravinklar.


Eller skippa domarna, och låt alla på internet döma istället....
Tycker vi att tävlingarna är sega idag, vänta då tills varenda lyft skall dömas mha videoupptagningar.

Juryn följer bara IPFs instruktioner:

Jury -Item 9. Only in extreme circumstances when there has been an obvious or blatant mistake in the refereeing will the jury in consultation with the referees reverse the decision.

By majority vote.

This has been the subject of much interest and discussion within both the Executive Committee and Technical Committee. The reason being that some overrulings do not follow that of the intention of the rule. The rule was designed for specific and downright " mistakes " made by the referees, not e.g. doubtful depth of squat, whether or not the bar was below the base of the sternum in the bench press, or whether or not both knees
were exactly locked at completion of the dead lift. In cases such as these referees should be asked by the jury to be more observant of these particular points. Obvious, is more likely to mean e.g. the lifter not having waited for the signal to begin the lift, stepping backward or forward during the course of the lift, or releasing the bar ( dumping ). The word blatant should perhaps be replaced by the word flagrant, stressing a glaring wrong. This is alluding to decisions made by referees who appear to favour their own Country's lifters. Not to dwell on the subject for it will be continuously monitored over
the coming months, but to say, let the referees do their job, with a word in their ear should they tend to stray from the written rule. If after a period of time controversy still reigns, then perhaps an amendment to the rule will be proposed, some already having
been discussed.

Det är inte första gången ett domslut upplevs felaktigt/tveksamt, och inte sista gången heller.

/the_PL_man

jmkdavid
2009-03-31, 10:34
Det är inte första gången ett domslut upplevs felaktigt/tveksamt, och inte sista gången heller.

/the_PL_man

Så är det. Det är människor som sitter där, människor kan göra misstag. Det kommer att begås misstag fler gånger. man önskar ju bara att dom kunde erkänna det också så fler lyftare slipper bli rånade på rekord...

gymrat
2009-03-31, 12:46
Jag har samlat de rapporter där lokala tidningar har uppmärksammat de tävlande/tävlingen U-JSM i en artikel på body.se: http://www.body.se/content/tavlingar/artikel.asp?CID=2660

Lite besvärligt att länka in alla, men här är ett citat iaf:

NWT: Ina tog guld i sitt första ungdoms-SM
"För ett halvår sedan började 14-åriga Ina Fager från Västra AJK i Karlskoga att träna styrkelyft. I helgen tog hon guld i ungdoms-och junior-SM i Örebro, och slog dessutom nytt svenskt rekord i sin klass i knäböj med 136 kilo."

Lerums Tidning: JSM-guld och nya svenska rekord
"Mattias Ivarsson från Lerums Atletklubb slog till igen. Överlägsen segrare i klassen 90 kilo, när JSM i helgen avgjordes i Örebro, 138 kilo före tvåan."

NT: Miia uttagen i EM-truppen
"Efter debuten i SM får Miia Liimatainen ladda för nästa stora uppdrag - EM i sommar."

Dalademokraten: Borlängelyftare tog JSM-guld och JVM-plats
"Det blev ett guld och ett silver till Borlänge Atletklubb när junior- och ungdoms-SM i styrkelyft avgjordes i Idrottshuset i Örebro. Guldlyftaren var Christer Johansson, som var överlägsen i 75-kilosklassen."

NSD: Nina Eriksson tog silver på junior-SM
"Kiruna atletklubbs Nina Eriksson blev som väntat silvermedaljör i klass 56 vid JSM i Örebro efter Angelica Brage, som förra säsongen vann junior-EM. Nina förbättrade sitt sammanlagda personbästa från 340 till 347,5 kg.
- Jag är rätt nöjd eftersom jag gjorde min bästa tävling någonsin, kommenterar Nina."

NT: JSM guld direkt för Miia Liimatainen
"Miia Liimatainen, Finspångs Atletklubb, tog guld direkt i sin första tävling. Totalt 287,5 kilo gav JSM-guld i 48 kilos klassen."

Folkbladet: Miia tog JSM-guld
"SM-guld i sin första tävling. Det är inte alla förunnat att få den starten på sitt idrottsliv. Miia Liimatainen i Finspångs Atletklubb lyckades. Hon vann junior-SM i styrkelyft i viktklassen 48 kg.
- Jag är nöjd med guldet, men inte med resultaten, säger Miia."

Nerikes Allehanda: Robin vann supertung duell
"Örebro Kraftsportklubb fick två svenska juniormästare i Idrottshuset på lördagen. Robin Sjögren vann supertungviktsmötet med Johan Prieduls och Josephine Kvist tog hem tjejernas 75-kilosklass och är nu aktuell för junior-EM i sommar."

SR P4 Örebro: Framgångar för ÖKK
"Nu i helgen har det varit ungdoms- och junior-SM i styrkelyft i Örebro i ÖKK:s regi. Över 100 ungdomar tävlade om SM-titlarna i respektive viktklass. Vi har träffat en mycket glad Josephine Kvist som tog hem ett av SM-gulden."

Norrköpings Tidningar: Miia i mammas fotspår
"Mamma Riitta var bäst i Europa och näst bäst i världen. Nu strävar dottern Miia Liimatainen mot samma mål.
- Jag får många bra tips, säger Miia."

NSD: Rekordjakt på ungdoms-SM i styrkelyft
"Kiruna atletklubbs jättelöfte Nina Eriksson, 19, skall till helgens USM/JSM i Örebro försöka försvara sin seger från förra säsongen i JSM i klass 56 som då avgjordes i Kiruna.
- Kan dock bli svårt eftersom min främsta motståndare denna gång gjort bättre resultat än jag, säger hon."

Piteå-Tidningen: Flera medaljhopp för Öjebyn AK
"I helgen är det dags för ungdoms- och junior-SM i styrkelyftning i Örebro. För Öjebyn AK tävlar flera medaljhopp, ett av dessa är 17-årige Erik Degerman.
- Det känns jättebra. Jag är i kanonform, säger han."

Folkbladet: Mia gör JSM-debut
"Efter knappt ett halvt års träning gör Mia Liimatainen, 23, tävlingsdebut i styrkelyft. Och direkt ger hon sig i kast med ett mästerskap, junior-SM.
- Det viktigaste är inte att ta medalj, utan att förbättra mina resultat, säger Mia Liimatainen i Finspångs Atletklubb."

Karlskoga-Kuriren: Från hästhagen till styrkelyftslokalen
"Efter endast fyra månaders träning är nu trettonåriga Ina Fager klar för ungdoms-SM i styrkelyftning. Att hon är ensam tjej bland killarna är inget problem för denna tuffa tjej med skinn på näsan som testat både boxning och karate."

Fetknoppen
2009-03-31, 19:40
Pinsamt nog insåg jag först i efterhand att det var dig vi på LTK sa hejdå till, det var på Max när du stack hem med grabbarna. Trodde du var 45+ och skäggig :S Satan vad ung/i form du är :D

Jaså...där ser man. Ung och i form vet jag inte...rent fysiskt känner jag mig ofta som 75 år, och psykiskt oftast som en 12-åring:D

Damien Thorne
2009-03-31, 20:34
Jag är mycket imponerad på tre av ungdomarna i 82.5an. De gjorde 142.5 och 145kg i bänkpress utan tröja.

Om dom har denna raw-styrka redan som ungdom, hur stark ska dom då bli som junior och senior? :hbang:




(... och sen en tröja på det, så kan det bli mycket stora vikter :D )

stahlberg
2009-04-01, 03:54
Efter att ha sett filmerna är också jag mycket förvånad över att lyftet underkändes. Iof kan filmvinkeln ljuga något, men jag tycker inte att lyftet ser parallellt ut.

Domarna dömer förstås enligt vad de ser. Men nog är det ganska märkligt att detta lyft ansågs parallellet. (Pratade med Gerog Boström strax efteråt i pausen, och han ansåg lyftet parallellt. Han satt förstås bättre till eftersom han dömde, men nog är det svårt att hålla med)

Juryn följer de interantionella reglerna. Men då kan de säga det och inte komma med undanflykter. (Rent allmänt - inte i detta specifika fall - så kan jurymedlemmar prata om fel i lyft som de sannolikt inte ens tittat på.).

Om Erik Degerman är med på NM, som ordnas inom några veckor, så borde han ha god chans att ta rekordet där?

Erik__
2009-04-01, 11:11
Efter att ha sett filmerna är också jag mycket förvånad över att lyftet underkändes. Iof kan filmvinkeln ljuga något, men jag tycker inte att lyftet ser parallellt ut.

Domarna dömer förstås enligt vad de ser. Men nog är det ganska märkligt att detta lyft ansågs parallellet. (Pratade med Gerog Boström strax efteråt i pausen, och han ansåg lyftet parallellt. Han satt förstås bättre till eftersom han dömde, men nog är det svårt att hålla med)

Juryn följer de interantionella reglerna. Men då kan de säga det och inte komma med undanflykter. (Rent allmänt - inte i detta specifika fall - så kan jurymedlemmar prata om fel i lyft som de sannolikt inte ens tittat på.).

Om Erik Degerman är med på NM, som ordnas inom några veckor, så borde han ha god chans att ta rekordet där?

Stod på öjebyns forum att han inte ska dit men till sao paolo (stavning :confused:)

Lillerik_
2009-04-01, 20:44
Här kommer Öjebyn AK:s instats från U/J SM örebro :)

Tips: klicka på HQ brevid där man ändrar ljudet

UsCDVwAtPHs&fmt=18

p1r
2009-04-04, 00:09
bra film lillerik :D

Damien Thorne
2009-04-04, 06:31
Någon som har film på Emil Johanssons (Umeå Power) böj?

petersson
2009-04-04, 08:14
Någon som har film på Emil Johanssons (Umeå Power) böj?

Tjena. Jag laddade hem två eller om det var tre filmer från jönköpings hemsida.. I en av dom är hans böj med

TheGredde
2009-04-04, 16:39
Någon som har film på Emil Johanssons (Umeå Power) böj?

Tjena. Jag laddade hem två eller om det var tre filmer från jönköpings hemsida.. I en av dom är hans böj med

Finns även på tuben under Börjes användare. men även i "Lägg upp era träningsfilmer " här på Kolozzeum

ie9EKp2AQ7Y

Damien Thorne
2009-04-04, 19:07
Finns även på tuben under Börjes användare. men även i "Lägg upp era träningsfilmer " här på Kolozzeum

ie9EKp2AQ7Y

Tack