handdator

Visa fullständig version : Frågor om kolhydrater?


nr-47
2008-11-17, 21:10
Hej, jag håller på med ett idrottsarbete om kolhydrater. Själv brukar jag bara äta pasta/ris/potatis men nu när jag håller på med arbetet börjar jag undra:

GI, vet vi ju nu att det är struntprat. Men hur mycket är struntprat. Finns det snabba och långsamma kolhydrater? Stärkelse är väl långsammare. Är då skillnaden mellan snabba och långsamma att den snabba ger dig en kick, för att sedan återgå till det normala. Medans långsamma ger dig energi över en längre tid?

Eller har jag fattat det helt fel.

Har ni några andra bra saker man kan skriva om tipsa gärna!

Stort tack!

King Grub
2008-11-17, 21:15
GI är inte struntprat alls. Ja, det finns GI och snabba/långsamma kolhydrater, och stärkelse behöver absolut inte vara långsammare än socker. GI visar arean under kurvan för blodsockret över en viss mätperiod.

Bara för att en faktor kanske inte har betydelse (GI:t påverkan på viktnedgång vid energiunderskott) betyder det inte att saken "försvinner" eller plötsligt inte gäller något annat. GI påverkar hur mycket som helst, från synpåverkan till insomnande till kariesrisk.

Trance
2008-11-17, 21:30
Bara för att en faktor kanske inte har betydelse (GI:t påverkan på viktnedgång vid energiunderskott) betyder det inte att saken "försvinner" eller plötsligt inte gäller något annat. GI påverkar hur mycket som helst, från synpåverkan till insomnande till kariesrisk.

Har du någon tillgänglig studie eller kan berätta mer om synpåverkan? Jag är nyfiken mest eftersom lite suddig syn kan vara en bieffekt av kortison (som jag märkt någon gång), vilket i sig höjer blodsockret.

King Grub
2008-11-17, 21:35
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/88/4/1104

Anders The Peak
2008-11-17, 21:38
Hej, jag håller på med ett idrottsarbete om kolhydrater. Själv brukar jag bara äta pasta/ris/potatis men nu när jag håller på med arbetet börjar jag undra:

GI, vet vi ju nu att det är struntprat. Men hur mycket är struntprat. Finns det snabba och långsamma kolhydrater? Stärkelse är väl långsammare. Är då skillnaden mellan snabba och långsamma att den snabba ger dig en kick, för att sedan återgå till det normala. Medans långsamma ger dig energi över en längre tid?

Eller har jag fattat det helt fel.

Har ni några andra bra saker man kan skriva om tipsa gärna!

Stort tack!
Den här är rätt bra för lite lättare skolarbete: http://www.ts.mah.se/utbild/Nt7010/Projekt-ht02/Arbeten/Glykemiskt_Index.pdf

Trance
2008-11-17, 21:54
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/88/4/1104

Tack så mycket. Intressant ämne, får ta och läsa på lite mer om det.

nr-47
2008-11-17, 22:59
Den här är rätt bra för lite lättare skolarbete: http://www.ts.mah.se/utbild/Nt7010/Projekt-ht02/Arbeten/Glykemiskt_Index.pdf

Jo, men har de inte kommit under full med att insulinet i blodet inte spelar roll med mängden glykos i blodet? Eller är jag ute och cyklar

Eddie Vedder
2008-11-18, 07:18
Jo, men har de inte kommit under full med att insulinet i blodet inte spelar roll med mängden glykos i blodet? Eller är jag ute och cyklar

Nej verkligen inte. Det är ett faktum att ju högre blodsocker desto mer insulin. Det finns förstås även insulininsöndrande proteiner och ett GI-värde är ingen exakt garanti för högt insulinpåslag. Vidare har vi alla olika insulinkänslighet men fortfarande är det så att höjer du ditt blodsocker mycket från en måltid kommer mer insulin behövas en vid en lägra blodsockerstegring från likvärdig måltid.

nr-47
2008-11-18, 17:50
okej, tack så mycket

Fredrik_S
2008-11-18, 18:15
Ditt största problem blir att reda ut vilka av alla de många slutsatser folk dragit utifrån existerande data som är de korrekta.

Det blir väldigt fel om man drar slutsatser och inte väger in alla faktorer som påverkar. Vilket skedde/sker i stor utsträckning när det gäller den praktiska tillämpningen av GI.

AsTfL
2008-11-18, 22:37
Fruktos har ju ett lågt GI men är inget som man bör äta så mycket av.
Det är väl "felet" med GI tabellerna ,att fruktos framstår som betydligt sexigare än vad det är.

Anders The Peak
2008-11-18, 22:42
Ditt största problem blir att reda ut vilka av alla de många slutsatser folk dragit utifrån existerande data som är de korrekta.

Det blir väldigt fel om man drar slutsatser och inte väger in alla faktorer som påverkar. Vilket skedde/sker i stor utsträckning när det gäller den praktiska tillämpningen av GI.
Projektarbetet som jag länkade till täcker även det på ett bra sätt

bollio
2008-11-19, 00:16
Mängden kolhydrater är viktigare för insulinpåslaget över tiden än vilket GI-värde det har.

Glycemic Load antagligen bättre eftersom det tar hänsyn till portionsstorlek också.

Det är viktigt med kunskap om hur blodsockret reagerar beroende på vad man äter eftersom det påverkar hälsan väldigt mycket.

I regel klarar man sig dock utan kunskap om GI om man tar sina kolhydrater från bra kolhydratkällor som rotfrukter och grönsaker och äter i övrigt liberalt med fett, gärna till varje måltid.

Fredrik_S
2008-11-19, 04:19
Projektarbetet som jag länkade till täcker även det på ett bra sätt

Nej det gör den inte.

För det första är arbetet från 2002.
Arbetet har som referens Blodsockerblues av Fredrik Paulun i var och varannan mening. Och den boken i sig har ännu äldre källor och ibland icke existerande källor.
Att 2008 göra ett arbete om GI och använda ett arbete från 2002 som använder en bok skriven ännu tidigare med ytterligare äldre referenser i är ingen bra idé

Sidorna i arbetet som handlar om GI innehåller flera fel...

kapitel 9.4 och rebound effekt är tex helt fel. Där står det att kroppen utsöndrar mer insulin än den behöver om man äter ett livsmedel med högt GI.
Kroppen utsöndrar allt som oftast helt korrekt mängd insulin för det vi stoppar i oss.

kapilet 9.6 om hur man beräknar GI-värdet för en hel måltid är helt fel.
Dels så kan man inte summera på det sätt hon beskrivit för att få ut ett snitt GI-värde.
Dels så är en hel måltid extremt sällan/alldrig bestående av endast kolhydrater.

Anders The Peak
2008-11-19, 08:41
Nej det gör den inte.

För det första är arbetet från 2002.
Arbetet har som referens Blodsockerblues av Fredrik Paulun i var och varannan mening. Och den boken i sig har ännu äldre källor och ibland icke existerande källor.
Att 2008 göra ett arbete om GI och använda ett arbete från 2002 som använder en bok skriven ännu tidigare med ytterligare äldre referenser i är ingen bra idé

Sidorna i arbetet som handlar om GI innehåller flera fel...

kapitel 9.4 och rebound effekt är tex helt fel. Där står det att kroppen utsöndrar mer insulin än den behöver om man äter ett livsmedel med högt GI.
Kroppen utsöndrar allt som oftast helt korrekt mängd insulin för det vi stoppar i oss.

kapilet 9.6 om hur man beräknar GI-värdet för en hel måltid är helt fel.
Dels så kan man inte summera på det sätt hon beskrivit för att få ut ett snitt GI-värde.
Dels så är en hel måltid extremt sällan/alldrig bestående av endast kolhydrater.
Jag tycker Ellaine förklarar de här sakerna på ett sätt som fortfarande är vedertaget allt annat petitesser i verkligheten...
Vi som håller på med det här kallar det du retar upp dig på Glykemisk belastning

nr-47
2008-11-19, 13:32
Om man äter snabba kolhydrater så får man snabbt en sockertopp, varpå kroppen utsöndrar insulin. (görs även om man äter långsamma men inte lika mycket?)

Blir det då så att man får ett sockerunderskott vilket gör en seg,trött och lättirriterad? eller har det inte att göra med insulinet?

King Grub
2008-11-19, 13:56
Jo, det är tänkbart, om man har dålig glukostolerans och insulinkänslighet. Men normalt motverkas det med frisättning av glukagon som uppreglerar blodsockret. Glukagon och insulin balanserar blodsockret inom noga kontrollerade intervall.

Även protein frisätter insulin, minst lika mycket som kolhydrat.

nr-47
2008-11-19, 14:57
men för en normal människa, vad ska man tänka på ur träningssynpunkt med långsamma och snabba kolhydrater?

Är det bättre med långsamma eller snabba och isf varför?

WHITEFOLKS
2008-11-19, 15:09
Snabba kan med fördel förläggas i samband med träning. Tror dock inte det är något man behöver tänka något vidare på, äter man "bra" mat i allmänhet så brukar det inte vara några problem.

Fruktos är ju t.ex. långsamt och potatis snabbt men potatis är i nästan alla fall ett bättre val.

bollio
2008-11-19, 15:49
Potatis äter man dessutom aldrig ensammen - det är GI på måltiden som är det viktiga.

nr-47
2008-11-20, 18:29
men om sockernivån från snabba kolhydrater sjuker snabbare än långsamma så är det väl inte bra under en längre träning?

King Grub
2008-11-20, 18:55
Under aktivitet frisätts glukos från levern, och epinefrin och glukagon utsöndras, vilket håller blodsockernivåerna uppe. Även om blodsockerfall sker, påverkar det i regel inte den fysiska prestationsförmågan negativt.

Äter man kolhydrat en timme innan aktiviteten kan 1-2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt rekommenderas, då denna mängd visat sig vara prestationsförbättrande i ett antal studier. Studier med mindre mängd kolhydrat vid detta tillfälle visade inte på prestationshöjande effekt. Både låg- och högglykemisk föda har använts med framgång och är mer ett personligt val beroende på hur man själv reagerar.

Vid kolhydratintag direkt före längre konditionskrävande aktivitet har 50-60 gram glukospolymerer (maltodextrin) i en 40-50%-ig lösning använts med framgång i tester.

Scratch89
2008-11-20, 19:33
Jo, det är tänkbart, om man har dålig glukostolerans och insulinkänslighet. Men normalt motverkas det med frisättning av glukagon som uppreglerar blodsockret. Glukagon och insulin balanserar blodsockret inom noga kontrollerade intervall.

När blev det här konstaterat? I min Näringslära för Högskolan (2006) så är det fortfarande kvar ett diagram som visar den klassiska hög-GI-kurvan, med en hög topp och en dal under normalkurvan. Jag hävdade på föreläsningen att den kurvan endast stämmer på diabetiker och/eller de med dålig insulin/glukoskänslighet, men föreläsaren sa att detta stämde på vanliga människor också.

King Grub
2008-11-20, 20:31
Visst handlar det om kurvor, men inom gränser som inte påverkar hälsan.

Scratch89
2008-11-20, 20:34
Visst handlar det om kurvor, men inom gränser som inte påverkar hälsan.

Jo, det är jag med på. Men NFH ska ju vara forskningsbaserad. Jag är nästan säker på att GI-hypen släppte redan innan 2006. Innan dess hade man ju baserat all forskning, alla siffror och alla råd på hur blodsockerkurvor hos diabetiker agerade. Jag antar att du, av väldigt förklarliga skäl, har bättre koll på historiken än mig. :D

Frågan är alltså; när blev det konstaterat att det inte betedde sig så i en frisk kropp?

King Grub
2008-11-20, 20:40
Jag känner inte till att akut blodsockerpåverkan eller insulinfrisättning ansetts skadligt. Det är kroniskt förhöjda cirkulerande insulinnivåer eller onormal blodsockerreglering rent generellt som är det.

patanga
2008-11-21, 19:46
Jag måste flika in med en fråga..

Jag brukar ta 2dl havregryn i form av gröt sent på kvällen som kvällsmål, hur påverkar detta min fettinlagring och vikt? Har hört att kolhydrater innan läggdags = ej bra

King Grub
2008-11-21, 20:25
Dom påverkar med den mängd kalorier dom ger.

C.E.J.
2008-11-21, 23:45
Äter man kolhydrat en timme innan aktiviteten kan 1-2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt rekommenderas, då denna mängd visat sig vara prestationsförbättrande i ett antal studier. Studier med mindre mängd kolhydrat vid detta tillfälle visade inte på prestationshöjande effekt. Både låg- och högglykemisk föda har använts med framgång och är mer ett personligt val beroende på hur man själv reagerar.

Spännande. Gäller den högre siffran för konditionsträning eller "kan" man ta så mycket inför styrketräning också?

Scratch89
2008-11-22, 00:48
Spännande. Gäller den högre siffran för konditionsträning eller "kan" man ta så mycket inför styrketräning också?

Det är klart att du kan, men frågan är ju till vilken nytta. Det blir en hel del kalorier extra, och om du har ett fixerat energiintag så måste du dra ner på något annat.

C.E.J.
2008-11-22, 01:10
Det är klart att du kan, men frågan är ju till vilken nytta. Det blir en hel del kalorier extra, och om du har ett fixerat energiintag så måste du dra ner på något annat.

Tänkte om mer var bättre. Har inga kaloribegränsningsproblem i dagsläget.

Raggis
2008-11-22, 01:17
Det är klart att du kan, men frågan är ju till vilken nytta.

Vad tror du? Keyword: prestationsförbättrande

Scratch89
2008-11-22, 01:38
Vad tror du? Keyword: prestationsförbättrande

Vad jag gjordes studien på konditionstränande som ökade sina resultat genom att de orkade cykla längre och hårdare innan failure. Jag tror inte att det blir samma överföring till styrketränande.

Cloud
2008-11-23, 16:44
Jag tror inte att det blir samma överföring till styrketränande.

Men det är ju bara spekulationer. Jag vill gärna tro att min maltodryck gör nån skillnad :( fast placebo funkar väl lika bra antar jag.

//Gustav

Scratch89
2008-11-23, 19:11
Men det är ju bara spekulationer. Jag vill gärna tro att min maltodryck gör nån skillnad :( fast placebo funkar väl lika bra antar jag.

//Gustav

Det är väl till viss del individuellt också. Jag skulle inte träna hårdare för att jag hällde i mig flytande föda precis innan passet, men säkert skulle många göra det.