handdator

Visa fullständig version : Fråga om vänner på Facebook


Exdiaq
2008-11-16, 23:53
Har skickat vännerförfrågan med en f.d. klasskamrat som jag inte snackat med på länge men h*n har inte accepterat den vad jag kan se eftersom man brukar få ett meddelande om det. Jag undrar då om det är samma sak om de nekar den? Får man också ett meddelande då eller?

Klenis
2008-11-16, 23:56
antingen har hon inte varit inne på facebook, eller så har hon nekat

du får inget meddelande om hon nekar

ceejay
2008-11-16, 23:57
Sry m8, personen i fråga vill inte veta av dig.

Antagligen inte varit inne eller nekat.

Exdiaq
2008-11-16, 23:58
OK, rätt dumt att man inte får veta ;)

mela
2008-11-17, 00:01
Du kan ju gå in på personens sida och se omd et står "Add as a friend" eller något om att du väntar på att få din förfrågan besvarad.

Bahir
2008-11-17, 02:04
Jag har en relaterad fråga: ser någon på Facebook om man tar bort dem som vänner?

dice
2008-11-17, 02:18
Jag har en relaterad fråga: ser någon på Facebook om man tar bort dem som vänner?

Inte mer än att din lista på vänner blir en siffra lägre.

Bahir
2008-11-17, 05:47
Men blir listan för personen man tar bort längre då också?

Larsson85
2008-11-17, 10:14
Men blir listan för personen man tar bort längre då också?

Så klart, ni är ju inte vänner längre då. För att två personer ska vara vänner så måste båda vara överens om det, precis som i verkligheten.

Mirre
2008-11-17, 10:23
Det här med FB är rätt intressant. Hej, jag vill bli vän med dig.... samla på vänner som man gjorde när man var 10 år...

Tänk om de kunde kategorisera i fyra delar åtmistone:
Vän (Riktiga vänner!)
Bekant
Bra att känna/kontakt
Ny bekantskap - som man kan flytta till bekant senare om så blir fallet...


Edit: Kanske en femte för dem som sysslar med det på FB:
Intresserade ragg

backflash
2008-11-17, 10:26
Det här med FB är rätt intressant. Hej, jag vill bli vän med dig.... samla på vänner som man gjorde när man var 10 år...

Tänk om de kunde kategorisera i fyra delar åtmistone:
Vän (Riktiga vänner!)
Bekant
Bra att känna/kontakt
Ny bekantskap - som man kan flytta till bekant senare om så blir fallet...

Vissa har även en Pokemon: collect them all-kategori

shibi
2008-11-17, 13:02
Så om jag har tagit bort en vän, så försvinner jag också på deras lista?
Gjorde det under impuls, var skit arg:P haha men tänkte adda igen..

Hoppades då att det inte kom upp nån ruta som säger att jag vill bli vän igen:P

Larsson85
2008-11-17, 13:07
Hoppades då att det inte kom upp nån ruta som säger att jag vill bli vän igen:P

Tyvärr

Hallberg
2008-11-17, 14:10
Det här med FB är rätt intressant. Hej, jag vill bli vän med dig.... samla på vänner som man gjorde när man var 10 år...

Tänk om de kunde kategorisera i fyra delar åtmistone:
Vän (Riktiga vänner!)
Bekant
Bra att känna/kontakt
Ny bekantskap - som man kan flytta till bekant senare om så blir fallet...


Edit: Kanske en femte för dem som sysslar med det på FB:
Intresserade ragg

Ja, jag har också tänkt den tanken

Shakemynuts
2008-11-17, 16:56
Jag har två kompisar med exakt samma namn. FB verkade flippa litegrann.
Har bara haft FB någon månad så jag kan verkligen inget om det.

För jag är tvärsäker på att jag adda båda, men började tveka och så hitta jag inte en av dom och så ja.. Jag fattar noll nu. :D

Föga troligt att en av dom tagit bort mig då vi är väldigt goda vänner och inte bråkat, alls. Det skulle jag fått höra.

jakke
2008-11-17, 17:09
Det här med FB är rätt intressant. Hej, jag vill bli vän med dig.... samla på vänner som man gjorde när man var 10 år...

Tänk om de kunde kategorisera i fyra delar åtmistone:
Vän (Riktiga vänner!)
Bekant
Bra att känna/kontakt
Ny bekantskap - som man kan flytta till bekant senare om så blir fallet...


Edit: Kanske en femte för dem som sysslar med det på FB:
Intresserade ragg

Du kan placera dina vänner i Friend Lists. Sedan kan man enkelt ge olika listor olika rättigheter.

Slartibartfast
2008-11-19, 09:42
Lånar tråden lite.

Hur i helvete gör man så att folk inte kan se kommentarer som folk gjort på ens bilder?? Jag vill gärna kunna se dem, men jag vill inte att nån annan ska se dem.

Slartibartfast
2008-11-19, 10:14
Lånar tråden lite.

Hur i helvete gör man så att folk inte kan se kommentarer som folk gjort på ens bilder?? Jag vill gärna kunna se dem, men jag vill inte att nån annan ska se dem.

Ok, det går inte.

Helt ofattbart.

raikou
2008-11-19, 11:53
Ett störande tillägg är ju "People you might know". Där dyker det ju ofta upp folk man har tagit bort, vilket innebär att man själv dyker upp hos dom. Så där kan man ju bli avslöjad och även se andra som har tagit bort en.

Råland
2008-11-20, 20:47
Jag är taggad på 19 bilder som jag kan se när jag väljer att kika på mina bilder och när jag går in på min sida från någon väns konto står det: View photos of Mikael (19) MEN när man klickar där kan man bara se tre (3) bilder? but why?

Loke
2008-11-20, 21:26
Det här med FB är rätt intressant. Hej, jag vill bli vän med dig.... samla på vänner som man gjorde när man var 10 år...

Tänk om de kunde kategorisera i fyra delar åtmistone:
Vän (Riktiga vänner!)
Bekant
Bra att känna/kontakt
Ny bekantskap - som man kan flytta till bekant senare om så blir fallet...


Edit: Kanske en femte för dem som sysslar med det på FB:
Intresserade ragg

Heh, varför spelar det någon roll? Jag bryr mig inte exakt hur djup relation folk har till andra och jag behöver ju knappast skriva upp hur djup relation jag har till andra. Facebook är precis vad det låter som om man ser på namnet, ett sätt att hålla koll på diverse folk. Vissa behöver hålla koll på massor med människor, andra bara ett fåtal. En student som driver ett litet företag och är medlem i ett par föreningar kan utan problem skaffa sig hundratals bekanta på facebook som han har nytta av att hålla koll på, det är ju inget konstigt med det och knappast något som gör honom bättre än andra.

Faktum är att jag inte har några av mina riktiga vänner på facebook, bara klasskamrater och ytliga bekanta som jag inte har någon naturlig kontakt med men som jag ändå kan tänkas behöva få tag på.

Sen att det finns folk som envisas med att lägga till alla som varit på en fest dom varit på... Vem bryr sig?

babbett
2008-11-21, 18:29
Det bästa är att varken neka eller godkänna, då kan inte dårarna fråga på ny...
Jag har nekat några st., 2 dagar senare skickar de en ny inbjudan. Hur trög får man va?

Juliette
2008-11-21, 18:46
Hur gör ni med såna ni inte känner som frågar? Nu menar jag såna som ni aldrig träffat, inte har några gemensamma bekanta, eller ens sett på nåt forum på nätet, dvs ingen kopplig alls. Addar ni alla som skickar vänförfrågan? Eller bara de ni "känner"?

Slartibartfast
2008-11-21, 18:49
Hur gör ni med såna ni inte känner som frågar? Nu menar jag såna som ni aldrig träffat, inte har några gemensamma bekanta, eller ens sett på nåt forum på nätet, dvs ingen kopplig alls. Addar ni alla som skickar vänförfrågan? Eller bara de ni "känner"?

Nej vafan. Varför skulle man adda såna?

babbett
2008-11-21, 18:57
Hur gör ni med såna ni inte känner som frågar? Nu menar jag såna som ni aldrig träffat, inte har några gemensamma bekanta, eller ens sett på nåt forum på nätet, dvs ingen kopplig alls. Addar ni alla som skickar vänförfrågan? Eller bara de ni "känner"?

Jag brukar fråga varför de vil bli "vän" med mig.
Oftast är det någon som känner någon som känner någon som känner mig...och då är det inte intressant.
Om det är folk som frågar som inte ens vet vem jag är så är det ännu mindre intressant.

Juliette
2008-11-21, 18:58
Nej vafan. Varför skulle man adda såna?

Utöka vänskapkretsen? Vad vet jag :)

babbett
2008-11-21, 19:02
Edit: Jag addar bara de jag är intresserad av att ha kontakt med, jag blev medlem på FB för att hitta gamla vänner....inte nya.
Att bara ha en massa namn på listan som man inte skriver ett ord till känns helt menlöst *screwy*