handdator

Visa fullständig version : Kalla fakta "Fettkriget" TV4 den 16:e


mastermungo
2008-11-15, 14:55
Missa inte Kalla fakta på tv4 imorgon söndagen den 16e kl 19:20.

Då får vi reda på sanningen om hur mycket fett vi ska äta=)

Postar redan nu för att uppmärksamma programmet och hoppas tråden håller sig framme tills efter sändning så vi kan diskutera innehållet.

Här har ni trailern:

http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.713116

kalajset
2008-11-15, 20:57
Det här bådar inte gott... men klart man kollar på det ändå!. Kvällstidningsjournalistiken når TV4. Det är ju iofs inte första gången. Blir en lagom start före Erik & Mackans ungeför lika seriösa journalistik lite senare på kvällen?.

*popcorn* (även kallad kolhydratspåse).

Handcuff
2008-11-16, 19:02
Påminner för de som är intresserade!

Programinfo (http://www.tv.nu/p/08111619202000tv4--p)

Anton Fräs
2008-11-16, 19:32
Sitter och tittar på det nu.. Ganska intressant men känns som att folk kastar mycket skit :smash:

Squirrel
2008-11-16, 19:38
Går nu.

Gillar att Rössner sa något jag missade, sen växlade de klipp och berättaren sa något i stil med "men experterna kan ha fel" och nästa klipp handlade om en person som gått ner x kg när han slutade med kolhydrater som ett bevis...

Dahlqvist är en hjälte som kämpar mot etablissemanget också.

Men men, har bara sett några minuter, kanske är mindre vinklat sen.

Fredrik_S
2008-11-16, 19:39
Liraren som inte kan andas i programet sa att man inte blir särsklit mätt av fett.

Är det ens klarlagt hur mättnadskänslor över längre tid fungerar?
De mätningar som jag hört om har varit gjorda genom att fråga försökspersonerna hur mätta de känner sig på en skala 1-10 efter olika tidpunkter efter födointaget.

Jag upplever att mättnadskänslan över en hel vecka tex eller en månad är klart mycket bättre med hög fettandel i kosten jämfört med en hög kolhydratsdel.

Enda anledningen till att folk misslyckas med att gå ned i vikt är ju hungern/suget. Därför skulle hela fokus läggas på hur man kan hålla sig så mätt som möjligt över oändligt lång period med så lågt kaloriintag som möjligt och inte hur man kan fylla magen eller få kroppen att känna sig mätt i en timme eller 2.

Jag håller med tanten om att de flesta överviktiga skulle ha lättats att gå ner i vikt över lång period med låg kolhydratkost, även om det i teorin inte spelar någon roll vad man minskar på.

Xealswe
2008-11-16, 19:42
Jag gillar stephan rössners hallonbåtsdiet, man kan ju gå ner av den med! Det beror på omständigheterna ;)

Squirrel
2008-11-16, 19:43
OK. "Kalla fakta", nu är det 100% smutskastning...

Respekt--;

Xealswe
2008-11-16, 19:46
Jag förstår inte hur man kan göra en sån grov förenkling och prata om att vanliga friska människor skulle gynnas av en viss kosthållning, bara för att en grupp diabetiker gör det.

Förövrigt, är man en aktiv människa är ju en lågkolhydratsdiet rena döden, är man en stillasittande typ är det ju väl bra med en sådan

Är det så svårt med konsekvens för dessa personerna i tv?

Fredrik_S
2008-11-16, 19:49
Jag förstår inte hur man kan göra en sån grov förenkling och prata om att vanliga friska människor skulle gynnas av en viss kosthållning, bara för att en grupp diabetiker gör det.

Förövrigt, är man en aktiv människa är ju en lågkolhydratsdiet rena döden, är man en stillasittande typ är det ju väl bra med en sådan

Är det så svårt med konsekvens för dessa personerna i tv?


Aktiv som i styrketränar 5 gånger i veckan och sitter på skolbänken/datan resten av tiden, eller aktiv som i 8 timmars grovarbete om dagen?
Den förre av de två grupperna kan nog må bra av lågkolhydratkost.

Martin Löwgren
2008-11-16, 19:51
Intressant.

De borde tala om att detta gäller folk som inte tränar (och t.o.m folk med en sjukdom) primärt - de är den folkmassan som blir tjockare, inte idrottare.

Folk som tränar är i ett mycket större behov av kolhydrater än vad inaktiva människor är.

Sen är det en jävla skillnad på fett och fett. Allt fett är ju inte mättat och jag tror inte Dr. Dahlqvist rekommenderar bara mättat fett utan mestadels enkel - fleromättat.

Jag personligen tror att en inaktiv person mår bättre av mindre kolhydrater och en kost rik på mer nyttigt fett och protein, men det är bara min syn.

Squirrel
2008-11-16, 19:52
De har ju redan bestämt vilket sätt som är det rätta innan de börjat filma.

Annica Dahlqvist får exempelvis öppna frågor så att hon får hålla tal, Rössner mf får korta ledande frågor och blir avbrytna, och när de har sagt något följer klipp där det de sagt kritiseras (utan att de får svara).

Eddie Vedder
2008-11-16, 20:01
Sen är det en jävla skillnad på fett och fett. Allt fett är ju inte mättat och jag tror inte Dr. Dahlqvist rekommenderar bara mättat fett utan mestadels enkel - fleromättat.

Nej mestadels animaliskt mättat fett, därutöver fett från fisk och ganska minimalt med fett från t.ex. olivolja, avokado, rapsolja etc.

För övrigt håller jag med Fredrik_S.

Fredrik_S
2008-11-16, 20:01
Jag förstår inte hur man kan göra en sån grov förenkling och prata om att vanliga friska människor skulle gynnas av en viss kosthållning, bara för att en grupp diabetiker gör det.

Svergies befolknings medelvikt skulle minska om de ökade fettintaget och minskade kolhydratintaget.

Om en sådan kost skulle vara standard så kan den mindre gruppen av människor som faktiskt rör sig komma med frågorna om varför de inte orkar träna ordentligt och då få rådet att öka kolhydraterna. Istället för det som är nu, att halva svenska befolkningen går runt och sätter i sig mat för en högaktiv människa och är överviktigt/fet.

z_bumbi
2008-11-16, 20:05
Svergies befolknings medelvikt skulle minska om de ökade fettintaget och minskade kolhydratintaget.

Skulle den?

Sparven från Minsk
2008-11-16, 20:13
Svergies befolknings medelvikt skulle minska om de ökade fettintaget och minskade kolhydratintaget.

så du menar att om en person äter 4000 kcal kolhydrater och sen byter till att äta 4000 kcal fett, så kommer denne person att gå ned i vikt? (förneklat exempel)

Jag tror att sveriges befolkning ska testa att dra ned på kalorierna isället och öka vardagsmotionen :thumbup:

Fredrik_S
2008-11-16, 20:15
Skulle den?

Sveriges befolknings mättnadskänsla över tiden skulle öka vilket skulle leda till minskad energiintag vilket skulle leda till minska medelvikt.

Går förståss lika bra att gå ner i vikt genom att minska energiintaget på annat sätt men det kommer öka hungern och det kommer då gå åt pipan för eller senare.

(Detta stämmer bara om det är sant att man blir mättare över längre mätperioder än de som görs i mättnadskänsla-undersökningar där man fastställer vad olika livsmedel har för mättnadsindex. Tyvärr var det väl bara bevisat i någon enstaka undersökning där försökspersonerna hade fått äta lågfett resp högfettskost i något halvår (någon mer uppmärksam för gärna hitta länk till den undersökningen)).

Tolkia
2008-11-16, 20:17
Istället för det som är nu, att halva svenska befolkningen går runt och sätter i sig mat för en högaktiv människa och är överviktigt/fet.
Definiera överviktig/fet och kom gärna med källa som stöder att halva den svenska befolkningen skulle vara det. Jag agiterar inte mot personer som väljer att äta LCHF och tycker att det funkar för dem, men jag ogillar när propagandan förs med fula medel, typ att sprida information som möjligen inte stämmer. F.ö. tycker jag också att man skall skilja mellan olika typer av överkonsumtion av kolhydrater; det är skillnad mellan att överdosera pasta vid alla mål för att det är "lättätet" (allmänbefolkningsproblem) och att skala bort fettet ur kosten p.g.a. fettskräck och därför få problem med att man är hungrig jämt, vilket är ett problem som är betydligt vanligare bland folk som tränar mycket och/eller bantar än bland folk i gemen.

Fredrik_S
2008-11-16, 20:17
så du menar att om en person äter 4000 kcal kolhydrater och sen byter till att äta 4000 kcal fett, så kommer denne person att gå ned i vikt? (förneklat exempel)

Jag tror att sveriges befolkning ska testa att dra ned på kalorierna isället och öka vardagsmotionen :thumbup:

Nej du missuppfatta mig.
Jag menar att en person som äter 4000 kcal från en kost där de flesta kalorierna kommer från en kolhydratrik föda kommer känna sig hungrigare än en person som äter 4000 kcal från en lågkolhydratkost... vilket i förlängningen kommer innebära att den senare inte kommer äta 4000kcal.

Energiregeln gäller alltid

mastermungo
2008-11-16, 20:19
Det största problemet tycker jag, som folk redan sagt, var att de inte sa vem de riktade sig till utan de jämförde sakerna rakt emot varandra.


Nästan lite sandlådenivå. Fett är bättre än kolhydrater!
Nehe! Kolhydrater är bättre än fett! osv...

z_bumbi
2008-11-16, 20:19
Vad är det som säger att mättnadskänslan blir bättre med ett högre fettintag? De undersökningar jag har sett visar att man vänjer sig efter runt en månad oavsett om det är högfett eller lågfett.
Eftersom fettintaget dessutom redan ligger runt 35-40E% så tvivlar jag på att det är lite fett i dieten som är boven.

Fredrik_S
2008-11-16, 20:20
Definiera överviktig/fet och kom gärna med källa som stöder att halva den svenska befolkningen skulle vara det.

44% av befolkning är överviktiga enligs SCB:s definition på när man är överviktig

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____48681.asp

Sparven från Minsk
2008-11-16, 20:35
Vad är det som säger att mättnadskänslan blir bättre med ett högre fettintag? De undersökningar jag har sett visar att man vänjer sig efter runt en månad oavsett om det är högfett eller lågfett.
Eftersom fettintaget dessutom redan ligger runt 35-40E% så tvivlar jag på att det är lite fett i dieten som är boven.

Agree on that. Vet bara att protein skapar bättre mättnadskänsla. Om jag minns rätt så är det magsäckens innehåll samt mängden aminosyror i blodet som avgör mättnadskänslan. Folk kanske borde lära sig vad en normalstor portion är istället, och framförallt äta mer grönsaker *drool*

Eddie Vedder
2008-11-16, 20:39
Om jag minns rätt så är det magsäckens innehåll samt mängden aminosyror i blodet som avgör mättnadskänslan.

Magsäckens fyllnad är av kortsiktig betydelse. Ren bulkmättnad är kanske påtaglig prandiellt men postprandiellt spelar hormoner stor roll, aptitreglerande hormoner som ghrelin och leptin t.ex.

Dietist Karin
2008-11-16, 22:48
så du menar att om en person äter 4000 kcal kolhydrater och sen byter till att äta 4000 kcal fett, så kommer denne person att gå ned i vikt? (förneklat exempel)

Jag tror att sveriges befolkning ska testa att dra ned på kalorierna isället och öka vardagsmotionen :thumbup:

Håller helt med i ovanstående!
Det är inte kostråden det varit fel på, utan det är möjligheten och förmågan att följa dem i dagens samhälle.

Något som faller bort i den här debatten är också att det handlar om att äta för att må bra. Inte bara viktnedgång utan att må bra alltså. Då betyder det att få i sig alla makro OCH mikronutrienter man behöver. Att äta 5 energiprocent kolhydrater som Dahlqvist tutar i folk att de ska göra leder till brist på de flesta vitaminer och mineraler.

Det är intressant att se hur vinklat saker och ting kan bli, om man verkligen vill att de ska bli det.

Jag är så trött på att diskutera denna Annika Dahlqvist med alla möjliga människor nu. Om någon av er har lyssnat på henne så förstår ni nog att hon inte riktigt har alla bestick i besticklådan om man säger. Hon kan aldrig svara på några direkta frågor hon får.

Fredrik_S
2008-11-16, 22:50
Vad är det som säger att mättnadskänslan blir bättre med ett högre fettintag? De undersökningar jag har sett visar att man vänjer sig efter runt en månad oavsett om det är högfett eller lågfett.
Eftersom fettintaget dessutom redan ligger runt 35-40E% så tvivlar jag på att det är lite fett i dieten som är boven.

Det var endast en undersökning de nämde i programmet som sa att mättnadskänslan blev större på en fettrik kost jämfört med en kolhydratrikkost och det var den där två olika grupper ingick och ena gick ner ca 1 kilo och andra gruppen ca 10 kilo på ett halvår. Nu sa de inte ordagrant att mättnadskänslan var större, men det är den som avgör hur mycket en person som inte räknar eller tänker vidare mycket på sin mat äter. Vet inte vilken undersökning det var tyvärr, men det vet nog någon annan här.
Det är undersökningar av den typen som är de enda som är intressant, helst ska de vara ännu längre. Det är helt meningslöst att mäta mättnadskänsla över ett par timmar.


Vad menar du med att fettintaget är 35-40E%?
Är siffran tagen från hur svenskar äter i genomsnitt är den helt oanvändbar då både överviktiga och normalviktiga skulle ha ingått i en sådan undersökning.
Det är däremot intressant hur energifördelningen ligger i respektive grupp.

Fredrik_S
2008-11-16, 23:01
Håller helt med i ovanstående!
Det är inte kostråden det varit fel på, utan det är möjligheten och förmågan att följa dem i dagens samhälle.

Något som faller bort i den här debatten är också att det handlar om att äta för att må bra. Inte bara viktnedgång utan att må bra alltså. Då betyder det att få i sig alla makro OCH mikronutrienter man behöver. Att äta 5 energiprocent kolhydrater som Dahlqvist tutar i folk att de ska göra leder till brist på de flesta vitaminer och mineraler.

Det är intressant att se hur vinklat saker och ting kan bli, om man verkligen vill att de ska bli det.

Jag är så trött på att diskutera denna Annika Dahlqvist med alla möjliga människor nu. Om någon av er har lyssnat på henne så förstår ni nog att hon inte riktigt har alla bestick i besticklådan om man säger. Hon kan aldrig svara på några direkta frågor hon får.

Det gör det garanterat inte. För det första är det väldigt svårt att få brist på ens någon enstaka vitamin och mineral, ännu mer de flesta! Kompensera den eventuella vitamin/mineral bristen från pasta/potatis/ris med grönsaker så är det inga problem med den biten.

Det var de andra personerna som hade problem att svara på direkta frågor i detta program.
Mer specifikt de frågor som handlade om att en fett-rik kost skulle leda till hälsoproblem. Och farligheten om mättat fett.

Paria
2008-11-16, 23:06
Att äta 5 energiprocent kolhydrater som Dahlqvist tutar i folk att de ska göra leder till brist på de flesta vitaminer och mineraler.


Nämn en förutom C.

Fredrik_S
2008-11-16, 23:12
Håller helt med i ovanstående!
Det är inte kostråden det varit fel på, utan det är möjligheten och förmågan att följa dem i dagens samhälle.


I teorin är det inte kostråden det har varit fel på men i praktiken är det kostråden som felet.

Kostrådet för att gå ner i vikt lyder ungefär 15% prot,30% fett, 55% kolh och en totalt kaloriintag som ligger 500 kcal under din förbrukning.
Det låter jättebra i teorin och fungerar utmärkt. MEN det är ett stort problem och det är att den fördelning gör att man är hungrigare på sitt 500kcal underskott än vad man behöver vara. Den hungern är det som gång på gång på gång gör att folk ger upp sina dieter. Skulle det gå att ligga på ett 500kcal underskott på ett sätt som inte skapar samma hunger så är det än bättre lösning.
Tyvärr så finns det för lite vetenskapliga undersökningar kring detta.

Tolkia
2008-11-16, 23:24
Jag tror fortfarande att Fredrik S extrapolerar på ett sätt som det inte helt finns stöd för. Tabellen från SCB visar att en stor del av de överviktiga bland Sveriges vuxna befolkning utgörs av män mellan 35 och 65. Är det rimligt att anta att den gruppen bantar och äter (för) lite fett i den utsträckning som det framställs som i tråden? Jag tror faktiskt att en ganska stor del av den överviktiga befolkningen bantar felaktigt, lurade av livsmedelsverket, utan att de inte bantar alls. Jag tror vidare att ett problem som är vida större än att man äter som man gör, är att man inte rör sig mer än man gör. Det är en smula skrämmande att man anser att det finns stöd för att rekommendera en hel befolkning (enstaka maratonlöpare undantagna) att äta på ett sätt som visat sig fungera bra för (rätt så ordenligt) överviktiga med diabetes typ II (i många fall att beskriva som överviktsdiabetes) när de skall banta. Jag tror att inaktiviteten är ett större problem än kosten - rör man på sig blir det lättare att kunna äta så att man får i sig allt man behöver utan att trixa med kosten, och utan att behöva skräddarsy den med "minsta möjliga kalorier" som främsta mål.

Och, än en gång, man kan inte jämföra överätande av kolhydrater hos en person som redan äter mycket fett OCKSÅ med underätande av fett hos en som bantar och skär bort fettet i överkant. När det gäller kostråden så undrar jag hur många som ens försöker följa dem, både av personer som bantar och personer som inte bantar.

Tolkia
2008-11-16, 23:27
Tillägg: Jag tycker fortfarande att det är alldeles för mycket känslor inblandade i fettdebatten för att den skall ge något vettigt. Och TV gör (föga oväntat) inte direkt något för att ändra på saken.

kalajset
2008-11-16, 23:58
Den här evighetsdebatten lär bara fortsätta. Orkar själv inte diskutera sakfrågan något större, men kände att det nog är dags att påpeka en ganska uppenbar liten grej som ingen verkar ha nämt än, här.

I detta program tyckte jag själv man lätt fick uppfattningen av att det rätt och slätt, eller åtminstone till stor del, var p ga tallriksmodellen, och annat "etablisemanget" har satt ihop, folk är feta. Det är de onda kolhydraterna från sådana hemska livsmedel som pasta, ris, och t om potatisens fel att folk är överviktiga. Jag tror också en stor del av övervikten hos medelsvensson kan sägas ha orsakats just av kolhydrater. Fast jag tänker mer på kolhydraterna som finns i godis, läsk, snacks, och så lite mer läsk. Min uppfattning är att sådant skräp har ökat i mängder, och att detta är den absolut största bidragande orsaken till att vi ser ett ökat problem av fetma och övervikt i landet, inte att man tar en extra stor portion spaghetti. Och jag skulle vilja se den "högkolhydratsförespråkare" som förespråkar en kost med rikligt innehåll av sega råttor och coca cola.

Tolkia
2008-11-17, 00:02
Bang on target. När man diskuterar "skräp" av olika slag så är det ju också ofta så att det är rikt på BÅDE fett och kolhydrater (choklad, kakor, kex, diverse snabbmat osv.)

kalajset
2008-11-17, 00:15
Bang on target. När man diskuterar "skräp" av olika slag så är det ju också ofta så att det är rikt på BÅDE fett och kolhydrater (choklad, kakor, kex, diverse snabbmat osv.)

Japp, "skräp" brukar ju inte direkt vara känt för sitt fettsnåla innehåll, eller för all del, låga innehåll på mättat fett. Förutom då läsken, och allsköns märkliga, sega gelatinblandnignar i lösgodisform, kan man ju t ex inte direkt påstå att allas älskade choklad är särskilt kalorisnålt, hur bra egenskaper det än har i övrigt. Med ett energiinehåll på ca 540kcal per 100g är det lätt hänt att kalorimängden för en helt vanlig svensson skenar iväg rätt ordentligt. För det säger sig ju självt att de allra, allra flesta som köper t ex just choklad inte håller sig till två, ev. tre bitar för smakens skull, eller p ga några antioxidanter de läst om i aftonblaskan. Kanske låter detta något cyniskt, men det är så jag uppfattar saker och ting iaf. Äta sig fet på kokt potatis däremot är något av en bedrift skulle jag vilja hävda.

A.Steinbach
2008-11-17, 00:19
Enligt LCHF:arna är kolhydrater lika illa oavsett källa, det blir ju ändå socker i kroppen så småningom....

Jämför läsk med frukt t ex och anser att det ger samma effekt.

Trots att flera studier visar att kroppen inte hanterar flytande kalorier på samma sätt som "fasta" kalorier med hänseende på t ex mättnad och påverkan på kaloriintaget.

De brukar även hänvisa till att det var bättre förr då man minsann åt mer fett och ej hade samma problem med övervikt och fetma som idag.

Verkligen, i början av 1900-talet så åt vi större mängd E% från kolhydrater och lägre E% från fett än vad vi gör nu, sen ökade fettintaget under mitten av 1900-talet och framåt för att sedan sjunka från 80-talet och framåt.

Och givetvis så har de tagit fasta på att övervikten och fetman har ökat från 80-talet och framåt när fettintaget sjönk något och skyller då enbart på det.

Men som sagt fettintaget var ännu lägre och kolhydratintaget ännu högre tidigare utan några problem, trots frånvaron av SLV ondeskefulla kostråd.

Övervikten och fetman kan verkligen inte ha någonting att göra med all snabbmat som finns lättillgänglig dygnet runt och har ökat explosionsartat från 80-talet och framåt in en kombination med en mer stillasittande livsstil. Nej nej det har verkligen inte haft någon som helst påverkan.

Anton Fräs
2008-11-17, 02:48
Kalajset och A.Steinbach stort +1 på er båda.

Scratch89
2008-11-17, 08:03
Det som jag har svårt att förstå är hur en fettrikare kost mättar mer. Jag vet att t.ex nötfärs mättar mer än kyckling, men nötfärs innehåller mer kalorier också. Mättar fläskfärs mer än nötfärs för att det är fetare? Jag skulle inte tro det; det finns troligen en gräns för hur mycket fett som "behövs" för att man ska bli mättare, precis som det finns en gräns för hur mycket grädde man behöver tillsätta i sina grytor för att smaken ska framhävas.

Sen tror jag absolut på att det är det ökade fettintaget som bidrar till övervikten. Självklart är det socker och skräpmat i allmänhet, men man är oftast medveten om att man får i sig socker (dricker man läsk och äter godis är man ju medveten om innehållet), medan en hel del mat är betydligt fetare än vad man tror, och det blir således "dolda" kalorier, om man inte tittar på innehållsförteckningen.

Sen har jag för mig att jag läste en studie som tittade på barns matvanor, där man kom fram till att de barn som överkonsumerade socker inte blev överviktiga i samma grad som de barn som överkonsumerade fett. Jag ska se om jag kan hitta den.

mangs
2008-11-17, 13:53
Håller med kalajset. SUnt förnuft är det som ger bäst resultat. Håller man sig till mat men skippar godis, kakor mm så är det lättare att hålla eller gå ner i vikt. Var i Shanghai i våras och jag har för mig att jag startade en tråd om detat här men trots mycket firterad mat, massvis med oljig mat och även en del kolhydrater så är nästan alla som bor där väldigt smala trots en inaktiv livsstil. Skillnaden är dock att de äter oerhört lite godis och kakor samt äter betydligt mindre snabbmat än västvärlden.

Doctor Snuggles
2008-11-17, 14:24
Jag anser det finns för lite forskning på genetiska skillnader. Det finns en del stöd för att vissa mår bättre av lågkolhydrat-kost och för andra tvärtom (eller det gör iaf för dem ingen märkbar skillnad).
När det gäller att extrapolera kost för diabetessjuka och applicera på friska människor, så tror jag inte man är så långt ifrån sanningen. En kost som är rekommenderad för diabetes är på i princip alla punkter bra ur hälso- och geriatrisk synvinkel för normala människor, iom minskade inflammationer o dyl - det verkar iaf vara tendensen om man jämför alla rön.

Doctor Snuggles
2008-11-17, 14:26
Håller med kalajset. SUnt förnuft är det som ger bäst resultat. Håller man sig till mat men skippar godis, kakor mm så är det lättare att hålla eller gå ner i vikt. Var i Shanghai i våras och jag har för mig att jag startade en tråd om detat här men trots mycket firterad mat, massvis med oljig mat och även en del kolhydrater så är nästan alla som bor där väldigt smala trots en inaktiv livsstil. Skillnaden är dock att de äter oerhört lite godis och kakor samt äter betydligt mindre snabbmat än västvärlden.

... och detta är återigen ett exempel på att det kan finnas genetiska skillnader. Man måste exkludera att det isf inte rör sig om att asiater hanterar den kosten bättre.

Bang on target. När man diskuterar "skräp" av olika slag så är det ju också ofta så att det är rikt på BÅDE fett och kolhydrater (choklad, kakor, kex, diverse snabbmat osv.)

Där är nog den viktigaste faktorn transfetter och fruktos-sirap liknande tillsatser.

Tolkia
2008-11-17, 14:35
Där är nog den viktigaste faktorn transfetter och fruktos-sirap liknande tillsatser.
Jag tror (jag kan ha fel) att den viktigaste faktorn är energiöverskottet.

Doctor Snuggles
2008-11-17, 14:41
Jag tror (jag kan ha fel) att den viktigaste faktorn är energiöverskottet.

Jag förutsätter att man är i energibalans. Glukossirap är dock t.ex. en känd (misstänkt eller mer eller mindre bevisad) faktor som bidrar till att så många barn utvecklar diabetes, även om de inte äter för mycket.

Anders The Peak
2008-11-17, 14:43
Inte för att jag vill lägga mig i debatten:
Men det hela handlar egentligen om det här:http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?&d=37737&a=1289032&lid=is_mediaplayer_search&lpos=12

Kischen
2008-11-17, 14:46
Inte för att jag vill lägga mig i debatten:
Men det hela handlar egentligen om det här:http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?&d=37737&a=1289032&lid=is_mediaplayer_search&lpos=12

Går nog inte att länka.

Anders The Peak
2008-11-17, 14:52
Men en behandlingsform är lågkolhydratskost som verkar hjälpa majoriteten.
Länkningen är fixad...

Dietist Karin
2008-11-17, 15:36
Nämn en förutom C.

D-vitamin
Riboflavin
Tiamin
Tokoferol
Niacin
Järn
Magnesium
Kostfibrer
EPA

Jag har träffat flera patienter som blivit malnutrierade och fått höga blodfetter på LCHF-kost.
Jag tror dock att det kan passa vissa patienter att äta så här en viss tid för att få en start på viktnedgången, men på sikt tror jag det inte är möjligt. En sån här kost är så extrem jämfört med normalkost, så det finns inte många människor som kan hålla sig till detta under en lång tid. Det är precis som med alla andra dieter och mirakelkurer = det blir för kortsiktigt och extremt.

Scratch89
2008-11-17, 15:57
Karin, menar du att man får B-vitaminbrist av att äta kött?

rbn
2008-11-17, 16:21
D-vitamin
Riboflavin
Tiamin
Tokoferol
Niacin
Järn
Magnesium
Kostfibrer
EPA


Så du menar att en kost rik på fisk, fågel, ägg, kött, mjölkprodukter, smör, ost, etc och en normal mängd grönsaker ger brist på dessa vitaminer och mineraler?

Paria
2008-11-17, 17:29
Riboflavin - Lever, ost, ägg.

Tiamin - Finns det gott om i fläskkött. Verkligen inte någon bristvara i en LCHF-kost. Finns säkert i andra livsmedel men inget jag kommer på atm.

Niacin - Vissa fiskar, kött, nötter.

Orkar inte gå in på de andra men det man får verklign inte någon vitaminbrist om man äter rikligt med grönsaker + kött/fett.

Eddie Vedder
2008-11-17, 17:43
D-vitamin
Riboflavin
Tiamin
Tokoferol
Niacin
Järn
Magnesium
Kostfibrer
EPA


Att en kost rik på ägg, kött och fisk skulle leda till brist av det där är totalt orimligt. Då är det människor som lider av näringsbrist p.g.a. något helt annat, någon tyo av sjukdomar eller sviter från ett tidigare liv med bedrövliga matvanor.

Dietist Karin
2008-11-17, 17:53
Visa en realistisk dag där alla näringsämnen ingår så ska jag erkänna mig överbevisad i ämnet =) Satt idag och räknade på olika varianter, men det är alltid brist på någon utav vitaminerna...

Paria
2008-11-17, 17:57
Du kan väl börja med att visa en "realistisk dag" där alla näringsämnen ingår. Tallriksmodell-style.


Tror du att man får i sig 100% av alla vitaminer varje dag?

Eddie Vedder
2008-11-17, 17:57
Visa en realistisk dag där alla näringsämnen ingår så ska jag erkänna mig överbevisad i ämnet =) Satt idag och räknade på olika varianter, men det är alltid brist på någon utav vitaminerna...

Ja någon dag kanske RDI inte uppnås men så är det alltid. Men att en sådan kost skulle innebära risk för brist på annat än vitamin C är hursomhelst orimligt. Äter man grönsaker i LCHF lär det vara betydligt lättare än med en blandkost med mer vegetabilier. Vad har pasta och äpplen att komma med i näringsväg jämfört med ägg och fisk t.ex.?

Ligger man på ett svältintag eller lider av någon sorts malabsorbtionsproblem är det ju en annan sak.

kjpil
2008-11-17, 18:18
Vill backa upp Tolkia's inlägg med en litteraturgenomgång. Ja det verkar som om fysisk aktivitet har en hel del att säga om mättnadskänslor:

"Effects of exercise and restrained eating behaviour on appetite control. Proc Nutr Soc. 2008 Feb;67(1):28-41. Review."

Sen det här med fett och mättnatskänslor, är inte de teorierna baserade på vad fett gör för magsäckstömningshastigheten och därmed glykemiska indexet? Hade varit intressant att titta på samband mellan leptinresistens och fettrik kost istället.

Jag skulle vilja fråga Karin vilka kolhydratskällor det är man får D-vitamin ifrån? Så vitt jag vet så är det mest sol, fisk och berikning man får D-vit ifrån.

Angående hela det här fettkriget, om vi nu bortser från kolhydraten fruktos som verkar ombildas till fett i ganska stor utsträckning och vara ett stort problem i världen... så är jag ganska övertygad om att glukos stimulerar sin egen förbränning likt protein. Jag har ingen studie framför mig nu, men är ganska övertygad om bevisningen kring att glukos inte går in i betaoxidationen hur som helst. Vad glukos däremot kan göra är att fungera som energikälla och hämma fettförbränningen, men det bör ju inte hända om man äter fettsnålt eftersom man behöver fett också.

Men frågan är om allt verkligen är så svart eller vitt som det verkar vara i fettkriget? Kan inte följsamhet av diet vara en faktor i hela fetmaepedimin också.... vad tror ni Annika D tycker är lättast, att motionera och äta enligt nnr eller leva på grädde och bacon?

Eddie: äpplen har väl en del antioxidanter och kan ge större variation i näringsämnen. "2 ägg" VS "1 ägg + 1 äpple" ?.... måste allting vara så "allt eller inget"?

Sverker
2008-11-17, 18:31
Jag förutsätter att man är i energibalans. Glukossirap är dock t.ex. en känd (misstänkt eller mer eller mindre bevisad) faktor som bidrar till att så många barn utvecklar diabetes, även om de inte äter för mycket.


Hur då ?
Avser du typ 1 eller typ 2.
Typ 1 är till stor del genetiskt betingad och antas starta pga någon virusinfektion. eller kraftig belastning på kroppen typ kraftig tillväxt ( eller graviditet, fast barn blir inte gravida:em: )



Finns tydligen också någon koppling till ett kaseinprotein i den mjölk som finns hos oss i europa ( läs främst Sverige och Finland ).

Dietist Karin
2008-11-17, 18:33
Jag skulle vilja fråga Karin vilka kolhydratskällor det är man får D-vitamin ifrån? Så vitt jag vet så är det mest sol, fisk och berikning man får D-vit ifrån.


Eftersom Dahlqvist inte rekommenderar rapsolja, olivolja och berikade margariner så blir det inte tillräckligt med D-vitamin.

Jag väntar fortfarande på den där eller de där realistiska dagarna enligt LCHF som ger alla vitaminer och mineraler. Kriterier för dagen: 1500-2000 kcal, max 5 E% kolhydrater och max 20 E5 protein. Jag återkommer med beräkningen då någon gett mig detta *flex*

Eddie Vedder
2008-11-17, 18:35
Eddie: äpplen har väl en del antioxidanter och kan ge större variation i näringsämnen. "2 ägg" VS "1 ägg + 1 äpple" ?.... måste allting vara så "allt eller inget"?

Ja visst har det det. Men så är det ju inte mycket mer heller. Och ett ägg är rena multivitamintabletten. Jag påstod inget annat jag bara vänder mig mot det helt orimliga i att en kost med adekvat energimängd där mycket kött, fisk ägg och mjölkprodukter kombinerat med grönsaker i stoprt sett omöjligen kan ge näringsbrister.

Eddie Vedder
2008-11-17, 18:42
Eftersom Dahlqvist inte rekommenderar rapsolja, olivolja och berikade margariner så blir det inte tillräckligt med D-vitamin.

Du menar att olivolja och rapsolja är bättre D-vitaminkällor än fet fisk. ägg, kött, feta mjölkprodukter smört och grädde?

Kära nån skärp dig. Margarin är den enda källan till D-vitamin av det du nämner ovan. Och varför är margarin rikt D-vitamin? Jo därför att det berikas för att motsvara smörets halt.

Du kan tycka vad du vill om kosten som sådan men att påstå att den är näringsfattigt är ju bara felaktigt helt enkelt. Du påstod att man lider brist på vitaminer och mineraler som det förekommer rikligt av i animalisk kost. Således tycker jag att DU sitter på bevisbördan.

Dietist Karin
2008-11-17, 18:52
Du menar att olivolja och rapsolja är bättre D-vitaminkällor än fet fisk. ägg, kött, feta mjölkprodukter smört och grädde?

Kära nån skärp dig. Margarin är den enda källan till D-vitamin av det du nämner ovan. Och varför är margarin rikt D-vitamin? Jo därför att det berikas för att motsvara smörets halt.

Du kan tycka vad du vill om kosten som sådan men att påstå att den är näringsfattigt är ju bara felaktigt helt enkelt. Du påstod att man lider brist på vitaminer och mineraler som det förekommer rikligt av i animalisk kost. Således tycker jag att DU sitter på bevisbördan.

Istället för personliga påhopp kan vi ju diskutera sakfrågan tycker jag! Blir så mycket trevligare då.
Som sagt: Det blir mycket svårt att få ett fullvärdigt intag med en så begränsad kost som detta är. Den som har några dagar som bevisar motsatsen är välkommen att skriva ned dessa så ska jag räkna på dem!

kjpil
2008-11-17, 19:07
Du menar att olivolja och rapsolja är bättre D-vitaminkällor än fet fisk. ägg, kött, feta mjölkprodukter smört och grädde?

Kära nån skärp dig. Margarin är den enda källan till D-vitamin av det du nämner ovan. Och varför är margarin rikt D-vitamin? Jo därför att det berikas för att motsvara smörets halt.

Du kan tycka vad du vill om kosten som sådan men att påstå att den är näringsfattigt är ju bara felaktigt helt enkelt. Du påstod att man lider brist på vitaminer och mineraler som det förekommer rikligt av i animalisk kost. Således tycker jag att DU sitter på bevisbördan.

Håller med dig om att ägg är fin näringskälla, men det gör inte kolhydratsbaserade livsmedel till sämre näringskällor.

För övrigt så skulle jag vilja likställa mjölk med olja som d-vit källa eftersom båda är berikade (om man nu inte dricker fet mjölk som har ett visst naturligt innehåll). Berikningsproblematiken behöver vi kanske inte ge oss in i här men...
http://www.livsmedel.org/vitamintabell
visar ganska tydligt vilka d-vitamin källor som är riktigt värdefulla... Visst så blir många små bäckar en stor etc.. men det är ändå ganska kraftig skillnad på fisk och övriga produkter om man utesluter de berikade källorna

Paria
2008-11-17, 19:10
Du kan väl börja med att visa en "realistisk dag" där alla näringsämnen ingår. Tallriksmodell-style.


Tror du att man får i sig 100% av alla vitaminer varje dag?

... det sker ju inte. Det är intaget över längre tid, t ex några dagar, som är av betydelse.



bump

kjpil
2008-11-17, 19:15
snabbräkning om nu smör är så viktigt som d-vit källa... så behöver jag äta 50g lax... eller 1,5kg smör per dag för att klara rekommendationerna... jag vet inte vad hälsan säger men vad skulle smaka bäst?

Eddie Vedder
2008-11-17, 19:16
snabbräkning om nu smör är så viktigt som d-vit källa... så behöver jag äta 50g lax... eller 1,5kg smör per dag för att klara rekommendationerna... jag vet inte vad hälsan säger men vad skulle smaka bäst?

I vilket fall som helst ingår båda dessa i kosten som enligt Dietist Karin är otillräcklig ur näringssynpunkt.

WHITEFOLKS
2008-11-17, 19:17
Makrill är fint för vitamin d.

kjpil
2008-11-17, 19:21
I vilket fall som helst ingår båda dessa i kosten som enligt Dietist Karin är otillräcklig ur näringssynpunkt.

Jag har själv inte sett hur folk genomför fettdieten i praktiken, undrar hur mycket lax de äter?

Oavsett så utgår jag från att Karin vet vad hon snackar om då hon jobbar inom området.

Paria
2008-11-17, 19:28
Jag drog ihop något lite snabbt.

Det ska vara:

Frukost: ägg och tomater (separat) med ett glas mjölk

Lunch: Köttfärs+krossade tomater (köttfärssås om någon tyckte att det verkade oätligt)

Middag: makrill

Detta är cirka 1100 kcal och både lunchen och middagen är halvklara (det är ju bara att lägga till med tanke på att det endast är 1100 kal). Orkade inte mer då jag såg att det mesta nådde upp:

http://img360.imageshack.us/img360/6347/matochkalorieretclolwtfde3.jpg (http://imageshack.us)
http://img360.imageshack.us/img360/matochkalorieretclolwtfde3.jpg/1/w791.png (http://g.imageshack.us/img360/matochkalorieretclolwtfde3.jpg/1/)

Duget detta, Karin?

Eddie Vedder
2008-11-17, 19:28
Jag har själv inte sett hur folk genomför fettdieten i praktiken, undrar hur mycket lax de äter?


Antagligen inte mindre fet fisk än någon som äter en mer blandad kost i alla fall. Och på en LCHF-diet tilkommer som sagt mer av andra bra D-vitaminkällor än vad det gör i en kost rik på t.ex. spannmål och potatis.

Jag vågar påstå att min kost idag är långt ifrån så D-vitaminrik som kosten skulle bli om jag åt enligt LCHF och hade ett lika högt energiintag. Överhuvudtaget tror jag den skulle bli betydligt näringstätare. Jaghar dock ingen lust att testa då jag inte lider av att leva som idag och tycker kolhydratrik mat är god även den.

Sverker
2008-11-17, 19:28
Är D-vitamin ett problem överhuvudtaget ifall man vistas i solen större delen av året ?
Kanske inte som skydd mot cancer men som skydd mot rakitis måste solen räcka långt.




Helt plötsligt har vi löst problemet med övervikt eftersom alla tar en promenad i parken på lunchen.

kjpil
2008-11-17, 19:53
Är D-vitamin ett problem överhuvudtaget ifall man vistas i solen större delen av året ?
Kanske inte som skydd mot cancer men som skydd mot rakitis måste solen räcka långt.




Helt plötsligt har vi löst problemet med övervikt eftersom alla tar en promenad i parken på lunchen.


Javisst rakitis.. men har du funderat över osteoporos? Och visst är det inga problem om man är i solen större delen av året. Det är därför det är så vanligt med brist hos svenska äldre, och värre i norra delar av landet eftersom man inte får speciellt mkt under mörka delen av året.

Sen undrar jag över den där näringsberäkningen, stämmer verkligen proteininnehållet med de fettdieterna det är snack om?

Sverker
2008-11-17, 20:29
Jag ser ingen större skillnad mellan rakitis och osteoporos. I båda fallen är det för lite inlagring av kalcium i benvävnaden.
D-vitamin främsta funktion är att stimulera upptaget av kalcium från maten.

Promenader i solljus ger två effekter. Dels D-vitaminbildning och dels belastas benvävnaden. Därmed minskar urlakningen av kalcium pga för lite belastning.

Dietist Karin
2008-11-17, 20:40
Jag drog ihop något lite snabbt.

Det ska vara:

Frukost: ägg och tomater (separat) med ett glas mjölk

Lunch: Köttfärs+krossade tomater (köttfärssås om någon tyckte att det verkade oätligt)

Middag: makrill

Detta är cirka 1100 kcal och både lunchen och middagen är halvklara (det är ju bara att lägga till med tanke på att det endast är 1100 kal). Orkade inte mer då jag såg att det mesta nådde upp:

http://img360.imageshack.us/img360/6347/matochkalorieretclolwtfde3.jpg (http://imageshack.us)
http://img360.imageshack.us/img360/matochkalorieretclolwtfde3.jpg/1/w791.png (http://g.imageshack.us/img360/matochkalorieretclolwtfde3.jpg/1/)

Duget detta, Karin?

Intressant!
Men proteinmängden stämmer inte. De livsmedel och mängder du skrivit ger ca 85 gram protein, vilket sätter energiprocenten på andra nivåer. Du har heller inte med krossade tomater i din beräkning, vilket skulle ge mer kolhydrater.
Jag ska kika mer på mikronutrienterna då jag är på jobbet och har mitt beräkningsprogram framför mig. Återkommer :)

kjpil
2008-11-17, 20:49
Jag ser ingen större skillnad mellan rakitis och osteoporos. I båda fallen är det för lite inlagring av kalcium i benvävnaden.
D-vitamin främsta funktion är att stimulera upptaget av kalcium från maten.

Promenader i solljus ger två effekter. Dels D-vitaminbildning och dels belastas benvävnaden. Därmed minskar urlakningen av kalcium pga för lite belastning.

Yes de är lika osteoporos, rakitis och osteomalaci. Jag tänkte mest på åldern eftersom du snackade om rakitis, men att problemen finns hos de äldre.

Villospår, kanske inte det mest centrala i fettkriget oavsett :)

Paria
2008-11-17, 22:39
Karin:

Jag/programmet räknade måhända fel, men 30g protein eller whatever gör ingen påverkan.

300g tomater + 300g broccoli är inräknade.

Klein
2008-11-17, 22:59
Istället för personliga påhopp kan vi ju diskutera sakfrågan tycker jag! Blir så mycket trevligare då.
Som sagt: Det blir mycket svårt att få ett fullvärdigt intag med en så begränsad kost som detta är. Den som har några dagar som bevisar motsatsen är välkommen att skriva ned dessa så ska jag räkna på dem!

200 gram lammhjärna
500 gram oxtunga (den feta bakre delen)
400 gram kalvlever (blir en del carbs men so what)
1000 gram köttben av nöt med betydligt mer fett än kött. En tredjedel av fettet var märg. Vet inte hur stor del av vikten som är ben men nån munfull med poröst ben åkte med ned i magen.

Scratch89
2008-11-17, 23:06
1000 gram köttben av nöt med betydligt mer fett än kött. En tredjedel av fettet var märg. Vet inte hur stor del av vikten som är ben men nån munfull med poröst ben åkte med ned i magen.

Det där var nog det äckligaste du skrivit. *screwy*

Doctor Snuggles
2008-11-17, 23:07
Karin:

Jag/programmet räknade måhända fel, men 30g protein eller whatever gör ingen påverkan.

300g tomater + 300g broccoli är inräknade.

Vad var det för program? Och finns det på webben, eller nåt liknande till macen?

LadyG
2008-11-17, 23:12
Vad var det för program? Och finns det på webben, eller nåt liknande till macen?

Det han använde heter Hälsovakten
http://www.nutris.com/halsovakten/default.asp

Finns på webben och till PC
http://www.nutris.com/system.asp

Fredrik_S
2008-11-18, 01:15
Intressant!
Men proteinmängden stämmer inte. De livsmedel och mängder du skrivit ger ca 85 gram protein, vilket sätter energiprocenten på andra nivåer. Du har heller inte med krossade tomater i din beräkning, vilket skulle ge mer kolhydrater.
Jag ska kika mer på mikronutrienterna då jag är på jobbet och har mitt beräkningsprogram framför mig. Återkommer :)


Proteinmängden stämmer visst. Det är du som inte kan tolka tabellen.
Tabellen anger hur många gram protein han har kvar att äta innan han når sitt personliga mål (54g kvar att äta), Samt hur många % han har kvar.

Och även om han gör en blaskig köttfärsås med 100 gram krossade tomater så stiger E% från kolhydrater räknat på ett 1500 kcal tot med 1,3%



De patienter du hänvisar till som säger sig ha nyttjat en LCHF-kost har med stor sannolikhet ingen aning om vad det har gjort eller vad de gör. De kan mycket väl ha ätit extremt energisnålt och missuppfattat vad det är de ska äta.
Det skulle inte förvåna mig om många av dessa överviktiga patienter har gett sig på en sådan typ av diet och sedan trott att de kan vara extra duktiga genom att även hålla igen på fettet och således får i sig alldeles för lite energi överhuvud taget.
Sen finns det oräkenligt med dietande människor som är på diet 5 dar i veckan och frossar i onyttigheter 2 dar i veckan och fortfarande inte har någon aning om att det faktiskt inte är på diet.

Så att lyssna på sina patienter är bra, men att filtrera och sortera vad de egentligen säger är mer eller mindre helt omöjligt, då de själva ofta är helt omedvetna om att de faktiskt sitter och ljuger om vad de verkligen har ätit.

Att säga till en patient att hon riskerar näringsbrist på en mängd vitaminer och mineraler genom att äta enligt LCHF är däremot förkastligt och sådana fel får knappt göras på forum.

Doctor Snuggles
2008-11-18, 01:18
Det han använde heter Hälsovakten
http://www.nutris.com/halsovakten/default.asp

Finns på webben och till PC
http://www.nutris.com/system.asp

tack

Fredrik_S
2008-11-18, 01:27
D-vitamin
Riboflavin
Tiamin
Tokoferol
Niacin
Järn
Magnesium
Kostfibrer
EPA


Då alla ämnen du radat upp som troliga att få brist av vid LCHF redan visats felaktiga är det väl lika bra att ta med den sista som inte redan nämnts.

Det finns betydligt mer Kostfiber per Kcal i grönsaker än vad det finns i pasta/ris/potatis/bröd

kjpil
2008-11-18, 07:49
ingen som vet några skadliga effekter av ketonkropparna i sig under lång tid?

Hur många kcal / dag skulle förresten en sån här diet kunna resultera i?

Dietist Karin
2008-11-18, 07:54
Jag drog ihop något lite snabbt.

Det ska vara:

Frukost: ägg och tomater (separat) med ett glas mjölk

Lunch: Köttfärs+krossade tomater (köttfärssås om någon tyckte att det verkade oätligt)

Middag: makrill

Detta är cirka 1100 kcal och både lunchen och middagen är halvklara (det är ju bara att lägga till med tanke på att det endast är 1100 kal). Orkade inte mer då jag såg att det mesta nådde upp:

http://img360.imageshack.us/img360/6347/matochkalorieretclolwtfde3.jpg (http://imageshack.us)
http://img360.imageshack.us/img360/matochkalorieretclolwtfde3.jpg/1/w791.png (http://g.imageshack.us/img360/matochkalorieretclolwtfde3.jpg/1/)

Duget detta, Karin?

Ja, nu har jag räknat på det på mitt arbetsprogram. Eftersom mängden protein redan är så hög så går det bara att tillsätta fett till denna dag (alltså inget med mer protein) om energiprocenten ska bli korrekt. Jag har nu tillsatt 120 gram smör till denna dag och kommer då upp i 2100 kcal, men energipricenten kolhydrater och protein kommer inom gränserna. För det första ska alltså denna dagen toppas med härliga 120 gram smör fördelat på dessa 3 måltider, för det andra blir det då brister på:
Tiamin, kalcium, järn, magnesium och kostfiber (och därigenom vitamin K)

Kostfibrer finns det bra i i broccolin, men det är inte tillräckligt Fredrik S! Kostfibrerna har också olika funktioner i tarmen, vilket gör att vi behöver både de från frukt och grönsaker samt de från spannmålen.

Ni är välkomna för att göra ett besök inom vården om ni vill se hur verkligheten fungerar! Jag tycker mest det är komiskt att ni orkar elda upp er så hemskt över detta :) Det är väl klart att en varierad kost är det bästa!

WHITEFOLKS
2008-11-18, 07:59
Jag tror inte någon har påstått att varierad kost inte är bra eller "bäst".

Vad de motsatte sig till var när du påstod att man skulle få näringsbrist i princip automatiskt vid LCHF.

De flesta här skulle nog rekommendera en diet som är närmare tallriksmodellen än LCHF.

Yankeee
2008-11-18, 08:00
Jag tycker mest det är komiskt att ni orkar elda upp er så hemskt över detta :)

Det är ett diskussionsforum.
Om det är något som är komiskt är det att man inte inser att det på en kost- och näringsdel på ett träningsforum diskuteras kost och näring.

Davil
2008-11-18, 08:04
Jag förstår inte riktigt vad några av er försöker få fram?

Att utesluta kolhydrater ? Av vilken anledning skall oraffinerade kolhydratskällor uteslutas? Att förespråka en sådan diet på ett forum som kolozzeum, där de flesta dessutom lever ett väldigt aktivt liv gör mig ännu mer förvånad.

Eddie Vedder
2008-11-18, 08:17
Ja, nu har jag räknat på det på mitt arbetsprogram. Eftersom mängden protein redan är så hög så går det bara att tillsätta fett till denna dag (alltså inget med mer protein) om energiprocenten ska bli korrekt. Jag har nu tillsatt 120 gram smör till denna dag och kommer då upp i 2100 kcal, men energipricenten kolhydrater och protein kommer inom gränserna. För det första ska alltså denna dagen toppas med härliga 120 gram smör fördelat på dessa 3 måltider, för det andra blir det då brister på:
Tiamin, kalcium, järn, magnesium och kostfiber (och därigenom vitamin K)

Kostfibrer finns det bra i i broccolin, men det är inte tillräckligt Fredrik S! Kostfibrerna har också olika funktioner i tarmen, vilket gör att vi behöver både de från frukt och grönsaker samt de från spannmålen.

Ni är välkomna för att göra ett besök inom vården om ni vill se hur verkligheten fungerar! Jag tycker mest det är komiskt att ni orkar elda upp er så hemskt över detta :) Det är väl klart att en varierad kost är det bästa!

Det där var en dag, jag ser inte att det är något konstigt i att ligga lite under RDI på visa näringsämnen EN dag. Särskilt inte med bara 2100kcal. Dessutom får du ju hålla med om att kosten är ganska förenklad här, in med lite mer nötkött och lite mer broccoli så är plötsligt både järn, magnesium och K-vitamin högre.

Så är det dessutom helt fritt från fytinsyra, lektiner o.s.v. Jag ursäktar om du uppfattade mina inlägg som påhopp igår, det var inte meningen. Det är bara det att jag inte för fem öre håller med om att den här kosten per automatik skulle innebära risk för näringsbrist, det är som sagt helt orimligt i mina ögon. Väldigt väldigt få äter exakt samma sak varje dag och lika få äter 100% av allt de behöver på daglig basis. Detta oavsett hur ens kost ser ut.

Och jag förespråkar varken det ena eller det andra men försöker i alla fall vara objektiv.

Kischen
2008-11-18, 08:49
Era tabeller och upplägg är fina att se på, men för gemene man som "inte äter kolhydrater" betyder det bara ingen pasta, inget ris, ingen potatis och absolut inte bröd. Dom uppenbara sakerna. Att tro att dom sitter och äter 300 gram broccoli eller dylikt är, nja, inte troligt.

Mina vänner äter helt enkelt mindre när dom inte äter kolhydrater. Dom äter per automatik mer fett, men inte så det motsvarar kalorierna från kolhydraterna och dom lägger verkligen ingen tanke på att äta mer fett.

Så med det vill jag säga +1 på det fredrik S skrev

"De patienter du hänvisar till som säger sig ha nyttjat en LCHF-kost har med stor sannolikhet ingen aning om vad det har gjort eller vad de gör. De kan mycket väl ha ätit extremt energisnålt och missuppfattat vad det är de ska äta.
Det skulle inte förvåna mig om många av dessa överviktiga patienter har gett sig på en sådan typ av diet och sedan trott att de kan vara extra duktiga genom att även hålla igen på fettet och således får i sig alldeles för lite energi överhuvud taget."

pia
2008-11-18, 09:03
Skulle alla äta en sådan kost med mycket protein fett och lite kolhydrater skulle vi utarma jorden eftersom jordens resurser inte räcker till. Problemet är inte att vi äter kolhydrater utan att vi äter för mycket och vi äter en massa tomma kolhydrater utan någon näring och många dricker även en massa alkohol. Sedan rör vi inte på oss. Konstigt att vi blir feta.;)

Tolkia
2008-11-18, 09:19
Bra post av pia.

skaparn
2008-11-18, 09:19
Angående det TV-program som nämndes i inledning räckte det med att jag överhörde en konversation mellan två herrar i omkädningsrummet på den träningsanläggning jag frekventerar för att jag skulle göra bedömningen att jag nog inte skulle se detta. Hade bara blivit förbannad. Kalla Fakta var reda för ett par år sedan rät värdelöst, och eftersom allt var bättre förr gissar jag att det inte blivit bättre.

shut teh face
2008-11-18, 14:50
Kollade på programmet och det var väl rätt underhållande i alla fall.

Kalorier in - kalorier ut, hitta en kost som passar dig och lev efter den i samband med motion (promenader är fint). <- ett vinnande koncept.

Det är bara larverier och fjanta runt och påstå si och så. Folk får väl ta ansvar för sin kost istället för att följa alla råd och tro att man kan äta vad som helst bara för någon tant säger det...

cosmic_dancer
2008-11-18, 16:08
Annika Dahlqvist var och förelästa io borlänge nu under helgen... ahde nog varit intressant att lyssna på. Hon är enligt mig lite väl extrem i sin syn på kollisar och fett. Min ena syster har mycket fett i maten. Riktig grädde i all mat, även i färdig risgrynsgröt och hemmagjord varm choklad. Hon har totalt snöat in på att det ska vara naturliga fetter. Men problemet är att det blir för mycjket mättat fett, hela familjen ldier av övervikt och de envisas ändå med gräde och röd mjölk till allt. Det fungerar inte.

En komination av allt är det bästa.

skaparn
2008-11-18, 16:15
Annika Dahlqvist var och förelästa io borlänge nu under helgen... ahde nog varit intressant att lyssna på. Hon är enligt mig lite väl extrem i sin syn på kollisar och fett. Min ena syster har mycket fett i maten. Riktig grädde i all mat, även i färdig risgrynsgröt och hemmagjord varm choklad. Hon har totalt snöat in på att det ska vara naturliga fetter. Men problemet är att det blir för mycjket mättat fett, hela familjen ldier av övervikt och de envisas ändå med gräde och röd mjölk till allt. Det fungerar inte.

En komination av allt är det bästa.

Jag måste få veta. Använde Dahlqvist ordet "kolisar"?

Fredrik_S
2008-11-18, 16:50
Kostfibrer finns det bra i i broccolin, men det är inte tillräckligt Fredrik S! Kostfibrerna har också olika funktioner i tarmen, vilket gör att vi behöver både de från frukt och grönsaker samt de från spannmålen.

Ni är välkomna för att göra ett besök inom vården om ni vill se hur verkligheten fungerar! Jag tycker mest det är komiskt att ni orkar elda upp er så hemskt över detta :) Det är väl klart att en varierad kost är det bästa!

Vilka funktioner är det kostfiber från spannmål har i tarmen som inte kostfiber från frukt och grönt klarar av?

Vi som inte har möjlighet att besöka vården, kan du berätta vilka patienter det är som kommer in och diagnostiseras med vitamin/mineralbrist. Och exakt hur vet du att de som får någon brist verkligen brukar LCHF, och bara inte helt plöstsligt slutat äta kolhydrater utan någon tanke på vad de får i sig i övrigt.
Det är inte komiskt att någon som arbetar inom vård och hälsa påstår att en brist av någon vitamin uppstår på fel grunder, och därigenom orsakar att patienten får fel råd.

Fredrik_S
2008-11-18, 17:00
För det första ska alltså denna dagen toppas med härliga 120 gram smör fördelat på dessa 3 måltider, för det andra blir det då brister på:
Tiamin, kalcium, järn, magnesium och kostfiber (och därigenom vitamin K)


Du har redan radat upp ett 10 tal ämnen du trodde man kunde få brist på där alla visat sig fel.
Och trots det extremt förenklade kostupplägget tidigare i tråden så försöker du nu nu med ytterligare några ämnen som man kanske kan få brist på.
Det är uppenbart att du inte har någon aning om vilka ämnen som finns i olika livsmedel och bara fortsätter hoppas på att du kan hitta något ämne man kan få brist på.

Och eftersom du har en dietistutbildning så är det konstigt att du tror att varje dag måste innehålla exakt 100% av RDI av varje ämne, vilket är extremt ovanligt att en kost gör där kaloriintaget ligger mellan 1500 och 2000 kcal, även om man får vraka och välja bland alla livsmedel.

Eddie Vedder
2008-11-18, 17:14
Det fungerar inte.

En komination av allt är det bästa.

Nu uttalar du dig precis lika kategoriskt även du.

Fredrik_S
2008-11-18, 18:09
Annika Dahlqvist var och förelästa io borlänge nu under helgen... ahde nog varit intressant att lyssna på. Hon är enligt mig lite väl extrem i sin syn på kollisar och fett. Min ena syster har mycket fett i maten. Riktig grädde i all mat, även i färdig risgrynsgröt och hemmagjord varm choklad. Hon har totalt snöat in på att det ska vara naturliga fetter. Men problemet är att det blir för mycjket mättat fett, hela familjen ldier av övervikt och de envisas ändå med gräde och röd mjölk till allt. Det fungerar inte.

En komination av allt är det bästa.

Att dra slutsatsen att det inte fungerar pga att de fortfarande är feta är en felaktig slutsats. De kan lika gärna bli ännu fetare om de slutar med röd mjölk och grädde. Det är inte alls säkert att det är dessa produkter som är orsaken till deras överätning trots att just de enskilda produkterna har högre kaloriinnehåll än sina smalare varianter.

Att de skulle gå ner i vikt om grädde och röd mölk böts ut mot röd mjölk och minimjölk, givet att ALLT annat är lika, är inget jag säger emot. MEN det är inte i närheten av säkert att allt annat skulle förbli lika. De skulle kunna bli så att de blir ännu lite hungrigare av den minskade fett mängden och äter några extra kakor eller ytterligare lite större portioner än de äter i dagsläget och därför får ett ännu större kaloriöverskott än de redan har.

Sverker
2008-11-18, 19:49
Ni gör det så komplicerat:confused:

På ena sidan har vi kolhydraterna i form av potatis, vete, råg, havre, majs och ris.
På andra sidan har vi fett från mjölkfett, talg, ister, rapsolja, olivolja samt alla övriga matoljor.

Alla är överens om att vi behöver en näringsbas av kött, fisk, ägg samt kalorifattiga grönsaker. Här har vi näringsgrunden. Energi kommer antingen från fett eller från kolhydrater.

Kör vi utan fett förlorar vi E-vitaminerna, karotenerna samt några spännande steroler.
Kör vi utan kolhydrater förlorar vi B-vitaminer samt beta-glukaner och cellulosa.

Jag tror att fettsidan kommer att vinna i 99 fall av 100. Näringsämnena som finns i potatis och ceralier har djuren koncentrerat upp åt oss och genom att fylla på med kanske 50 g kött får vi det som fattas. Antioxidanterna och fosfolipiderna i fettet är så pass unikt och finns inte i resten av kosten.




M in åsikt är att man ska röra på sig och äta efter sitt energibehov.

cosmic_dancer
2008-11-18, 20:23
Att dra slutsatsen att det inte fungerar pga att de fortfarande är feta är en felaktig slutsats. De kan lika gärna bli ännu fetare om de slutar med röd mjölk och grädde. Det är inte alls säkert att det är dessa produkter som är orsaken till deras överätning trots att just de enskilda produkterna har högre kaloriinnehåll än sina smalare varianter.

Att de skulle gå ner i vikt om grädde och röd mölk böts ut mot röd mjölk och minimjölk, givet att ALLT annat är lika, är inget jag säger emot. MEN det är inte i närheten av säkert att allt annat skulle förbli lika. De skulle kunna bli så att de blir ännu lite hungrigare av den minskade fett mängden och äter några extra kakor eller ytterligare lite större portioner än de äter i dagsläget och därför får ett ännu större kaloriöverskott än de redan har.

jag emnar väl mer på att det inte fungerar i långa loppet att helt utesluta en bra ksotkälla oavsett om det är fett eller kolhydrater

kjpil
2008-11-18, 21:13
Kanske den här länken kan stimulera debatten på onsdag
http://www.kva.se/KVA_Root/swe/_news/detail.asp?NewsId=1114


Sverker, du nämner en näringstät och bra bas. Men det går ju hur fint som helst att vara vegan också, om man solar lite och tar ett vit-b12 tillskott.

Fredrik S, du verkar ha en hel del åsikter i ämnet. Jag är lite nyfiken på om du har åsikter kring flytande kalorier och mättnadskänslor?

Anton Fräs
2008-11-18, 21:34
Ni gör det så komplicerat:confused:

På ena sidan har vi kolhydraterna i form av potatis, vete, råg, havre, majs och ris.
På andra sidan har vi fett från mjölkfett, talg, ister, rapsolja, olivolja samt alla övriga matoljor.

Alla är överens om att vi behöver en näringsbas av kött, fisk, ägg samt kalorifattiga grönsaker. Här har vi näringsgrunden. Energi kommer antingen från fett eller från kolhydrater.

Kör vi utan fett förlorar vi E-vitaminerna, karotenerna samt några spännande steroler.
Kör vi utan kolhydrater förlorar vi B-vitaminer samt beta-glukaner och cellulosa.

Jag tror att fettsidan kommer att vinna i 99 fall av 100. Näringsämnena som finns i potatis och ceralier har djuren koncentrerat upp åt oss och genom att fylla på med kanske 50 g kött får vi det som fattas. Antioxidanterna och fosfolipiderna i fettet är så pass unikt och finns inte i resten av kosten.




M in åsikt är att man ska röra på sig och äta efter sitt energibehov.

Enormt +1, speciellt på det sista..

stevebc
2008-11-18, 22:01
Jag måste få veta. Använde Dahlqvist ordet "kolisar"?AHahahaa :laugh:

Har svårt att se det framför mig men det skulle ju inte direkt hjälpa hennes förtroende i mina ögon.

Fredrik_S
2008-11-19, 03:56
Kanske den här länken kan stimulera debatten på onsdag
http://www.kva.se/KVA_Root/swe/_news/detail.asp?NewsId=1114


Sverker, du nämner en näringstät och bra bas. Men det går ju hur fint som helst att vara vegan också, om man solar lite och tar ett vit-b12 tillskott.

Fredrik S, du verkar ha en hel del åsikter i ämnet. Jag är lite nyfiken på om du har åsikter kring flytande kalorier och mättnadskänslor?

Flytande kalorier som i vad? läskeblask eller proteindrink med tillsatt olja?

Det går snabbt och lätt att få i sig flytande kalorier, den akuta mättnadskänslan är inget vidare, men den är vidare inget intressant heller.

Min åsikt är att om en kost där kolhydrater eller fett begränsas för en överviktig som vill gå ner i vikt, så har personen som väljer att begränsa kolhydraterna en mättare färd mot sitt mål.

Hallberg
2008-11-19, 10:29
Min åsikt är att man ska röra på sig och äta efter sitt energibehov.

Och där har vi väl nyckeln till välmående. Men den säljer knappast lösnummer... ;)

TheGredde
2008-11-19, 10:34
Och där har vi väl nyckeln till välmående. Men den säljer knappast lösnummer... ;)

För att det ska sälja måste det finnas en rafflande rubrik i stil med: MOTIONERA! OCH ÄT VAD DU VILL. Förresten har inte den rubriken funnits, eller iaf nått i den stilen.... :)

Eddie Vedder
2008-11-19, 10:39
Och där har vi väl nyckeln till välmående. Men den säljer knappast lösnummer... ;)

Dock är ju problemet för många just det att matintag som motsvarar ens energibehov kräver ständig hunger. Och då mår man ju inte särskilt bra.

Men har man väl hittat den kosten där man inte behöver äta mer än att vikten är stabil då håller jag med. Och där har ju många hittat balansen tack vare LCHF t.ex. Så diskussionen om vad man i studier sett i prandiell mättnad kontra ad libitum under längre tid etc. känns ju egentligen ganska oväsentligt. Upplever man mer mättnad och belåtenhet av A jämfört med B så gör man ju.:)

Själv håller jag med om att mer fett i maten (men samma energimängd) ger mer bestående mättnad även om den akuta mättnaden inte är lika stor som en måltid i större volymer.

Fredrik_S
2008-11-19, 10:57
Dock är ju problemet för många just det att matintag som motsvarar ens energibehov kräver ständig hunger. Och då mår man ju inte särskilt bra.

Och mår man inte särskilt bra så kommer man för eller senare ge upp. Och det handlar inte om dålig karaktär eller dålig disiplin, och att personerna måste skärpa sig ännu mer.
Det är som att motstå sömn eller andas att motstå hungern, den behövs för överlevnad och kroppen kommer göra allt den kan fysiskt och psykist för att få känna sig så mätt den behöver känna sig.

Återigen handlar det om att den överviktiga måste kunna hitta en kost som skapar så stor mättnad över tiden som möjligt, och där är iaf jag och Eddie och några till ense om vad vi tror är bäst.

Frågan en dietist och sin patient borde svara på istället för hur lite kalorier de måste komma ner i för att patienten ska gå ner i vikt är vilken kostsammansättning ska vi ha för att du ska känna dig så mätt som möjligt på så få kalorier som möjligt. Och där tror jag den klassiska fördelningen med 50-60% kolhydrater ligger ganska långt ifrån vad som är bäst.

z_bumbi
2008-11-19, 11:00
Frågan en dietist och sin patient borde svara på istället för hur lite kalorier de måste komma ner i för att patienten ska gå ner i vikt är vilken kostsammansättning ska vi ha för att du ska känna dig så mätt som möjligt på så få kalorier som möjligt.

Borde svara på? Du menar att man inte gör så om man är dietist?

Tolkia
2008-11-19, 12:11
Det går snabbt och lätt att få i sig flytande kalorier, den akuta mättnadskänslan är inget vidare, men den är vidare inget intressant heller.
Varför inte? Den är trots allt en anledning till att många människor äter mer än de behöver.

Fredrik_S
2008-11-19, 15:26
Borde svara på? Du menar att man inte gör så om man är dietist?

Nej det tror jag inte.
Jag tror att de flesta dietister tar den "säkra" vägen och rekommenderar en kost med en fördelning på ca 50/30/20 k/f/p
Vilket jag tror är dumt för maximal mättnad över längre perioder.

Fredrik_S
2008-11-19, 15:34
Varför inte? Den är trots allt en anledning till att många människor äter mer än de behöver.

Det är sant att det är en faktor för när själva måltiden de håller på med slutar. Men jag tror ändå att om det äts måltider med dålig akut mättnads känsla så att det ger ett större tillfälligt kaloriintag, resulterar dessa måltider ändå i att personen får i sig mindre kalorier totalt över tex en månads tid, om måltiderna har bättre långvarig mättnadskänsla.

Det ligger alldeles för lite/ingen fokus på långtidsmättnad. (veckor/månader)

WHITEFOLKS
2008-11-19, 15:42
Att kalla en dietist för feg för att de ger en "normal" fördelning av näringsämnena är ju som att kalla en dietist för feg för att de inte ger en helt kostmässigt "optimal" diet som inte tillfredställer kundens smakbehov.

Det blir ju alltid en avvägning mellan vad som är "optimalt" och vad kunden är villig och kapabel att äta. Att rekommendera kött till en vegetarian bara för att det skulle vara bättre för den är ju ganska puckat t.ex.

Hallberg
2008-11-19, 16:25
Dock är ju problemet för många just det att matintag som motsvarar ens energibehov kräver ständig hunger. Och då mår man ju inte särskilt bra.
Visst är det så.
En annan intressant aspekt på det här med just mättnadskänsla är att (iaf för de jag känner) när man jobbar fysiskt är man inte hungrig förrän man jobbat klart, men om man sitter still (kontorsjobb/studier etc) är man småhungrig redan en kort tid efter att man ätit. Så inte nog med att man bränner energi när man jobbar som kroppen är skapt för, man känner inte behovet av att småäta/fika hela tiden heller.

Ola Wallengren
2008-11-19, 16:46
Borde svara på? Du menar att man inte gör så om man är dietist?

Nej det tror jag inte.
Jag tror att de flesta dietister tar den "säkra" vägen och rekommenderar en kost med en fördelning på ca 50/30/20 k/f/p
Vilket jag tror är dumt för maximal mättnad över längre perioder.

Får man fråg hur många dietistbesök du har suttit brevid och lyssnat på?