handdator

Visa fullständig version : Rättvis eller ej?


liQ
2008-11-15, 08:55
Jag ska köpa en lägenhet nästa år och flytta in med min flickvän.
Däremot är det endast jag som ska ta lån eftersom hon får inte ta lån.
Är det rätt eller fel att låta henne pröjsa 50%?(alltså månadshyran+lån)?Även om lägenheten står på mitt namn?
Om inte? så varför?

Sitter och grubblar

Shakemynuts
2008-11-15, 09:02
Om ni båda bor i samma lägenhet tillsamans, som ett par. Är det väl självklart att ni ska dela på hyran och andra räkningar som hör till lägenheten?

shut teh face
2008-11-15, 09:06
Jag ska köpa en lägenhet nästa år och flytta in med min flickvän.
Däremot är det endast jag som ska ta lån eftersom hon får inte ta lån.
Är det rätt eller fel att låta henne pröjsa 50%?(alltså månadshyran+lån)?Även om lägenheten står på mitt namn?
Om inte? så varför?

Sitter och grubblar
Hon ska dela på månadskostnaden med dig, och övriga räkningar. Självklart ska du betala lånet själv, det är din lägenhet (som jag förstått).

Varför ska hon betala halva lånet med dig när du bara kan kasta ut henne om ni gör slut? Hon kommer ju på pappret inte ha rätt till något av lägenheten...

Eldhroka
2008-11-15, 09:07
Dela på hyra, inte på lånet.

liQ
2008-11-15, 09:07
Om ni båda bor i samma lägenhet tillsamans, som ett par. Är det väl självklart att ni ska dela på hyran och andra räkningar som hör till lägenheten?

Hon menar i alla fall att det känns inte rätt att hon betalar av någonting som inte är hennes.

liQ
2008-11-15, 09:09
Dela på hyra, inte på lånet.

Varför tycker du så för? Gynnar mig mer om du förklarar varför du tycker så.

Eldhroka
2008-11-15, 09:10
Hon menar i alla fall att det känns inte rätt att hon betalar av någonting som inte är hennes.

Därför ska hon inte betala på lånet... men hyra betalar man ju nästan var man än bor, samt förbrukar el/vatten mm.....

Eldhroka
2008-11-15, 09:11
Varför tycker du så för? Gynnar mig mer om du förklarar varför du tycker så.

shut teh face svarade bra på det tidigare:


Varför ska hon betala halva lånet med dig när du bara kan kasta ut henne om ni gör slut? Hon kommer ju på pappret inte ha rätt till något av lägenheten...

Shakemynuts
2008-11-15, 09:15
Lånet är ditt eftersom det är din lägenhet. Jag håller med.

Men självklart ska hon betala hyra för att bo där. Jag ser ingen anledning till att hon ska få bo där gratis för att ni är tillsamans. Ibland behöver man ju vara ganska strikt. Bjuda på saker och så är ju självklart ge och ta. Men räkningar som hyra är ganska stor summa varje månad.

liQ
2008-11-15, 09:16
shut teh face svarade bra på det tidigare:

Jo, ville mest höra varför varje person tycker si och så.
Kanske dyker upp saker man inte har tänkt på.

pragmatist
2008-11-15, 09:23
Räntan på lånet är ju en del av kostnaden för att kunna bo där, så hon ska betala halva räntekostnaden också (minus skattereduktion, som ju tillfaller dig - såvida ni inte delar på skatteåterbäringen också). Däremot är det betydligt mycket mer tveksamt om hon ska betala en del av din amortering på lånet. I så fall ska hon ha del av avkastningen när ni säljer.

Spene
2008-11-15, 09:23
Anledningen att hon inte kan är att hon tjänar betydligt mindre än du gör?

Med lika förutsättningar tycker jag det är vettigt att dela helt på boendekostnaden. Med boendekostnad menar jag det som inte är amorteringar utan ränte-delen av lånet (minus avdrag) samt avgift, el, värme, bredband o.s.v.

Edit: Pucktvåa

Sverker
2008-11-15, 09:28
Ni får gifta er.

liQ
2008-11-15, 09:31
Räntan på lånet är ju en del av kostnaden för att kunna bo där, så hon ska betala halva räntekostnaden också (minus skattereduktion, som ju tillfaller dig - såvida ni inte delar på skatteåterbäringen också). Däremot är det betydligt mycket mer tveksamt om hon ska betala en del av din amortering på lånet. I så fall ska hon ha del av avkastningen när ni säljer.

Ja hon skulle få 50% av avkastning också.

liQ
2008-11-15, 09:32
Anledningen att hon inte kan är att hon tjänar betydligt mindre än du gör?

Med lika förutsättningar tycker jag det är vettigt att dela helt på boendekostnaden. Med boendekostnad menar jag det som inte är amorteringar utan ränte-delen av lånet (minus avdrag) samt avgift, el, värme, bredband o.s.v.

Edit: Pucktvåa

Ja hon tjänar mindre än mig just nu + att hon är nyanställd.

liQ
2008-11-15, 09:32
Ni får gifta er.

lite overdrive

Kurash
2008-11-15, 09:32
Ni får nog lära er dela på saker om ni tänker flytta ihop. Läs på om sambolagen.

sehnpaa
2008-11-15, 09:41
Ja, viktigt att tänka på är att vid bodelning splittas värdet på lägenheten lika mellan er, oavsett vem som stod för insatsen.

Risken är du binder dig till hela lånet, men bara får halva lägenheten.

Cilia
2008-11-15, 09:48
Pragmatist har rätt tycker jag. Det är ingen hyra du betalar utan en avgift. Avgiften kan inte likställas med hyran då en hyra täcker fastighetsägarens kostnader för lån och kapitalkostnader + avkastning etc.

Ska hon betala mindre ska det vara utifrån att ni inte tycker att hon har råd och därmed utifrån andra kriterier än vad som borde vare en motsvarande hyra.

Diggler
2008-11-15, 09:57
Gift er, ha gemensam ekonomi.

shut teh face
2008-11-15, 09:58
Ok jag var inte medveten om att lägenheten skulle splittas på 50%, men det är väl bara om lägenheten införskaffades under deras förhållande?

Hursomhelst kan det vara en god idé att kontakta någon slags jurist eller kanske ekonom som kan förklara läget i detalj, så gör ni ett bra beslut.

Om det någon dag tar slut (vilket det kan göra oavsett hur det det känns idag) så är det lämpligt att det blir rättvist fördelat.

Cilia
2008-11-15, 10:28
Införskaffar ni lägenheten gemensamt dvs du bor inte där innan så är det sett enligt sambolagen som delad egendom. Sen är frågan också vad ni skriver på kontraktet. Hur mycket köper ni var? Det spelar inte så stor roll vem som har lånen utan hur ägandeförhållandet är splittrat och hur ni betalar.

Sen tycker jag som shut säger att ni bör skriva ett avtal som håller om ni vill ha det på annat sätt. Då kan det vara bra med advokat för att det blir formulerat rätt. Tänk på att det är först när ni separerar som ni ser den verkliga personen (sagt av en advokat)

spoonchest
2008-11-15, 11:11
Dela på hyra, inte på lånet.

+1:ar på det.
Jag och min sambo delar inte på min skuld på bilen i och med att den STÅR på mig. Men å andra sidan får hon ta någon annan månadskostnad som motsvarar min avbetalning.
Så man kan säga att vi delar på alla kostnader. ingen drar ett tyngre lass ekonomiskt sett.

Poxeman
2008-11-15, 11:12
Svår fråga! Håller med Cilia om att ni ska kontakta en advokat, det känns mycket bättre att ha allt på det klara.

Jag hade en liknande situation när jag var sambo.

Jag köpte ett hus och renoverade, när det var dags att flytta in så hade jag träffat en flickvän som jag flyttade ihop med. Vi splittade alla räkningar och räntan på lånet, jag betalade amorteringarna.
Efter ett halvår så fick hennes morsa frispel och tyckte att jag skulle betala hela räntan eftersom det var mitt lån... inte riktigt hållbart tycker jag.

Jacksatan
2008-11-15, 11:14
jag förstår inte problemet. Håller med pragmatist här. Dela på hyra och ränta. Amorteringarna får du stå för själv.

Handcuff
2008-11-15, 11:23
Dela på hyra, inte på lånet.

+1

Eventuellt kan hon betala en extra peng för räntan eller nåt.

Nordenator
2008-11-15, 11:28
Räntan på lånet är ju en del av kostnaden för att kunna bo där, så hon ska betala halva räntekostnaden också (minus skattereduktion, som ju tillfaller dig - såvida ni inte delar på skatteåterbäringen också). Däremot är det betydligt mycket mer tveksamt om hon ska betala en del av din amortering på lånet. I så fall ska hon ha del av avkastningen när ni säljer.

What he said. Jag tycker att räntekostnaden faller som en del av "hyran" då lånet i fråga tas för att investera i lägenheten. Man kan ju inte direkt lämna ute en sådan kostnad då man ska uppskatta vad man pröjsar för stället, så varför ska inte hon vara en del av betalningen? Däremot är amorteringen din helt och hållet, skulle jag säga.

kavalen
2008-11-15, 11:33
Jag ska köpa en lägenhet nästa år och flytta in med min flickvän.
Däremot är det endast jag som ska ta lån eftersom hon får inte ta lån.
Är det rätt eller fel att låta henne pröjsa 50%?(alltså månadshyran+lån)?Även om lägenheten står på mitt namn?
Om inte? så varför?

Sitter och grubblar


Jag hade pröjsat själv. Ska du kicka ut henne sen så kan hon ju inte hävda något mot dig i eventuell rättegång osv. Kvinnor kan vara riktigt kniviga. I slutändan så tar de den bästa. Jag vet inte hur många kvinnor jag lägrat som varit ihop med andra killar. Saken är den att dem håller på med andra män, som mig. SEn är saken att när killen får reda på det så kan de inte göra något, eftersom ajg är mycket bättre än dom.

spoonchest
2008-11-15, 11:43
Jag hade pröjsat själv. Ska du kicka ut henne sen så kan hon ju inte hävda något mot dig i eventuell rättegång osv. Kvinnor kan vara riktigt kniviga. I slutändan så tar de den bästa. Jag vet inte hur många kvinnor jag lägrat som varit ihop med andra killar. Saken är den att dem håller på med andra män, som mig. SEn är saken att när killen får reda på det så kan de inte göra något, eftersom ajg är mycket bättre än dom.

Relevans?

Nordenator
2008-11-15, 11:45
Jag hade pröjsat själv. Ska du kicka ut henne sen så kan hon ju inte hävda något mot dig i eventuell rättegång osv. Kvinnor kan vara riktigt kniviga. I slutändan så tar de den bästa. Jag vet inte hur många kvinnor jag lägrat som varit ihop med andra killar. Saken är den att dem håller på med andra män, som mig. SEn är saken att när killen får reda på det så kan de inte göra något, eftersom ajg är mycket bättre än dom.

Antingen trollar du duktigt, eller så saknar du någon elementär bit av tankeprocessen?

shut teh face
2008-11-15, 11:46
:D Han vill väl klaga lite på sina tjejerfarenheter.

Jag tycker man ska gardera sig på lämpligt sätt, det är inte alla förhållande som tar slut bra. Och då står man där öga mot öga med djävulen själv (och inte den man blev kär i för länge sen).

liQ
2008-11-15, 11:54
Intressanta inlägg.

Jag tänkte i alla fall på ränta + avgift delas på och att man står själv för armoteringen. Så var min plan innan jag skapade topicen.

Men det var gynnade att höra era resonemanger. Fortfarande oklart hur det kommer bli i slutändan.

Cilia
2008-11-15, 13:00
+1:ar på det.
Jag och min sambo delar inte på min skuld på bilen i och med att den STÅR på mig. Men å andra sidan får hon ta någon annan månadskostnad som motsvarar min avbetalning.
Så man kan säga att vi delar på alla kostnader. ingen drar ett tyngre lass ekonomiskt sett.
men herregud, det är väl en jävla skillnad på bil och bostad?
Sen är det inte hyra som det föreslås delas på utan avgift. Avgift och hyra är som sagt helt olika saker. Vissa föreningar har 0 kronor i avgift och andra höga avgifter. Det handlar bland annat om vilka intäkter föreningen har från hyresgäster och vilken lånestruktur dom har. utifrån det bestäms också priset på lägenheten. Är det låg avgift betalar man högre kostnad per kvm. Att dela en lägenheteskostnad endast utifrån lägenhetens avgift till föreningen blir helt absurt.

Vad man sen väljer att köpa för saker utanför boendet är en annan sak.

Madame
2008-11-15, 13:23
Ja, viktigt att tänka på är att vid bodelning splittas värdet på lägenheten lika mellan er, oavsett vem som stod för insatsen.

Risken är du binder dig till hela lånet, men bara får halva lägenheten.


Det beror ju på om lägenheten införskaffades för gemensamt syfte eller om man köpte den till sig själv först men sambon tillkom senare.

Efterssom ni kommer flytta ihop i den så spelar det ingen roll om den står på dig, gör ni slut kan hon få rätt till halva även om hon inte är med på lånet.
Jag tycker därför att ni ska skriva ett avtal som reglerar detta, så att lägenheten blir bara din om ni gör slut. Kontakta en jurist.

Eller så gör ni så att hon betalar hälften av allt till dig, som jag har förstått det så har hon råd, men får bara inte ta lån hos banken just nu. Då delar ni naturligtvis på lägenheten sen om ni gör slut, utan att du behöver känna att hon utnyttjat dig.

The_RobRoy
2008-11-15, 13:45
det beror ju på om lägenheten införskaffades för gemensamt syfte eller om man köpte den till sig själv först men sambon tillkom senare.

Efterssom ni kommer flytta ihop i den så spelar det ingen roll om den står på dig, gör ni slut kan hon få rätt till halva även om hon inte är med på lånet.
Jag tycker därför att ni ska skriva ett avtal som reglerar detta, så att lägenheten blir bara din om ni gör slut. Kontakta en jurist.


+1

PowPow
2008-11-15, 14:19
Tycker du kan ta betalt för halva avgiften och halva räntekostnaden (-skattereduktion). Eventuell ammortering står du för.

Så hade jag gjort, förutsatt att min partner och jag hade haft liknande ekonomisk situation. Har man inte samma situation så kan man ju kompromissa lite, tycker jag.

PowPow
2008-11-15, 14:23
Hon menar i alla fall att det känns inte rätt att hon betalar av någonting som inte är hennes.

Men om det endast handlar om avgift och räntekostnader, så betalar hon ju inte av på något som inte är hennes.

Som cilia sa kan det bli ganska absurt om man endast ska dela på avgiften. Hade jag haft en inneboende så hade den i så fall fått bo i en 2,5:a ganska centralt i Malmö för 1000 kronor i månaden. Medan jag hade betalt 5000 i månaden (varav ammortering är 300).

L-Sami
2008-11-15, 15:15
Lån ska hon väl inte behöva betala som är ditt. Vad händer om det blir slut mellan er, hon får inte nån bit av kakan dvs det är hon som åker ur lägenheten därför är det inte rättvist att hon ska betala ditt lån. Hoppas förstås att ert förhållande kommer fungera, fast man vet aldrig.

Einar
2008-11-15, 15:18
Jag tycker som Cilia. Dela på avgift och ränta.

När du sen säljer den så kan ni splitta på vinsten, men hennes vinst blir hälften av den totala vinsten minus den del du har amorterat av.

PowPow
2008-11-15, 18:12
Lån ska hon väl inte behöva betala som är ditt. Vad händer om det blir slut mellan er, hon får inte nån bit av kakan dvs det är hon som åker ur lägenheten därför är det inte rättvist att hon ska betala ditt lån. Hoppas förstås att ert förhållande kommer fungera, fast man vet aldrig.

Fast om man tänker så, och ska göra det rättvist, så borde hon ju betala halva lägenheten. Jag tror hon föredrar att betala halva räntan på lånet (vilket ju inte är att betala av lånet i sig) framför att punga ut en halv miljon (eller vad det kan röra sig om).

Cilia
2008-11-15, 18:22
Jag tycker som Cilia. Dela på avgift och ränta.

När du sen säljer den så kan ni splitta på vinsten, men hennes vinst blir hälften av den totala vinsten minus den del du har amorterat av.
Varför då? Om dom ändå ska splittra så kan hon ju betala amorteringen med och sen splittra lika (minus amortering). Antingen är det hans eller så är det deras tillsammans. Ska man göra som du säger ska men sen räkna ut ränta på amorteringen under hela perioden eftersom han då indirekt har lånat henne pengar.

PowPow
2008-11-15, 18:30
Varför då? Om dom ändå ska splittra så kan hon ju betala amorteringen med och sen splittra lika (minus amortering). Antingen är det hans eller så är det deras tillsammans. Ska man göra som du säger ska men sen räkna ut ränta på amorteringen under hela perioden eftersom han då indirekt har lånat henne pengar.

Dessutom borde hon bli betalningsskyldig om lägenheten visar sig vara en förlustaffär. Det känns ju konstigt om hon får ta del av investeringen utan att ta del av riskerna en investering medför. Han tar riskerna och borde därför få eventuell vinst (och eventuell förlust). Ska hon vara en del av investeringen så får hon lösa ut halva hans lån. Om det hela nu ska vara rättvist alltså. Vilket det såklart inte behöver vara i verkligheten.

Jag tycker som innan. Han har gjort investeringen, och betalar ammorteringen. Hon delar på boendekostnaden, som ju är räntekostnader och avgift.

Einar
2008-11-15, 18:31
Varför då? Om dom ändå ska splittra så kan hon ju betala amorteringen med och sen splittra lika (minus amortering). Antingen är det hans eller så är det deras tillsammans. Ska man göra som du säger ska men sen räkna ut ränta på amorteringen under hela perioden eftersom han då indirekt har lånat henne pengar.

Ja, det stämmer. Jag menar mer att om hon har snålt med pengar för tillfället så kanske det skulle kunna vara en lösning.

Jacksatan
2008-11-15, 19:13
Lån ska hon väl inte behöva betala som är ditt. Vad händer om det blir slut mellan er, hon får inte nån bit av kakan dvs det är hon som åker ur lägenheten därför är det inte rättvist att hon ska betala ditt lån. Hoppas förstås att ert förhållande kommer fungera, fast man vet aldrig.

menar du räntan eller amorteringen när du pratar lån?

xodd
2008-11-15, 19:16
Hade gjort så att hon fick hjälpa till med halva hyran och räntan (minus skattered. osv). Däremot amorteringar osv, nej. Dom hade jag sett till att betala själv.

xodd
2008-11-15, 19:20
Gah, 3min.
Fast det är en bra knepig sits. Alla renoveringar osv som sker är ju du som borde betala för det är bara du som får ta del av vinsten/förlusten...?

Troll
2008-11-15, 20:38
Det beror som sagt lite på.

Men flyttade ni in där tillsammans som jag tolkar det eftresom du skrev att bara du fick stå på lånet, så ska hon ju självklart också betala på lånet.
Annars blir det ju att hon får ta lån senare för att köpa in sig i din del.

Sen får ni ju lösa vissa saker med jurist så ingen blir lurad i slutänden.

maximuscle
2008-11-15, 21:13
om jag förstått rätt så....köper ni den tillsmans men du tar lånet för hon får inte? om det e så så skall ni dela på alla kostander tycker jag.

men om du vill kunna kicka ut henne och behålla lägenheten själv..så får du betala amorteringen själv och dela på resten...

spoonchest
2008-11-15, 21:33
men herregud, det är väl en jävla skillnad på bil och bostad?

Ja, jag har inte sagt något annat heller.