handdator

Visa fullständig version : Militärpress?


stolpskott
2008-11-15, 14:27
igår körde jag ett bänkpass varefter jag körde militärpress på en gång.
Efter några reps på 35 kg så gjorde det asont i främre axlar, trots att jag kan köra militärpress med 40 kg i vanliga fall. Sen när jag skulle köra bakre axlar, samt sidan av axlar så gjorde det så ont att jag var tvungen att avbryta och gå hem. Nån som vet vad som är fel? *gah!*

Martin Löwgren
2008-11-15, 14:28
igår körde jag ett bänkpass varefter jag körde militärpress på en gång.
Efter några reps på 35 kg så gjorde det asont i främre axlar, trots att jag kan köra militärpress med 40 kg i vanliga fall. Sen när jag skulle köra bakre axlar, samt sidan av axlar så gjorde det så ont att jag var tvungen att avbryta och gå hem. Nån som vet vad som är fel? *gah!*
Hur ser din teknik ut under militärpress? Kör du framför eller bakom nacken?

Har du frammåtroterade axlar?

Mvh

stolpskott
2008-11-15, 14:35
jag kör med stången framför huvet och bakåtroterade axlar

Fartman
2008-11-15, 20:28
Om du inte brukar köra bänkpress innan så är det anledningen.. bänken piskar också framsida axlar så med militärpress ovanpå det får axlarna jobba mycket.

Martin Löwgren
2008-11-16, 01:45
jag kör med stången framför huvet och bakåtroterade axlar

Ok. Bra.

Vilka rörelser gör ont nu?

pellepedal
2008-11-16, 11:01
pressar ovanför huvudet kan vara en killer för axlarna.
Lägg av med dom under en tid.

stolpskott
2008-11-16, 19:37
Ok. Bra.

Vilka rörelser gör ont nu?

Det gör inte ont om jag inte anstränger axlarna, när jag skrev tråden gjorde det ont såfort jag rullade axlarna eller liknande

stolpskott
2008-11-16, 19:37
Om du inte brukar köra bänkpress innan så är det anledningen.. bänken piskar också framsida axlar så med militärpress ovanpå det får axlarna jobba mycket.

har alltid kört bänk innan axlar. Inga komplikationer förrän nu.

stolpskott
2008-11-16, 19:40
pressar ovanför huvudet kan vara en killer för axlarna.
Lägg av med dom under en tid.


okej, finns det några andra övningar jag kan köra för att träna främre axlar?

Gymfjollan
2008-11-16, 19:43
okej, finns det några andra övningar jag kan köra för att träna främre axlar?

hantelpress för axlar ? framåtlutad hantelyft ?

hur gammal är du btw ?

stolpskott
2008-11-16, 19:51
ok, ska testa såna övningar ett tag framöver ist :)
jag är 16 år...

regus
2008-11-16, 19:56
Om du har ont när du anstränger axlarna är det lika bra att minska eller helt utesluta axelträning. Träna lite lätta facepulls och lite lätta övningar för rotatorcuffarna någon vecka. När du börjar känna dig lite bättre så testa lite hantellyft åt sidan. Men smärtar det på fel sätt så lägg av.

Om det inte smärtar så testa (efter ytterligare någon vecka) att pressa över huvudet på vikter som är en bit ifrån dina egentliga träningsvikter. Funkar det så höj succestivt belastningen märker du att det funkar så kör på.

Mushan
2008-11-16, 20:17
Var gör det ont? I mitten av axeln? Kan vara att du har för starka framsidor, än baksidor. Har du alltid tränat framsidan lika mkt som baksidan? Börja även köra roratorcuffarna, om det inte gör ont då. Annars är det väl vila som gäller, och skippa alla övningar som gör ont. Och såklart uppsöka naprapat/sjukgymnast om det inte försvinner.

Deceiver85
2008-11-16, 20:24
Hur många set bänkpress kör du innan militärpressarna?

I måndags körde jag nämligen 5set bänk, 3set utlåsningar och efter det 6set militärpress, i Fredags kändes det att axlarna var sura när jag skulle köra smalbänk, så denna vecka blir det inga militärpressar.

stolpskott
2008-11-17, 12:29
Hur många set bänkpress kör du innan militärpressarna?

I måndags körde jag nämligen 5set bänk, 3set utlåsningar och efter det 6set militärpress, i Fredags kändes det att axlarna var sura när jag skulle köra smalbänk, så denna vecka blir det inga militärpressar.


Jag är i tillfället mitt uppe i ett MM2K, och därför kör jag endast 5 set bänk. Vanligtvis kör jag 6 set.

värstingen
2008-11-17, 15:04
Blir precis lika för mig, när jag kör sittande militärpress framför huvudet i smith