handdator

Visa fullständig version : Missad måltid


Martin Löwgren
2008-11-16, 13:56
Om ni ska få i er t.ex 3000kcal på en dag från mellan 4-6måltider. Vad sker då under en helg för er om ni går upp cirka 2-3h senare än normalt? Hoppar ni över de kalorierna ni skulle fått i er från frukost/mellanmål eller lägger ni på dem till lunchen så att ni i slutändan ändå får i er samma kalorimängd men med färre måltider?

Mvh

machine gun
2008-11-16, 14:08
Om ni ska få i er t.ex 3000kcal på en dag från mellan 4-6måltider. Vad sker då under en helg för er om ni går upp cirka 2-3h senare än normalt? Hoppar ni över de kalorierna ni skulle fått i er från frukost/mellanmål eller lägger ni på dem till lunchen så att ni i slutändan ändå får i er samma kalorimängd men med färre måltider?

Mvh

Jag skulle tippa på att de flesta stoppar i sig en högre andel energitäta livsmedel under helgerna i form av snacks, godis, fetare mat, alkohol osv, så det tenderar att jämna ut sig ganska bra trots mer sömn.

A.Steinbach
2008-11-16, 14:09
Har man en bestämd energi- och proteinkvot att fylla gör man ju det, t ex om man går på diet och då ska ha i sig 3g protein/kg kroppsvikt.

Martin Löwgren
2008-11-16, 14:18
Jag skulle tippa på att de flesta stoppar i sig en högre andel energitäta livsmedel under helgerna i form av snacks, godis, fetare mat, alkohol osv, så det tenderar att jämna ut sig ganska bra trots mer sömn.

Okej men då ställer jag frågan från min synvinkel. Jag ska få i mig en exakt summa kalorier och äter inte massa skit under helgen.

Vad ska jag göra då.

Mvh

Scratch89
2008-11-16, 14:22
Okej men då ställer jag frågan från min synvinkel. Jag ska få i mig en exakt summa kalorier och äter inte massa skit under helgen.

Vad ska jag göra då.

Mvh
Ät större portioner. Jag ser inte problemet?

Martin Löwgren
2008-11-16, 15:17
Ät större portioner. Jag ser inte problemet?

Är inget problem utan en frågeställning.

King Grub
2008-11-16, 15:26
Jag har svårt att tro att det gör någon skillnad om du lägger kalorierna du saknar på någon eller några av målen som är kvar, eller om du lägger till ett extra litet mål någonstans.

Slartibartfast
2008-11-16, 15:55
Alltså vad har hänt på kolo den senaste tiden?

Har folk börjat nojja sig över Energifördelningen i X antal mål igen? Nån ny optistudie som jag missat?

Martin du verkar ju inte vara helt nybörjare. Du har ju hängt här ett tag. Vadan denna frågeställning?

Raggis
2008-11-16, 16:07
Alltså vad har hänt på kolo den senaste tiden?

Har folk börjat nojja sig över Energifördelningen i X antal mål igen? Nån ny optistudie som jag missat?

Martin du verkar ju inte vara helt nybörjare. Du har ju hängt här ett tag. Vadan denna frågeställning?


Kasta inte sten i glashus.

internethjälten
2008-11-16, 16:13
Är det viktigt att man fyller kvoten för protein, kolhydrater och fett varje dag eller ska man se det över ett längre perspektiv, tex en vecka eller 3 dagar etc?

Ska man nu vara manisk och fylla en kvot på 24 timmar kan man lika väl sätta en kvot per timme eller per minut...

Men för att återgå till trådens fråga, hur man kompenserar att man sover längre än en vardag. I mitt fall så jobbar jag inte på helgen och behöver då inte heller lika mycket energi som på vardagarna så om jag missar ett av mina sex mål på helgen så överlever jag ändå.

Blues-Niklas
2008-11-16, 16:14
Om du går upp två-tre timmar senare går du då inte och lägger dig aningen senare också? I sådana fall är det väl bara att förkjuta alla måltider. Om den vanliga middagen äts kl 18:00 kan den intas 20:00 på helgen.

internethjälten
2008-11-16, 19:42
Om du går upp två-tre timmar senare går du då inte och lägger dig aningen senare också? I sådana fall är det väl bara att förkjuta alla måltider. Om den vanliga middagen äts kl 18:00 kan den intas 20:00 på helgen.

Det där stämmer bara på lördagen. Söndagen går man upp sent men ska i säng tidigt då man går upp tidigt på måndagen. Idag gick jag upp ca 10.00 men lägger mig ändå 22.00 vilket ger mig 4.5 timmar mindre vaken tid än en vardag.

Scratch89
2008-11-16, 19:59
... och således behöver man också mindre energi. Den där skippade måltiden kanske inte behöver ätas, eftersom man faktiskt förbrukar mindre energi på helgerna.

Martin Löwgren
2008-11-16, 20:11
Alltså vad har hänt på kolo den senaste tiden?

Har folk börjat nojja sig över Energifördelningen i X antal mål igen? Nån ny optistudie som jag missat?

Martin du verkar ju inte vara helt nybörjare. Du har ju hängt här ett tag. Vadan denna frågeställning?
Är man inte 100% säker så är det lika bra att diskutera saken.

Generellt borde de ju funka att käka alla 3000kcal under en enda måltid klockan 15:00 men inte i verkligheten (för mig iallafall)

Martin Löwgren
2008-11-16, 20:12
... och således behöver man också mindre energi. Den där skippade måltiden kanske inte behöver ätas, eftersom man faktiskt förbrukar mindre energi på helgerna.

Intressant teori.

Mvh

Scratch89
2008-11-16, 20:13
Intressant teori.

Mvh

Det är väl inte så intressant egentligen. ;)
Är man vaken mindre, men alla andra faktorer är konstanta, så har du troligen förbrukat mindre energi.

Blues-Niklas
2008-11-16, 20:18
Det där stämmer bara på lördagen. Söndagen går man upp sent men ska i säng tidigt då man går upp tidigt på måndagen. Idag gick jag upp ca 10.00 men lägger mig ändå 22.00 vilket ger mig 4.5 timmar mindre vaken tid än en vardag.

Sant, det tänkte jag inte på men Scratch89 gav ett bra svar ovan :)
...Om man inte tränar på söndagen, den tiden man är vaken men inte rör på sig förbrukar man inte mycket energi. Alltså skulle man fortfarande behöva närmare 3k Kcal.
Om jag vore så strukturerad att jag planerade matintaget exakt för varje dag skulle jag lösa söndagens problem med att laga en lite energirikare söndagsmiddag. En festmåltid att avsluta veckan med alltså!

Martin Löwgren
2008-11-16, 22:13
Sant, det tänkte jag inte på men Scratch89 gav ett bra svar ovan :)
...Om man inte tränar på söndagen, den tiden man är vaken men inte rör på sig förbrukar man inte mycket energi. Alltså skulle man fortfarande behöva närmare 3k Kcal.
Om jag vore så strukturerad att jag planerade matintaget exakt för varje dag skulle jag lösa söndagens problem med att laga en lite energirikare söndagsmiddag. En festmåltid att avsluta veckan med alltså!
Japp, så gjorde jag idag och stannade på exakt rätt kaloriintag *popcorn*

Anton Fräs
2008-11-17, 02:49
Japp, så gjorde jag idag och stannade på exakt rätt kaloriintag *popcorn*

Gött ere Martin! Hoppas allt går bra för dig. *flex**flex*