handdator

Visa fullständig version : Tips på kost och KCAL intag för bli biff me låg fettprocent

Hakuna matata
2008-11-15, 18:37
Hej. Tacksamm för svar.

Jag är 17 år , väger 74 kg och är 1,78 lång! Tro mig. Varit nybörjare i ett halvår och nu kan jag nästan nästan allt om riktig styrketräning per muskelgrupp och kosten som innehåller enbart Fullkorn, proteintillskott, lite frukt för inte få fruktos m.m.

tränar stenhårt men behöver veta detta.

Jag ligger på ca 15 % kroppsfett. Jag ska ner till 10% på ett par mån. Därmed joggar jag enbart nu på helger utan frukost och på vardagar och äter bara hälsofil med 92% fullkorns havrefras flingor i små portioner som utgör ca 130 kal per måltid.

är +500 kal tillräckligt bra att börja bygga muskler med när ja kommit till 10% kroppsfett? vill bli stor och biff men inte för mycket fett (därav inte bulka metoden) utan snarare snäll bulka och göra de sakta .

Jag vill ge mina muskler precis + 500 kal per dag exempel för att allt ska gå ti musklerna och inte få utspritt fett o massa mat i kroppen som lägger sig som en kagge =D

Hur mycket +kalorier rekomenderar ni samt för mat? nåt kost tillskott för att ändra fett till kal som ja kan förbränna osv? MVH

Ellis Wyatt
2008-11-15, 18:42
Du verkar fullärd. Bara att köra på!

Hakuna matata
2008-11-15, 18:56

Men jag behöver tips på antalet + kalori intaget (hur mycket kalorier jag kan äta tills de slutar gå ti musklerna och blir fett som ja inte vill de ska)

samt andra kosttillskott än CLA (som gör om fettet i kroppen till kal som ja kan förbränna = bli biff utan mycket fett.

har redan whey 80 gold 100% standard proteintillskott.
Mvh

jwzrd
2008-11-15, 19:09
Det fungerar inte riktigt så. För att bli biff behöver du lägga på dig muskler (och med påläggning av muskler kommer fett); för att få låg fettprocent måste du deffa och med det försvinner även lite av muskelmassan. Du kan inte lyckas särskilt bra med båda samtidigt och detta är inget du kommer runt genom att härja om hur mycket du vill kämpa. Ta en sak i taget.

Kischen
2008-11-15, 19:16
Varit nybörjare i ett halvår och nu kan jag nästan nästan allt om riktig styrketräning per muskelgrupp och kosten som innehåller enbart Fullkorn, proteintillskott, lite frukt för inte få fruktos m.m.

Låter ungefär som jag när jag var nybörjare :Virro
Trodde jag kunde allt..

King Grub
2008-11-15, 19:17
Du befinner dig tydligen i det stadie i början av din träningskarrär då man tror att man kan det mesta om kost och träning. Nästa stadie, som du antagligen snart når, är när man inser att det man kunde inte var ett dugg.

Det du behöver är tung träning, ett flertal års tung träning, och tillräckligt med mat. Vanlig mat, husmanskost, som täcker ditt energibehov. Det du inte behöver är några felaktiga specialknep som att minimera fruktintaget i tron att du får någon slags fruktoschock eller att leva på havrefras på helgerna. Det är inte att "kunna nästan allt om kosten", utan det är att äta fel, helt enkelt.

Hakuna matata
2008-11-15, 20:01
Du befinner dig tydligen i det stadie i början av din träningskarrär då man tror att man kan det mesta om kost och träning. Nästa stadie, som du antagligen snart når, är när man inser att det man kunde inte var ett dugg.

Det du behöver är tung träning, ett flertal års tung träning, och tillräckligt med mat. Vanlig mat, husmanskost, som täcker ditt energibehov. Det du inte behöver är några felaktiga specialknep som att minimera fruktintaget i tron att du får någon slags fruktoschock eller att leva på havrefras på helgerna. Det är inte att "kunna nästan allt om kosten", utan det är att äta fel, helt enkelt.

Öö? jag käkar rött kött (bästa 100% protein) samt fullkorns pasta från barilla och räkor, ägg , bönor , gurka för få i mig mer vatten m.m varje dag efter tung träning med fria vikter. jag har inte kommit i stadiet att ja kom på ja kan ingenting om träning. där var jag för flera mån sedan. mina teorier stämmer .

Nu handlar de inte om rätt eller fel utan ett kunnigt svar från er som kan mera om träning.

Jag ska deffa mig till 10% kroppsfett och börja OM styrketräningen därifrån pga fett inte kan omvandlas till muskler.

när jag är på 10% kroppsfett så ska jag påbörja +500 kal per dag och göra tung styrketräning en muskelgrupp per dag samt går ca 15 000 steg per dag.
lätt jogging förekommer ett par km också.

frågan är då: är +500 kal optimalt för att lägga ALLA 500 kal till musklerna?
funkar kroppen så här att om jag käkar 2000 kal och tränat 500 kal så går 1500 som fett till kroppen och 500 ti musklerna?

ja vill inte överskotta fett för få muskler utan ja vill bulka sakta.

detta kommer göra mig större och JA TEORIER BEVISAR ATT MAN KAN BLI BIFF UTAN LÄGGA PÅ SIG MASSA FETT , samtidigt genom ta CAL (inte naturligt föda från lammkött eller mjölk) utan tabletter som sänker kroppsfett procenten och optimerar musklerna samtidigt jag tar 30G kosttillskott whey 80 100% standard och käkar enbart protein.

allt snack om kolhydrater för återhämta sig . tja visst men jag behöver inte sånt. jag tränar tungt och skadar mig inte. jag går inte på sista batterierna utan att slippa behöva skryta kan jag säga att min kropp pallar träna ordentligt utan gainomax efter o skit . mjölk är inte bra efter träning.

haha kan lika gärna ta 1 bit choklad för höja insulin.

eller 1 banan efter träning som jag gör.

så sammanfattning: frågan är : om jag slösar 500 kal på gymmet + jogging sammanlagt , hur mycket ALLMÄNT av maten i KALORIER går till musklerna?

äter du typ 2500 på en måltid (sjukt stor måltid) så går de till magen o blir kagge antar jag. därmed undrar jag vilken siffra som är optimal för allt ska gå ti musklerna? TACKSAMMT om ni INTE undviker ämnet och försöker svara på frågan eller förklara att kroppen inte funkar så .

Mvh

Barca
2008-11-15, 20:01

+1!!

:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

sleep is the enemy
2008-11-15, 20:12
Kan nästan allt? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121887

Morrris
2008-11-15, 20:15
Du undrar om 500kcal överskott/dag innebär maximal muskeltillväxt med minimal fettökning? Som du säger så kommer en långsam bulk resultera i att en mindre andel av den massan du lägger på dig kommer bestå av fett än om du "grisbulkar".

Några tips för att verka lite mer seriös här på kolo:
"Preview post" knappen finns där av en anledning, din text är ganska osammanhängande och svårförstålig.
Påstå inte att du kan nästan allt om träning och kost när du tränat i ett halvår, skriver inlägg där du frågar hur man tränar ben och mage osv...

Sådär, nu har jag slösat 5 min på ett troll.

Hakuna matata
2008-11-15, 20:16
Kan nästan allt? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121887

kan allt så menar jag ang att fria vikter är bäst att satsa på.
vanliga grundövningar är också bäst som armhävningar osv.

all mat nyckelmärkt, fullkorn, mest fiber, inget bröd vid deff period osv osv,

1000 till saker men övningar är jag kass på.

kan bara mest för triceps & biceps för optimalt resultat.

Men kan nån svara på min fråga OVAN? vore jättesnällt.

så sammanfattning: frågan är : om jag slösar 500 kal på gymmet + jogging sammanlagt , hur mycket ALLMÄNT av maten i KALORIER går till musklerna?
hur mycket kal kan man äta innan de slutar gå ti musklerna? mvh

Trance
2008-11-15, 20:19
Du frågar efter detaljer som ingen kan ge och ditt småpill med maten gör förmodligen rätt liten skillnad.

Dreas
2008-11-15, 20:22
Först måste du inse att du faktiskt inte kan allt, bara för att du äter fullkorn och mycket rött kött så blir du ingen expert. Kcal in vs kcal ut är det som gäller och det verkar du förstå. För att bulka snällt så kan du ju försöka ligga på ett överskott på 100-200kcal per dag.

Hur mycket av dina kcal som kommer bli muskler vet ingen då detta är högst peronligt. Vad är det för piller du menar att du ska äta för att minska i kroppsfett och optimera musklerna? Låter väldigt mycket som överdriven reklam som du gått på, ifall det inte är olagliga medel vi snackar om då.

För att gå upp i muskler så kommer du lägga på dig fett, kanske inte mycket, du kan nog tillochmed öka i muskelmassa men minska i fett%, men det som är säkert är att du kommer lägga på dig fett.

King Grub har rätt, du kommer snart att inse att du har mycket kvar att lära. En dag kommer du troligen titta in i denna tråd och skratta lite för dig själv. Alla har vi varit där.

edit: Vad som är optimalt för just din triceps och biceps tvivlar jag på att du vet, efter att ha tränat i 6 månader vet man oftast inte sådant, utan man experimenterar och tränar på för att med tiden märka när och hur man växer bäst.

KaptenKnäsvag
2008-11-15, 20:40
Du måste vara ett troll, eller?

Traenarn
2008-11-15, 20:42
Du måste vara ett troll, eller?

Rädd för att fallet ej är som sådant.. Även jag trodde det till en början..:Virro

Morrris
2008-11-15, 20:53
Vad spelar det för roll? Alla här vet ju att du inte sitter och väger maten för att sen kolla upp den på livsmedelsverkets hemsida. Vi kan inte svara på hur mycket av ditt kaloriöverskott som kommer gå till dina muskler eftersom det är individuellt. Det finns inga enkla svar i det här fallet (det finns det nästan aldrig...).

Gå till gymmet, lär dig knäböj och ät på.

Raggis
2008-11-15, 20:57
Vad är det för "magiska" piller du pratar om? Låter tämligen intressant *popcorn*. Utveckla gärna! Är mäkta nyfiken.

Braavo
2008-11-15, 21:34
Vad är det för "magiska" piller du pratar om? Låter tämligen intressant *popcorn*. Utveckla gärna! Är mäkta nyfiken.

Haha, word! *drool*

A.Steinbach
2008-11-15, 21:58
Öö? jag käkar rött kött (bästa 100% protein) samt fullkorns pasta från barilla och räkor, ägg , bönor , gurka för få i mig mer vatten m.m varje dag efter tung träning med fria vikter. jag har inte kommit i stadiet att ja kom på ja kan ingenting om träning. där var jag för flera mån sedan. mina teorier stämmer .

Nu handlar de inte om rätt eller fel utan ett kunnigt svar från er som kan mera om träning.

Jag ska deffa mig till 10% kroppsfett och börja OM styrketräningen därifrån pga fett inte kan omvandlas till muskler.

när jag är på 10% kroppsfett så ska jag påbörja +500 kal per dag och göra tung styrketräning en muskelgrupp per dag samt går ca 15 000 steg per dag.
lätt jogging förekommer ett par km också.

frågan är då: är +500 kal optimalt för att lägga ALLA 500 kal till musklerna?
funkar kroppen så här att om jag käkar 2000 kal och tränat 500 kal så går 1500 som fett till kroppen och 500 ti musklerna?

ja vill inte överskotta fett för få muskler utan ja vill bulka sakta.

detta kommer göra mig större och JA TEORIER BEVISAR ATT MAN KAN BLI BIFF UTAN LÄGGA PÅ SIG MASSA FETT , samtidigt genom ta CAL (inte naturligt föda från lammkött eller mjölk) utan tabletter som sänker kroppsfett procenten och optimerar musklerna samtidigt jag tar 30G kosttillskott whey 80 100% standard och käkar enbart protein.

allt snack om kolhydrater för återhämta sig . tja visst men jag behöver inte sånt. jag tränar tungt och skadar mig inte. jag går inte på sista batterierna utan att slippa behöva skryta kan jag säga att min kropp pallar träna ordentligt utan gainomax efter o skit . mjölk är inte bra efter träning.
haha kan lika gärna ta 1 bit choklad för höja insulin.

eller 1 banan efter träning som jag gör.

äter du typ 2500 på en måltid (sjukt stor måltid) så går de till magen o blir kagge antar jag. därmed undrar jag vilken siffra som är optimal för allt ska gå ti musklerna? TACKSAMMT om ni INTE undviker ämnet och försöker svara på frågan eller förklara att kroppen inte funkar så .

Mvh

Ja CLA är verkligen ett superpreparat.

Efter ett års användande så resulterade det i 1,7kg respektive 2,4kg fettförlust och 0,7 respektive 0,6 kg ökning i fettfri massa i två gruppper som intog två olika CLA tillskott jämfört med placebo som inte fick någon förändring.

Hos överviktiga.

Conjugated linoleic acid supplementation for 1 y reduces body fat mass in healthy overweight humans
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 79, No. 6, 1118-1125, June 2004

Sen att mjölk efter träning skulle vara dåligt förstår jag inte vad du fått ifrån.

There is growing scientific evidence to support the use of low-fat milk following exercise by both individuals and athletes who habitually undertake strength or endurance training. There is data which suggests that fat free milk is as effective as, and possibly even more effective than, commercially available sports drinks at promoting recovery from strength and endurance exercise. Further work is required to better understand the physiological mechanisms by which milk exerts its actions following exercise and training. Milk also has the added benefit of providing additional nutrients and vitamins that are not present in commercial sports drinks. In conclusion, fat free milk is a safe and effective post-exercise beverage that has been shown to promote recovery from exercise and should be considered as a viable alternative to commercial sports drinks by lactose tolerant individuals.
Milk: the new sports drink? A Review
Journal of the International Society of Sports Nutrition 2008, 5:15

Du tar vassleprotein men sen säger du samtidigt att Gainomax är skit???

Gymfjollan
2008-11-15, 22:22
nu vet jag inte om detta är fel tråd ? men eftersom trådskaparen pratar en massa gojja så kan jag fråga en sak här också

vindruvor efter träning ? bra eller dåligt ?

Scratch89
2008-11-15, 23:42
vindruvor efter träning ? bra eller dåligt ?

Bra eller dåligt för vad? Utan någonting till är det rätt så värdelöst; väldigt lite protein, och dessutom inte fullvärdigt. Hälften av kolhydraterna är fruktos som inte kan lagras som muskelglykogen , och det är relativt långsamt upptag, om det nu spelar någon roll.

Hakuna matata
2008-11-16, 00:32
jag är självsäker men endå lugn på jorden.
jag formulerade i en snabb hastighet fel och skrev jag vet allt då det kom ut fel! jag har mycket att lära men övergången på ett par mån har varit ca 300% mer kunskap än innan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/CLA

där kan du läsa om CLA som verkar funka hyfsat på människor men bäst på råttor. tur att jag är ett " troll " som en frågade . haha

okay men jag ska bulka clean då och lägga på lite så jag inte överskottar fett och blir fet i ett år för definera musklerna året därpå.

Ska alltid vara fit med bra muskler.

Tack för hjälpen då. lämnar väl tråden då. Mvh

Scratch89
2008-11-16, 01:26
Jag försöker formulera ett svar men ditt sista inlägg är helt obegripligt. :D

CLA:s effekt är iallafall överskattad; de senare studierna som kommit har visat att det inte gör någon skillnad. Det enda som händer är att man får sämre blodfetter. Wikipedia är inte bästa platsen för kunskap i det här fallet.

Sen undrar jag lite hur du funderar. Vadå en clean bulk? Din fråga, dvs att bli grov utan att bli fet, är den vanligaste frågan här på forumet och har säkert varit uppe tvåhundra gånger i år. Och det är samma svar varje gång; fokusera på antingen det ena eller det andra, annars blir det troligen soppa av alltihop.

A.Steinbach
2008-11-16, 03:48
jag är självsäker men endå lugn på jorden.
jag formulerade i en snabb hastighet fel och skrev jag vet allt då det kom ut fel! jag har mycket att lära men övergången på ett par mån har varit ca 300% mer kunskap än innan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/CLA

där kan du läsa om CLA som verkar funka hyfsat på människor men bäst på råttor. tur att jag är ett " troll " som en frågade . haha

okay men jag ska bulka clean då och lägga på lite så jag inte överskottar fett och blir fet i ett år för definera musklerna året därpå.

Ska alltid vara fit med bra muskler.

Tack för hjälpen då. lämnar väl tråden då. Mvh

Nej CLA funkar inte hyfsat utan ger väldigt blygsamma resultat, speciellt med tanke på att det inte blir särskilt billigt att supplementera med.

En metaanalys från 2007

In conclusion, when the body of evidence is considered as a whole, CLA does have a beneficial effect on human body composition. Although this effect is modest, it could be important if accumulated over time, especially in an environment where continuous, gradual weight gain is the norm in the adult population.
Efficacy of conjugated linoleic acid for reducing fat mass: a meta-analysis in humans
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 85, No. 5, 1203-1211, May 2007