handdator

Visa fullständig version : Smak och varför vissa saker passar perfekt ihop


Tabbe
2008-11-15, 22:34
Ta tex pannkakor och mjölk eller köttbullar och lingonsylt.
Varför passar vissa maträtter så perfekt ihop och att så många verkar tycka det? bra blandning av sött och salt?

Är det hur vi är uppfostrade eller är det miljön, många utländska vänner tycker inte om dom "svenska" maträtterna.

shut teh face
2008-11-15, 22:52
Tungan kan uppfatta sött, surt och salt. Sen har också lukt och känseln en stor roll i det hela. Man brukar också tala om en till uppfattning på tungan; umami.

Umami har länge betraktats som en egen smak inom kinesisk och japansk kokkonst. Födoämnen som sägs ge upphov till denna smakupplevelse är till exempel sojasås, fisksås, ansjovis, kött, buljong, ost och andra proteinrika födoämnen.

Sen är det självklart olika vad man gillar, man kan ju också lära hjärnan att tycka om vissa saker.

Scratch89
2008-11-15, 23:36
shut teh face: Du glömde beskt. Och egentligen var det väl inget svar på frågan. ;)

Tabbe: Jag bara spekulerar nu, men jag tror att lika mycket är inlärt som genetiskt. Att blanda kött och lingonsylt, som är vanligt i (norra) Sverige, är helt otänkbart för folk som kommer från Medelhavet eller Mellanöstern. Det är helt andra smakpreferenser där.

Madame
2008-11-16, 00:31
det där med lingonsylt till köttbullar har jag aldrig fattat, lingonsylt är ju inte alls gott, att sen blanda det med något så otippat som kött gör ju att vem som helst borde fatta redan på förhand hur illa det kommer smaka... *spy* Likaså gelé till kallskuret, hur går det ihop? Men jag inser mer och mer hur "konstig" jag är som tycker såhär.
Mjölk till pannkakor, ja jo det funkar väl, men inte heller det är sådär magiskt som vissa försöker framställa det.Jag dricker hellre saft eller vatten faktiskt... Är jag feluppfostrad tro? :) Jag är från stockholm f.ö.

AmericanDragon
2008-11-16, 00:39
Jag är från stockholm f.ö.

That's the answer! ;) :D

Scratch89
2008-11-16, 01:22
That's the answer! ;) :D

*popcorn*

Pannkakor och/eller bullar med mjölk.
Samma sak med kött och lingonsylt.
Eller pyttipanna och rödbetor.
Ägg med kaviar.
Cola och pizza.
:D

Nattljus
2008-11-16, 01:23
urk, cola och pizza går ju inte alls ihop. det ska vara fanta till pizza! ;)

Scratch89
2008-11-16, 01:26
urk, cola och pizza går ju inte alls ihop. det ska vara fanta till pizza! ;)

Fanta till pizza funkar, men jag gillar inte den starka smaken som är till Fanta. Fanta passar bättre till Polly och skumtomtar.

Cerberus
2008-11-16, 01:27
cola light o kebabpizza is the shit.

ja tror de mesta har med gener o miljö o göra. Iof tillför jag inget nytt till diskussionen.

TheGredde
2008-11-16, 01:51
Popcorn och julmust alternativt påskmust är jättegott, förklaringen till detta är svår att förklara. Det kan hänga ihop med vad trådskaparen säger, att det är en blandning av sött och salt. Det är nog lite så att kontrasterna mellan ingredienser skapar en gott mellanting :)

I övrigt om just popcorn och julmust är att blandningen "smälter" ihop och blir härligt seg och god. *drool*

Nielsen
2008-11-16, 02:51
Nypoppade popcorn och riktigt kall mjölk är bland det bästa som finns en söndag när man ligger på soffan och är lite lagom bakis.

martikainen
2008-11-16, 11:10
gröt + kanel :)

Traenarn
2008-11-16, 11:39
Blopudding me krösamos :eating:

Sniggel
2008-11-16, 12:20
Cola och pizza.
:D

urk, cola och pizza går ju inte alls ihop. det ska vara fanta till pizza! ;)

cola light o kebabpizza is the shit.

ja tror de mesta har med gener o miljö o göra. Iof tillför jag inget nytt till diskussionen.

Nä nu blir jag arg. *gah!*
Mjölk är det godaste man kan ha till pizza!

Scratch89
2008-11-16, 12:34
Nä nu blir jag arg. *gah!*
Mjölk är det godaste man kan ha till pizza!

Det beror på vad det är på pizzan. Mjölk är optimalt om det är oxfilé och bearnaisesås på.

spoonchest
2008-11-16, 12:54
Mjölk och jordnötssmör. Need I say more?

Kabuto
2008-11-16, 13:07
det där med lingonsylt till köttbullar har jag aldrig fattat, lingonsylt är ju inte alls gott, att sen blanda det med något så otippat som kött gör ju att vem som helst borde fatta redan på förhand hur illa det kommer smaka... *spy* Likaså gelé till kallskuret, hur går det ihop? Men jag inser mer och mer hur "konstig" jag är som tycker såhär.
Mjölk till pannkakor, ja jo det funkar väl, men inte heller det är sådär magiskt som vissa försöker framställa det.Jag dricker hellre saft eller vatten faktiskt... Är jag feluppfostrad tro? :) Jag är från stockholm f.ö.

Håller med förutom på mjölken..

snestge
2008-11-16, 13:11
Mjölk och pepparkakor? Någon?!

Kanske är det något slags knep av kroppen för att se till att man får i sig lite av varje...

Tabbe
2008-11-16, 13:18
Mjölk och pepparkakor? Någon?!

Kanske är det något slags knep av kroppen för att se till att man får i sig lite av varje...

jo det var en tanke men jag har ingen aning om kroppen kan ha koll på sånt :D

Vad jag kom fram till efter att jag sökt lite var att det tar ca 30 dagar för kroppen att vänja sig vid en smak och att vi är uppfostrade med olika smaker.

LadyG
2008-11-16, 13:20
Just varför olika smakar passar så bra ihop försöker Heston Blumenthal reda ut i Kitchen Chemistry (http://www.discoverychannel.co.uk/science/kitchen_chemistry/index.shtml). Vissa smaker passar sällsynt dåligt ihop också, han nämnde basikila och kaffe som exempel.

Genom att analysera olika smakämnen på molekylär nivå hittar han ämnen som borde passa bra ihop eftersom deras profiler passar ihop. Tex ädelost och choklad.

Intressanta program hur som helst som dessutom slår ihjäl några gamla matlagningsmyter på kuppen. :)

Scratch89
2008-11-16, 13:28
Just varför olika smakar passar så bra ihop försöker Heston Blumenthal reda ut i Kitchen Chemistry (http://www.discoverychannel.co.uk/science/kitchen_chemistry/index.shtml). Vissa smaker passar sällsynt dåligt ihop också, han nämnde basikila och kaffe som exempel.


Apelsinjuice och kaviar är ingen höjdare. :D

LadyG
2008-11-16, 13:34
Apelsinjuice och kaviar är ingen höjdare. :D

Jag tror dig, det känns inte som att jag vill testa själv precis *spy*

Eddie Vedder
2008-11-16, 13:36
Apelsinjuice och kaviar är ingen höjdare. :D

Jag tror dig, det känns inte som att jag vill testa själv precis *spy*

Känns ju visserligen som en kontamination av livsmedel som inte är HELT orimlig i en vanlig frukost.

Men kaviar gör verkligen ALL dryck vidrig.:D Finns vissa saker som har den effekten, halstabletter är ett annat. Då smakar allt förjäkligt.

Alexton
2008-11-16, 13:41
Något som ligger på tio i top listan över godast kombination , svarta oliver (egentligen är de lila) och veteöl (lager).

miss_incorrigible
2008-11-16, 13:50
Det tog mig ett tag efter det att jag kom till Sverige att förstå att lingonsylt och köttbullar var jättegott ihop. Man vänjer sig.

En annan skum men god kombination är mögelost och nutella. Jag såg en dokumentär för länge sedan som handlade om att choklad och mögelost har ett kemiskt band som gör att de passar bra ihop.

EDIT: Det kan ha varit Kitchen Chemistry som någon skrev om för några inlägg sedan.

Madame
2008-11-16, 14:07
Just varför olika smakar passar så bra ihop försöker Heston Blumenthal reda ut i Kitchen Chemistry (http://www.discoverychannel.co.uk/science/kitchen_chemistry/index.shtml). Vissa smaker passar sällsynt dåligt ihop också, han nämnde basikila och kaffe som exempel.

Genom att analysera olika smakämnen på molekylär nivå hittar han ämnen som borde passa bra ihop eftersom deras profiler passar ihop. Tex ädelost och choklad.

Intressanta program hur som helst som dessutom slår ihjäl några gamla matlagningsmyter på kuppen. :)

Ja men juste! Honom har jag sett på TV, mycket intressant!
Sen har vi ju det trendiga glöggtilltugget pepparkaka med ädelost tror jag det var.

Själv tycker jag det är förbannat gott med klippt färsk timjan på chokldmousse *drool*

TheGredde
2008-11-16, 14:10
Blopudding me krösamos :eating:

Förklara för den som inte begriper. Krösamos?

Scratch89
2008-11-16, 15:11
Känns ju visserligen som en kontamination av livsmedel som inte är HELT orimlig i en vanlig frukost.

Men kaviar gör verkligen ALL dryck vidrig.:D Finns vissa saker som har den effekten, halstabletter är ett annat. Då smakar allt förjäkligt.

Kaviar och oboy är jättegott! Funkar med kaffe också, men då blir andedräkten åsnedödande.

-Englund
2008-11-16, 16:53
Låter lite skumt kanske men; Jacky chokladpudding och skagenröra, Mööööms!

z_bumbi
2008-11-16, 17:20
Förklara för den som inte begriper. Krösamos?

Hur är det med kunskaperna vad gäller Astrid Lindgrens verk? (lingonsylt)

EkarN
2008-11-16, 19:05
Jag tror att allting rör sig om kombinationen mellan sött och salt, t.ex så är läsk(förbannat sött) gott till chips(salt).

Traenarn
2008-11-16, 19:48
hur är det med kunskaperna vad gäller astrid lindgrens verk? (lingonsylt)

+1 :)

Sniggel
2008-11-16, 20:11
Om man vill ha en "bra" godiskombination så testa turkisk peber och toblerone. Det är bara att byta till peber när det blir sötsliskigt och byta tillbaka till toblerone när det blir för starkt, livsfarlig kombination :D

TheGredde
2008-11-16, 20:21
Hur är det med kunskaperna vad gäller Astrid Lindgrens verk? (lingonsylt)

Det ante mig att det var lingonsylt, men jag kommer inte ihåg att jag hört det tidigare, dock delen i krösamos som är taget från hennes namn (Krösamaja) känner jag igen, men kopplade det inte just då...

LadyG
2008-11-16, 22:07
Det tog mig ett tag efter det att jag kom till Sverige att förstå att lingonsylt och köttbullar var jättegott ihop. Man vänjer sig.

En annan skum men god kombination är mögelost och nutella. Jag såg en dokumentär för länge sedan som handlade om att choklad och mögelost har ett kemiskt band som gör att de passar bra ihop.

EDIT: Det kan ha varit Kitchen Chemistry som någon skrev om för några inlägg sedan.

Visst var det Kitchen Chemistry. Han analyserade smakämnena i ädelost och choklad och kom fram till att det skulle passa perfekt ihop, så han gjorde någon form av bakelse med krämig fyllning.

Det såg hur jäkla gott ut som helst!!! *drool*

Heston blumenthal är nog mer kemist än kock, men å andra sidan är matlagning minst lika mycket kemi som konst så...

z_bumbi
2008-11-16, 22:10
Det ante mig att det var lingonsylt, men jag kommer inte ihåg att jag hört det tidigare, dock delen i krösamos som är taget från hennes namn (Krösamaja) känner jag igen, men kopplade det inte just då...

OT De gör även krösamos i en av böckerna. /OT

Anton Fräs
2008-11-17, 02:50
Jag har väldigt svårt för sälta och sötma i samma maträtt. Mina föräldrar däremot tycker det är riktigt gott. På samma vis har jag svårt för att blanda surt och sött godis.. En god blandning som dock inte är så avvikande är att ösa ner blomkål i ärtsoppa*popcorn*

MEDiAHORAN
2008-11-17, 03:33
Soppa och mjölk är jäääävligt gott, mjölken blir ungefär 15 ggr godare (ja, du läste rätt hela 15 ggr.) Måste vara buljongen som triggar det hela!

BLUDGOR
2008-11-17, 12:18
Snus (Röda Lacket) och kaffe. Morgonkaffe med tillhörande morgoncigarett (Marlboro)

Päronläskeblask med päronkonjak

ackilf
2008-11-17, 19:43
Kaffe, banan, choklad - mmmmmmmmmmmmmmmm....

Däremot kaffe och apelsin, alltså att äta en och dricka kaffe till smakar förjävligt.

isterbuk
2008-11-17, 20:04
Tungan kan uppfatta sött, surt och salt. Sen har också lukt och känseln en stor roll i det hela. Man brukar också tala om en till uppfattning på tungan; umami.
.

Absolut!
Undrar om synen har någon påverkan på hur man tycker maten smakar? Skickar ju signaler till hjärnan via synen och ser det gott ut så kanske man kan intala sig själv att det bannemig är gott också, eller iaf på något sätt påverka?

Men som sagt snoken och kakhålet har stor betydelse :)

Eddie Vedder
2008-11-17, 20:39
Undrar om synen har någon påverkan på hur man tycker maten smakar?

Ja definitivt. Ser man ett livsmedel bestämmer man sig redan till viss del om man tror det kan tänkas vara gott eller ej. I sensoriska tester får man ju t.ex. aldrig se produkten om det kan vara så att utseendet kan påverka det lilla minsta.

Skall man testa två chipssorter t.ex. och den ena har lite brända kanter och har konstig form samtidigt som det andra chipset är gyllengult och helt runt så kan det associeras till mer eller mindre positiva tankar redan där. Och vid ett sådant test skulle en panel antagligen inte få se chipsen utan bara äta dom. Samma sak om man t.ex. testar vin, kanske har man goda erfarenheter av mörkröda viner och ser man då från början att et av vinerna är ljusare kan det mycket väl påverka valet omedvetet.

Man vill minimera "risken" för hedoniska tankar som det så fint heter.;) Och det är såna man kan bilda sig omedvetet genom att förknippa vissa utseenden, lukter etc. med erfarenheter.

Madame
2008-11-17, 20:44
Ja definitivt. Ser man ett livsmedel bestämmer man sig redan till viss del om man tror det kan tänkas vara gott eller ej. I sensoriska tester får man ju t.ex. aldrig se produkten om det kan vara så att utseendet kan påverka det lilla minsta.

Skall man testa två chipssorter t.ex. och den ena har lite brända kanter och har konstig form samtidigt som det andra chipset är gyllengult och helt runt så kan det associeras till mer eller mindre positiva tankar redan där. Och vid ett sådant test skulle en panel antagligen inte få se chipsen utan bara äta dom. Samma sak om man t.ex. testar vin, kanske har man goda erfarenheter av mörkröda viner och ser man då från början att et av vinerna är ljusare kan det mycket väl påverka valet omedvetet.

Man vill minimera "risken" för hedoniska tankar som det så fint heter.;) Och det är såna man kan bilda sig omedvetet genom att förknippa vissa utseenden, lukter etc. med erfarenheter.

Men gud då måste man ju vara ganska modig för att vara med i en sån panel :D
Låter som värsta fångarna-på-fortet-grejen ju! När dom ska leta nycklar o sticker ner armarna i burkar med okänt innehåll...

Tabbe
2008-11-17, 21:21
Men gud då måste man ju vara ganska modig för att vara med i en sån panel :D
Låter som värsta fångarna-på-fortet-grejen ju! När dom ska leta nycklar o sticker ner armarna i burkar med okänt innehåll...

Fångarna på fortet <3 det är fan minnen.

Grym tråd btw, fått mycket att fundera över och bra svar :D