handdator

Visa fullständig version : Problem med konditionen


Pattee
2008-11-17, 18:24
Hejsan, jag har spelat fotboll och innebandy i hela mitt liv från jag var 6 år till jag var 19 ungefär och slutade då för flytt till annan ort för plugg. Men nu efter 3 års uppehåll har jag börjat lira innebandy igen, men har stött på ett problem som är väldigt jobbigt.

Vi började försäsongsträningen i juli med löpning och intervallträning och sen gick över till mer innebandy och sen matcher, men mitt problem är att jag blir helt slut efter korta intensiva löpningar, verkligen helt slut och kan knappt återhämta mig emellan bytena.

Har aldrig haft problem med hjärtat, lungorna eller kondition i allmänhet tidigare i mitt liv men nu efter 4 månader av träningar och matcher så är fortfarande helt slut när jag spelar. Lite lugnare löpning och sånt är ingen fara, det är bara när jag verkligen tar i allt jag kan som jag inte orkar.

Har varit och snackat med en läkare och tagit ekg och blodprov men det visade inget som var onormalt. Ingen problem med sömn heller och jag äter och dricker relativt bra tycker jag själv iaf.
En vanlig måndag ser ut så här:
0630: Frukost: polarkraft extrem med gurka, mjölk.
0930: Frukost nr2: polarkraft extrem med gurka, kaffe, 2ägg, 1 äpple.
1230: Lunch: pasta med korv, kaffe, 1 äpple.
1630: 1 banan.
1800: Pasta med kycklingfile och saft.
2000: träning.
2200: Banan, äpple etc efter träningen.
2300: sömn.

Nån som har en aning om vad det kan vara som är fel? Ska det ta så här lång tid att komma i form? Nåt med kosten som sabbar eller nåt som saknas?

actiwe
2008-11-17, 19:54
Det här är ett problem jag också hade/har

Jag spelade fotboll från 6 års ålder till 18, och från 6 års ålder till 15-16 års ålder hade jag top3 bäst kondition i laget när det gällde löp-övningar/jogging etc. Sedan efter det rasade det bara och jag hade plötsligt bland de sämsta

Funderat på om det har nåt med att man var ute som yngre och rörde på sig mer på fritiden än vad man gör nu eller att man växer och tappar men det tror jag inte

Ellis Wyatt
2008-11-17, 19:57
Hur är det med vikten? Att springa är hur lätt som helst när man väger lite (som de flesta idrottande småkillar gör).

Pattee
2008-11-17, 22:02
Hur är det med vikten? Att springa är hur lätt som helst när man väger lite (som de flesta idrottande småkillar gör).

Jag har vägt ungefär samma sen jag slutade senast, normalbyggd runt 75 kg och 185 cm skulle jag gissa på, så inget speciellt där.

ceejay
2008-11-17, 22:15
träna intervall :)