handdator

Visa fullständig version : EAA - några enkla frågor


mjeuuu
2008-11-17, 19:30
Min vassle-hink blev nyligen tom och jag funderar på att testa EAA istället. Jag har sökt runt lite här i forumet och åtminstone lärt mig ungefär vad det är och hur det bör konsumeras, men bara för att försäkra mig skriver jag ner vad jag har lärt mig, så får ni rätta mig om jag har fel.

- EAA tas [i]istället[i] för vassle/gainer. En dos före träning och en dos efter träning (6-7g/dos).

- Förutom EAA och självklart mat efter träning behöver man inte inta några andra protein/kolhydrater runt träning (förutsatt att man har ätit ordentligt med mat inom rimlig tid INNAN träningen)

- EAA kan även tas runt frukost och får då ungefär samma effekt som att inta lite mer protein till frukosten (dvs lite EAA istället för tonfisk på mackan har ungefär samma effekt)

Något jag kan lägga till angående det sista påståendet är att jag är helt medveten om att det är kosttillskott vi snackar om och alltså inget som helt och hållet ska ersätta normal mat. Det är bara det att just på morgonen känner jag rätt ofta att jag bara inte orkar fixa något proteinrikt varje dag och fisk på burk kladdat på en macka är gott, men man blir väl trött på det mesta förr eller senare. :)

Jag tränar 4 gånger i veckan i snitt, enbart styrketräning. Hittills har jag, som sagt, druckit vassledrinkar innan träning. Efter träningen har jag testat lite olika saker. Jag körde gainomax för ett tag sen, inte för att jag trodde att det var det optimala, men för att jag blev lite chockad över hur gott det var första gången jag testade det och blev lite smått beroende under en kort period. Sen bytte jag till att enbart stoppa i mig massa russin efter träning och sen få i mig proteinrik mat en stund senare. Jag har ätit lite kaseinpuddingar som mellanmål/kvällsmål när jag känner att jag har fått i mig för lite protein också.

Vassle är vidrigt, men vad jag har hört så ska EAA också vara rätt svårt att tvinga i sig det också. Det jag undrar är hur mycket vatten man ska blanda 6-7g EAA med. Eftersom man tar mycket större mängd vassle känns det lite som att dryga ut plågan, något som jag inte gillar.

King Grub
2008-11-17, 20:30
Det du skriver är korrekt.

Men det är inget speciellt med frukost. Det gäller vilket mål som helst. Och EAA-intag i vila stimulerar nybildningen av muskelprotein även i vila, som vassle, fast kraftfullare.

jaaaaag
2008-11-17, 20:55
Vilken bra tråd!

Varför ska man ta EAA istället för vassle? Är det något som gör att man inte bör använda sig av båda samtidigt?

mjeuuu
2008-11-17, 20:59
Okej. Om jag tar EAA under en vilodag, när borde jag få i mig det i förhållande till måltiderna? I samband med en av de större måltiderna eller?

Är det vid något tillfälle helt enkelt dåligt att ta EAA? Den första funderingen som kommer upp i huvudet är "precis innan man går och lägger sig" för mig, även fast jag inte har minsta lilla fakta som skulle tyda på det.

Jag får ta och beställa hem lite av kolozzeums EAA i vilket fall som helst, för jag har blivit trött på att plåga mig själv med banan-vassle nu. Den vidriga ""banan""-smaken (dubbla citattecken för att det är så j**** långt ifrån riktig banan helt enkelt) finns ju kvar i raparna flera timmar efter att jag har druckit det.

AmericanDragon
2008-11-17, 21:02
Varför ska man ta EAA istället för vassle?

Läs inlägget ovan ditt?

AmericanDragon
2008-11-17, 21:05
Okej. Om jag tar EAA under en vilodag, när borde jag få i mig det i förhållande till måltiderna? I samband med en av de större måltiderna eller?

Är det vid något tillfälle helt enkelt dåligt att ta EAA? Den första funderingen som kommer upp i huvudet är "precis innan man går och lägger sig" för mig, även fast jag inte har minsta lilla fakta som skulle tyda på det.

Jag får ta och beställa hem lite av kolozzeums EAA i vilket fall som helst, för jag har blivit trött på att plåga mig själv med banan-vassle nu. Den vidriga ""banan""-smaken (dubbla citattecken för att det är så j**** långt ifrån riktig banan helt enkelt) finns ju kvar i raparna flera timmar efter att jag har druckit det.


Ta helst EAA på tom mage. På morgonen funkar det rätt bra, även om det är vilodag. Om du inte gillar smaken på ditt vassle så förvänta dig inte att EAA kommer smaka så värst bra i jämnförelse. För de flesta är det något man häller i sig så fort som möjligt för att inte känna smaken för mycket.

King Grub
2008-11-17, 21:07
Okej. Om jag tar EAA under en vilodag, när borde jag få i mig det i förhållande till måltiderna? I samband med en av de större måltiderna eller?

Är det vid något tillfälle helt enkelt dåligt att ta EAA? Den första funderingen som kommer upp i huvudet är "precis innan man går och lägger sig" för mig, även fast jag inte har minsta lilla fakta som skulle tyda på det.

1. Mellan målen. Men det finns inga bevis för att det ger större muskeltillväxt i praktiken, på sikt. Blir det skillnad, så är det till det positiva, men det är inte visat i kontrollerade undersökningar.

2. Nej, men att använda ett EAA-tillskott som måltidsprotein låter som ekonomiskt slöseri och onödigt.

Aerials
2008-11-17, 21:07
Okej. Om jag tar EAA under en vilodag, när borde jag få i mig det i förhållande till måltiderna? I samband med en av de större måltiderna eller?

Är det vid något tillfälle helt enkelt dåligt att ta EAA? Den första funderingen som kommer upp i huvudet är "precis innan man går och lägger sig" för mig, även fast jag inte har minsta lilla fakta som skulle tyda på det.

Jag får ta och beställa hem lite av kolozzeums EAA i vilket fall som helst, för jag har blivit trött på att plåga mig själv med banan-vassle nu. Den vidriga ""banan""-smaken (dubbla citattecken för att det är så j**** långt ifrån riktig banan helt enkelt) finns ju kvar i raparna flera timmar efter att jag har druckit det.

1. Rätta mig om jag har fel, men tanken med EAA är väl att ta det på tom mage så att aminosyrorna kan tas upp väldigt fort och ge störst stimulans under kortast tid? Eller, om man tar dem med mat, kanske stimulansen blir mindre effektivt men håller i sig längre eftersom den måste spjälkas i samband med mat, vilket kanske profiteras på en "vilodag"?

2. Jag tror inte du har förstått hur äckligt 100% fria aminosyror är att inta, att du ens klagar på vassle-smaken och sen föreslår EAA is.. is..
Good luck to you!

King Grub
2008-11-17, 21:08
Är det något som gör att man inte bör använda sig av båda samtidigt?

Nej, men vasslet ger inget extra, förutom kalorier.

jaaaaag
2008-11-17, 21:12
Nej, men vasslet ger inget extra, förutom kalorier.

Jag är säkert trögfattad här men jag brukar vilja ligga på 160g protein/dag. Vasslet ger mej ungefär 40g/dag, ibland mycket mer. Om jag då tar bort det och tar EAA istället så måste jag ju käka mer mat? För 6-7g EAA kan inte ersätta alla de grammen protein väl?:Virro

AmericanDragon
2008-11-17, 21:15
Jag är säkert trögfattad här men jag brukar vilja ligga på 160g protein/dag. Vasslet ger mej ungefär 40g/dag, ibland mycket mer. Om jag då tar bort det och tar EAA istället så måste jag ju käka mer mat? För 6-7g EAA kan inte ersätta alla de grammen protein väl?:Virro

Tror hans svar var att vassle+EAA inte ger mer stimulerad proteinsyntes som bara EAA.

mjeuuu
2008-11-17, 22:58
Hur länge är optimalt att vänta med en måltid efter träning om man tar EAA precis efter träningen?

För övrigt, är det verkligen ok att inte käka massa snabba kolisar direkt efter ett hårt träningspass? Det verkar som att det är det som sägs i alla EAA-trådar här på forumet. Samtidigt har jag i princip fått inbränt i hjärnan att "Snabba kolisar efter träning, annars FEL!".

PS: Jag förstår att EAA inte smakar som ett glas kall Fanta eller så, men jag tar hellre något som går att hälla i sig väldigt snabbt än att, som sagt, dryga i mig något med tjock konsistens som smakar som vetemjöl blandat med vatten och sötningsmedel med en halv skumbanan i. Vi får väl se, det är inte helt omöjligt att jag tror att EAA smakar mindre äckligt än det gör. ;)

calleballe123
2008-11-18, 00:25
Vi får väl se, det är inte helt omöjligt att jag tror att EAA smakar mindre äckligt än det gör. ;)

Det gör det. Tar EsaPro Citrus och det smakar gott. Förstår inte vad alla klagar på.

forslund
2008-11-18, 06:41
Jag är säkert trögfattad här men jag brukar vilja ligga på 160g protein/dag. Vasslet ger mej ungefär 40g/dag, ibland mycket mer. Om jag då tar bort det och tar EAA istället så måste jag ju käka mer mat? För 6-7g EAA kan inte ersätta alla de grammen protein väl?:Virro

Med EAA-intag så minskar den mängd protein du behöver få i dig genom vanlig mat väldigt mycket. Tror det var 10g EAA motsvarade 20g protein från mat (eller mer än så).


Vi får väl se, det är inte helt omöjligt att jag tror att EAA smakar mindre äckligt än det gör. ;)

Jag tycker den dåliga smaken är otroligt hypad. Visst, det är inte gott, men äckligt tycker jag inte heller att det är. Sen är det ju över på ett par sekunder.

WHITEFOLKS
2008-11-18, 06:51
Esapro citrus breeze smakar ungefär som pripps energy om man har i kolhydrater. Grape tonic smakar helt otroligt nog grape.

Även Fairings smakar helt ok.

Sluta smutta och bälja i er i opti-andans namn! ;)

jaaaaag
2008-11-18, 09:32
Med EAA-intag så minskar den mängd protein du behöver få i dig genom vanlig mat väldigt mycket. Tror det var 10g EAA motsvarade 20g protein från mat (eller mer än så).

Tack!

Nu vet jag vad jag ska beställa.

Snakebite
2008-11-19, 13:21
Jag skulle nog bara kora EAA fore och efter traning. Formodligen lattare att halla en positiv proteinbalans med t.ex en vassle/caseinmix under vilodagarna...skulle jag tro i alla fall.

Whistler
2008-11-19, 14:51
Skrevs det inte något häromdagen också att dagens vassletillskott är väldigt näringsrika i övrigt? Det borde man väl tappa om man bara kör EAA?

mjeuuu
2008-11-19, 17:47
Skrevs det inte något häromdagen också att dagens vassletillskott är väldigt näringsrika i övrigt? Det borde man väl tappa om man bara kör EAA?
Är inte kasein bättre under vilodagar? Eller är det bara som "nattprotein" kasein slår vassle?

AmericanDragon
2008-11-19, 18:14
Är inte kasein bättre under vilodagar? Eller är det bara som "nattprotein" kasein slår vassle?

Finns väl ingen bestämd regel att kasein är bättre på en dag man inte tränar? Kasein är minst lika bra som vassle som proteinkälla.