handdator

Visa fullständig version : Kurser i data (programmering etc.)


Carolinew
2008-11-16, 20:36
Visste inte riktigt vad jag skulle döpa rubriken till, vet inte ens om det är programmering jag vill lära mig. Saken är den att jag känner att jag behöver större datorkunskaper, funderar bl.a. på att starta ett forum men insåg att jag inte har någon aning om hur jag skall gå till väga. Är inte intresserad av dessa gratisforum med massor av reklam utan jag vill LÄRA mig hur det fungerar och hur man gör. Skulle givetvis inte heller vara fel att lära sig lite grunderna i hur man skapar hemsidor etc, och då menar jag inte heller dessa hemsidor där "någon annan" gör jobbet. Vill veta hur allt fungerar.

Finns det några kurser i detta? Eller måste man typ gå en hel utbildning på universitet för sådant? Eller kostar det skjortan? (Hittade några kurser för typ 15 000 kr vilket alltså inte är aktuellt...)

Någon som vet? Tips? :)

Musselbank
2008-11-16, 20:53
Grunderna i programmering är lite som att lära sig spela gitarr, bara att sitta hemma och vara intresserad så rullar det på - men det underlättar förstås att ha någon som visar. Men när man kommit förbi en ganska liten tröskel kan man fortsätta lära sig på egen hand (med god hjälp av en outtömlig fakta-, exempel- och användarkatalog på nätet).

Hur du kommer över denna tröskel vet jag inte. Jag har inte hört talas om någon vettig kurs. Kolla vem du känner som är pedagogisk och kan lite.

jwzrd
2008-11-16, 20:53
Googla på en tutorial om HTML. Det är ganska sannolikt att du då även hittar vettiga grundläggande översikter om hur webben fungerar. T ex HTTP-protokollet. Det är totalt grundläggande för hela webben och om det intresserar dig så borde det sen vara ganska lätt att (själv) veta ungefär hur du tar dig vidare.

jwzrd
2008-11-16, 20:56
Att sitta hemma och vara intresserad är nyckeln till framgång här. Det är spännande men mycket tids- och engagemangskrävande.

Larsson85
2008-11-16, 20:58
Att gå från att inte kunna någonting till att skriva ett helt forum från grunden är ett väldigt stort steg. Om du inte har ett genuint intresse av programmering, vilket du inte verkar ha, så tror jag inte att du kommer att orka hela vägen.

jwzrd
2008-11-16, 21:00
Att gå från att inte kunna någonting till att skriva ett helt forum från grunden är ett väldigt stort steg. Om du inte har ett genuint intresse av programmering, vilket du inte verkar ha, så tror jag inte att du kommer att orka hela vägen.

Det betyder väl inte att du behöver gå på dissen direkt? Att börja gräva och testa att skapa lite saker för att sedan fortsätta med något annat som intresserar en då är inte negativt.

Larsson85
2008-11-16, 21:03
Det betyder väl inte att du behöver gå på dissen direkt? Att börja gräva och testa att skapa lite saker för att sedan fortsätta med något annat som intresserar en då är inte negativt.

Om du tycker att jag dissar så uttrycker jag mig fel, eller så tolkar du mig konstigt. Jag ville bara framhäva att det knappast är något man gör på en eftermiddag, utan det är folk med flera års erfarenhet som sitter och gör sånt. Och när man väl har kommit fram till en produkt så finns det antagligen lika mycket arbete krav för att fixa exploits och annat som kan gå fel.

Flykt
2008-11-16, 21:08
Att skriva ett eget forum tar som sagt mycket kunskap. Jag skulle börja först och lära mig HTML, vilket man kan säga är vad du ser på en hemsida. När du lärt dig det kan du börja lära dig funktioner man kan ha på sidan etc.

När jag började göra hemsidor började jag igenom att ladda hem enkla CSS-templates och ladda hem Dreamweaver och körde lite plocke pinn tekniken. Jag ändrade/raderade på någon rad och såg direkt vad som hände med hemsidan, vad som försvann/ändrades.
Att sitta och läsa en guide där man får förklarat att man ska börja med <head> sen <body> osv. tycker jag inte ger något.

shut teh face
2008-11-16, 21:09
Att skriva ett eget forum är något som jag tvivlar på att kolos finest skulle klara av faktiskt. Det är inget fel att använda sig utav något färdigt. Det finns mycket bra forum där ute (phpbb typ).

Programmering rent allmänt är ju väldigt spritt, den enklaste formen av "programmering" du kan hitta är väl html.

Fast jag tror inte riktigt jag förstår vad du är ute efter. Det finns mkt kurser som handlar om datoranvändning och datateknik i allmänhet, bara hoppa på någon distanskurs eller kvällskurs. Du ska inte hålla på betala något. :)

z_bumbi
2008-11-16, 21:14
Att skriva ett eget forum är något som jag tvivlar på att kolos finest skulle klara av faktiskt.

Nej men det finns även programmerare på forumet.

jakke
2008-11-16, 21:14
Att skriva ett eget forum är något som jag tvivlar på att kolos finest skulle klara av faktiskt. Det är inget fel att använda sig utav något färdigt. Det finns mycket bra forum där ute (phpbb typ).

Programmering rent allmänt är ju väldigt spritt, den enklaste formen av "programmering" du kan hitta är väl html.

Fast jag tror inte riktigt jag förstår vad du är ute efter. Det finns mkt kurser som handlar om datoranvändning och datateknik i allmänhet, bara hoppa på någon distanskurs eller kvällskurs. Du ska inte hålla på betala något. :)

va? Det är ju inte speciellt mycket funktioner som krävs för ett enkelt forum.
Det finns faktiskt granska bra böcker som kan hjälpa dig igång. Nu har jag inga tips då det var så länge sedan jag höll på sådant.

jwzrd
2008-11-16, 21:16
Att skriva ett eget forum är något som jag tvivlar på att kolos finest skulle klara av faktiskt. Det är inget fel att använda sig utav något färdigt. Det finns mycket bra forum där ute (phpbb typ).

Programmering rent allmänt är ju väldigt spritt, den enklaste formen av "programmering" du kan hitta är väl html.

Fast jag tror inte riktigt jag förstår vad du är ute efter. Det finns mkt kurser som handlar om datoranvändning och datateknik i allmänhet, bara hoppa på någon distanskurs eller kvällskurs. Du ska inte hålla på betala något. :)

Jag har skrivit ett forum och det är verkligen inget som kräver något geni. Att få ett som är lika bra som detta sett till antalet funktioner är något svårare men framförallt ENORMT tidskrävande.

shut teh face
2008-11-16, 21:16
Jag får nog påpeka att jag menade forum i den mer avancerade formen, typ som kolozzeum. Att skapa enklare forum/gästböcker är såklart mindre svårt men varför skulle man vilja det när det finns så mkt färdigt där ute ändå. Det blir ju lite som att bygga en bil istället för att köpa en ny. (ytterligare klargörande: kolo-svårighets-forum :D)

jwzrd
2008-11-16, 21:20
Jag får nog påpeka att jag menade forum i den mer avancerade formen, typ som kolozzeum. Att skapa enklare forum/gästböcker är såklart mindre svårt men varför skulle man vilja det när det finns så mkt färdigt där ute ändå. Det blir ju lite som att bygga en bil istället för att köpa en ny. (ytterligare klargörande: kolo-svårighets-forum :D)

Men... det behövs en kategoritabell, en posts-tabell, en user-tabell och en thread-tabell; sen behövs inmatningsformulär för allt du ser och en mall för de vyer du kan se. Bap, du har ditt forum. Det är något en genomsnittlig programmerare med fritid på händerna gör på en knapp vecka. Därifrån till det vi använder nu ligger däremot en satans massa timmar.

Det fina med att lära sig programmera är att man når möjligheten att skriva väldigt många saker som från början ses som oändligt stora och ohyggligt svåra.

shut teh face
2008-11-16, 21:25
Men... det behövs en kategoritabell, en posts-tabell, en user-tabell och en thread-tabell; sen behövs inmatningsformulär för allt du ser och en mall för de vyer du kan se. Bap, du har ditt forum. Det är något en genomsnittlig programmerare med fritid på händerna gör på en knapp vecka. Därifrån till det vi använder nu ligger däremot en satans massa timmar.

Det fina med att lära sig programmera är att man når möjligheten att skriva väldigt många saker som från början ses som oändligt stora och ohyggligt svåra.
Jovisst men jag tror inte trådskaparen förstod skillnaden i "förståelse" och "göra eget". Det är ett väldigt stort steg där emellan och no offense carolin, tänkte mest på de frågor du ställt i datorhjälpstråden. Jag skulle rekommendera ts att gå några kurser i väldigt generella datorbegrepp och sen därifrån kan man välja något som verkar bra. Nu har jag ingen koll på vad som kan tänkas vara bra, men personligen så tycker jag att förståelse för internetprotokoll, http och nätverk generellt, ger en stor förståelse för "det stora hela".

jwzrd
2008-11-16, 21:26
Jovisst men jag tror inte trådskaparen förstod skillnaden i "förståelse" och "göra eget". Det är ett väldigt stort steg där emellan och no offense carolin, tänkte mest på de frågor du ställt i datorhjälpstråden. Jag skulle rekommendera ts att gå några kurser i väldigt generella datorbegrepp och sen därifrån kan man välja något som verkar bra. Nu har jag ingen koll på vad som kan tänkas vara bra, men personligen så tycker jag att förståelse för internetprotokoll, http och nätverk generellt, ger en stor förståelse för "det stora hela".

Ja så jag rekommenderade html eftersom sådana tutorials ibland även förklarar t ex FTP och HTTP och då även lite om nätverk. Grundläggande och tillräckligt, tror jag, för Caroline ska veta om hon tycker att det fortfarande är intressant.

Trance
2008-11-16, 21:29
Ja, forum är nog kanske inte ett mått på avancerad programmering direkt. Fast precis som med ett CMS så kan det ta hur mycket tid som helst och innehålla hur mycket funktioner som helst.

shut teh face
2008-11-16, 21:30
Ja så jag rekommenderade html eftersom sådana tutorials ibland även förklarar t ex FTP och HTTP och då även lite om nätverk. Grundläggande och tillräckligt, tror jag, för Caroline ska veta om hon tycker att det fortfarande är intressant.
Jag läser aldrig dina inlägg, det står oftast bara massa sarkastiskt skit.





;);)

Delta1
2008-11-16, 21:30
Titta efter grundläggande systemvetar- eller informatiksutbildningar på närmaste universitet eller högskola. (Gratis!)
Brukar finnas halvfart, distans, kväll eller annat som är gångbart.
Då brukar grundläggande HTML, programmering/systemutveckling och databaser ingå. Detta är väl precis det som behövs för att bygga ett eget forum från grunden.

shut teh face
2008-11-16, 21:32
Jag läste mkt på distans förra vintern, informationssäkerhet och datasäkerhet samt lite annat skit (introduktion till java och lite databasdesign). Det är väldigt smidigt och hoppa på. Ett tips: välj inte MittUniversitet, de har inga "videolektioner" vilket jag tycker är väldigt smart att ha.

Trance
2008-11-16, 21:35
Ja så jag rekommenderade html eftersom sådana tutorials ibland även förklarar t ex FTP och HTTP och då även lite om nätverk. Grundläggande och tillräckligt, tror jag, för Caroline ska veta om hon tycker att det fortfarande är intressant.

HTTP är överskattat, hälften av alla .NET-utvecklare jag mött vet nog inte skillnaden mellan en GET och en POST. Seriöst. Jag skyller på webforms.

...snyft.

Nej men det är nog bra råd. Det finns mängder av tutorials hur man lär sig html/css på nätet, bara att söka på html tutorial eller liknande. Om man nu vill ha något mer ordnat så finns det garanterat distanskurser på olika universitet inom området som man kan hoppa på.

Ellis Wyatt
2008-11-16, 22:00
HTTP är överskattat, hälften av alla .NET-utvecklare jag mött vet nog inte skillnaden mellan en GET och en POST. Seriöst. Jag skyller på webforms.

...snyft.

Nej men det är nog bra råd. Det finns mängder av tutorials hur man lär sig html/css på nätet, bara att söka på html tutorial eller liknande. Om man nu vill ha något mer ordnat så finns det garanterat distanskurser på olika universitet inom området som man kan hoppa på.

Vet du vad .NET är?

Trance
2008-11-16, 22:03
Vet du vad .NET är?

Japp.

Nalfaren
2008-11-16, 22:11
Jag har jobbat på min nya version av mitt CMS / publiceringssystem nu i 2½ år. Det tar mycket tid! Men som folk tipsat om innan, börja med kanske html, gå över till ett script-språk, php/asp/.net/c# etc.. lär dig en databasmotor, mysql t.ex. / lär dig designa hemsidor och koppla samman design med scriptspråk med databas. Tada, då har du kommit en bit på vägen :)

Carolinew
2008-11-16, 22:31
Heheh, nej bygga nåt forum från grunden har heller aldrig varit min tanke :D Jag är fruktansvärt okunnig när det gäller sådant här, och tanken var som sagt bara att försöka lära mig mer om hur allt fungerar till en början. När det gällde att starta ett forum, så menade jag bara att jag knappt ens vet hur jag skall gå tillväga för att starta det även om jag använder mig av ett färdigt forum och ett webbhotell. Redan där spricker det liksom, och jag börjar bli trött på att vara så jävla körd inom IT/data ;)

Har en del ledig tid nu fram tills nästa termin och tänkte utnyttja den till att försöka lära mig mer. Jag börjar nog med att lära mig lite mer om HTML som vissa skrivit, så får jag se hur det känns. Ett babystep i taget :laugh:

Alfred Nobel
2008-11-16, 22:32
Jag har precis lärt mig While, if och andra grundliga satser i matlab :D Toksvårt för mig som aldrig lekt med programmeringsprogram tidigare och jag hade aldrig klarat mig utan hjälp.

hahavaffan
2008-11-16, 22:37
Vet du vad .NET är?*popcorn*

Musselbank
2008-11-16, 22:39
Lite i motsättning till andra tips här tycker jag inte att det nödvändigtvis är nödvändigt (...) att börja med övergripande förståelse. Liksom gitarristen vill komma igång med ackord (vilket dessutom räcker långt!) så kan man skippa noterna och skalorna, eller skjuta upp dem.

Börja knacka html omedelbart. Lite trial, mycket error, ganska kul!

1) registrera en gratis sida på ett webbhotell (behöver inte vara noga, bara att byta när du märker i vilket avseende det eventuellt suger) som testlabb.

*popcorn*

Musselbank
2008-11-16, 22:40
Jag har precis lärt mig While, if och andra grundliga satser i matlab :D Toksvårt för mig som aldrig lekt med programmeringsprogram tidigare och jag hade aldrig klarat mig utan hjälp.

Fördelen är att nu behärskar du det i princip i alla språk :-)

Carolinew
2008-11-16, 23:14
Några tips på gratis webbhotell? Hittade nån sida som listade de som var gratis, dock visade det sig när man registrerat sig att det bara var själva domänen som var gratis :smash:

Nalfaren
2008-11-16, 23:19
Några tips på gratis webbhotell? Hittade nån sida som listade de som var gratis, dock visade det sig när man registrerat sig att det bara var själva domänen som var gratis :smash:

Kör du windows?
Installera IIS (internet information services) så kan du lägga upp
sidor och projekt lokalt som endast du kan komma åt och testa med.
Gratis och smidigt. Så kan du besöka dina sidor i din internetläsare
http://localhost/projektnamn

Klarar av html och asp som standard. Sedan finns ju Apache servrar,
php, mysql som också är gratis att installera.

Nalfaren
2008-11-16, 23:23
Bra svensk sida men många guider inom hemsideprogrammering:
HTML (men finns massor andra sidor, grunder i programmering, css etc)
http://iwtjanster.idg.se/webbstudio/pub/avdelning.asp?id=25

Installera IIS på XP pro:
http://www.webwizguide.com/kb/asp_tutorials/installing_iis_winXP_pro.asp

Lycka till. Google är din vän.

jwzrd
2008-11-16, 23:25
Den här sidan har räddat mig ganska många gånger: http://www.w3schools.com/

Trance
2008-11-16, 23:31
Uhm, varför mixa med IIS om hon skall lära sig HTML/CSS? Det är bara att köra direkt i webbläsaren och jag antar att de flesta tutorials kommer köra så.

Trance
2008-11-16, 23:37
Sedan den svenska guiden som länkades, den var från 1998. Det har hänt lite sedan dess så jag skulle nog sikta in mig på t.ex. w3schools som är gammal i gemet men uppdaterad. Den är väl den första träffen när det gäller det mesta när det gäller html-relaterade saker på google.

Använd en ok text-editor också, inte notepad. Just vilken du skall använda är lite av ett religiöst krig oftast, men en rätt ok lättviktig är notepad++ :

http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm

Carolinew
2008-11-16, 23:38
Bra svensk sida men många guider inom hemsideprogrammering:
HTML (men finns massor andra sidor, grunder i programmering, css etc)
http://iwtjanster.idg.se/webbstudio/pub/avdelning.asp?id=25

Installera IIS på XP pro:
http://www.webwizguide.com/kb/asp_tutorials/installing_iis_winXP_pro.asp

Lycka till. Google är din vän.

Men jag har ju Vista Home Premium, inte professional... går det ändå eller?

Nalfaren
2008-11-16, 23:39
Uhm, varför mixa med IIS om hon skall lära sig HTML/CSS? Det är bara att köra direkt i webbläsaren och jag antar att de flesta tutorials kommer köra så.

Ahhaha. helt sant. Tänkte inte på det :)

Trance
2008-11-16, 23:47
Men jag har ju Vista Home Premium, inte professional... går det ändå eller?

Om du vill lära dig hur html/css fungerar, alltså göra grundläggande hemsidor så kan du göra såhär:

1. Ladda hem och installera notepad++, http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm

2. Öppna notepad++

3. Klicka på File-> save as. Spara som exempel.html i någon mapp som du senare hittar den i.

Gå till mappen i utforskaren, dubbeklicka på filen exempel.html. Den öppnas i den webbläsare och kommer att vara helt tom.

Gå till notepad++-fönstret och skriv Hej!, spara. Gå till webbläsarfönstret med exempel.html, uppdatera/refresha(F5). Så ser du att det står hej.

Nästa steg är att gå till w3schools.com och klicka på Learn HTML!

Carolinew
2008-11-16, 23:53
Om du vill lära dig hur html/css fungerar, alltså göra grundläggande hemsidor så kan du göra såhär:

1. Ladda hem och installera notepad++, http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm

2. Öppna notepad++

3. Klicka på File-> save as. Spara som exempel.html i någon mapp som du senare hittar den i.

Gå till mappen i utforskaren, dubbeklicka på filen exempel.html. Den öppnas i den webbläsare och kommer att vara helt tom.

Gå till notepad++-fönstret och skriv Hej!, spara. Gå till webbläsarfönstret med exempel.html, uppdatera/refresha(F5). Så ser du att det står hej.

Nästa steg är att gå till w3schools.com och klicka på Learn HTML!

Tackar! Det där var på min nivå haha :D Skall genast testas.

Trance
2008-11-16, 23:55
Eftersom notepad++ är open source så hatar de vanliga användare och gör det krångligt, där skall vara en direktlänk till installationsfil.

http://downloads.sourceforge.net/notepad-plus/npp.5.1.1.Installer.exe?modtime=1226437459&big_mirror=0

Carolinew
2008-11-17, 00:07
hehe det är lugnt, hittade ändå.

Men vill fortfarande hitta ett gratis webbhotell... nu vet jag ju hur allt funkar iaf... har inte testat det där med att göra länkar och så bara men det kan man kanske göra i notepad++ också?

Raggis
2008-11-17, 05:18
hehe det är lugnt, hittade ändå.

Men vill fortfarande hitta ett gratis webbhotell... nu vet jag ju hur allt funkar iaf... har inte testat det där med att göra länkar och så bara men det kan man kanske göra i notepad++ också?

Du kan koda en hel hemsida i notepad.