handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk efter 1rep


JoeyP
2008-11-16, 15:45
Asså jag testade 1rep i latsdraget i fredags. Dagen efter hade jag träningsvärk i biceps, och idag 2 dagar efter, träningsvärk i teresmajor rätt mkt träningsvärk med hahahaha... lol??

Jag tror inte ett skit på att träningsvärk är ett tecken på att man tränat på bra. Liksom det låter inte så troligt att 1rep skulle kunna ge muskeökningar, eller styrkökningar, eller knappt nån form utav skada i muskelfibrerna?

Likaså en gång när testade stångcurl 1gång med 25kg. ASSÅ 25kg, det tar jag hur lätt som helst. Och jag fick mer träningsvärk i bicep än vad jag brukar få när jag tränat, ibland kör jag skit tungt , hårt med långsamma rep i negativa fasen och får ingen träningsvärk ändå. Kan också säga att jag var mycket uppvärmd innan jag testade.

Någon som ha nåt att säga om det här?

En fråga: Hur dåligt är det att träna med träningsvärk?

L-Sami
2008-11-16, 16:10
Vad det max repetition du gjorde i latsdrag? Typ IIX muskelfibrer aktiveras bäst då och max repetition bryter även ner muskelprotein. Varför du har träningsvärk kan bero på att dina muskler är inte vana med den typen av belastning.

KaptenKnäsvag
2008-11-16, 16:17
Blev lika dant för mig i Fredags.

Brukar köra 3-4 övningar för benen, men jag har fått mitt livs träningsvärk efter ett pass med "endast" 3 set knäböj och 2 set frontböj.

Mapa
2008-11-16, 16:20
om de va maxtungt tycker jag inte alls de är konstigt

Ryska_raketen
2008-11-16, 16:42
Samma här, körde 2 reps kickbacks och kunde fan inte röra armen! Borde egentligen fotat tröcket alla captain, men tyvärr hade jag ingen kamera.

JoeyP
2008-11-16, 17:32
Vad det max repetition du gjorde i latsdrag? Typ IIX muskelfibrer aktiveras bäst då och max repetition bryter även ner muskelprotein. Varför du har träningsvärk kan bero på att dina muskler är inte vana med den typen av belastning.

Inte maxtungt, men aldrig testat så mkt. Men 25kg stångcurl var inte maxtungt. Ändå grym träningsvärk.

Samma här, körde 2 reps kickbacks och kunde fan inte röra armen! Borde egentligen fotat tröcket alla captain, men tyvärr hade jag ingen kamera.

Hahahah erkänn de är ju fan sjukt >.<

L-Sami
2008-11-16, 18:42
Inte maxtungt, men aldrig testat så mkt. Men 25kg stångcurl var inte maxtungt. Ändå grym träningsvärk.





Du körde bara 25kg 1 rep under passet?

JoeyP
2008-11-16, 23:19
Du körde bara 25kg 1 rep under passet?

Jupp, en endaste liten fnuttig gång..

Stångcurl kör jag varenna biceps pass, så lär ju inte vara ovan.

Alltså jag körde typ mage/vader, sen körde min polare lite stångcurl, så skulle bara känna på, så körde 1 strikt rep.

Anton Fräs
2008-11-17, 02:56
Stångcurl i kombination med den enda reppen kan säkert räcka. I övrigt kan du ju kört något annorlunda med reps/vikter på stångcurlsen. Svårt att få ett pass identiskt med ett tidigare, och det kanske inte alltid är åtråvärt heller :)

MasterChief
2008-11-17, 08:00
Jupp, en endaste liten fnuttig gång..

Stångcurl kör jag varenna biceps pass, så lär ju inte vara ovan.

Alltså jag körde typ mage/vader, sen körde min polare lite stångcurl, så skulle bara känna på, så körde 1 strikt rep.

Jag är rätt övertygad om att det inte var 1 reps bicepscurls som gav träningsvärk. Du gjorde något annat under dagen som orsakade värken.

CrazyJoeDavola
2008-11-17, 09:50
Från dagens aftonbladet, lite OT kanske, men hadlar ju om träningsvärk.

"Isbad, stretching eller piller - vad funkar egentligen?
Ska man stretcha före träningen eller efter för att slippa träningsvärk?

Svar: varken eller.

– Stretching motverkar inte träningsvärk, slår Lars Eric Thornell fast.

Han är professor i anatomi vid Umeå universitet, och det var hans forskarteam som för ett par år sedan kunde visa att träningsvärk inte alls handlar om förstörda muskelfibrer och inflammation.

Istället är värken ett tecken på att träningen har haft effekt, och att en nyttig process har startat - i alla fall om målet är att fortsätta med samma typ av träning. Nästa gång kommer musklerna att klara samma träningsmoment bättre.

Träningsvärk får man främst efter så kallade excentriska rörelser, där muskeln får jobba samtidigt som den är förlängd. Skidåkning, löpning i utförsbackar och ”tillbakarörelsen” i en situp är typiska exempel. En sådan rörelse blir en signal till muskeln att förlänga sig och växa till - en nyttig process.

– När muskeln har anpassat sig och blivit längre påverkas den inte lika mycket av rörelsen, och kommer att tåla rörelsen bättre vid nästa tillfälle, förklarar Lars Eric Thornell.

Hjälper inte att stretcha
Det går inte att motverka den här processen genom att stretcha - eftersom stretchingen har exakt samma syfte: att förhindra att muskeln blir kort, och istället förlänga den. Det är fortfarande nyttigt att stretcha - men då handlar det om de muskler som förkortat sig, vilket sker efter koncentriska rörelser. De rörelserna ger i princip inte träningsvärk.

Det är heller inte själva förlängningen av muskeln som ger träningsvärk. Värken uppstår när muskelfibrerna svullnar, och ger signaler till omkringliggande nerver.

– Svullnaden är ett tecken på att muskeln är överbelastad, men om man ska se det som skada eller ej beror på syftet med rörelsen. Är syftet att motionera är det ingen skada - utan snarare en anpassning inför nästa pass, säger Lars Eric Thornell.

Däremot blir musklerna inte inflammerade när man har träningsvärk - vilket man länge trodde, eftersom man kunde visa det på försöksdjur som utsattes för hård ansträngning. Men människor är smartare, menar Lars Eric Thornell. Han berättar om ett försök i Danmark, där försökspersoner fick utföra en ansträngande rörelse med benen. Det ena benet jobbade ”frivilligt”, medan det andra förmåddes att göra samma rörelse med hjälp av elektriska impulser utifrån.

– När man tittade på bägge benen så fick man lika mycket träningsvärk - men i den muskel som stimulerades med elektricitet fick man muskelskador, medan den muskel som jobbade frivilligt inte drabbades av döda celler eller inflammation.

En vanlig fråga är om man kan träna när man har träningsvärk. Lars Eric Thornell manar till försiktighet.

– Det finns inga tecken på att det är skadligt, eller att man löper större risk att få en muskelruptur. Men värk är en signal om att vi ska ta det lugnt. Har man ont finns det ingen anledning att försöka göra det ondare. Vänta i två-tre dagar så går det över, eller träna någon annan kroppsdel om du absolut vill träna.

Får du själv träningsvärk?

– Ja, jag skå ut och åka skidor så fort vi får snö här uppe, och då vet jag att jag kommer att få träningsvärk. Men det innebär ju också att jag inte försöker åka så fort jag kan eller så långt jag kan första gången, utan jag tar det lite easy."

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3773604.ab

JoeyP
2008-11-17, 09:56
Stångcurl i kombination med den enda reppen kan säkert räcka. I övrigt kan du ju kört något annorlunda med reps/vikter på stångcurlsen. Svårt att få ett pass identiskt med ett tidigare, och det kanske inte alltid är åtråvärt heller :)

Okej!

]

Okej vad det nu skulle kunna vara!

JoeyP
2008-11-17, 09:57
Från dagens aftonbladet, lite OT kanske, men hadlar ju om träningsvärk.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3773604.ab

Fankz man! Där fick jag lite info!

MasterChief
2008-11-17, 19:04
Okej vad det nu skulle kunna vara!

Någon magövning där du hade belastning på armarna?