handdator

Visa fullständig version : Hur mycket bör man äta?


Mini.Mari
2008-11-17, 15:59
Jag måste ha hjälp med en sak. Jag älskar att träna och gör det så mycket jag kan. Men nu är det så att jag verkar ha noll koll på hur och vad man ska äta. Trodde att jag visste mer än vad jag gör. En dag kan se ut på följande sätt.

Frukost
Fiberberikad havregrynsgröt, en portion.
Några frysta hallon i gröten och lite lättmjölk.
Ett knäckebröd med antingen skinka eller ost.
En kopp örtte.

Lunch
1 dl makaroner eventuellt 1.5 potatisar eller ris
tillbehör kan vara ca 1 dl köttfärssås, en kotlett eller lite kyckling.
Grönsaker
Ett knäckebröd.

Middag
Ungefär som ovan

Träning
spinningpass med lite styrka efter

Kvällsmat
En portion fiberberikad havregrynsgröt med lättmjölk.
Ett mjukt, mörkt bröd med leverpastej.
En kopp grönt te.

Jag tränar fem gånger i veckan med någon promenad utöver det.
Oftast blir det spinning eller intensivgympa med lite styrka efter passen.
Min fråga är altså om den mat jag äter räcker? Eftersom jag saknar dessa kunskaper så har jag bestämt mig för att fråga om råd :) Vill inte riskera att
äta för lite. Jag väger ca 68 och är 174 lång.

Tack :)

Madame
2008-11-17, 16:12
Om du åt för lite skulle du ju bli smalare och gå ner i vikt. Om du står stilla i vikt äter du lika mycket som du gör av på.

Braavo
2008-11-17, 16:24
Vill du gå upp i vikt så ät till du skäms och sen lite till!

Madame
2008-11-17, 16:55
Vill du gå upp i vikt så ät till du skäms och sen lite till!

Precis.
Huruvida du äter för lite (eller för mycket) beror ju på vad du har fär målsättningar och om du närmar dig dessa med den kosthållning du har idag.

Mini.Mari
2008-11-17, 17:02
Men..en tanke.
På ett år har jag gått ner ett antal kilo, ej frivilligt, men kanske i allafall 6 kilo.
Kom in i en period då jag åt på tok för lite för att gå ner i vikt.
Nu vill jag väl igentligen träna må bra och stanna där jag är.
Men hur vet jag om jag äter lagom eller om kroppen går på "sparlåga" eller vad man kan kalla det. Då jag inte äger en våg är det svårt att veta hurvida jag står still i vikt eller ej.
Min vikt har alltid varierat mycket men nu har jag tränat på samma sätt i över ett år
och kommer att förstsätta i samma takt. Då gäller det bara att hitta rätt med kosten.

Men att träna på 1 dl makaroner kan det ses som för lite eller lagom?
(Då jag som sagt inte riktigt kan svara på om jag står stilla i vikt eller förlorar mer).


Det här med mat förvirrar mig...

kjpil
2008-11-17, 17:30
Som tidigare nämts i tråden så äter du inte jättemycket och det är ju vågen som visar om du kompenserar din energiförbrukning med matintaget eller inte.

Efter en snabb titt på din meny så undrar jag om fiberhavregryn är nödvändigt, du äter mycket havregryn, hårt bröd och grönsaker etc.. kör du utan fiber blir det lite mindre volym och troligvis når du upp mot 25-35g kostfiber/dag oavsett.

Sen kanske det inte är så lätt eller gott att börja "äta mer än man orkar". Har ett tips där, nu vet jag iofs inte precis hur du lagar din mat, men det ser ganska fettsnålt ut. Häll i lite rapsolja i gröten t.ex... eller sesamfrön, pumpafrön eller nåt annat som har lite mer fett och ökar energiinnehållet utan att du behöver må illa av mättnaden.

För övrigt ser det ju ut som bra matvanor om man bortser från kaloriintaget

Scratch89
2008-11-17, 18:05
Det är inte mycket mat du äter, men det är du som får avgöra vad som händer på vågen. Hur mår du i övrigt? Har du en bra prestationsförmåga, både fysiskt och psykiskt?

Mini.Mari
2008-11-17, 18:50
Hummm ok. Linfrön äter jag iochförsig. har det i gröten på morgonen, glömde nämna det ser jag nu.

I övrigt känner jag mig ganska ok faktikst. Psykiskt har väl varit lite sådär. Men jag har försökt att lägga på med mat. Och efter att ha börjat äta mer har jag ju insett att mitt humör även har blivit bättre. Så förmodligen var det på tok för lite mat jag åt förut till fem spinningpass i veckan.

Men då tar jag era svar som om att det ändå är ok näring jag får i mig men att jag kanske kan lägga på lite mer ifall jag tappar mer vikt?

strimman
2008-11-17, 19:38
Du säger ju att du har gått ned 0,5kg/månad senaste året, och om du äter/tränar på samma vis nu som då, så kommer du ju att fortsätta minska i vikt.

Scratch89
2008-11-17, 19:43
Hummm ok. Linfrön äter jag iochförsig. har det i gröten på morgonen, glömde nämna det ser jag nu.

I övrigt känner jag mig ganska ok faktikst. Psykiskt har väl varit lite sådär. Men jag har försökt att lägga på med mat. Och efter att ha börjat äta mer har jag ju insett att mitt humör även har blivit bättre. Så förmodligen var det på tok för lite mat jag åt förut till fem spinningpass i veckan.

Men då tar jag era svar som om att det ändå är ok näring jag får i mig men att jag kanske kan lägga på lite mer ifall jag tappar mer vikt?

Sen vet jag av erfarenhet att många tjejer som säger vad de äter brukar vara lagom oärliga. Om det är någon som tycker att hon äter väldigt lite, men ändå inte går ner i vikt, så brukar hon redovisa kosten som hon äter måndag till torsdag, för på helgen så äts det godis, pizza och så krökas det... På samma sätt de som säger att de äter "bra", de skriver ett schema som är deras önsketänkande, medan de kanske bara äter en eller två av de fyra måltiderna de skrivit upp.

Nu säger jag inte att du är någon av dessa varianter, men det finns en tendens att antingen överdriva eller förminska vissa saker. Eller, som någon blandning, att man skriver upp en normal kost, men sedan glömmer bort att man svälter/överäter resten av dagarna.

Mini.Mari
2008-11-17, 20:20
Det kan jag fullständigt hålla med om. Men i mitt fall tillåter jag mig bara att äta något extra gott på lördagar och vad heter alkohol är jag inte ett så stort fans då jag tidigare spelade hockey och inte ägnade mig åt festande så mycket. Tror iochförsig att det finns många killar som gör detsamma och inte bara tjejer. Jag vill ju inte framstå som att äta lite utan jag vill äta bra för träningens skull för att må bra och få ut det bästa av träningen. punk.

Så kosten jag angav stämmer i detta fall. Sen om ni väljer att tro på det är upp till er själva. jag skrev bara för att få hjälp och tipps.

Och som jag skrev ovan så har jag lagt på lite mat för att inte fortsätta minska i vikt då jag är orolig att mycket av den vikt som har försvunnit kan ha varit muskler som jag nu inte längre använder då jag inte åker skridskor längre.

Scratch89
2008-11-17, 22:56
Det får du märka av själv. Går du ner i vikt så gör du det. Om du styrketränar så är risken mindre att det är muskelmassa du tappar. Nu vet jag fortfarande inte om du vill upp, ner, eller stå still i vikt, men att tappa fett brukar väl vara något som många ser som positivt.

Madame
2008-11-17, 23:23
Min fråga är altså om den mat jag äter räcker? Eftersom jag saknar dessa kunskaper så har jag bestämt mig för att fråga om råd :) Vill inte riskera att
äta för lite. Jag väger ca 68 och är 174 lång.

Tack :)


Och efter att ha börjat äta mer har jag ju insett att mitt humör även har blivit bättre. Så förmodligen var det på tok för lite mat jag åt förut till fem spinningpass i veckan.

Jag får en känsla av att du redan vet själv att du kanske äter för lite, efterssom det är det du specifikt frågar om, och efter att ha provat att äta mer märkte du av att ditt humör blev bättre. Förmodligen började du känna dig piggare och raskare i kroppen också när du började med mer mat?!!

Så svaret har du nog inom dig redan!

Var inte rädd för att lasta på med mat, så som du tränar kommer det inte i första hand göra att du blir "fet", du kommer snarare att ha mer ork till hårdare träning, höja dina träningsresultat, och därmed ändå förbränna det extra du stoppar i dig. Skulle du då ändå dra på dig lite oönskat fett så vet du ju hur du ska bli av med det, eller hur?! ;)

Fredrik_S
2008-11-18, 01:45
Om du verkligen angivit allt du äter så är det alldeles för lite fett. På tok för lite fett! Alvarligt lite för din hälsa. Inte pga eventuell viktminskning/viktökning utan pga de livsnödvändiga funktioner och vitamin/mineralinlagrningar som styrs av fettet i kosten.
Det står inget som smör på mackorna eller såser till maten.

Det finns ingenting som heter sparlåga. Du själv kanske blir mindre aktiv för att du helt enkelt inte orkar rörar sig så mycket vid för lågt energiintag, men det är en annan sak.

Och som redan sagts så äter du tillräckligt om du står still i vikt och ditt mål är att stå still i vikt.
Du äter för lite om du går ner i vikt när ditt mål är är att stå still eller gå upp.
Samt du äter för mycket om du går upp när du vill gå ner i vikt eller stå still i vikt.
Så enkelt är det.

Fredrik_S
2008-11-18, 01:49
Sen är vanlig havregrynsgröt "nyttigare" för de flesta som inte har fiberbrist, vilket jag är mycket tveksam till att du skulle ha.

Mini.Mari
2008-11-18, 06:48
Ok tack så mycket för alla svar. Var ganska mycket det här jag letade efter :) Ska fundera över allt som sagts och göra lite förändringar. fast när det gäller havregrynsgröten är det bara för att det är så himla gott :) Fast mer mat och mer fett ska det från och med nu bli!

Tack för alla svar :)

Nelli
2008-11-18, 06:57
Ok tack så mycket för alla svar. Var ganska mycket det här jag letade efter :) Ska fundera över allt som sagts och göra lite förändringar. fast när det gäller havregrynsgröten är det bara för att det är så himla gott :) Fast mer mat och mer fett ska det från och med nu bli!

Tack för alla svar :)

prova ha lite notter (valnotter) i den normala havregryns groten! (du vanjer dig snabbt vid normal) Toppa med lite (vanilj) kesella och kanel! MUMMA!

Ronja
2008-11-18, 07:05
Sen är vanlig havregrynsgröt "nyttigare" för de flesta som inte har fiberbrist, vilket jag är mycket tveksam till att du skulle ha.

nyfiken:) hur kommer det sig? fiber e godare iaf:)

Eddie Vedder
2008-11-18, 07:10
nyfiken:) hur kommer det sig? fiber e godare iaf:)

Det som du själv fått erfara och som du startat trådar om. D.v.s. att överdrivna mängder fibrer är tufft för magen, gaser, uppkördhet, förstoppning etc. Spannmål är dessutom rikt på fytinsyra som binder vissa mineraler och hämmar upptaget av dessa.

Fredrik_S
2008-11-18, 16:29
nyfiken:) hur kommer det sig? fiber e godare iaf:)

För att vanliga havrgryn innehåller mer havregryn per 100 gram än vad fiberhavregryn gör. Fiberhavregryn har ca 5% tillsatta näringslösa fiber.

(skillnaderna är inte stora förståss, men som sagt är det vanlig bland hälsomedvetna att äta för mycket fiber)