handdator

Visa fullständig version : Magont efter knäböj/marklyft/crunches


Fredszky
2008-11-16, 17:24
Hej!

Jag har en riktigt jobbig mage som jag haft sen 8 år tillbaka, läkare har inte hittat någonting efter många undersökningar, förutom en lätt rodnad i magsäcken. Och det är bara i det området jag alltid har haft ont.

Jag har märkt att efter jag kör övningar som knäböj/marklyft/crunches så har jag varit mer öm än vanligt i magen, kanske dagen efter till några dagar efter, och dessutom efter marklyft/knäböj så känns det ungefär som jag har sträckt ut någonting i magen precis under mitten av revbenskanten., det är ömt och gör ont när jag trycker där.

Svårt att förklara men den som har varit med om det tror jag vet vad jag menar. Även känt det efter ett pass med pullovers. Stort båltryck samtidigt som upprätt/utsträckt hållning tänker jag kan göra så att någonting kommer i kläm eller sträcks ut i magen? Alternativt att magsyra pressas uppåt i systemet vid högt båltryck och irreterar.

Jag undrar om det är någon annan som känner igen en känsla över att man har sträckt ut "någonting" i magen efter ett pass?

affexd
2008-11-16, 21:19
Diafragman arbetar för att hålla buktryck? Kanske något med den..

Elfsberg
2008-11-16, 23:52
Träningsvärk, månne?

Fredszky
2008-11-17, 00:01
Diafragman arbetar för att hålla buktryck? Kanske något med den..

Bra tänkt! Läste på lite om diafragman nu, det verkar som att den kan bli spänd och trycka på organen. Den blir lätt spänd när man är nervös tydligen och det är något jag kännt alla dessa år, spänd och öm precis under revbenen i mitten.

Jag får alltså samma slags ont efter marklyft/knäböj/crunches 1-4 dagar efteråt, fast värre.

Mina tankar går väl att diafragman blir stel av tränandet vilket förvärrar för magen och matsmältningen. Skulle vara kul med tankar kring det från andra som kanske vet mer eftersom jag själv nu spekulerar med väldigt lite kunskap om detta. Känns som jag är på spåren nu efter 8 års lidande, det var därför jag frågade här eftersom just träning påverkade det ställe jag har ont på.

Fredszky
2008-11-17, 00:03
Träningsvärk, månne?


Inte träningsvärk, dom gånger jag inte fått ont i magen av böj/mark har jag känt precis vilken träningsvärk man kan få efter ett rejält pass.

Scratch89
2008-11-17, 07:50
Har du några diagnostiserade åkommor? IBS, glutenintolerans eller liknande? Många sådana saker kan påverka också, iom att tarmverksamheten regleras under styrketräning.

Fredszky
2008-11-17, 12:10
Har du några diagnostiserade åkommor? IBS, glutenintolerans eller liknande? Många sådana saker kan påverka också, iom att tarmverksamheten regleras under styrketräning.

Nej. Det jag verkar ha är vanlig magkatarr orsakad av ökad syraproduktion pga någonting; stress, psykologiskt, eller någonting annat, just eftersom läkare inte hittar något som är fel och jag har blivit undersökt för det mesta vid det här laget. Min farmor hade orolig mage hela livet, min bror har liknande men inte alls lika mycket som jag.

Men som sagt, det här är en pusselbit som kanske hjälper mig på vägen, om det är någon annan som känner igen det. Trodde att någon skulle känna igen sig, det kanske är en ledtråd bara det!

Scratch89
2008-11-17, 15:59
Det kan vara så att du och din släkt är extra stresståliga; både psykiskt och fysiskt. Knäböj och marklyft är två av de jobbigaste övningarna du kan utföra, vilket leder till en enorm fysisk stress. Stress ger ju de symtom du pratar om, så det är ju ingen omöjlighet att det är en bidragande faktor, men jag bara spekulerar.

Fredszky
2008-11-17, 18:28
Det kan vara så att du och din släkt är extra stresståliga; både psykiskt och fysiskt. Knäböj och marklyft är två av de jobbigaste övningarna du kan utföra, vilket leder till en enorm fysisk stress. Stress ger ju de symtom du pratar om, så det är ju ingen omöjlighet att det är en bidragande faktor, men jag bara spekulerar.

Du menar stresskänsliga antar jag.

Vi har oroliga magar i släkten som sagt.

Har aldrig fått ont i magen av andra fysiskt uttömmande prestationer (snarare tvärtom), utan sannolikt är att buktrycket kombinerat med att man svankar som ställer till det av någon anledning.