handdator

Visa fullständig version : Grava lax


Torwald
2008-11-17, 18:48
Tänkte försöka grava lax idag, har inte gjort det tidigare. Var rea på färsk lax, och skivad gravlax kostar 250 spänn kilot, så jag tänkte att det är säkert godare att göra själv ändå! Tänkte gnida laxen i salt, socker vitpeppar och dill, och har hört att det ska ligga mellan 2 och 5 dagar. Hur länge tycker ni är optimalt? Något annat man kan tänka på? Jag kommer att vara bortrest torsdag till söndag och kan äta laxen tidigast söndag kväll om jag inte äter den på onsdag, vad blir bäst? Bifogar smaskig bild.

http://i6.photobucket.com/albums/y226/yixiaohere/food/IMG_20231.jpg

Icefire
2008-11-17, 18:55
Tänkte försöka grava lax idag, har inte gjort det tidigare. Var rea på färsk lax, och skivad gravlax kostar 250 spänn kilot, så jag tänkte att det är säkert godare att göra själv ändå! Tänkte gnida laxen i salt, socker vitpeppar och dill, och har hört att det ska ligga mellan 2 och 5 dagar. Hur länge tycker ni är optimalt? Något annat man kan tänka på? Jag kommer att vara bortrest torsdag till söndag och kan äta laxen tidigast söndag kväll om jag inte äter den på onsdag, vad blir bäst? Bifogar smaskig bild.

http://i6.photobucket.com/albums/y226/yixiaohere/food/IMG_20231.jpg

Frys laxen 2 dygn först, är mitt tips. För säkerhets skull. 2 dagar är helt okej, men gravad lax är rätt hållbar, och jag tycker nog den smakar godare dag för dag.

Torwald
2008-11-17, 18:57
Blir det inte väldigt salt då, tror du? Skulle ju som du säger kunna frysa den till på onsdag och göra den då, men jag har köpt färsk dill redan och den kanske ser lite tråkig ut då.

Icefire
2008-11-17, 19:49
Blir det inte väldigt salt då, tror du? Skulle ju som du säger kunna frysa den till på onsdag och göra den då, men jag har köpt färsk dill redan och den kanske ser lite tråkig ut då.

Jo, det kanske det blir. Men om du gravar den så kan du ju skrapa av det mesta av gravningsgeggan innan du åker, så att den inte kan dra åt sig mer. 2 dygn räcker ju ändå bra.

Torwald
2008-11-17, 20:39
Nice, då kör jag ikväll! Känner mig hungrig på gravad lax :)

Icefire
2008-11-17, 20:44
Det är jättegott! Själv väntar jag till jul, men det är mest pga lathet :)

Torwald
2008-11-17, 21:18
Lathet, det tog ju typ tre minuter! Ooooh, det ser supergott ut där det ligger under gladpacken, jag vill äta det NU! :D

Torwald
2008-11-17, 21:31
By the way, jag har förstått att det är väldigt viktigt med hur man fördelar mängden salt och socker per mängd lax. Hur brukar ni dosera? Jag hade dessvärre inga bakmått hemma, så jag fick måtta med vanliga matskedar. Är det proportionen som är viktig eller att mängden är tillräcklig? Vill helst inte blir matförgiftad när jag äter laxen.

Cohen
2008-11-18, 01:19
Har inga direkta proportioner att ge, men vet att det ofta är den som svgör om laxen kallas gravad eller rimmad. Den ena har mindre socker och mer salt, den andra tvärt om. Minns dock inte vilken som var vilken.

jebu
2008-11-18, 02:35
50/50 av salt och socker och viktigt att INTE använda seltin eller annat mineralsalt, då gravningen inte blir bra med det.

Lite vitpeppar och shitloads med dill.

Torwald
2008-11-18, 10:27
Har inga direkta proportioner att ge, men vet att det ofta är den som svgör om laxen kallas gravad eller rimmad. Den ena har mindre socker och mer salt, den andra tvärt om. Minns dock inte vilken som var vilken.
Sockersaltat kött med betoning på salt är rimmat. Julskinka brukar vara rimmad (eller lättrökt).

50/50 av salt och socker och viktigt att INTE använda seltin eller annat mineralsalt, då gravningen inte blir bra med det.

Lite vitpeppar och shitloads med dill.

Kanoners, det var så jag gjorde. Hade en aning mer socker än salt eftersom jag inte ville att det skulle bli för salt när den låg. Hade även en skvätt vitpeppar och MASSOR av dill!

Chrilli
2008-11-18, 13:35
Har gjort whiskeygravad oxfile ibland, så testa ha i lite alkohol till laxen =) Lite gnutta gin kanske kan passa.

Pepz
2008-11-18, 13:39
Har gjort whiskeygravad oxfile ibland,.
http://www.roadsterdrift.com/home/wp-content/uploads/2008/06/homer-drool-702026.gif
Ge mig receptet pronto!!!!

TheGredde
2008-11-18, 15:45
...så testa ha i lite alkohol till laxen =) Lite gnutta gin kanske kan passa.

Gin kan definitivt fungera! det används en del enbär vid matlagning och i synnerhet fisk så varför inte..

LadyG
2008-11-18, 16:14
Har gjort whiskeygravad oxfile ibland, så testa ha i lite alkohol till laxen =) Lite gnutta gin kanske kan passa.

Var det recept liknande det här?

Ingredienser
1/2 kg lax, helst mittbit
Laxen skall ha varit fryst
1/2 dl socker
1/2 dl salt
1-2 msk whisky

Tillagning
Skär små skåror i laxen och lägg den i en form med skinnsidan nedåt. Häll whiskyn över laxen och låt stå ca 15 minuter. Blanda under tiden ihop socker och salt.

Gnid in fisken socker- och saltblandningen. Lägg på en tallrik och sedan en tyngd. Låt grava ca 3 dygn i kylskåp. Vänd laxen ett par tre gånger under gravningen.

Skrapa av socker och salt och skär laxen i tunna skivor.

Servera med t ex smaksatt färskost eller en traditionell gravlaxsås.

Hittade det här: http://www.whiskyguiden.se/meny_val/Njuta/MAT/Whiskygravad-LAX.html

Men jag vet inte om jag skulle våga testa.

Chrilli
2008-11-18, 16:28
LadyG, ungefär så var mitt recept. Var dock Oxfilé istället =)

Värt och testa, skar det tunt som carpaschio (stavningen är jag inte säker på). Mycket gott.

Tänkte testa lite konjak i till jul nu kanske och göra farsgubben glad.

LadyG
2008-11-18, 16:32
Luktar det mycket whisky om det?

(låter kanske som en tossig fråga om man inte vet att jag bli akut illamående av lukten av whisky)

Chrilli
2008-11-18, 17:45
Ne inte om oxfilén tyckte jag inte det var så mycket lukt om det. Jag är inte så känslig men det ger lite rökig whiskey smak. Om du inte gillar smaken skall jag nog inte råda dig att göra det.

Testa en kanske lättare whiskey om du har svårt med doften, något från highland park området o singel malt.

LadyG
2008-11-19, 12:57
Smaken går an i måttliga doser (som i tårtan t ex), det är bara lukten jag mår väldigt illa av.

Är den alls lik Glenfiddish?

Chrilli
2008-11-19, 13:21
Glenfiddich fungerar galant om du vill inte ha en så rökig smak och lukt. =)

LadyG
2008-11-19, 13:31
Perfekt, det var det jag hoppades på!

Borde man inte kunna använda några matskedar av marinaden i skysås sen, eller blir det för mycket av det goda? Tänkte mig först en brunsås, lite gräddigare men det kanske inte fungerar lika bra som en skysås.

Chrilli
2008-11-19, 14:32
Om du hade tänkt ha detta till en varmrätt kan man säkert ha det, jag har bara haft det som förrätt. Du kan ju ta med "smakerna" in i varmrätten sen annars om du serverar något annat till varmrätt och göra en whiskeysås.

TheGredde
2008-11-20, 10:19
Smaken går an i måttliga doser (som i tårtan t ex), det är bara lukten jag mår väldigt illa av.

Är den alls lik Glenfiddish?

Du borde väl egentligen hålla dig till whiskey av irländskt ursprung, dessa whiskeys har enligt mig (som jag lärt mig och även bekräftat genom tester) en mindre smak av rök och uppfattas mildare. Du kan också leta efter en whiskey som är ung, ung whiskey har mindre smak av ekfaten och har därför inte hunnit dra åt sig all smak ur faten. Dessutom är den irlänska whiskeyns råvaror tillagade på ett annat sätt som gör den aningen mildare.

Men i övrigt tror inte jag att det kan blir så mycket lukt av den whiskey man har i, det är ändå ganska små mängder. Vet bara att när jag var mindre gillade jag inte alls whiskey (både smak och lukt) men hade inga som helst problem med whiskeyost, både smak och lukt "försvann".

LadyG
2008-11-20, 10:30
Chrilli, jag hade nog tänkt mig filén som huvudrätt, men du har nog rätt i att den kanske passar bäst som förrätt. Tack för tipset, det kommer nog att bli riktigt bra vad det lider :)

Gredde, det har du ju rätt i!! En av mina älsklingsostar är ju whiskycheddar! Den luktar ju inte så mycket annat än ost, men den är ju jättegod - det är den kryddningen (exklusive ostsmaken) jag är ute efter fast på köttet kan man säga.

TheGredde
2008-11-20, 11:22
Gredde, det har du ju rätt i!! En av mina älsklingsostar är ju whiskycheddar! Den luktar ju inte så mycket annat än ost, men den är ju jättegod - det är den kryddningen (exklusive ostsmaken) jag är ute efter fast på köttet kan man säga.

Det var just whiskeycheddarn jag tänkte på :)
Mitt tips är i alla fall att du ska prova med den whiskey du har hemma, oavsett vilken som sort det är (kanske inte den dyraste i världen), du förstår vad jag menar. Har du flera sorter hemma och om en kommer från Irland skulle jag rekommendera denna. Ofta är det rökigheten som gör att folk inte gillar whiskey. Lycka till och låt det väl smaka!

LadyG
2008-11-20, 11:23
Det var just whiskeycheddarn jag tänkte på :)
Mitt tips är i alla fall att du ska prova med den whiskey du har hemma, oavsett vilken som sort det är (kanske inte den dyraste i världen), du förstår vad jag menar. Har du flera sorter hemma och om en kommer från Irland skulle jag rekommendera denna. Ofta är det rökigheten som gör att folk inte gillar whiskey. Lycka till och låt det väl smaka!

Tack :thumbup:

Torwald
2008-11-25, 19:31
Tänkte bara säga att tyvärr hann jag äta upp allt innan jag tog kort, men det blev mycket gott. Tack för hjälpen!