handdator

Visa fullständig version : Röd/varm i ansiktet av alkohol


patanga
2008-11-16, 21:38
Hej,
nu i helgen firade jag till det lite i form av alkohol och jag vart väldigt rödaktig i ansiktet och kände mig sjukt varm. Vad kan detta bero på? är jag ensam om detta fenomen?

Udd3n
2008-11-16, 21:46
Blir ofta så för mig med och många andra jag känner.
Jag har ingen aning om varför man blir rödblommig om kinderna av alkohol.

Men det är nog inget du behöver vara orolig för iaf.
Finns säkert flera här som vet varför också.

time3
2008-11-16, 21:49
Tja! nej du är verkligen inte ensam om detta fenomenet! I min krets så brukar vi kalla det för "finska sjukan"..fråga mig inte varför. Men det är inget farligt, det finns inte heller någon slags medicin som man kan ta emot det (jag har kollat med läkare) =) Själv så har jag löst det med att sluta dricka sprit (det sätter igång rödheten direkt) och håller mig till öl.( Då blir ja aldrig "röd"...lite ibörjan kanske men det försvinner efter en kortare stund) Vad det beror på att man blir röd osv är väl nått om att alkoholen höjer pulsen och grejer... Hoppas att detta svaret dög!
Over and Out!

Kräket
2008-11-16, 21:51
Hej,
nu i helgen firade jag till det lite i form av alkohol och jag vart väldigt rödaktig i ansiktet och kände mig sjukt varm. Vad kan detta bero på? är jag ensam om detta fenomen?

Alkohol är ett gift för kroppen. Såvitt jag vet är en av kroppens "försvarsmekanismer" att minska koncentrationen genom att öppna upp blodkärlen. Gissningsvis är det därför du blir röd och varm. Alltså ökad genomblödning.

Det är också därför tävlandes gärna tar sig en hutt innan de går upp på scen. För att bli lite mer vaskulära. Dessutom är det också anledningen till varför man inte bör dricka sprit om man fryser och är utomhus.

Någon som kan detta bättre får gärna bekräfta/förkasta ovanstående...

Onigiri
2008-11-16, 21:58
Det har väl något med att kroppsvärmen "lämnar" kroppen vid spritintag? Röd i ansiktet vid alkohol är väl standard för de flesta? :)

internethjälten
2008-11-16, 22:04
Hej,
nu i helgen firade jag till det lite i form av alkohol och jag vart väldigt rödaktig i ansiktet och kände mig sjukt varm. Vad kan detta bero på? är jag ensam om detta fenomen?

Alkohol är ett lösningsmedel, varför dricker du det?!?!?!!? Men om du gillar
att utmana ödet kan du ju testa om du får samma symtom av spolarvätska
eller T-röd...

Three pigs
2008-11-16, 22:07
Sällan nu för tiden, men alltid förut. Vet inte varför, men jag var väldigt röd om ansiktet för bara några år sedan, då menar jag nästan för jämnan, inte bara under alkoholintag. Fick aldrig reda på varför, men rödheten bara upphörde för något år sedan.

Columbia
2008-11-16, 22:54
Alkohol är ett lösningsmedel, varför dricker du det?!?!?!!? Men om du gillar
att utmana ödet kan du ju testa om du får samma symtom av spolarvätska
eller T-röd...

Vad fan har du med det och göra?

Lite underlig fråga på ett träningsforum dock. För mig som är blek är detta hur som helst ett lyxproblem. :)

Scratch89
2008-11-16, 23:09
Alkohol är ett lösningsmedel, varför dricker du det?!?!?!!? Men om du gillar
att utmana ödet kan du ju testa om du får samma symtom av spolarvätska
eller T-röd...

Vad är det för fel på dig?
VET DU ATT DET ÄR DÖDA DJUR I DIN KYCKLINGSALLAD?!

stevebc
2008-11-17, 00:14
Ämnesomsättningen höjs eftersom alkoholen (?) inte kan lagras som fett utan förbränns. Jag blir själv varm, svettig och rödblossig av alkohol och antar att det beror på det.

Greven_2008
2008-11-17, 00:21
Hej,
nu i helgen firade jag till det lite i form av alkohol och jag vart väldigt rödaktig i ansiktet och kände mig sjukt varm. Vad kan detta bero på? är jag ensam om detta fenomen?

nån sjuksköterska sa till mig en gång att det berodde på att levern jobbar för fullt ... men det betvivlar jag.. ... hade problem med det förr när ja va yngre men aldrig numera, såvida inte jag solat solarium samma dag som ja dricker alkohol då blir ja röd som en gris. *screwy*

Anton Fräs
2008-11-17, 02:47
Alkohol är ett lösningsmedel, varför dricker du det?!?!?!!? Men om du gillar
att utmana ödet kan du ju testa om du får samma symtom av spolarvätska
eller T-röd...

Moralkärring, ska du argumentera mot alkoholbruk skapa din egen tråd istället för att dissa TS.

OnT: Flera av de ovanstående posterna gör rimliga antaganden men jag vet inte säkert varför det blir så, har själv upplevt det några gånger..

Kinsei
2008-11-17, 11:32
Många får den reaktionen av t.ex. rött vin. Beror på allergi eller känslighet mot histamin.

http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Alkoholochsjukdom/vinoallergiBolaget.htm

Raschmus
2008-11-17, 11:51
Alkohol är ett lösningsmedel, varför dricker du det?!?!?!!? Men om du gillar
att utmana ödet kan du ju testa om du får samma symtom av spolarvätska
eller T-röd...

Det är gott och i rätt sällskap väldigt trevligt.

?!?!?!!?

Apos78
2008-11-18, 09:05
Ämnesomsättningen höjs eftersom alkoholen (?) inte kan lagras som fett utan förbränns. Jag blir själv varm, svettig och rödblossig av alkohol och antar att det beror på det.

Dock så nedregleras oxidation av andra substrat då alkoholen prioriteras.

hoikka poika
2008-11-18, 14:43
Alkohol är ett lösningsmedel, varför dricker du det?!?!?!!? Men om du gillar
att utmana ödet kan du ju testa om du får samma symtom av spolarvätska
eller T-röd...

Eller varför inte vatten .... *slap*


Ett lösningsmedel är en fluid fas (en vätska, en gas eller ett plasma) som kan lösa upp en gas, ett fast ämne eller en vätska och bilda en lösning. Det vanligaste lösningsmedlet är vatten, till exempel bygger liv nästan helt på reaktioner i vattenlösning. De flesta andra lösningsmedel som används är organiska, till exempel etanol och terpentin. Bland oorganiska ämnen som används som lösningsmedel finns förutom vatten även ammoniak och superkritisk koldioxid.

stevebc
2008-11-18, 15:37
Dock så nedregleras oxidation av andra substrat då alkoholen prioriteras.Förvisso, men jag upplever mig alltid varmare av en fylla. Fyllan kanske ger upphov till upplevelsen och inte värmen i sig?

J.V
2008-11-18, 15:43
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_flush_reaction

stevebc
2008-11-18, 15:46
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_flush_reactionDet där lider inte jag av iaf, och jag blir ofta mycket varm av alkohol (eller att jag upplever det). Skumt.

zowie
2008-11-18, 17:19
Alkohol utvidgar kärlen och därför blir man röd i ansiktet utan att alltid har en klassik 'flush reaction'.
detta gör också att man känner sig varm vilket är fullkomligt normalt. detta gör tyvärr att många underskattar utomhustemperaturen men ger också lite värme åt de hemlösa.
men det behövs inte en fylla för det, dricker man tex. lite sprit så sprider sig ju lite behaglig värme i kroppen.

Fatalist
2008-11-18, 22:48
Jag trodde alkoholen höjde blodtrycket. Man lär sig nåt nytt varje dag.

PiNG.
2008-11-19, 00:01
Får samma, dricker aldrig sprit men får det efter ett antal öl. Har aldrig funderat på varför utan bara fortsatt dricka, försvinner efter ett större antal öl ;)

Verkar klurigt att få nåt vettigt svar på internet. Alla frågar och undrar men svaren är blandad kompott. Inget jag kan pricka in på mig själv. Asian flush drabbas ju inte jag av tex. Och inte heller söta drinkar etc. Händer nog inte varje gång jag dricker heller. Bryr mig faktiskt inte speciellt. Besväras man av det så får man helt enkelt sluta sprita :)

Traenarn
2008-11-19, 20:34
Alkohol är ett lösningsmedel, varför dricker du det?!?!?!!? Men om du gillar
att utmana ödet kan du ju testa om du får samma symtom av spolarvätska
eller T-röd...
Är du stolt över dig själv nu? :)


Ngn annan som vart med om förhöjd puls? vet ej om det har med det att göra...? :confused:

daks
2008-11-19, 20:38
Du får helt enkelt vända på det och se det som något positivt, alkohol gör mycket roligt med en! (jaja, säkert en del dåligt för en del också, gnällspikar)

stevebc
2008-11-19, 22:05
Är du stolt över dig själv nu? :)


Ngn annan som vart med om förhöjd puls? vet ej om det har med det att göra...? :confused:Givetvis. Det går hand i hand med en högre omsättning.

Sverker
2008-11-20, 07:14
Förhöjd puls ?


Öpppnas de fina blodkärlen ute i kroppen sjunker blodtrycket. För att kunna bibehålla rätt blodtryck måste hjärtat slå fortare.

Eddie Vedder
2008-11-20, 19:34
Angående alkoholkonsumtion och blodtryckspåverkan så fick jag den här studien på mailen för bara någon timme sedan:

Background The purpose of this study was to determine whether gender influences the association of alcohol drinking with blood pressure.

Methods The subjects (43,810 healthy men and women at ages of 35–54 years) were divided into five groups by average daily ethanol intake (non-, very light (<10 g per day), light (10 g and <20 g per day), moderate (20 g and <30 g per day), and heavy (30 g per day) drinkers). The means of each variable after adjustment for age, body weight, and history of smoking were compared among the groups.

Results Systolic blood pressure of men was significantly higher in moderate and heavy drinkers than in nondrinkers, and systolic blood pressure of women was significantly higher in heavy drinkers but not in moderate drinkers than in nondrinkers. Diastolic blood pressure of men and women was significantly higher in light, moderate and heavy drinkers than in nondrinkers. The differences in systolic and diastolic blood pressure between drinkers and nondrinkers were greater in men than in women. Both in men and women, serum HDL cholesterol was significantly higher in all four drinker groups than in the nondrinker group, and the difference between drinkers and nondrinkers was greater in women than in men. The above findings were not altered when age- and alcohol intake–matched groups of subjects were used.

Conclusions The results suggest that blood pressure is more prone to be elevated by alcohol drinking in men than in women.

http://www.nature.com/ajh/journal/v21/n12/full/ajh2008299a.html

Influence of Gender on the Association of Alcohol Drinking With Blood Pressure. American Journal of Hypertension (2008); 21, 12, 1310–1317. doi:10.1038/ajh.2008.299

För övrigt ganska intressant att alkoholkonsumtion korrelerade positivt med högre HDL-kolesterol hos både männen och kvinnorna.

Cloud
2008-11-28, 15:45
Förhöjd puls ?


Öpppnas de fina blodkärlen ute i kroppen sjunker blodtrycket. För att kunna bibehålla rätt blodtryck måste hjärtat slå fortare.

Vilka är de fina blodkärlen? De som ligger nära huden? Och varför dilateras dom?

Om det är så att det är ett gift för kroppen och den på så sätt vill spä ut giftet så hjälper det väl inte att dilatera blodkärl? Mängden blod är ju densamma ändå. Bara hjärtminutvolymen höjs.

//Gustav

jaosef
2008-11-28, 16:32
I kyla försöker ju kroppen att behålla värmen i de inre organen, bla genom att till viss del strypa blodtillförseln till bla. händer och fötter. Alkoholen vidgar blodkärlen och blod pumpas ut till hela kroppen, vilket gör att man känner sig varmare i de tidigare kalla delarna av kroppen, vilket bidrar till att kroppstemperaturen sjunker snabbare (ihjälfrysar-fällan).

Cloud
2008-11-28, 19:02
I kyla försöker ju kroppen att behålla värmen i de inre organen, bla genom att till viss del strypa blodtillförseln till bla. händer och fötter. Alkoholen vidgar blodkärlen och blod pumpas ut till hela kroppen, vilket gör att man känner sig varmare i de tidigare kalla delarna av kroppen, vilket bidrar till att kroppstemperaturen sjunker snabbare (ihjälfrysar-fällan).

Absolut! Men varför vidgar alkohol blodkärlen?

//Gustav