handdator

Visa fullständig version : Hugg i ryggen.. Hjälp!


Dronjakk
2008-11-17, 18:58
Hej allesammans

Jag och min träningskompis får hugg i vänster sida på ryggen, mittemellan svanken och latsen ungefär... Detta händer inte när vi kör marklyft eller bra lyft osv.. Utan endast när man ska böja sig efter något lätt eller liknande, precis när man ska vända uppåt igen sker hugget ungefär som en blixt eller kniv i ryggen... Riktigt obehagligt och man får lov att stanna upp och hämta andan nästan..

Kan detta vara något farligt? Alltså att man ska avstå från träning osv..

/Anders

värstingen
2008-11-17, 20:11
Någon övning som ni båda gjort fel på?

Dronjakk
2008-11-17, 21:33
Tanken har slagit en men frågan är vad, vi gör fel.. är noga med utförande på marklyft ..

The Swedish Oak
2008-11-17, 22:09
Filma o lägg upp i "träningsfilmstråden" och be om utlåtande angående tekniken.

Eller sänk vikterna och ta det lite lugnare någon vecka.

ceejay
2008-11-17, 22:15
ngn sträckning i ryggen eller ngn nerv i kläm ? har hänt mig förut, försökte sträcka bort det

obesogen
2008-11-18, 00:17
Låter ytterst märkligt att du och din träningskompis båda har exakt samma problem. Tycker det inte borde vara särskilt svårt att hitta den gemensamma nämnaren, men då får du allt utveckla ditt inlägg lite. Hur ofta har du/ni haft ont? Hur länge? Finns det något som lindrar smärtan? Några utstrålningar ned mot benen? Händer det bara vid framåtböjning eller även under andra situationer? Vad kör ni för upplägg? Vad gör ni i övrigt?

PS; någon moderator får gärna flytta tråden till rehabdelen

danielj
2008-11-18, 09:40
Hej!

Lustigt att man snubblade över denna tråd då jag upplever liknande symptom. Förrförra helgen vaknade jag upp på söndagen med ryggont som du beskriver (hade inte gjort något alls dagarna innan, ingen träning, inga lyft, nada). Låg och vilade hela den dagen och efter ett par dar försvann det nästan helt. Igår när jag la in datorväskan i baksätet i bilen och reste mig upp small det till igen och det känns som om nån kör en kniv i ryggen. I morse fick jag en ny släng när jag reste mig efter att ha satt på skorna.

Har inte tränat sen i somras (svårt med motivationen...*gah!*) och då körde jag efter stronglifts 5x5-program (http://stronglifts.com/stronglifts-dumbbell-5x5-strength-training-using-dumbbells/) (fast med hantlar då jag ännu saknar skivstång). Som nybörjare finns ju såklart risken att man tränat fel men jag kände aldrig nåt konstigt då. Märkte igår kväll att det kändes bättre efter att ha hängt o dinglat i min pull-up bar i en minut så mest troligt är det väl nån nerv som ligger i kläm.

zowie
2008-11-18, 10:02
har ungefär samma problem. det huggar till i ryggen i höjden med skulderbladen ungefär när jag kör bänkpress. ganska bevärligt faktiskt och jag tar inte för mycket vikter och kör i smithen, därmed ganska säkert utförande.
är det nån som har nån aning vad det beror på eller vad man kan göra emot det?

Elfsberg
2008-11-18, 10:22
Det vore till stor hjälp att du listar ditt träningsprogram också. Taskigt utförande i kombination med överansträngning/brist på återhämtning är en möjlig faktor.

Dronjakk
2008-11-18, 19:06
Måndag

Bröst:

3 Set Bänkpress
3 Set Hantelpress
3 Set Lutande Giljotinpress i smithen
3 Set Sittande bröstpress

Rygg

3 Set Chins
3 Set Sittande rodd
3 Set Marklyft

Mage

3 Set Siptups lutande bänk med vikt bakom huvudet
3 Set Crunches Sneda
3 Set Ben Lyft hängande
3 Set form av dragon flyes fast enklare version

Onsdag

Framsida lår

3 Set Knäböj
3 Set Benpress
3 Set Benspark

Baksida lår
3 Set Raka marklyft
6 Set Lårcurl

Vader
3 Set Sittande vadpress
3 Set Stående vadpress i smith
3 Set Vader i benpressen

Fredag

Axlar

3 Set Stånde Militärpress
3 Set Hantellyft
3 Set Upprätt rodd (drag till hakan)

Triceps

3 Set Dips
3 Set Frenchpress med Hantel
3 Set Dips mellan två bänkar
3 Set Pushdowns

Biceps

3 Set Skivstångscurl
3 Set Hantelcurl
3 Set Hammercurl

Detta är mitt träningsschema som jag följt nästan ett år ungefär..

Jag arbetar även på ett lager och lyfter endel ton om dagen samt går hela dagarna.. Det blir inte bara bra lyft eftersom det är svårt när stallagen är låga och det blir svårt att nå det man ska ha.
Jag har arbetat på lagret i kanske ett år sammanlagt och första sommaren tränade jag ingenting. då hade jag rejäla ryggproblem vid sommarens slut. Men nu när jag tränar regelbundet kan jag få ont då och då men det är inte samma obehagliga smärta.. Ryggen känns helt enkelt starkare. Ryggen känns som bäst dagen efter raka marklyft och vanliga marklyft. Men det kan komma smärta på helgerna när jag inte gör något bara av att ligga lite obekvämt i soffan t.ex. Huggen kommer inte särskilt ofta längre och inte ryggverken heller.. Men har man en dålig dag med många dåliga lyft känns det ofta dagen efter. Ska jag fortsätta träna eller vila ryggen?

Elfsberg
2008-11-19, 11:01
De större basövningarna kan allihopa pajja ryggen om de utförs med ett allt för dåligt utförande. Har du korrekt teknik på följande övningar:

Knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress och skivstångscurl?

Just nu har du minst en eller två tunga övningar varje pass och på det en ganska hög träningsvolym med väldigt många set och övningar. Mer är inte alltid bättre och det kan vara lätt hänt att man inte får tillräckligt med vila mellan varven.

Jobbar din polare på samma ställe?

Min gissning är att kombinationen urusel lyftteknik på jobbet, mycket styrketräning och på tok för lite vila blir för mycket. Jag tror också att den första punkten är den enskilt största anledningen till din taskiga rygg förutsatt att du inte tränar korkat - taskig svank i bänkpress, bakåtlutad rygg i bicepscurl och militärpress och sånt skit.

ripper
2008-11-19, 12:41
När jag får hugg i ryggen beror det oftast på en låsning. Ibland ger det med sig eller så får jag besöka min kiropraktor som rättar till det.