handdator

Visa fullständig version : Armhävningar/bänkpress med armarna intill kroppen


hasic
2008-11-17, 18:49
Hej.
Har fått för mig att jag har läst någonstans (inte säker om det är här på kolo), att det kan vara skadligt att utföra dessa övningar med armarna intill kroppen. Stämmer det, eller inte?

Om det är möjligt, gärna någon källa på det, då min tränare fortsätter envisas med att armhävningar görs så.

tacksam för alla svar :)

akerstrom
2008-11-17, 19:48
vet inte om det är skadligt, men det tar ju mer på triceps om du kör dom längs med kroppen.. det är väll ända skillnaden.

actiwe
2008-11-17, 19:49
Har inte läst det här eller hört, men kör du med armarna tätt intill så belastar du ju triceps mestadels istället för bröstet i bänkpress, med för hög vikt kanske det är skadligt

hasic
2008-11-17, 19:51
vet inte om det är skadligt, men det tar ju mer på triceps om du kör dom längs med kroppen.. det är väll ända skillnaden.
Har inte läst det här eller hört, men kör du med armarna tätt intill så belastar du ju triceps mestadels istället för bröstet i bänkpress, med för hög vikt kanske det är skadligt



Japp, vet att det tar mer på triceps. Men har som sagt fått för mig att det kan vara skadligt på något sätt. Någon som kan intyga att det är alt. inte är skadligt?

JohnRick
2008-11-18, 08:22
Hej.
Har fått för mig att jag har läst någonstans (inte säker om det är här på kolo), att det kan vara skadligt att utföra dessa övningar med armarna intill kroppen. Stämmer det, eller inte?

Om det är möjligt, gärna någon källa på det, då min tränare fortsätter envisas med att armhävningar görs så.

tacksam för alla svar :)

Har däremot för mig att smal bänkpress (armarna intill) är skonsammare mot axlar då man inte provocerar en annalkande eller tidigare befintlig rotatorcuffskada som jag hade (supraspinatustendinit) i samma utsträckning.

Anton Fräs
2008-11-18, 08:35
Kan vara tungt för armbågarna men direkt farligt? Tveksamt..

major Pectoralis
2008-11-18, 10:21
Hej.
Har fått för mig att jag har läst någonstans (inte säker om det är här på kolo), att det kan vara skadligt att utföra dessa övningar med armarna intill kroppen. Stämmer det, eller inte?

Om det är möjligt, gärna någon källa på det, då min tränare fortsätter envisas med att armhävningar görs så.

tacksam för alla svar :)

Det stämmer inte. Det är mera skonsamt att hålla armbågarna närmare kroppen. Möjligen kan jag tänka mig att det kan bli strul med handlederna om man håller händerna väldigt närma varandra eftersom det då blir en väldig ledbrytning i bottenläget.
Annars förstår jag inte vitsen med att köra armhävningar bara på det viset (om man inte vill lägga ett extra fokus på triccarna). Armhävningar är en övning som jag tycker man skall variera på alla tänkbara vis (sneda, med klapp, breda, smala, på knogar, på en arm osv., osv.)
Vilken sport utövar du?

rapzidi
2008-11-18, 10:40
Om inte annat blir det ju kortare lyftväg om du håller en fin brygga och lyfter mot diafragman istället för bröstvårtorna eller övre bröst. ;)

130kg finsk sisu
2008-11-18, 19:30
Är väl nog farligare att lyfta med armarna rakt utåt. Tänker då på bröst&axel skador.

hasic
2008-11-19, 20:30
Det stämmer inte. Det är mera skonsamt att hålla armbågarna närmare kroppen. Möjligen kan jag tänka mig att det kan bli strul med handlederna om man håller händerna väldigt närma varandra eftersom det då blir en väldig ledbrytning i bottenläget.
Annars förstår jag inte vitsen med att köra armhävningar bara på det viset (om man inte vill lägga ett extra fokus på triccarna). Armhävningar är en övning som jag tycker man skall variera på alla tänkbara vis (sneda, med klapp, breda, smala, på knogar, på en arm osv., osv.)
Vilken sport utövar du?

Handboll.

Men om vi säger att det är bänkpress (& då menar jag inte smalbänk) istället för armhävningar. Hur är det då med vinkeln av armarna?