handdator

Visa fullständig version : Dagsbehov/Veckobehov av omega-3 per kg kroppsvikt?


Jacky
2008-11-16, 13:58
Hej.

Fråga1:
Någon som vet vad dagsbehovet av omega-3 är?
Eller någon form av veckobehov?
Mest av nyfikenhet. Jag äter själv mycket fet fisk.
Fråga2:
Vidare - hur pass mkt "sämre" är omega-3 i kapselform jämfört med "äkta fiskfett", vad är skillnaden?
Fråga3:
5g omega-3 från Xg Linfröolja vs. 5g omega-3 från Xg laxfett? Stor skillnad i kvalité på omegan?

Tack!

Eddie Vedder
2008-11-16, 14:04
Fråga1:
Någon som vet vad dagsbehovet av omega-3 är?
Eller någon form av veckobehov?

Ca 1E% av ditt dagliga energiintag brukar rekommenderas. Förutsatt att du befinner dig i någorlunda viktbalans vill säga.

Fråga2:
Vidare - hur pass mkt "sämre" är omega-3 i kapselform jämfört med "äkta fiskfett", vad är skillnaden?

Ingen skillnad på fettet. Det ÄR vanligt fiskfett som man utvinner från fisken.

Fråga3:
5g omega-3 från Xg Linfröolja vs. 5g omega-3 från Xg laxfett? Stor skillnad i kvalité på omegan?

Ja det är stor skillnad, omega-3 från vegetabilier omvandlas i väldigt liten grad till EPA och DHA hos människa tyvärr.

Martin Löwgren
2008-11-16, 14:07
Jag käkar 20gram om dagen nu under min diet och det uppmärksammades tydligen och jag fick prata ut om det i P3 :thumbup:

Scratch89
2008-11-16, 14:09
Om man tycker att det är jobbigt eller svårt att få i sig fet fisk tillräckligt ofta, kan man äta desto mer ägg. Inte riktigt samma mängd omega 3, men fortfarande tillräckligt för att kompensera.

Jacky
2008-11-16, 14:10
Jag käkar 20gram om dagen nu under min diet och det uppmärksammades tydligen och jag fick prata ut om det i P3 :thumbup:

Okej, låter intressant.
20 gram, varför? Ger det dig ett bättre diet resultat?
Trodde det var energi in vs. energi ut som gällde hur som...


EDDIE: Bra svar, tack!

Martin Löwgren
2008-11-16, 14:19
Okej, låter intressant.
20 gram, varför? Ger det dig ett bättre diet resultat?
Trodde det var energi in vs. energi ut som gällde hur som...


EDDIE: Bra svar, tack!
Har ett långt svar jag fått nånstans på hårddisken med motivering varför jag höjde upp mitt omega 3 intag (och omega 6 såklart för att få rätt balans). Ska se om jag kan hitta det.

Mvh

Sverker
2008-11-16, 14:37
Låter nästan som terapeutiska doser av Omega-3. Det blir 6 - 7 g rent DHA+EPA.

Tänk på att effekten blir rejäl blodförtunning.

Scratch89
2008-11-16, 15:10
Låter nästan som terapeutiska doser av Omega-3. Det blir 6 - 7 g rent DHA+EPA.

Tänk på att effekten blir rejäl blodförtunning.

Det där är ju över de rekommenderade gränserna, och ligger på skadlig nivå. Hjärnblödning ligger nog en bra bit över och under en längre tid iofs, men det känns lite dumt att riskera det.

Jacky
2008-11-17, 00:47
Har ett långt svar jag fått nånstans på hårddisken med motivering varför jag höjde upp mitt omega 3 intag (och omega 6 såklart för att få rätt balans). Ska se om jag kan hitta det.

Mvh

Hoppas du hittar det- intressant!

Schroder
2008-11-17, 12:20
finns det några nackdelar med för högt intag av omega-3?

Martin Löwgren
2008-11-17, 16:24
Hoppas du hittar det- intressant!

Har mailat personen som från början mailade till mig och hoppas på svar från han.

Mvh

Sverker
2008-11-17, 18:09
finns det några nackdelar med för högt intag av omega-3?


Räcker inte:



Tänk på att effekten blir rejäl blodförtunning.
längre blödningstider och lättare för att det börjar blöda.

Sedan är Omega-3-fettsyrorna känsliga och kan snabbt oxidera och starta radikalreaktioner.

Alltså ingen bra lösning att överdosera Omega-3.

Eddie_ja
2008-11-17, 23:42
Detta har jag inte hört. en burk makrill inehåller ju över 15 g skulle detta va skadligt som dagligt intag ? :(

Sniggel
2008-11-18, 00:03
Låter nästan som terapeutiska doser av Omega-3. Det blir 6 - 7 g rent DHA+EPA.

Tänk på att effekten blir rejäl blodförtunning.

Är denna effekt akut eller behövs det en lång överdriven ratio n-3:n-6 innan det märks?

Sniggel
2008-11-18, 00:04
Detta har jag inte hört. en burk makrill inehåller ju över 15 g skulle detta va skadligt som dagligt intag ? :(

15g omega 3? Jag tror du tänker på mängden fett totalt.

Sverker
2008-11-18, 07:08
Är denna effekt akut eller behövs det en lång överdriven ratio n-3:n-6 innan det märks?


Effekten är på längre sikt. Minst 8 - 10 veckor. Fetter är tröga system.

Eddie_ja
2008-11-18, 08:43
okej hur mycket av fettet i mackril är omega 3 ?

Eddie Vedder
2008-11-18, 08:47
okej hur mycket av fettet i mackril är omega 3 ?

Det varierar ju såklart beroende på årstid, födotillgång o.s.v. men här är i alla fall exempel på halten vid finelis analys:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=827&lang=sv

Scratch89
2008-11-18, 15:10
Det varierar ju såklart beroende på årstid, födotillgång o.s.v. men här är i alla fall exempel på halten vid finelis analys:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=827&lang=sv

Den procentuella andelen borde väl inte variera? OK att fetthalten gör det, men det låter knepigt att fettsyresammansättningen skulle göra det också.

Knabb
2008-11-18, 15:19
Den procentuella andelen borde väl inte variera? OK att fetthalten gör det, men det låter knepigt att fettsyresammansättningen skulle göra det också.

Även det kan variera väldigt mycket beroende på födan.

http://www.slu.se/?id=551&puff=59

Scratch89
2008-11-18, 15:24
Även det kan variera väldigt mycket beroende på födan.

http://www.slu.se/?id=551&puff=59

Jo, det vet jag, men det är väl snarare så att det stannar där? Om man ger en ko näringsrikt gräs hela livet, så ser cellmembranen annorlunda ut, och således bättre sammansättning av fettsyrorna. Det är väl inte så pass utbytbart att det blir säsongsbundet?

Eddie Vedder
2008-11-18, 16:58
Det är väl inte så pass utbytbart att det blir säsongsbundet?

Det skulle jag tro. Olika temperatur i vattnen, olika mattillgång i olika vatten etc. Den reser ju ganska långt och att yttre faktorer skulle vara så standardiserade att inte fettsammansättningen fördelas även rent procentuellt tor jag inte.

Men jag säger varken bu eller bä här för jag är inte säker.

z_bumbi
2008-11-18, 18:54
Den procentuella andelen borde väl inte variera? OK att fetthalten gör det, men det låter knepigt att fettsyresammansättningen skulle göra det också.

Varför skulle den inte variera om födan varierar?

Eddie_ja
2008-11-19, 10:57
Tack. är det EPA och DHA som är dom fetterna som är särkilt bra ?

Sverker
2008-11-19, 18:40
Det är EPA och DHA av Omega-3-fettsyrorna som är byggmaterialet till de prostaglandiner kroppen bildar.

Kroppen kan omvandla linolensyra till EPA och vidare till DHA, så EPA och DHA är inte essensiella. Omvandlingen från linolensyra är begränsande. Mest effekt får du alltså av EPA och DHA.

Scratch89
2008-11-19, 19:45
Varför skulle den inte variera om födan varierar?

Jag tänkte mest att cellmembran är viktiga delar av kroppen, och en alltför stor variation skulle inte vara gynnsamt för överlevnad. Våra cellmembran är hyfsat konstanta, iom att vi bryter ner fetter till enskilda syror och sedan trycker in dem i membranen.

Eddie_ja
2008-11-20, 00:34
Tack Sverker

JFO
2008-11-20, 12:34
The most compelling evidence for the cardiovascular benefit provided by omega-3 fatty acids comes from 3 large controlled trials of 32,000 participants randomized to receive omega-3 fatty acid supplements containing docosahexaenoic acid (DHA) and eicosapentaenoic acid (EPA) or to act as controls. These trials showed reductions in cardiovascular events of 19% to 45%. These findings suggest that intake of omega-3 fatty acids, whether from dietary sources or fish oil supplements, should be increased, especially in those with or at risk for coronary artery disease. Patients should consume both DHA and EPA. The target DHA and EPA consumption levels are about 1 g/d for those with known coronary artery disease and at least 500 mg/d for those without disease. Patients with hypertriglyceridemia benefit from treatment with 3 to 4 g/d of DHA and EPA, a dosage that lowers triglyceride levels by 20% to 50%. Although 2 meals of oily fish per week can provide 400 to 500 mg/d of DHA and EPA, secondary prevention patients and those with hypertriglyceridemia must use fish oil supplements if they are to reach 1 g/d and 3 to 4 g/d of DHA and EPA, respectively. Combination therapy with omega-3 fatty acids and a statin is a safe and effective way to improve lipid levels and cardiovascular prognosis beyond the benefits provided by statin therapy alone. Blood DHA and EPA levels could one day be used to identify patients with deficient levels and to individualize therapeutic recommendations.

Mayo Clin Proc. 2008 Mar;83(3):324-32

schabo-labo
2009-02-28, 21:06
Har ett långt svar jag fått nånstans på hårddisken med motivering varför jag höjde upp mitt omega 3 intag (och omega 6 såklart för att få rätt balans). Ska se om jag kan hitta det.

MvhHej, jag är nyfiken på motiveringen.

Ca 1E% av ditt dagliga energiintag brukar rekommenderas. Förutsatt att du befinner dig i någorlunda viktbalans vill säga.
Om jag ska få i mig 3000kcal så är det alltså 30kcal från omega 3 som gäller. Dvs 3st 1000mg omega 3 tabletter? Men tabletterna innehåller väl annat än omega 3, så är det EHA och DHA-fetterna som man ska få i sig 1E%av? Eller snurrar jag?

Barca
2009-02-28, 23:00
Hej, jag är nyfiken på motiveringen.

Om jag ska få i mig 3000kcal så är det alltså 30kcal från omega 3 som gäller. Dvs 3st 1000mg omega 3 tabletter? Men tabletterna innehåller väl annat än omega 3, så är det EHA och DHA-fetterna som man ska få i sig 1E%av? Eller snurrar jag?

Tänkte helt fel, glöm det :)

Larsson85
2009-02-28, 23:23
Vad är 1E%?

Scratch89
2009-02-28, 23:43
Vad är 1E%?

En procent av ditt dagliga intag av kalorier. Äter du 3000 kcal om dagen, blir det alltså 30 kcal, drygt 3 gram fett alltså.

Larsson85
2009-02-28, 23:50
En procent av ditt dagliga intag av kalorier. Äter du 3000 kcal om dagen, blir det alltså 30 kcal, drygt 3 gram fett alltså.

Aha, E:et står för energi. Blev förvirrad när Eddie skrev 1E% av dagligt energiintag. Känns som han skrev samma sak 2ggr, så jag tänkte att E:et måste betyda något annat.

Scratch89
2009-02-28, 23:52
Aha, E:et står för energi. Blev förvirrad när Eddie skrev 1E% av dagligt energiintag. Känns som han skrev samma sak 2ggr, så jag tänkte att E:et måste betyda något annat.

Ah, då är jag med.

Det är lite som att säga "backa bakåt". Vart ska man annars backa? ;)